Ovatko kesäkukat mielestäsi "kertakäyttökulttuuria"?
Kommentit (65)
Nuorena laitoin jopa 500- 700 euroa kesäkukkasiin vuosittain. Istutuksiin ja puutarhan hoitoon vielä kait moninkertaisesti. Jos nämäkin rahat olisin laittanut säästöön/ sijoittanut niin lapseni tai lapsenlapseni olisivat kait miljonäärejä. Puutarhan " hoito "on tuhlausta joka tavalla.
Ovathan ne kauniita, ja olen köyhinäkin aikoina käyttänyt vähiä rahoja kesäkukkiin. Yleensä kasvattamalla itse, vaihtelevalla menestyksellä. Paljon turhempaakin kertakäyttökulttuuria on. Kaksivuotiset orvokit itse kasvatettuina ei ole sellaisia.
Minusta on todella omituista, että hautausmailla pitää olla yksivuotisia kesäkukkia. Ei sille pitäisi olla mitään estettä, että saisi laittaa jotain monivuotista, joka ei ole paha leviämään.
Kyllä senverran iloa ja kauneutta pitää olla, että ainakin kesäkukkia hankin. Vain muutaman.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkukat sentään ilahduttaa koko kesän, mutta leikkokukat on ihan käsittämätöntä. Hirveää ympäristön tuhoamista myrkyillä, vaan sen vuoksi että saa nätin kimpun viikoksi.
Jaa. Joskus talvella ostan kukkakimpun vaikka viikonlopuksi. Riittää sen hetken.
Ei haittaa vaikka onkin. Meillä oli remppa ja kaikki meni. Nyt vain kesäkukkia. On niin paljon helpompi hoitaa piha ja on siistiä. Vain kaksi juttua istutettu ja siihen jää.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin vastata että ei, koska kukat maatuvat kesän päätteeksi, mutta liittyyhän kesäkukkiin varmasti melko paljon turhaa energiankäyttöä, logistiikkaa ja ruukkuroskaa, että kyllä livahtaa kertakäytön puolelle.
Kasvatetaan kasvihuoneissa hirvittävät määrät, siihen menee sähköä ja vettä. Muutamaksi kuukaudeksi ihmiset niitä ostaa ja sitten pitääkin jo syys kukat hankkia. Mieluummin pitäisin parvekkeella monivuotisia, mutta jos kaikki ostaisi monivuotisia kesäkukka bisnes kärsisi.
Ohhoh, olet aika kätevä!
Mä olen noita yrittänyt siemenistä kasvattaa, mutta niistä tulee semmoisia rääpäleitä. Täytyykin tänä kesänä yrittää tuota. Siemeniähän tulee kyllä hirveät määrät
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, olet aika kätevä!
Mä olen noita yrittänyt siemenistä kasvattaa, mutta niistä tulee semmoisia rääpäleitä. Täytyykin tänä kesänä yrittää tuota. Siemeniähän tulee kyllä hirveät määrät
Siis tämä oli vastaajalle 10
Itse kerään kesäkukista siemenet ja näin saan ilmaiseksi kesäksi kukat. Nyt valtava määrä taimia, jotka istutan huomenna ulos. Pelargoniat talvehditan verannalla, keväällä uudet mullat. En juurikaan osta enää kesäkukkia.
Meillä ei oo paikkaa, missä voisivat talvehtia, joten kyllä mun kesäkukat syksyn tullen kuolee pois. Sitä ennen niistä on paljon iloa itselle ja ohikulkijoille. Tykkään, että kukkapenkissä on elämää. Kimalaiset käy kukissa, sekin ilahduttaa. Ostan kesäkukat ennen juhannusta ja usein menee pitkälle syksyyn ennen kuin lakastuvat tai paleltuvat.
On. Ne on myös valtava bisnes isoilla katteilla. Mutta en silti paheksu kotimaisia viljelijöitä, -puutarhaliikkeitä enkä kesäkukkia kotiinsa kantavia kuluttajia. Onhan niistä monelle aivan valtava ilo lyhyen kesän aikana ja jos joku saa niitä kasvattamalla/myymällä leivän pöytäänsä, niin hieno juttu. Ulkomailta tuonnin voisi kyllä lopettaa, se on järjetöntä. Itse en osta kesäkukkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... riippuu niin kukista. Mulla on ruukuissa pelargonioita, muutama rungollinen verenpisara, oliivi. Nämä olen saanut talvetettua sisällä.
Oliivi kiinostaisi, mutta talvehdittaminen pelottaa. Kerran ostin ison rosmariinin ja se ei selvinnyt talvesta.
Outoa ettei selvinnyt. Minulla kasvavat jättimäiset rosmariinit maassa täällä Italiassa ja talvella oli joskus 15 astetta pakkastakin. Hyvin selvisivät. Samoin Oleanderit, joita on kaksi maahan istutettuna. Kastelit ehkä liikaa tai oli liian pienessä ruukussa. En tee rosmariinille ja oleandereille koskaan muuta kuin leikkaan oksia pois, että muoto säilyy. Oleanderit ovat juuri nyt täynnä nuppuja.
