Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppisin käyttämään rahaa?

Vierailija
25.05.2025 |

Miten ihmeessä pääsen eroon hövelistä rahankäytöstä? Tienaan ihan hyvin (4000€ brutto, lisäksi lapsilisät päälle kahdesta). Asumiskulut nyt suht korkeat eli vuokra 1100€/kk, etsin halvempaa asuntoa jotta saisin säästettyä omaan kämppään. Saisin vähennettyä vuokraan meneviä kuluja n 200-300€/kk jos löydän asunnon sopivalta alueelta ja nuo menisivät suoraan säästöön. Ja tässä se ongelma nyt tulee. Säännöllisiä oikeita kuluja on vähän. Vuokran lisäksi opintolainaan menee 260€/kk. Sähkö 40€/kk, vesimaksua ei ole erikseen. Meillä ei ole autoa joten matkakorttien kulut koko porukalle (vuosikorttien hinnan mukaan) on 70€/kk. Ruokakauppaan menee 350€/kk (seuraan kuluja). En pääse kunnolla eroon heräteostelusta ja turhista kuluista. Vaikka kuinka päätän että nyt maksan luottokortit nollille ja alan säästää niin kun saldoa on maksettu pois, käytän sen kuitenkin seuraavan kk- parin aikana. Ostan vaatteita (usein nettikirppiksiltä), sisustusjuttuja toisinaan, joskus terveystuotteita. Tiedostan itsekin että nuo ovat turhia.

Kertokaa joku että mikä sinua on auttanut säätelemään kuluja? Huomaan että ostaminen on hitaasti kasvanut tulojen kasvaessa ja siksi kai siihen on vaikea pureutua. Opiskelin lasten ollessa pienempiä ja silloin jouduimme kituuttamaan ajoittain, samoin ennen korkeakoulututkintoja tein vuosia pätkähommia ja raha oli tiukassa, joten tämä varmaan liittyy siihen että nyt kun rahaa on niin en osaa sitten olla hölläämättä. On kuitenkin typerää olla säästämättä kun olisi siihen mahdollisuus ja saisin aika piankin hyvin säästöön kun nuo luottokorttilaskut lähtisivät pysyvästi pois pyörimästä. Turhiin korkoihin menee vuositasolla helvetisti rahaa ja turhauttaa kun en saa tilannetta kääntymään. Tiedostan että olen tosi hyvässä asemassa toistaiseksi koska tulot ovat ihan ok ja lisäksi pystyn säästämään esim siinä missä monet eivät koska osaan laittaa ladukasta ruokaa halvalla eli elämisen peruskulut ovat periaatteessa aika pienet. Haluaisin myös lapsille säästää etteivät lähtisi persaukisina opiskelemaan. Jakakaa motivaatiota ja keinoja. 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Käteisen lisäksi toinen vaihtoehto on kaksi pankkitiliä, joihin molempiin sulla on kortit. Toisella tilillä on vain esim 100 € tai minkä verran oletkaan valmis käyttämään eikä siinä kortissa ole credit-ominaisuutta. Ja vain sen tilin pankkikortin otat mukaan, toisen pankkikortin jätät kotiin. 

Kiitos, tässäkin hyvä ohje. Minulla on monta pankkia ja S-pankin kortti on pelkällä pankkiominaisuudella. Eli joko käteinen tai kk ruokarahat sinne. Ja toiset kortit joko poikki tai pakastimeen?

Vierailija
42/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet ostoslistan ja ostat vain sen mukaan. Muut haaveilut laitat haavelistalle ja ostat vasta sitten, kun ne on olleet listalla esim. kuukauden ja edelleen olet sitä mieltä, että ne on tarpeellisia. 

Hyvä vinkki varsinkin tuo kuukauden miettimisaika.

Se on hyvä. Sitten kun listaa myöhemmin katselee, niin miettii vaan, että minkähän takia olen tämänkin tänne lisännyt. Halu menee todella nopeasti ohi ja siksi nettikaupoissa on erilaisia täkyjä, jotka saa ihmisen tekemään nopean ostopäätöksen (tarjous voimassa rajoitetun ajan, tuotetta vain yksi kappale jäljellä jne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kaikki ylimääräinen rahastoihin, josta sitä ei nosteta helposti. Jätä itsellesi kuukauden käyttörahaksi tilille vain se summa, jonka olet budjetoinut. Kun rahaa ei ole tilillä, et voi käyttää sitä. 

