Miten oppisin käyttämään rahaa?
Miten ihmeessä pääsen eroon hövelistä rahankäytöstä? Tienaan ihan hyvin (4000€ brutto, lisäksi lapsilisät päälle kahdesta). Asumiskulut nyt suht korkeat eli vuokra 1100€/kk, etsin halvempaa asuntoa jotta saisin säästettyä omaan kämppään. Saisin vähennettyä vuokraan meneviä kuluja n 200-300€/kk jos löydän asunnon sopivalta alueelta ja nuo menisivät suoraan säästöön. Ja tässä se ongelma nyt tulee. Säännöllisiä oikeita kuluja on vähän. Vuokran lisäksi opintolainaan menee 260€/kk. Sähkö 40€/kk, vesimaksua ei ole erikseen. Meillä ei ole autoa joten matkakorttien kulut koko porukalle (vuosikorttien hinnan mukaan) on 70€/kk. Ruokakauppaan menee 350€/kk (seuraan kuluja). En pääse kunnolla eroon heräteostelusta ja turhista kuluista. Vaikka kuinka päätän että nyt maksan luottokortit nollille ja alan säästää niin kun saldoa on maksettu pois, käytän sen kuitenkin seuraavan kk- parin aikana. Ostan vaatteita (usein nettikirppiksiltä), sisustusjuttuja toisinaan, joskus terveystuotteita. Tiedostan itsekin että nuo ovat turhia.
Kertokaa joku että mikä sinua on auttanut säätelemään kuluja? Huomaan että ostaminen on hitaasti kasvanut tulojen kasvaessa ja siksi kai siihen on vaikea pureutua. Opiskelin lasten ollessa pienempiä ja silloin jouduimme kituuttamaan ajoittain, samoin ennen korkeakoulututkintoja tein vuosia pätkähommia ja raha oli tiukassa, joten tämä varmaan liittyy siihen että nyt kun rahaa on niin en osaa sitten olla hölläämättä. On kuitenkin typerää olla säästämättä kun olisi siihen mahdollisuus ja saisin aika piankin hyvin säästöön kun nuo luottokorttilaskut lähtisivät pysyvästi pois pyörimästä. Turhiin korkoihin menee vuositasolla helvetisti rahaa ja turhauttaa kun en saa tilannetta kääntymään. Tiedostan että olen tosi hyvässä asemassa toistaiseksi koska tulot ovat ihan ok ja lisäksi pystyn säästämään esim siinä missä monet eivät koska osaan laittaa ladukasta ruokaa halvalla eli elämisen peruskulut ovat periaatteessa aika pienet. Haluaisin myös lapsille säästää etteivät lähtisi persaukisina opiskelemaan. Jakakaa motivaatiota ja keinoja.
Kommentit (94)
Miksi et tee niin, että tililtäsi siirtyy automaattisesti tietty summa sijoitusrahastoihin? Vaikka 600 € joka kuukausi palkkapäivänä.
Nettikauppojen selailun sijaan keksi jotain muuta ajanvietettä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. 350e ruokaan. Muksut elaa perunalla ja makarooniskeidalla, kun sina itsekas sika et osaa huolehtia rahoista vaikka tuloja on vaikka kuinka.
Nyt kyllä haukut ihan turhaan. Sanoisin että meillä syödään monipuolisemmin kuin monessa perheessä eli ruokabudjettiin kuuluu paljon kasviksia ym. Olen opetellut vuosien varrella laittamaan edullista laadukkaasti. Se onkin ainoa mikä rahankäytössä meillä toimii. Harmi jos kirjoitukseni herättää sinussa niin paljon negatiivisia tunteita että on pakko ilkeillä. Muuten ketju onkin pysynyt asiallisena, kiitos siitä.
Ensin tosiaan kannattaa maksaa pois nuo korkeakorkoiset. Tuota yhdistelmälainaa voit myös yrittää saada. Monessa paikassa on myös ilmaista velkaneuvontaa mutta omasta pankistakin voi aloittaa.
Ja antaisin pienen humputtelurahan itselleni, jos se auttaa pysymään muuten suunnitelmassa. Tsemppiä!!
Tuttua
Tienaan myös 4000. Asunto on oma, säästän 600 joka tilistä, nuukailen ruoan suhteen. Jokakuiset laskut pienet. Lapset aikuisia ja heitä jelppailen satunnaisesti. Minulla tosin auto joka velaton mutta siis siihen menee rahaa..
Mutta
Se sama mutta kuin ap:lla. Ostelu. Sain perjantaina tilin ja olen viheltänyt jo 250 Zalandolle ja kosmetiikkaan. Ostan kivoja juttuja koska voin. Ilahdutan, palkitsen, hankin niin haaveminälle kuin todelliseen tarpeeseen. En voi näköjään vastustaa jotain Zalandon kevätalea tai Sokoksen Hiustenhellimisviikkoa jne jne. Voisin säästää helposti muutaman satasen lisää kuukausittain jos saisin tuon ottelun kuriin. Helpommin sanottu kuin tehty
Älä muuta ennen kuin olet oppinut säästämään. Koska asenteesi on höveli (kuten itse sanot) tuskin kuitenkaan laittaisit talteen niitä rahoja, jotka jäisivät pienemmillä vuokrakuluilla. Käytät sitä vain tekosyynä nyt ja uskottelet itsellesi, että pienempi vuokra on tie autuuteen, vaikka vika on kulutustavoissasi.