Sivusta huutelen, että talvi on paljon lyhyempi Italiassa. Suomessa pimeyttä riittää.
Leikkokukat edustaa kertiskulttuuria, jos kukista puhutaan. Pahimmillaan joku tulppanikimppu kestää kotona nätin näköisenä muutaman päivän. Isot, romanttiset kimput on kalliita eikä nekään yleensä kestä kovin kauaa. Kauniitahan ne on, mutta kovin lyhytikäisiä.
Yritän järkevöittää kukkien ostamista. En esim. koskaan sorru ostamaan kesäamppeleita heti kun tulevat myyntiin, koska silloin on yleensä vielä yöpakkasia, lumisateita tai muuten niin kylmää, etteivät välttämättä selviydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... riippuu niin kukista. Mulla on ruukuissa pelargonioita, muutama rungollinen verenpisara, oliivi. Nämä olen saanut talvetettua sisällä.
Oliivi kiinostaisi, mutta talvehdittaminen pelottaa. Kerran ostin ison rosmariinin ja se ei selvinnyt talvesta.
Pelottaa..aivan kauhistuttaa..Järkyttää suorastaan!!!!Mitä jos se ei talvehdikkaan, mitä sitten tapahtuu? Tulee varmasti maailmanloppu,menetän hirvittävän määrän rahaa ja hanavettä, joudun pettymään odotuksiini ja nyt .. vain .. pelottaa :(
Vierailija kirjoitti:
Kesäkukissakin on pölyttäjille mieleisiä lajeja, kuten kehäkukka. Ja kasvimaan reunaan on suositeltu samettikukkia, jotka pitävät tuhohyönteiset loitolla vihanneksista. En kyllä sanoisi, että ovat "kertakäyttökulttuuria". Kukkivathan ne koko pitkän kesän. Samalla tavalla voisi kyseenalaistaa sitten myös tulppaanikimput ja leikkoruusut esim. ylioppilaalle. Ja joulukukat.
Nyt oli puhe amppelikasveista tai rehuista,jotka laitetaan yhdeksi kesäksi parvekkeen kaiteeseen killumaan. Omakotitaloasujat kuvittelevat jostain syystä,että sinne parvekkeelle voi latoa metrin multaa ja alkaa kasvattamaan turnipsia.
Meillä viihtyisä kukkaterassi kuuluu kesään. Selkäni ei kestä enää perennapenkkien kitkemistä, joten ostan valmiita amppeleita.
4 isoa pelargoniamppelia ja 4 orvokkiamppelia. Ovat helppohoitoisia ja ne voi sijoittaa varjoon hyvin kasteltuina milloin lähdemme muutaman päivän reissulle.
Syksyllä lahjoitan amppelit naapureille joilla on niille talvehtimispaikat. En koe, että kukissa raha menisi hukkaan. Mieluummin säästän jossain muussa.
~ Flower lover forever 😍
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukat ovat osa hyvinvointia kesällä. Inholla muistelen sitä aikaa kun parvekkeella oli vain tuhkakuppi ja tyhjiä tölkkejä kasseissa. Kun vaihtui muija, niin parvekkeesta tuli kukkiva keidas, jossa on hyvin viihtyisää teetä thaimaalaisittan nauttien.
millaista tai oikeastaan minkä makuista on viihtyisä tee? Ja miten tuo thaimaalaisittain nauttiminen tapahtuu? Selällään?
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, olet aika kätevä!
Niistä todellakin tulee sellaisia heiveröisiä rääpäleitä jotka joskus elokuussa koittavat vähän kukkia. Lisäksi hirveä homma "kouluttaa" niitä.
Suomen kesä on lyhyt, joten valmiina ostan kesäkukat. Ja iloitsen niistä!
Onko se sitten niin kauhean lyhyt aika, jos parvekkeella tai kukkapenkissä on kukkivia kasveja vaikkapa toukokuusta elokuuhun tai syyskuuhun? On minusta paljon typerämpiäkin tapoja käyttää rahaa. Tietty, jos ei ole oikeasti varaa, ja silti ostelee kukkia sadoilla euroilla kesässä, niin eihän se nyt mikään varsinainen järkevä sijoitus ole.
Oletan, että ihminen, joka ostaa kukkia, pitää niistä ja nauttii niiden katselemisesta. Ja ne, joita ei kukat kiinnosta, jättävät kukat kauppoihin.
Kesäkukat sentään ilahduttaa koko kesän, mutta leikkokukat on ihan käsittämätöntä. Hirveää ympäristön tuhoamista myrkyillä, vaan sen vuoksi että saa nätin kimpun viikoksi.