Lakkauta luottokortti ja käytä aina aina vain debit-korttia. 

No ei todellakaan luottokortti pois, sitähän tarvii jos varaa matkan tai hotellin tai nettitilaukset, saa omansa pois, jos tulee vaikka konkurssi. Omassa toisessa luottokortissa myös ilmainen matkavakuutus.

Nykyään debit-kortti riittää noihin matkajuttuihin. Ainoana erona on se, että rahat lähtevät tililtä heti. Toinen vaihtoehto on hyvin pieni luottoraja luottokorttiin. Siis tyyliin satanen, jos se on mahdollista. 

Vierailija
44/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi vaatii radikaaleja toimia, jos oikeasti haluat pysyvän ratkaisun ongelmaan.

Minulla oli samanlainen ongelma. Näin se ratkeaa:

1) hommaa luotettu apuri. Apuri voi olla miehesi, hyvä ystävä tms. Kerro hänelle tilanne raadollisen rehellisesti.

2) asenna koneesi ja puhelimesi nettiselaimiin esto-ohjelmat estämään nettikirppiksellä käynti. Apurisi asettaa slaasanan ylläpitotilille ja pitää sen tallessa itselleen. Saat sen häneltä vain todellisessa hätätilanteessa. 

3) Hoidat arjen ruokaostokset käteisellä. 

4) Jos on tarvetta käydä kortin kanssa kaupassa, apuri lähtee mukaan ja päättää, mitä ostat. Häntä on toteltava. 

Jatka noin vähintään puoli vuotta. Kokeile sitten ilman rajoituksia. 

Vierailija
45/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeksi kauan ollut persauki, saanut perintäkirjeitä ja ollut ulosotossa alkaa pikkuhiljaa oppimaan taloudenpitoa, kuten minä. Nykyään menee hyvin ja on jopa säästöjä.

Vierailija
46/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kaikki ylimääräinen rahastoihin, josta sitä ei nosteta helposti. Jätä itsellesi kuukauden käyttörahaksi tilille vain se summa, jonka olet budjetoinut. Kun rahaa ei ole tilillä, et voi käyttää sitä. 

No ei todellakaan luottokortti pois, sitähän tarvii jos varaa matkan tai hotellin tai nettitilaukset, saa omansa pois, jos tulee vaikka konkurssi. Omassa toisessa luottokortissa myös ilmainen matkavakuutus.

Nykyään debit-kortti riittää noihin matkajuttuihin. Ainoana erona on se, että rahat lähtevät tililtä heti. Toinen vaihtoehto on hyvin pieni luottoraja luottokorttiin. Siis tyyliin satanen, jos se on mahdollista. 

Ei riitä, jos matkatoimisto menee konkkaan. 

Vierailija
47/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilit niin että käyttötilille jätän palkkapäivänä laskujen maksun jälkeen vain ja ainoastaan ne kuukauden talousrahat eli sun tapauksessa se olisi tuo 350 €. Kaikki loput rahat siirrän eri säästötileille tähän malliin:

Eli palkkana tulee 2200 josta vähennetään asuminen + puhelinliittymät (mitään muita suoratoisto tmv palveluja ei ole) -994. Jää 1200. Tästä maksan bussikorttitilille 46 (minäkin ostan aina vuosikortin), sähkölaskuun mitä se kulloinkin on esim. 60, vuosiveloitteisiin vakuutuksiin laskutilille 12. Nyt jää 1080. Tästä summasta vähennän sen kuukauden talousosuuden joka on se mikä sinne käyttötilille jää (itsellä 370). Eli nyt jää ylimääräistä vielä 720. 

Näin ollen tuo 720 on täysin tuhlattavaa/säästettävää rahaa jonka jaan vielä eri säästötileille seuraavasti: matkakassa 420 (tämä on vakio josta ei poiketa ja jonka pyrin tuplaamaan lähivuosina kun löydän edullisemman asunnon jolloin saan säästöön enemmän), 66 ASP:lle ja kaikki loput kuukauden säästöt toiselle asuntotilille josta sitten on tarvittaessa pelivaraa vaikka jonkun rikki menneen kodinkoneen hankintaan tms. Tässä kuussa tuo summa oli 215.

