Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppisin käyttämään rahaa?

Vierailija
25.05.2025 |

Miten ihmeessä pääsen eroon hövelistä rahankäytöstä? Tienaan ihan hyvin (4000€ brutto, lisäksi lapsilisät päälle kahdesta). Asumiskulut nyt suht korkeat eli vuokra 1100€/kk, etsin halvempaa asuntoa jotta saisin säästettyä omaan kämppään. Saisin vähennettyä vuokraan meneviä kuluja n 200-300€/kk jos löydän asunnon sopivalta alueelta ja nuo menisivät suoraan säästöön. Ja tässä se ongelma nyt tulee. Säännöllisiä oikeita kuluja on vähän. Vuokran lisäksi opintolainaan menee 260€/kk. Sähkö 40€/kk, vesimaksua ei ole erikseen. Meillä ei ole autoa joten matkakorttien kulut koko porukalle (vuosikorttien hinnan mukaan) on 70€/kk. Ruokakauppaan menee 350€/kk (seuraan kuluja). En pääse kunnolla eroon heräteostelusta ja turhista kuluista. Vaikka kuinka päätän että nyt maksan luottokortit nollille ja alan säästää niin kun saldoa on maksettu pois, käytän sen kuitenkin seuraavan kk- parin aikana. Ostan vaatteita (usein nettikirppiksiltä), sisustusjuttuja toisinaan, joskus terveystuotteita. Tiedostan itsekin että nuo ovat turhia.

Kertokaa joku että mikä sinua on auttanut säätelemään kuluja? Huomaan että ostaminen on hitaasti kasvanut tulojen kasvaessa ja siksi kai siihen on vaikea pureutua. Opiskelin lasten ollessa pienempiä ja silloin jouduimme kituuttamaan ajoittain, samoin ennen korkeakoulututkintoja tein vuosia pätkähommia ja raha oli tiukassa, joten tämä varmaan liittyy siihen että nyt kun rahaa on niin en osaa sitten olla hölläämättä. On kuitenkin typerää olla säästämättä kun olisi siihen mahdollisuus ja saisin aika piankin hyvin säästöön kun nuo luottokorttilaskut lähtisivät pysyvästi pois pyörimästä. Turhiin korkoihin menee vuositasolla helvetisti rahaa ja turhauttaa kun en saa tilannetta kääntymään. Tiedostan että olen tosi hyvässä asemassa toistaiseksi koska tulot ovat ihan ok ja lisäksi pystyn säästämään esim siinä missä monet eivät koska osaan laittaa ladukasta ruokaa halvalla eli elämisen peruskulut ovat periaatteessa aika pienet. Haluaisin myös lapsille säästää etteivät lähtisi persaukisina opiskelemaan. Jakakaa motivaatiota ja keinoja. 

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menot ja tulot exceliin vuodeksi kerrallaan. 

Ostoslista kauppaan eikä lipsuta, ruokasuunnittelu viikon kerrallaan (paras jos tilaat tavarat kerättynä niin ei tarvitse mennä kauppaan ollenkaan). Ruokabudjetti /kk ja jaat sen (mielessäsi) päiville niin hahmotat paremmin mihin rahaa menee

Hömppähankinnat pois, tarkista suoratoistot yms maksulliset palvelut, 

Ruokabudjetti on. Hyvin harvoin menee yli 300€/kk, aivan maksimi ollut 400€/kk mutta monta kuukautta menty esim 250€/kk. 

Suoratoistoja ei ole ollenkaan. Lehtitilaus lapselle 50€/vuosi. Puhelinlaskut unohtui aiemmasta, liittymiin menee max 35€/kk. Lemmikkien kulut n 40€/kk. Ei oikein ole tekosyitä mihin raha menisi. 

Vierailija
62/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lumipallosysteemi on oikeasti hyvä ja hienoa että tiedät siitä jo :) Ehkä tuohon trauma-ajatteluun voisi helpommin istua se että rahaa on eri tileillä ja jos vaikka tulee yllättäen joku hammaslääkärikulu, pystyt maksamaan sen hyvin jo säästetyistä asuntorahoistakin ja sitten pikku hiljaa sinne asuntorahoihin takaisin jne. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Se antaa suurimman mielenrauhan että rahaa on. Ja kivempi/turvallisempi että se on omalla tilillä kuin luottokorttiveloissa vai mitä? Musta olet oikein säntillinen kun pystyt pitämään tuon talousbudjetin jo tiukkana että se on vähän hukkaan menevää energiaa jos rupeat niitä kuitteja syynäämään ja miettimään kun se on jo hyvissä kantimissa. Keskity siihen miltä eri tulevaisuuden vaihtoehdot näyttää. Ne saat excelistä kun laitat sinne kaikki mahdollisuudet miten voisit ekana tähtäimenä pitää sitä yhden luottokortin velkojen maksua, sitten toisen ja sitten säästäminen. Nopeammin ne säästöt sitten kertyy kun ei ole noita tilinhoitopalkkioita ja korkoja ja niistä et pääse eroon kuin maksamalla ne mahd. nopeasti pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla menee vähän ruokaan rahaa. Panosta siihen enemmän ja sen laatuun.

