Puutarha 2025
Kevätkaihonkukka aloittelee kukintaa, valkovuokko kukkii, narsissit kukassa. Scillat ja kevättähdet jo kukkineet, joten paras kevät on jo mennyt!
Kommentit (51)
Miten saa ukonkellot pois kukkapenkistä ja nurmikosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikakauslehdistä irtoaa mikromuovia, joten mieluummin vaikka pahvia. Sanomalehtiähän ei enää kenellekään tule.
Kyllä mulle tulee 📰
jos tulee, niin ainakin ne on ohuita pieniä lättänöitä
Korte on mahdoton tuhottava!
Kielo on myös osoittautunut ongelmalliseksi ja etenkin puna-apila!
Perennapenkit ovat näköjään aikamoista sekamelskaa, ehkä olisi pitänyt suunnitella paremmin, eikä vaan tökätä taimia sikin sokin.
Mistä nuo kaikki Kuolanpionitaimetkin ovat ilmaantuneet?
kevätkaihonkukkaa näin puutarhaliikkeessä, onko se sitä samaa jota kasvaa 'villinä', jolla on hiukan pienemmät lehdet, kukka on ihan samanlaisen....onko ne kaikki jotain karkulaisia mitä kasvaa milloin missäkin, meillä nurmikolla ja vanhan kukkapenkin reunassa naapurin rajalla, on ollut siinä ainakin 30 vuotta. En ole tiennyt sen nimeä, mutta kun näin sen siellä myynnissä niin hokasin että tuotahan mulla kasvaa 'rikkaruohona'
helmililjat on parhaimmillaan nyt, ovat lisääntyneet kiitettävästi ja yhä suuremman alan peittää, pitää siirtää osa kukinnan jälkeen uuteen paikkaan, tulppaanit alkaa osa olla jo ohi, osa vasta aloittelee, laukat raottelee jo silmiään, 2 näkyi jo sinistä.
Olkikukan kylvö alkuviikolla, vielä ehtii.
Mustakaalista paljon taimia...
Ja kaksi komeaa latva-artisokkaa! Idätys oli haasteellista. Tarkoitus on saada näistä koristekasveja. Annan vain suurimman kukan kukkia, tai ei tarvitse ollenkaan kukkia ensimmäisenä vuotenaan, jotta juuristo vahvistuu ensin. Lehdet ovat hopean sävyiset ja kauniin malliset.
Yrtit on kestäviä, kauniita ja helppohoitoisia, hyödyllisiäkin.
Lehtipersilja pitää hieman savisesta maasta, muille voi tehdä kohopenkin esim. turpeen ja hiekan seoksesta.
Kestäviä lajeja ovat mm. minttu, ruohosipuli, oregano, ja salvia.
Yksivuotisia ovat tilli ja basilika. Käytännössä (ilman talvisuojausta) myös rosmariini.
Suosittelen kasvatusta ruukkutaimista, ei siemenistä.
Kevätesikot alkavat olla kauneimmillaan, ei siis kevät vielä ohitse ole.
Kevätkaihonkukka on tosiaan kova leviämään. Mutta kukkiessaan on kaunis ja muutenkin harmiton, mitä nyt syksyä kohti hieman ränsistyy.
Ainoastaan jalomaaraimen levittyä kevätkaihonkukkapenkkiin kaikki kevätkaihonkukat pikkuhiljaa hävisivät.
Vierailija kirjoitti:
Kevätesikot alkavat olla kauneimmillaan, ei siis kevät vielä ohitse ole.
Ostin niitä kirpputorilta 8e 30 hyvä kokoista taimea, punainen keltaisella keskustalla
Vierailija kirjoitti:
kevätkaihonkukkaa näin puutarhaliikkeessä, onko se sitä samaa jota kasvaa 'villinä', jolla on hiukan pienemmät lehdet, kukka on ihan samanlaisen....onko ne kaikki jotain karkulaisia mitä kasvaa milloin missäkin, meillä nurmikolla ja vanhan kukkapenkin reunassa naapurin rajalla, on ollut siinä ainakin 30 vuotta. En ole tiennyt sen nimeä, mutta kun näin sen siellä myynnissä niin hokasin että tuotahan mulla kasvaa 'rikkaruohona'
Olisko tuo villinä kasvava Lemmikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko tuo villinä kasvava Lemmikki?
ei, lemmikkiä kasvaa jokapaikkaan jollei sitä aktiivisesti kitke ja seuraavalla viikolla on taas uudet, se on rikkaruoho, onneksi helposti kitkettävissä.
Kevätkaihonkukka on luonnonvarainen jota myydään puutarhakaupoissa, luin juuri netistä, sekin kova leviämään otollisessa paikassa ja on tiukemmin kiinni juurillaan kuin tuo lemmikki. En edes tiennyt tuon kevätkaihonkukan nimeä ennenkuin puutarhakaupassa sen nyt näin, enkä koskaan aiemmin myynnissä ole sitä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö peruna laittaa jo maahan?
Me emme laita vasta kuin kesäkuun alkupuolella. Olen kuitenkin laittanut isoihin astioihin jonkin verran jotta saamme uusia perunoita juhannukseksi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikakauslehdistä irtoaa mikromuovia, joten mieluummin vaikka pahvia. Sanomalehtiähän ei enää kenellekään tule.
Kyllä mulle tulee 📰
Ja mulle, paikallislehti ihan tilattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö peruna laittaa jo maahan?
Me emme laita vasta kuin kesäkuun alkupuolella. Olen kuitenkin laittanut isoihin astioihin jonkin verran jotta saamme uusia perunoita juhannukseksi,
Me laitettiin 20 ämpäriä joissa 2-3 ituperunaa riippuen ämpärin koosta, laitoimme ne eri aikaan jotta pidenpään tulee 'uusia pottuja'. Viime kesänä riitti pitkälle elokuuhun asti ja voi että ne oli hyviä, ihan erilaisia kuin kaupan vetiset.On jo useampana kesänä kasvatettu. Ekat huhtikuun alkupuolella ja toinen satsi huhtikuun lopulla, nyt on vartta jo 20-30 senttiä. Autotallissa alkukasvatus, nyt ovat jo olleet yönkin ulkona pariviikkoa.
Olisipa pitänyt älytä noita ämpäriperunoita juurikin laittaa eri aikoina! Pitääkin aktivoitua ja laittaa kuitenkin edes nyt ne perunat. Laatikollinen on valmiina odottamassa ituineen ja lisää varmaan löytyy vielä jääkaapista.
En tiennytkään, että kevätkaihonkukka kasvaa myös villinä. Tosin en ihmettele, niin kova on leviämään!
Kyllä mulle tulee 📰