Tämä toistuu kuukaudesta ja vuodesta toiseen ja antaa mahdollisuuden myös reissata. Vaatteet ja koko vuoden lahjat ostan aina lomarahoista jotka nekin siirrän aina tultuaan ns. joulutilille.

Kävisikö sulle joku vastaava systeemi?

Vierailija
48/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on tarpeeksi kauan ollut persauki, saanut perintäkirjeitä ja ollut ulosotossa alkaa pikkuhiljaa oppimaan taloudenpitoa, kuten minä. Nykyään menee hyvin ja on jopa säästöjä.

Ei valitettavasti toimi kaikilla. Tuntemani talousongelmaiset eivät edes avaa laskuja ja karhukirjeitä. 

Vierailija
49/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei valitettavasti toimi kaikilla. Tuntemani talousongelmaiset eivät edes avaa laskuja ja karhukirjeitä. 

Ja raha-ahdistuksen hoitamiseen ostetaan vaan lisää tavaraa, koska kaikki on jo menetetty.

Vierailija
50/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä, jos matkatoimisto me

Ei huonossa rahatilanteessa edes pitäisi matkustella. 

Vierailija
51/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tilit niin että käyttötilille jätän palkkapäivänä laskujen maksun jälkeen vain ja ainoastaan ne kuukauden talousrahat eli sun tapauksessa se olisi tuo 350 €. Kaikki loput rahat siirrän eri säästötileille tähän malliin:

Eli palkkana tulee 2200 josta vähennetään asuminen + puhelinliittymät (mitään muita suoratoisto tmv palveluja ei ole) -994. Jää 1200. Tästä maksan bussikorttitilille 46 (minäkin ostan aina vuosikortin), sähkölaskuun mitä se kulloinkin on esim. 60, vuosiveloitteisiin vakuutuksiin laskutilille 12. Nyt jää 1080. Tästä summasta vähennän sen kuukauden talousosuuden joka on se mikä sinne käyttötilille jää (itsellä 370). Eli nyt jää ylimääräistä vielä 720. 

Näin ollen tuo 720 on täysin tuhlattavaa/säästettävää rahaa jonka jaan vielä eri säästötileille seuraavasti: matkakassa 420 (tämä on vakio josta ei poiketa ja jonka pyrin tuplaamaan lähivuosina kun löydän edullisemman asunn

Näin toimii vastuullinen rahan käyttäjä. Valitettavasti huono rahan käyttäjä ei osaa toimia näin. 

Vierailija
52/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti saat holtittoman rahankäytön kuriin kun rupeet työttömäksi. 595 e kuussa niin eipä tuu tuhlailtua. Tosin ei kaikkea tarpeellistakaan pysty ostamaan. Voi hyvät hyssykät että teillä rikkailla on ongelmia...

Vierailija
53/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun olette antaneet niin järkeviä neuvoja. Avaan tilannetta vielä sen verran etten ole suinkaan vuosikausia tienannut näin paljoa vaan vaihtelua on ollut. Viime vuosiin sisältyy pitempi ajanjakso jolloin palkkani oli n 2200€ kk (brutto oli 2800€ ja olin osittaisella hoitovapaalla eli 80% tuosta oli kokonaispalkka). Lisäksi puolen vuoden opintovapaa jona brutto 1500€/kk. Noihin vuosiin sisältyi myös pari maksullista osatutkintoa. Jossain välissä kävin töissä kauempana, palkka n 3600€/kk josta matkakuluihin meni 300€/kk. Näinä aikoina alkoi muodostua luottokorttivelkaa eli kun maksoin laskun, tarvitsin jäävät rahat muuhun. Nyt en saa tuota tapaa pois. 

Joku kysyi luottokorttivelan määrää. Se on n 7000€ (kaksi korttia). 

Tiedostan että tilanne ei ole vielä mahdoton. Tätä on ollut tosi vaikea myöntää itselle koska haluaisin pärjätä paremmin. 