Ja aina, kun haluat ostaa jotain turhaa mieti tarvitsetko oikeasti sitä. 

Vierailija
64/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä se että anna itsellesi myös armoa! Laita jatkossa kun ne luottovelat on ensisijaisesti saatu pois, laita sitten tietty summa kuussa vaikka hömpöttelytilille tai lomarahat kuten minä. Niin näitä rahoja saat ihan surutta käyttää vaikka yllättäen jonkun kivan kirppislöydön ostamiseen tms. Ajattele kuinka kivalta se tuntuu että olet saanut sen mekon eikä sulla mennyt niistä jokapäivän talousrahoista siihen senttiäkään kun olit varautunut etukäteen ja siellä hömppätilillä oli 200 €

Vierailija
65/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lumipallosysteemi on oikeasti hyvä ja hienoa että tiedät siitä jo :) Ehkä tuohon trauma-ajatteluun voisi helpommin istua se että rahaa on eri tileillä ja jos vaikka tulee yllättäen joku hammaslääkärikulu, pystyt maksamaan sen hyvin jo säästetyistä asuntorahoistakin ja sitten pikku hiljaa sinne asuntorahoihin takaisin jne. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Se antaa suurimman mielenrauhan että rahaa on. Ja kivempi/turvallisempi että se on omalla tilillä kuin luottokorttiveloissa vai mitä? Musta olet oikein säntillinen kun pystyt pitämään tuon talousbudjetin jo tiukkana että se on vähän hukkaan menevää energiaa jos rupeat niitä kuitteja syynäämään ja miettimään kun se on jo hyvissä kantimissa. Keskity siihen miltä eri tulevaisuuden vaihtoehdot näyttää. Ne saat excelistä kun laitat sinne kaikki mahdollisuudet miten voisit ekana tähtäimenä pitää sitä yhden luottokortin velkojen maksua, sitten toisen ja sitten säästäminen. Nopeammin

Kiitos kun olet noin kannustava. Eli nyt pitäisi laskeskella eri kuvioilla näkymiä ja keskittyä tilanteen vakauttamiseen. Että saisin nyt ensin tilanteen siihen ettei lisää velkaa tule enää lainkaan vaan ostan kaiken tarvitun käteisellä ja lisäksi ainakin jotain säästöön sen lisäksi että maksan velkoja. Ja sitten kun velat olisivat joku kaunis päivä poissa niin saisin kunnolla säästöön. Täytyisi keksiä riittävän pienet tavoitteet. Aina kun lannistuu niin homma menee nollille.

Vierailija
66/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee automaattisesti tietty määrä rahaa palkkapäivänä nordnetin rahastoihin suoraan tililtä. Nordnetin siksi, etten näe niitä kuten näkisin ne jos ne olisivat omassa pankissa. Tosin nykyään käyn siellä nordnetissä aika usein laittamassa lisää rahaa, siihen tulojen seuraamiseen kun jää koukkuun ja sitä alkaa haluamaan lisää. Kun huomaa miten sillä rahalla saa tehtyä lisää rahaa, tulee ihan eri meininki säästämiseen. 

Joskus nuorempana käytin melkeinpä ainoastaan käteistä, kun rahasta oli oikeasti tiukkaa. Nostin kerran viikossa rahaa ja sen piti sitten riittää seuraavan viikon alkuun asti, jolloin nostin taas seuraavan viikon rahat. Toimiva keino, käyttäisin sitä varmaan edelleen jos en olisi sijoitusinnostuksen myötä muuttunut näin säästeliääksi :D

Vierailija
67/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä se että anna itsellesi myös armoa! Laita jatkossa kun ne luottovelat on ensisijaisesti saatu pois, laita sitten tietty summa kuussa vaikka hömpöttelytilille tai lomarahat kuten minä. Niin näitä rahoja saat ihan surutta käyttää vaikka yllättäen jonkun kivan kirppislöydön ostamiseen tms. Ajattele kuinka kivalta se tuntuu että olet saanut sen mekon eikä sulla mennyt niistä jokapäivän talousrahoista siihen senttiäkään kun olit varautunut etukäteen ja siellä hömppätilillä oli 200 €

Kiitos tästä myös. Osa ongelmaa on se että suhtaudun tähän jo niin jyrkästi että sitten kun en onnistu niin soimaan itseäni tosi paljon asiasta. Menee suhteellisuudentaju kokonaan. Tuo olisi hyvä kannustin eli että on rahoja joita voisi hyvillä mielin käyttää johonkin ekstraan. Nykyään mieleisen ja harkitunkin ostamista varjostaa se ajatus että tätäkään ei saisi hankkia koska.

