Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinut joskus nolattu julkisesti...

Vierailija
25.05.2025 |

...ja mitä silloin tapahtui?

Näin kevään korvalla muistelen joka vuosi vielä vuosikymmenienkin takaista yo-juhlissa itse kokemaani nolausta. Lakkiaisiaan juhlineen tuoreen ylioppilaan äiti nolasi minut omassa kodissaan juhlia emännöidessään muiden juhlavieraiden kuullen.

Emäntä kehuskeli koko juhlan alkupuolen olohuoneessa skumppalaseja piteleville vieraille nuoremman lapsensa hyviä kouluarvosanoja, sivuuttaen yo-lakin saaneen vanhemman lapsensa kokonaan. Tuore ylioppilas oli saanut lakkinsa vähän rimaa hipoen, mutta läpäisi kirjoitukset kuitenkin. Aikani kuuntelin emännän moitteita ylioppilaan huonoista arvosanoista ja erehdyin sitten lausumaan, että kirjotukset meni läpi meni kuitenkin ja eiköhän nyt kuitenkin skoolattaisi sille lakkinsa saaneelle ylioppilaalle, (joka piileskeli suurimman osan ajasta huoneessaan tai ulkona tupakalla).

Emäntä raivostui kommentistani niin, että alkoi minulle suoraa kurkkua olohuoneen ovelta huutamaan: "Älä sinä puhu mistään mitään kun itse olet niin laiska etkä ole mitään tehnyt lukion jälkeen".

Olin tuolloin parikymppinen edellisen vuoden ylioppilas ja sillä hetkellä tein kolmivuorotyötä paikallisen tehtaan liukuhihnalla, tarkoituksenani ansaita ja säästää rahaa tulevia opiskeluvuosia varten.

No, isäntä talutti emännän olohuoneesta pois rauhoittumaan. Itse nieleskelin itkua, joku muu juhlavieraista naureskeli hermostuneesti, suurin osa vieraista jäi mykkinä katselemaan seiniä. Isännän dementoitunut äiti katseli keinutuolista

Lähdin juhlapaikalta pois selkä suorana skumppalasin tyhjennettyäni. En päässyt kiittämään emäntää, koska häntä ei näkynyt. Juhlakalu ei koskaan tapahtunutta kommentoinut, enkä kysellyt koska arvelin hänen itsensäkin tapahtuneesta nolostuneen.

Tulipa vähän pitkästi, mutta halusin kertoa olennaisen yhdellä kertaa.

Kerro omat kokemuksesi, kuinka sinut on nolattu ja miten toimit sen jälkeen. Sovittiinko asia jotenkin vai jäikö asia hiertämään?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ketään muita nolattuja? 

Luovutan ja menen nurkkaan häpeämään....

Vierailija
2/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kissojen turvakodissa pari kuukautta hommissa. Siellä johtaja oli tosi tyly tyyppi ja kiusasi työntekijöitä. Minulle oltiin annettu ohjeeksi laittaa lautasille 3pussia per lautanen ja olin juuri viemässä lautasia kissoille, niin johtaja huutaen "Laita nyt enemmän ruokaa laitasille". Oli noloa, kun vieressä oli asiakas katselemassa kissoja ja katsoi minua. Suututti myös, kun tein vain ohjeiden mukaan työt ja silti tuli haukkuja melkein joka päivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli noloa, kun välillä pakotettiin kouluun ihme vaatteissa ja muut pilkkasi

Vierailija
4/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmä pelit, joihin on joutunut. Tuntuu, että niissä tulee nolatuksi varsinkin, jos täytyy puhua jotain tai esittää jotain

Vierailija
5/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä pelit, joihin on joutunut. Tuntuu, että niissä tulee nolatuksi varsinkin, jos täytyy puhua jotain tai esittää jotain

Joo, koulun liikuntatunneilla opettaja määräsi porukasta 2 urheilullisinta valitsemaan pesisjoukkueita. Mä olin aina viimeinen tai toisiksi viimeinen joukkueeseen valittu. Olikin sitten tosi hyvä motivaatio yrittää mailalla osua palloon tai juosta kentällä pesältä toiselle...No en sitten edes yrittänyt. Läppäsin mailalla tahallani hutia ja kävelin ekalle pesälle. 

Vierailija
6/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta en välitä nyt kertoa yksityiskohtia, koska niistä voi tunnistaa. 

Vierailija
7/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa emäntä nolannut vain itsensä?

Vierailija
8/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä haluat nolata mut julkisesti? Siksikö kun et saa minua manipuloitua tiettyyn työpaikkaan ja asumaan tietylle asuinalueelle niin se pistää vituttamaan ja haluat kostaa sen?

Vierailija
9/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua, mutta yhtä kaveria. Olimme yläasteella yhden kaverin synttäreillä ja tarjolla oli kaikenlaista, mm voileipiä. Yksi synttärivieraista otti kaksi leipää ja vähän ajan päästä meni vessassa käymään. Kun tuli vessasta synttärisankarittaren äiti sanoi suureen ääneen "johtuiko siitä, että otit kaksi leipää". 

Oli siis silmä kovana laskenut mitä kukin ottaa. Tämä äiti kyttäsi myös tyttärensä syömisiä ja olin vieressä kerran kun sanoi tyttärelleen, että nyt lähdet pitkälle lenkille kun olet herkutellut. Kaikenlaista muutakin olisi kyseisestä äidistä kerrottavaa, mutta ei jaksa kirjoittaa. :D

Vierailija
10/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on nolattu entisessä työpaikassani poislähteville työntekijöille järjestetyssä kahvitilaisuudessa. Meitä lähteviä oli useita, kymmenkunta. Ex-esimies piti kaikille yksilöidyt (ja todennäköisesti valmistelemattomat) puheet kukituksen yhteydessä. Vain minulle hän sanoi negatiivisia asioita, mm. että emme olleet hänen kanssaan aina samaa mieltä, mutta vain asiat riitelivät.