Kiitos myös sinulle joka laitoit esimerkkilaskelmaa omasta budjetoinnistasi. Haluaisin nuo luotot pois erityisesti koska sitten kun ne olisivat nollilla, saisin säästöön tosi paljon. 

En matkustele tällä hetkellä (ainoastaan kotimaassa joskus reissuja sukua tai ystäviä tapaamaan). Olen päättänyt että matkakassaa kerrytän kun velat maksettu. 

Pitkäjänteinen suunnittelu minulla kusee. Tiedostan sen vaikka siinä että vaikka päätin opintovapaasta etukäteen, en saanut konkreettisesti siihen säästettyä. Sama koskee muita muutoksia. Joku siis mättää ajattelussa eli on impulssikontrolli ja suunnitelmallisuuden puute. Kuten joku kannustikin niin tiedostan ongelman kuitenkin jo suhteellisen hyvin. Toimintaa pitäisi muuttaa eli luoda se tosiasiallinen budjetti ja pysyä siinä. Olen tehnyt lukuisia budjetteja vuosien aikana ja sitten ne notkahtavat jonkun yllättävän kulun vuoksi. Olen täysin väsynyt ja kyllästynyt tähän paskaan. Ei ole mitään yllättäviä kuluja. Teen päätökseni itse. Olen myllännyt asioita aika syvälle asti eli tiedostanut taustalla vaikuttavia ongelmia (lapsuudenkodissa vallinnut tapa suhtautua rahaan, traumatausta ja siihen sisältyvä tapa nähdä oma itsensä huonona, pitkittynyt köyhyys) mutta haluaisin myös käytännössä toimia toisin. Se toiminnan pysyvyys puuttuu.

Tuo ehdotus värvätä turvahenkilö on tosi hyvä. Mietin ketä kehtaisin pyytää.

Vierailija
54/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään näin. Kauppaan mennään ilta-aleaikana ja ostetaan sellaisia punalapputuotteita, joita voi pakastaa ja jotka ovat oikeasti halpoja. Lisäksi kasvikset ostetaan kauden mukaan, eli paprikaa ei syödä talvella eikä juuri tomaattiakaan. Silloin kun kaupassa ei ole punalaputettua, niin syödään pakastimesta reserviä. Fiksuruoka ja muut tarjoavat halvalla sinapit, säilykkeet ja kastikkeet ja jopa pesuaineet. Vessapaperit jne. ostetaan silloin kun saa vaikkapa asiakasomistaja-alennusta 15% ja vaatteet aina alelaarista. Ostetaan myös ennakoiden. Hammastahnat ja sen sellaiset ostetaan Mammuttimarkkinoilta tai muista kampanjoista, vaikka niitä olisi kaapissa jäljellä.   Ulkomaan matkat ostetaan sinne, mihin pääsee milloinkin edullisesti. Ei välttämättä halvalla, mutta edullisesti. Matkojen hinnat tuntuvat menevän niin, että kohteeseen A pääsee hyvin halvalla tänä vuonna ja kohteeseen B seuraavana. Seuraavalla kaudella ne voivat olla toisin päin. Voi perhekohtaisesti tulla tuhansien eurojen ero hinnoissa.  Autot. Mikä tahansa auto kestää ilman suurempia remppoja 200000 kilometriä. Ostamme mieluummin pienen auton, joka on ollut papin leskellä saaressa kesäkäytössä uuden veroisena, kuin samaan hintaan Jonnen driftaaman bemarin 195000 kilometriä mittarissa. Verot ja vakuutukset ovat pienessä paljonkin halvemmat. Osamaksulla ei osteta mitään, eikä sitouduta kuukausimaksuihin telkkarissa tai sellaisissa. 85 tuuman telkkaria ei osteta uutuutena, vaan sitten kun sen saa halvalla ja sitä tarvitaan. 55 tuumainen riittää meillä yhä hyvin ja niitä saa kolmella sataa.