Vierailija
68/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun olet noin kannustava. Eli nyt pitäisi laskeskella eri kuvioilla näkymiä ja keskittyä tilanteen vakauttamiseen. Että saisin nyt ensin tilanteen siihen ettei lisää velkaa tule enää lainkaan vaan ostan kaiken tarvitun käteisellä ja lisäksi ainakin jotain säästöön sen lisäksi että maksan velkoja. Ja sitten kun velat olisivat joku kaunis päivä poissa niin saisin kunnolla säästöön. Täytyisi keksiä riittävän pienet tavoitteet. Aina kun lannistuu niin homma menee nollille.

Musta on ihana kun pystyn auttamaan! Kun itse on hoksannut mikä on itselle se paras systeemi, tottakai hyvää haluaa jakaa :) Mulla on kolme eri varjobudjettia sen mukaan milloin pääsisin muutattamaan uuteen asuntoon vai pääsenkö koskaan niin niitä pyörittämällä hahmottaa todella hyvin mitä kannattaa tehdä ja mihin ylipäätään omilla varoilla on koskaan mahdollisuuksia.

Vierailija
69/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaat nordnettiin arvo-osuustilin ja ostat sieltä kulutonta indeksirahastoa. Laitat kuukausisäästösopimuksella kuukausittain tilipäivänä palkasta 10% indeksirahastoon. Näin sinulle kertyy varallisuutta jemmaan vaikka tuhlaisit edelleen samaan tyyliin 👍

Niin ja häviät 10% päivässä.

Vierailija
70/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin myös samanlainen rahankäyttäjä. Mikään muu ei tehonnut ostokäyttäytymiseen kuin rahojen hajauttaminen heti palkkapäivänä. Pakollisiin menoihin ei paljoa mennyt rahaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Kirpputoreilta kaikkea kivaa, verkkokaupasta lähti tilaukseen sen suunnitellun kenkäparin lisäksi kolmet housut, viisi paitaa, ja pari hametta. Kahveihin, ulkona syömiseen, baariin ja takseihin upposi rahaa. Hetken mielijohteesta ajanvarauksia kampaajalle.

Aloin hajauttamaan rahoja eri tileille niin että käyttötilille jäi 200€. Tuon summan sai käyttää noihin ylimääräisiin menoihin, joihin meni aikaisemmin tolkuton summa rahaa. Minulla on käyttötilin lisäksi tili ruokaostoksille, laskuille, hätävaratili (saa tehdä muutaman noston kuukaudessa maksuttomasti) sekä säästötili (saa nostaa maksuttomasti muutaman kerran vuodessa). Maksukortit ovat vain käyttötilillä ja ruokatilillä. Nykyää

Ruokatilille se summa, mitä menee keskimäärin kuukaudessa kauppaostoksiin. Minulla tämä on 200€/henkilö ja sisältää kaiken kaupasta ostettavan (ruoka, pesuaineet jne). Laskutilille kaikki pakolliset menot. Eli vuokra, netti, bussikortti, lämmitys, vesi, sähkö, sähkönsiirto, kotivakuutus, puhelin... Laitan itse tälle tilille kuukausittain sen verran, mitä menisi jos kaikki pakolliset menot pitäisi maksaa saman kuukauden aikana. Lasken nämä menot myös yläkanttiin esim puhelin 30€>50€, sähkö 40€>50€, sähkönsiirto 30€>50€. Näin laskutilille jää ylimääräistä rahaa, jonka voi käyttää kun tiskikone tai puhelin rikkoontuu. Käyttötilille jättää sen muutaman satasen.

Säästin ensin hätävaratilille kolmen kuukauden menot (eli mitä ruokatilille ja laskutilille menee yhteensä kolmen kuukauden aikana). Loput menevät säästötilille. Kun hätävaratililtä tulee käytettyä rahaa jää säästötili paussille ja säästän hätävaratilille taas tuon kolmen kuukauden menot.

T. Sama 

Vierailija
71/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin myös samanlainen rahankäyttäjä. Mikään muu ei tehonnut ostokäyttäytymiseen kuin rahojen hajauttaminen heti palkkapäivänä. Pakollisiin menoihin ei paljoa mennyt rahaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Kirpputoreilta kaikkea kivaa, verkkokaupasta lähti tilaukseen sen suunnitellun kenkäparin lisäksi kolmet housut, viisi paitaa, ja pari hametta. Kahveihin, ulkona syömiseen, baariin ja takseihin upposi rahaa. Hetken mielijohteesta ajanvarauksia kampaajalle.