No emme kai, koska hän toimi välillä hyvin yksioikoisesti ja mm. jätti minua koskevan vaikean tilanteen hoitamatta loppuun. Tuossa asiassa esimies teki siis selkeän virheen, jota hän toisessa yhteydessä myös pahoitteli. Lähtöni aiheutti ilmeisesti hänessä kuitenkin jonkinlaista vihaa tai kostonhalua, kun hän päätti puhua minusta kiitoksien sijaan ikävästi. Homman kruunasi se, että esimies lyttäsi uuden työni kahden kesken kahvin äärellä käydyssä small talk -keskustelussa. Siinä tilanteessa oli vähemmän yleisöä, vaikka vieruskaverit ehkä kuulivatkin kommentit, mutta kyllä oma leukani loksahti siinäkin lattiaan.

Hauskaa on se, että pyysin ennen lähtöäni häneltä henkilökohtaista lähtökeskustelua, sillä totta kai tiedostin, että työkuvioissa jäi asioita hiertämään. Siihen hän ei suostunut, vaan päätti pestä likapyykkiä sitten julkisesti.

Tässäkin tapauksessa ajattelen, että nolatuksi tuli lähinnä hän itse, sillä eihän asioita noin hoideta. Silti tunsin kyllä häpeää, vähän kuin olisin joutunut isin torumaksi.

Vierailija
11/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, koulun liikuntatunneilla opettaja määräsi porukasta 2 urheilullisinta valitsemaan pesisjoukkueita. Mä olin aina viimeinen tai toisiksi viimeinen joukkueeseen valittu. Olikin sitten tosi hyvä motivaatio yrittää mailalla osua palloon tai juosta kentällä pesältä toiselle...No en sitten edes yrittänyt. Läppäsin mailalla tahallani hutia ja kävelin ekalle pesälle. 

Minä oon tehny joskus koulussa ihan samaa :D en siis oo ainut joka näin on tehnyt :D :D

Vierailija
12/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo välillä huutaa toisten kuullen. Hän tosin huutaa muillekin, joten ei niin paha häpäisy ole miltä ensin tuntuu. En ole ainoa kärsijä. Sanoisinko, että mieleni tekisi vetäistä äijää turpaan, mutta saattaisin hävitä. Hän on isohko mies ja minä olen keskikokoinen nainen. 

Vierailija
13/19 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneellä äidilläni oli tapana sukulaisten juhlissa kertoa minusta noloja juttuja. Kuten esim. 11-vuotiaana minulla oli mökillä ripuli, enkä ehtinyt ulkohuussin. Tämä vain yksi esimerkki. 

Vierailija
14/19 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviosta päivän päätteeksi sai ilmaiseksi vanhaksi meneviä leivonnaisia. Olin ottamassa kaksi pussia ja minulle sanottiin "Jätä muillekin". En ollut ottamassa edes kaikkia ja yleensä monet eivät edes ottaneet mukaan ruokia, niin sen takia otin itse useasti monta pussillista, kun muut olivat lähteneet

Vierailija
15/19 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen 'esihenkilö' taisi nauttia nolaamisestani. Saattaisi hänen lapsensa hämmästyä jos tietäisivät muorin juorunneen heidän syömishäiriönsä ynnä muuta. Tekisi mieli vastata samalla mitalla muikkelille. 

Vierailija
16/19 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen kyllä nolannut ihan itse itsenikin julkisesti. Sattuuhan sitä.

Vierailija
17/19 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kauhea kivaa tulla koulun urheilupeleissä viimeisenä valituksi.

Vierailija
18/19 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen itse itseni monesti nolannut....viimeksi tänään kun työporukan skype-palaverissa painoin läppärin kameran vahingossa päälle. No, näkivätpä sitten muutkin kuinka hehkeänä tukka pystyssä ja naama kirjavana kotona etänä töitäni hoitelen.

Tälle sattumukselle jopa itsekin nauroin. Oli niin pieni ja tuttu porukka läsnä.

Ihan on kyllä eri asia on semmoinen, jos joku toinen ilkeämielisyyksissään ja pahansuopuuttaan haluaa kanssaihmisensä nolata.

Vaan ehkäpä ne semmoiset siitäkin jotain nostetta itselleen saavat, jotain paremmuuden tunnetta.

Vierailija
19/19 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aikuinen kolmekymppinen tyttäreni nolasi minut kerran juhlissa täysin. Hän oli hieman humalassa ja alkoi jostain syystä kaikkien ystävieni edessä haastaa minua jostakin asiasta ja kun ei saanut minua suuttumaan hän sanoa pamautti että olen nähnyt että syöt omaa räkääsi välillä. Olin aivan järkyttynyt ja kaikki vaikenivat. 

Tämä ei ole ainoa kerta kun koen että oma lapseni yrittää nolata minua muiden nähden. Olen hyvässä työssä ja koulutettu. Tyttäreni ei ole juurikaan ollut työelämässä ja on ammattikoulun käynyt. Olen miettinyt usein onko hän minulle kateellinen. Isäänsä ei koskaan nolaa tai sano mitään poikkipuolista hänestä.

Myös välillä kuulen hänen pikkuveljeltäänettä tyttäreni puhuu minusta hyvin ikävästi ja vähätellen  muille. Tuntuu käsittämättömän ikävälle että oma lihaa ja verta oleva lapseni haluaa mollata minua muille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan