Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko kesäkukat mielestäsi "kertakäyttökulttuuria"?

Vierailija
25.05.2025 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on, jos ajattelee mikä bisnes siinä on, mutta voihan niitä kasvattaa itsekin. Tosin mulla on harvoin ns. Kesäkukkia, pihalla on lähinnä perennoja ja niittykukkia.

Vierailija
2/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat. Suosin perennoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 

Vierailija
4/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... riippuu niin kukista. Mulla on ruukuissa pelargonioita, muutama rungollinen verenpisara, oliivi. Nämä olen saanut talvetettua sisällä. 

Vierailija
5/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kukat ovat osa hyvinvointia kesällä. Inholla muistelen sitä aikaa kun parvekkeella oli vain tuhkakuppi ja tyhjiä tölkkejä kasseissa. Kun vaihtui muija, niin parvekkeesta tuli kukkiva keidas, jossa on hyvin viihtyisää teetä thaimaalaisittan nauttien.

Vierailija
6/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin vastata että ei, koska kukat maatuvat kesän päätteeksi, mutta liittyyhän kesäkukkiin varmasti melko paljon turhaa energiankäyttöä, logistiikkaa ja ruukkuroskaa, että kyllä livahtaa kertakäytön puolelle. 

Vierailija
7/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... riippuu niin kukista. Mulla on ruukuissa pelargonioita, muutama rungollinen verenpisara, oliivi. Nämä olen saanut talvetettua sisällä. 

Oliivi kiinostaisi, mutta talvehdittaminen pelottaa. Kerran ostin ison rosmariinin ja se ei selvinnyt talvesta.

Vierailija
8/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkukissakin on pölyttäjille mieleisiä lajeja, kuten kehäkukka. Ja kasvimaan reunaan on suositeltu samettikukkia, jotka pitävät tuhohyönteiset loitolla vihanneksista. En kyllä sanoisi, että ovat "kertakäyttökulttuuria". Kukkivathan ne koko pitkän kesän. Samalla tavalla voisi kyseenalaistaa sitten myös tulppaanikimput ja leikkoruusut esim. ylioppilaalle. Ja joulukukat.

Vierailija
9/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea iloa elämästä ei pidä tappaa. Kun elää yli puoli vuotta loskassa ja harmaudessa, haluan koristaa kotia omaksi ja ohikulkijoiden iloksi.

Vierailija
10/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan ne kaupasta ostettuna. Yleensä kasvatan itse siemenestä, mutta tänä kesänä en ole saanut aikaiseksi esikasvattaa mitään. Jotain ehtii vielä suorakylvää, mutta täytyy myös ostaa.

Vierailija
11/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kasvattaa itse siemenistä ja käyttää omia,vanhoja ruukkuja eivät ole silloin "kertakäyttökulttuuria". 

Vierailija
12/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällaisen lausunnon kuullut firman "ympäristövastaavalta" (en muista tarkkaa titteliä), mutta mielestäni kesäkukkien ostaminen ja näin suomalaisten puutarhayrittäjien tukeminen ei ole lainkaan niin suuri synti kuin tuon "ympäristövastaavan" lentokonematkailu ympäriinsä niin työasioissa kuin etenkin lomillaan.

Vierailija
13/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, suurin osa on kertakäyttöisiä mutta eivät kaikki. Pelergoniat ovat kaikki kuusi kpl talvehtineet hyvin sekä tietenkin daaliat. Myös ruukkuleinikat joita sai K-kaupasta kolme kympillä talvehtivat. Lisäksi ruohosipuli sekä sitruunaminttu. Meillä onkin sellainen viileä valoisa tila jossa tuo on mahdollista. Samettiruusuista ja orvokeista otan aina siemeniä talteen ja nytkin olen kasvattanut niitä isot määrät, kukkivat jo.

Vierailija
14/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kasvattaa itse siemenistä ja käyttää omia,vanhoja ruukkuja eivät ole silloin "kertakäyttökulttuuria". 

Ja nuo taimien ja kesäkukkien mukana tulevat purkit voi tietysti kierrättää myös esim. viemällä puutarhoille.

Vierailija
15/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista kesäkukista voi ottaa siemenet talteen, joten aina saa uusia. Ei ne mitään kertakäyttökulttuuria ole. 

Vierailija
16/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo taimien ja kesäkukkien mukana tulevat purkit voi tietysti kierrättää myös esim. viemällä puutarhoille.

Eivät halua niitä kasvitautien ja muiden mikrobien leviämisen takia.

Vierailija
17/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliivi kiinostaisi, mutta talvehdittaminen pelottaa. Kerran ostin ison rosmariinin ja se ei selvinnyt talvesta.

Outoa ettei selvinnyt. Minulla kasvavat jättimäiset rosmariinit maassa täällä Italiassa ja talvella oli joskus 15 astetta pakkastakin. Hyvin selvisivät. Samoin Oleanderit, joita on kaksi maahan istutettuna. Kastelit ehkä liikaa tai oli liian pienessä ruukussa. En tee rosmariinille ja oleandereille koskaan muuta kuin leikkaan oksia pois, että muoto säilyy. Oleanderit ovat juuri nyt täynnä nuppuja. 

Vierailija
18/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ne jatkaa elämää seuraavins vuosina siemenistä. Olen kasvattanut vuosikymmenet keräämistäni siemenistä, vain erivärisiä uutuuksia olen ostanut saadakseni siemeniä. Petuniat, sammarit, revonhännät, kosmokset, värinokkoset kylvän, aloitan jo helmikuussa 

Vierailija
19/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa kertakäyttökulttuuri?

Minulle sitä, että hommataan jotain, jolla on merkittävä kuormitus ympäristöä kohtaan, josta on vain lyhytaikaista hyötyä tai ei hyötyä ollenkaan.

Kesäkukista on hyötyä vain muutamaksi kuukaudeksi. Siltä osin määritelmä täyttyy.

Ympäristökuormitus onkin sitten vaikeampi juttu. Itse kasvatettu auringonkukka omalla kompostilla lannoitettuna ei ole ympäristöä kuormittava asia. Melkeinpä päin vastoin: pölyttäjät hyötyvät, ja se lisää asutun alueen vihreyttä. Mutta muoviruukuissa ostetut mitkä lienee kasvihuoneissa pitkään kasvatetut ja kuorma-autoilla maailman äärin rahdatut erikoisuudet alkavat muistuttaa kertakäyttökulttuuria.

Vierailija
20/65 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein aloittelijavirheen, kun ostin useamman siemenpussin. Yks pussi olisi riittänyt. Loppukesästä kerätään siemenet talteen.