Asumiskulut eivät ilmeisesti ole ongelman ydin. Voit muuttaa edullisempaan asuntoon, mutta se ei itsessään ole ratkaisu, jos rahankäyttösi ei ole muuten hallinnassa. Antaisin tällaisia ohjeita
1. Lopeta nettikaupoissa pyöriminen ja impulssiostelu. Jos huomaat eksyneesi johonkin nettikauppaan, sulje sivu heti, kun huomaat olevasi siellä. Jos menet sinne tietoisesti ja syystä, mieti, mikä se tarve on, mikä sinut sai sinne. Pitikö lapselle esim. ostaa kevätjuhlavaatteet? Sanotaan leikisti, että piti. Kun ne ovat ostoskorissa, pysähdy. Mene ostoskoriin ja käy rivi kerrallaan läpi, onko jokainen asun osa (mekko / housut / pusero / hame / kengät) tarpeellinen. Sitten pysähdy uudestaan ja vedä henkeä. Onko todellakin ostettava? Tuleeko tämä ostos käyttöön? Onko pakko ostaa tänään? Mitä se maksaa? Pysähdy vielä kerran. Eksyikö koriin jotain sellaistakin, mitä et alun perin ollut menossa ostamaan? Jos kyllä, poista ostokorista ylimääräiset.
2. Mieti, mihin muuhun voisit käyttää aikaa kuin shoppailuun. Pistä tietokone, padi ja puhelin välillä pois. Opettele olemaan ilman älylaitteita ja nettiyhteyttä ja viestisovelluksia. Se on nykyihmiselle valtava haaste. Mutta siihen oppii vähitellen, kun laitteet pistää välillä pois. Silloin on myös helppo pysyä pois kaupoista. Onko joku vuorokauden aika, esim. ilta erityisesti shoppailuaikaa sinulle? Laita laitteet pois juuri silloin kuin yleensä olet kaupoissa. Kun otat laitteet esille, teet sen tietoisesti. Puhelimet yöksi lataukseen (myös lapsilta) johonkin muualle kuin makuuhuoneisiin. Vaatii opettelua, mutta pidemmän päälle nukutte ja voitte kaikki paremmin ja olette enemmän toistenne kanssa.
88 jatkaa:
3. Onko sinulla palkkapäivä tässä kuun lopussa? Jos kyllä, aloita nyt. Laita heti palkkapäivänä rahat säästöön. Budjetoi ennakkoon palkka. Minkä verran ruokaan? Minkä verran muihin välttämättömiin kuluihin? Lapsille? Minkä verran luottokorttivelkojen lyhennykseen? Minkä verran säästöön? Laita rahat siis heti säästöön ASP-tilille tai muulle asuntosäästötilille. Jos annat ensin itsellesi luvan ostella, on ihan varma, että seuraavan palkkapäivän lähestyessä sinulla ei ole mitään, mitä laittaa säästöön, kun kaikki on jo kulutettu. Keskity siihen, että et osta luottokortilla mitään uutta. Lyhennät vain velat nolliin. Sitten laitat luottokortin jemmaan. Se on hyvässä tallessa, sillä "jemmassa" kaikki on tallessa, mutta et taatusti muista, missä. Jos oikeasti joskus tulee tilanne, jossa tarvitset luottokorttia esim. matkavaraukseen, löydät sen kyllä.
4. Saatko mainospostia? Karsi se minimiin. Itselleni esim. Black week vuosittain marraskuussa on hieman haastavaa aikaa, kun sähköpostiin tursuaa housuja, silmälaseja, vitamiineja, laivamatkoja, lentomatkoja, kylpylämatkoja, joogakursseja, elämäntapamuutoksia... siis ihan mielettömiin etuhintoihin. Jokaisen sellaisen mainoksen kohdalla olen todennut kaksi vaihtoehtoa: joko deletoin heti ja siirryn seuraavaan, tai jos huomaan lukevani otsikkoa pidemmälle, käyn itseni kanssa nopean tomeran keskustelun, jonka lopputulos on aina se, että en tarvitse, en halua, en osta. Mikään alekampanja ei ole maailman viimeinen. Black Friday yms. toistuvat kyllä ensi vuonna. Sitä paitsi alennusprosentit eivät välttämättä kestä rapsuttelua kovin syvälle. Kaikki, mikä näyttää juuri nyt houkuttelevalta ja edulliselta, ei todellisuudessa ole sitä. Mainosten tarkoitus on saada ihminen haksahtamaan, ja monilla nettikaupoilla ja sovelluksilla on ärhäkkä algoritmi, joka suorastaan koukuttaa. Kaikelle sille pitää sanoa tietoisesti ei.