Vierailija
55/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä lämpimästi excelöintiä ja siihen yksi sarake yllätysmenoillekin! Minä siis tuo joka laittaa matkakassaan 420/kk niin vastaava rahajemma voisi jollain toisella olla vaikka lääkärikulut. Tai vuoden ripsihuollot. Tai mitä ikinä kuka kokeekaan tarpeeksi. Pääasia on kuitenkin se että kun sitä rahaa on eri tileillä ja kertynyt ihan hyvin (mulla oli tuossa kk sitten 10k kasassa kunnes maksoin kesälomareissun) niin sitten pystyy lainaamaan itseltään eri säästötililtä eikä noita korkeakorkoisia luottoja tarvita lainkaan.

Pystyitkö maksamaan toista luottokorttia minimilyhennyksen ja toisen laskuun laitat aina kaikki kuun liikenevät säästöt? Näin ollen ainakin toinen lyhenisi nopeammin mikä auttaa pitkäjänteisesti ettei tule enää tilinhoitopalkkioita eikä korkoja? Ja sitten kun olet saanut sen ekan tyhjäksi, sitten satsaat kaikki toiseen?

Kesäkin tulossa, saatko jotain lomarahoja mitä voisi käyttää tähän?

Vierailija
56/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös samanlainen rahankäyttäjä. Mikään muu ei tehonnut ostokäyttäytymiseen kuin rahojen hajauttaminen heti palkkapäivänä. Pakollisiin menoihin ei paljoa mennyt rahaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Kirpputoreilta kaikkea kivaa, verkkokaupasta lähti tilaukseen sen suunnitellun kenkäparin lisäksi kolmet housut, viisi paitaa, ja pari hametta. Kahveihin, ulkona syömiseen, baariin ja takseihin upposi rahaa. Hetken mielijohteesta ajanvarauksia kampaajalle.

Aloin hajauttamaan rahoja eri tileille niin että käyttötilille jäi 200€. Tuon summan sai käyttää noihin ylimääräisiin menoihin, joihin meni aikaisemmin tolkuton summa rahaa. Minulla on käyttötilin lisäksi tili ruokaostoksille, laskuille, hätävaratili (saa tehdä muutaman noston kuukaudessa maksuttomasti) sekä säästötili (saa nostaa maksuttomasti muutaman kerran vuodessa). Maksukortit ovat vain käyttötilillä ja ruokatilillä. Nykyään en käytä rahaa juuri mihinkään ja käyttötililtäkin siirtyy rahat säästöön seuraavana palkkapäivänä. Kun kulutan, niin meno yltyy tuohon aikaisempaan. Nyt kynnys on suurempi kun pitää siirtää hätävaratililtä rahaa käyttötilille. On jäänyt monet ostot ostamatta.

Vierailija
57/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot ja tulot exceliin vuodeksi kerrallaan. 

Ostoslista kauppaan eikä lipsuta, ruokasuunnittelu viikon kerrallaan (paras jos tilaat tavarat kerättynä niin ei tarvitse mennä kauppaan ollenkaan). Ruokabudjetti /kk ja jaat sen (mielessäsi) päiville niin hahmotat paremmin mihin rahaa menee

Hömppähankinnat pois, tarkista suoratoistot yms maksulliset palvelut, 

Vierailija
58/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kyllä lämpimästi excelöintiä ja siihen yksi sarake yllätysmenoillekin! Minä siis tuo joka laittaa matkakassaan 420/kk niin vastaava rahajemma voisi jollain toisella olla vaikka lääkärikulut. Tai vuoden ripsihuollot. Tai mitä ikinä kuka kokeekaan tarpeeksi. Pääasia on kuitenkin se että kun sitä rahaa on eri tileillä ja kertynyt ihan hyvin (mulla oli tuossa kk sitten 10k kasassa kunnes maksoin kesälomareissun) niin sitten pystyy lainaamaan itseltään eri säästötililtä eikä noita korkeakorkoisia luottoja tarvita lainkaan.

Pystyitkö maksamaan toista luottokorttia minimilyhennyksen ja toisen laskuun laitat aina kaikki kuun liikenevät säästöt? Näin ollen ainakin toinen lyhenisi nopeammin mikä auttaa pitkäjänteisesti ettei tule enää tilinhoitopalkkioita eikä korkoja? Ja sitten kun olet saanut sen ekan tyhjäksi, sitten satsaat kaikki toiseen?

Kesäkin tulossa, saatko jotain lomarahoja mitä voisi käyttää tähän?