Aloin hajauttamaan rahoja eri tileille niin että käyttötilille jäi 200€. Tuon summan sai käyttää noihin ylimääräisiin menoihin, joihin meni aikaisemmin tolkuton summa rahaa. Minulla on käyttötilin lisäksi tili ruokaostoksille, laskuille, hätävaratili (saa tehdä muutaman noston kuukaudessa maksuttomasti) sekä säästötili (saa nostaa maksuttomasti muutaman kerran vuodessa). Maksukortit o

Niin ja suoramaksut tileille heti palkkapäivälle. Jos siirrät manuaalisesti siinä käy helposti niin että "pitäisi ostaa tämä ja tuo, joten jätän käyttötilille nyt 200 euron lisäksi vielä 500 euroa".

Vierailija
72/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuo automaattiveloitus laskutileille ja matkakassaan ihan kuten kaikissa muissakin laskuissa mikä vie rahat vaikken tekisi mitään! Ainoa minkä lasken on se toisen asuntotilin säästö kun se summa vaihtelee kuukausittain ihan jo siitäkin paljonko on sähkölasku kulloinkin ja lisäksi tuloissa on tullut nyt palkankorotuksia niin ei ole aina säännöllinen sama luku.

Vierailija
73/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama ongelma ja olen keski-ikäinen ja mitään ei ole säästössä, kaikki mikä tulee niin myös menee. Pienenä ja nuorena vanhempani eivät ostaneet minulle mitään, en saanut juuri koskaan uusia vaatteita tai mitään. Minulla oli nuorena yhdet Levikset farkut jotka ostin rahoilla mitkä olin sukulaisilta saanut rippilahjaksi. Koulussa minua myös kiusattiin kun minulla oli aina samat vaatteet ja tosiaan vain yhdet farkut. Päätin siis että kun saan itse palkkaa niin ostan mitä huvittaa ja edelleen olen samalla tiellä. Nyt vaan näin keski-iässä alkaa harmittaa miten paljon olisin voinut vuosien varrella säästää rahaa. 

Vierailija
74/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama ongelma ja olen keski-ikäinen ja mitään ei ole säästössä, kaikki mikä tulee niin myös menee. Pienenä ja nuorena vanhempani eivät ostaneet minulle mitään, en saanut juuri koskaan uusia vaatteita tai mitään. Minulla oli nuorena yhdet Levikset farkut jotka ostin rahoilla mitkä olin sukulaisilta saanut rippilahjaksi. Koulussa minua myös kiusattiin kun minulla oli aina samat vaatteet ja tosiaan vain yhdet farkut. Päätin siis että kun saan itse palkkaa niin ostan mitä huvittaa ja edelleen olen samalla tiellä. Nyt vaan näin keski-iässä alkaa harmittaa miten paljon olisin voinut vuosien varrella säästää rahaa. 

No olisiko sinulla nyt mitään minkä voisit laittaa myyntiin vaikka Vintediin ja alkaa sillä siirtämään rahaa itsellesi päin tosin kuin ennen?

Vierailija
75/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkapäivänä automaattiveloitus vaikka rahastoon.Sitten on vähemmän tuhlattavaksi.Ja jos luottokortti on ongelma niin leikkaa poikki.

Vierailija
76/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yrittänyt hakea yhdistelylainaa? Saisit luottokorttivelat kuitattua pois, minkä jälkeen voisit lopettaa kortit. Tai varmaan korttiluotot voisi nytkin irtisanoa, jolloin et ainakaan velkaannu lisää.

Vierailija
77/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kauppalista. Sitten mene hakemaan kaupan hyllyiltä listassa olevat tuotteet ja ulos kaupasta. Näin minä toimin. Tiedän etukäteen mitä ostan, enkä jää kauppaan haahuilemaan.

Vierailija
78/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. 350e ruokaan. Muksut elaa perunalla ja makarooniskeidalla, kun sina itsekas sika et osaa huolehtia rahoista vaikka tuloja on vaikka kuinka. 

Vierailija
79/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama-ajan lapsena oli just tollasta syysta etta rahaa ei oikeasti ollut. Aamulla kaurapuuro ilman lisukkeita, koulussa surkee ruoka, kotona jotkut kalapuikot. Voi v*** 4000e ja lapsilisat paalle!!!!! 

Vierailija
80/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi surkeeta. En saanut koskaan mitaan mulla 100t euroa saastossa tiukkaa duunia tehnyt ikaa 30v...