Tiivistäisin ohjeeni näihin:
- Pysähdy. Mieti vielä kerran ja toisen jokaisen ostoksen kohdalla.
- Rahat säästöön heti palkkapäivänä. Tee budjetti ja budjetoi myös "yllätyskulut".
- Aina, kun olet hankkimassa yllätyskulua, pysähdy.
- Kauppaa edistävät älylaitteet päivittäin tietoisesti pois.
- Luottokorttivelat nollaan ja luottokortin käyttö seis.
Vierailija kirjoitti:
Asumiskulut eivät ilmeisesti ole ongelman ydin. Voit muuttaa edullisempaan asuntoon, mutta se ei itsessään ole ratkaisu, jos rahankäyttösi ei ole muuten hallinnassa. Antaisin tällaisia ohjeita
1. Lopeta nettikaupoissa pyöriminen ja impulssiostelu. Jos huomaat eksyneesi johonkin nettikauppaan, sulje sivu heti, kun huomaat olevasi siellä. Jos menet sinne tietoisesti ja syystä, mieti, mikä se tarve on, mikä sinut sai sinne. Pitikö lapselle esim. ostaa kevätjuhlavaatteet? Sanotaan leikisti, että piti. Kun ne ovat ostoskorissa, pysähdy. Mene ostoskoriin ja käy rivi kerrallaan läpi, onko jokainen asun osa (mekko / housut / pusero / hame / kengät) tarpeellinen. Sitten pysähdy uudestaan ja vedä henkeä. Onko todellakin ostettava? Tuleeko tämä ostos käyttöön? Onko pakko ostaa tänään? Mitä se maksaa? Pysähdy vielä kerran. Eksyikö koriin jotain sellaistakin, mitä et alun perin ollut menossa ostamaan? Jos kyllä, poista ostokorista ylimääräiset.&nbs
"Älylaitteet pois" on aika jännä ohje, ja äkkiseltään tuntuu, että se on aika rankasti sivuun ap:n ongelmasta, mutta taitaa silti olla aika hyvä neuvo. Jos ostelu tapahtuu laitteilla ja ostelu on nimenomaan se ongelma, laitteiden sivuun laittamisen pitäisi auttaa pysymään loitolla kaupoista.
Minä olen nainen ja olen opetellut yli 65 v. käyttämään rahaa enkä ole sitä vieläkään oppinut; enää ei sentään olosuhteiden pakosta mene rahaa enemmän kuin tulee, mutta se mikä tulee menee kaikki eikä kaikki rahat taida mennä ihan tarpeelliseen, mutta toisaalta olen opetellut myös viettämään kitisemättä nälkäkuuria joka kuukausi viikko ennen seuraavan eläkkeen maksupäivää. Olen jo antanut periksi enkä ota yhtään pulttia siitä, että rahat eivät vain muuta kuin käy kääntymässä pankkitililläni. Olen kuitenkin hyvä ihminen, sillä omalta osaltani hoidan tässä tässä yhteiskunnassa hyvin rahan kierrättämisen mitä eivät rahoillaan pankkitilejään lihottavat tee.
Vähän ohis, mutta jos joku maksaa tällä hetkellä hyvin pienistä tuloista ylisuurta vuokraa, ehkä jopa tukisummista, tudkin tavoite on säästää rahoja jos saa halvemman asunnon.
Eli jos ny sulla jää jolu naurettavaa sumna elinkustannuksiin, on elämänhallinta ongelmaa, jos menojen pienentyessä laitat säästyneet summat kulutukseen.
Miten joku viitsii ostella jotain krääsää nurkkiin pyörimään vuonna 2025.
Olen lähes aina ollut hyvätuloinen ja tiedostanut, että olen nk. osteluherkkä ihminen. Olen saanut ostelun kuriin parilla, kolmella konstilla. Ensinnäkin muutin kodin ja pukeutumisen minimalistiseksi. Käytännössä pukeudun ja sisustan vain mustavalkoisesti. Se on selkeää, enkä innostu enää "trendeistä". Jos tekee mieli sisustella, vaihdan viherkasveihin mullan ja siirrän niiden paikkaa tai jotain muuta ihan pientä. Olen myös laittanut kännykän ja somen paastolle. Luen kirjoja (paluu nuoruuteen) ja katson sarjamaratoneja. Lisäksi vältän tavarataloja ja ostoskeskuksia kuin ruttoa. En olisi kuunaan uskonut, että siirryn Lidliin, mutta nykyisin käyn vain siellä. Haen vain ruuat ja keräilen bonuksia ja kuponkeja. Näillä menetelmillä aloin säästää pari kolme vuotta ennen eläkeikää. Sain kaikki luottokorttivelat pois ja hyvän potin säästöön ja rahastoon. Elämänlaatuni ei kärsinyt, vaan ihmiset ihmetelivät, että onpas pukeutumiseni ja kotini nyt tyylikäs. Tuli rauha taloon ja mieleen.
Toinen tili.