Kiitos taas näistä. Tuota lumipallotusta olen miettinyt mutten vielä saanut toteutettua. Kun osaksihan nuo laskut pyörii koska en saa riittävän nopeasti saldoja nollille niin koko homma alkaa turhauttaa. Mutta mietin nyt että jos tekisin ensin lyhyempiaikaisen budjetin jossa keskityn siihen että saisin toisen korteista nollille suhteellisen lyhyessä ajassa. Ja sitten jatkaisin sillä summalla toista. Ja samalla saisin käyttöön tuon että kuukauden budjetti on vain tietty eikä yli mennä. 

Pitäisi keksiä myös joku suurempi tavoite joka oikeasti motivoisi saamaan taloutta kuntoon. Liian monta vuotta traumatausta hämärsi ajattelua enkä kunnolla suunnitellut tulevaisuutta kun en sitä aidosti nähnyt. Nyt alkaa olla sellainen olo että ehkä kaikesta tuleekin vielä jotain. En vaan ole kunnolla osannut elää sen mukaan. 

Sinä joka laitoit vinkkejä tarjouksista. Seuraankin niitä MUTTA ne liittyvät osaksi tähän ongelmaan. Alan keräämään varastoa. Nyt olen tajunnut että tuo varautuminen liittyy osaksi trauma-ajatteluun ja lisäksi minun on hölmöä hamstrata tarjouksia niin kauan kuin esim. luottokorttivelkaa on. Ajattele nyt itsekin miten merkityksetöntä on jemmata 3€ saippuakanistereita useampaa samalla kun maksaa korkoja kymmeniä euroja kuussa. Sillä rahalla voisin hyvin ostaa ne wc-paperit normihinnalla. Juuri minun täytyy siis opetella olemaan liikaa katsomatta noita halvalla saa-erätarjouksia koska osin niiden takia ongelmani on kehittynyt.

Vierailija
59/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat nordnettiin arvo-osuustilin ja ostat sieltä kulutonta indeksirahastoa. Laitat kuukausisäästösopimuksella kuukausittain tilipäivänä palkasta 10% indeksirahastoon. Näin sinulle kertyy varallisuutta jemmaan vaikka tuhlaisit edelleen samaan tyyliin 👍

Vierailija
60/94 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin myös samanlainen rahankäyttäjä. Mikään muu ei tehonnut ostokäyttäytymiseen kuin rahojen hajauttaminen heti palkkapäivänä. Pakollisiin menoihin ei paljoa mennyt rahaa, mutta kaikkeen muuhun kyllä. Kirpputoreilta kaikkea kivaa, verkkokaupasta lähti tilaukseen sen suunnitellun kenkäparin lisäksi kolmet housut, viisi paitaa, ja pari hametta. Kahveihin, ulkona syömiseen, baariin ja takseihin upposi rahaa. Hetken mielijohteesta ajanvarauksia kampaajalle.

Aloin hajauttamaan rahoja eri tileille niin että käyttötilille jäi 200€. Tuon summan sai käyttää noihin ylimääräisiin menoihin, joihin meni aikaisemmin tolkuton summa rahaa. Minulla on käyttötilin lisäksi tili ruokaostoksille, laskuille, hätävaratili (saa tehdä muutaman noston kuukaudessa maksuttomasti) sekä säästötili (saa nostaa maksuttomasti muutaman kerran vuodessa). Maksukortit ovat vain käyttötilillä ja ruokatilillä. Nykyään en käytä rahaa juuri mihinkään ja käyttötili

Kiitos kun vastasit. Juuri tällaista etsin eli joku jolla on ollut aivan samaa ja joka on selvinnyt. Juuri tuo on minusta ongelman ydin eli kun ostan jotain, oli se sitten vaikka se 2kk suunnitelmalistalla hillottu ostos, ostan samalla muutakin. Eli pitäisi osata rajoittaa se käytettävissä oleva raha tai vaikeuttaa rahojen käyttöä. Ruokarahan lisäksi jokin summa minkä saa käyttää ja yli ei mennä. Mietin mitkä summat tuohon toimisivat. Kun jos raja on liian pieni, se johtaa siihen että keksin jonkun syyn oikeuttaa säästöistä tai kortilta nostamista. Ja sitten se levähtää koko homma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi