Onko joku ideasi ollut periaatteessa aivan järjetön mutta silti tuntunut pakolta toteuttaa? Harkitsen vakavissani asunnottomaksi jäämistä
Olen kyllästynyt elämään tässä ylihinnoitellussa asunnossani ja tunnen olevani vankilassa. En pidä huonekaluistani tai elämästäni näin. Ei ole kotia. En kertakaikkiaan näe elämässäni oikein mitään järkeä näin tai no ehkä se nimenomaan on järkevää elää tällain mutta elämänilo ja into, kaikki sellainen puuttuu.
Olen päättänyt päättää vuokrasuhteen ja kierrellä Suomea ympäriinsä. Minulla kun ei ole nyt töitäkään ja voin ihan yhtä hyvin viettää aikaani uusia kokemuksia saaden. Minua ei kiinnosta tällainen elämä mitä nyt elän. Voin hyvin kulkea reppu selässä ja keskittyä joka hetkeen miten aina selviän huomiseen. Se tuntuu niin houkuttelevalta että en välitä vaikka läheiseni pitäisivät minua hulluna.
Kommentit (66)
Anna mennä, seuraa sydäntäsi. Kuten joku neuvoikin niin pidä kuitenkin hätävaraa tililläsi ja niin että pystyt ostamaan ruokaa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me luovuttiin talosta. Maksettiin melkein 3000e pelkasta katosta ja kuumasta vedesta ja vahasta lammosta. Saatiin siita allergiat ja oltiin tosi sairaita. Sitten kun kaikki muukin kusi niin paatettiin ottaa happea ilman kattoa.
Terveys palasi ja harmaa oravanpyorassa juoksu loppui.
Ala ryhdy taysin kodittomaksi. Keksi tulonlahde,hanki paku tai asuntovaunu.
Kun luopuu kaikesta voi oikeasti paatya kadulle. Ilman osoitetta on hankalaa avata pankkitilia, puhelinliitymaa tai... saada toita. Ulkomailla jaa lopulta ilman terveydenhuoltoa. Suunnittele tarkasti ja mahdollista paluu yhteiskuntaan.
Meilla on suunitelma ja lopulta palataan asumaan taloon. Lopputtomasti ei voi haahuilla, se menee korvien valiin,mutta valivuosi tai pari kannattaa
Miten asun
Ei tietenkaan heti. Vuosikin saattaa menna. Mutta vuodet vierii nopeasti.
Olen tutustunut perheisiin, jotka ovat olleet vuosikymmenenkin tien paalla. Lpaset ei muuta elamaa tiedakkaan. Kylla siina lopulta tipahtaa perinteisesta yhteiskunnasta kokonaan
No ei kai sitä puhelinta tai tiliä menetä, jos ne jo on. Ja osoitteen voi laittaa vaikka vanhempien tai sisaruksen luokse. Ja kyllä noita pesuloita on myös pikkukaupungeissa, ainakin täällä päin. Itse pitäisin ainakin auton tai hankkisin sellaisen. Joku tilava farmari, missä voi myös nukkua tarvittaessa. Tai paku, mutta ne on kalliimpia ja vie enemmän polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ihan realiteeteissa kiinni. Kodittomuus ei ole romanttista. Muutama viikko reppu selässä kesäaikaan ehkä menee vielä lomana, mutta todellisuudessa kodittomuus on raskasta ja vaarallistakin. Joka päivä pitää miettiä, missä olla säältä suojassa, missä nukkua turvallisesti, missä peseytyä ja pestä vaatteita jne.
Pakettiauto ja kunnon makuupussi antaa jo kovasti suojaa. Uimahalleissa voi välillä peseytyä, kesällä luonnon vesissä. Itsepalvelupesuloitakin on.
Itsepalvelupesuloita on vain suurimmissa kaupungeissa, joten jos pysyt Helsingin keskustassa, ja uit suihkulähteissä, niin onnistuuhan se.
Täällä Vaasassakin on kaksi. Leirintäalueilla on joillakin myös mahdollista pestä. Kartan mukaan löytyy 24h pesuloita jo paljon, esimerkkinä vaikkapa Imatralta ja Torniosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ihan realiteeteissa kiinni. Kodittomuus ei ole romanttista. Muutama viikko reppu selässä kesäaikaan ehkä menee vielä lomana, mutta todellisuudessa kodittomuus on raskasta ja vaarallistakin. Joka päivä pitää miettiä, missä olla säältä suojassa, missä nukkua turvallisesti, missä peseytyä ja pestä vaatteita jne.
Pakettiauto ja kunnon makuupussi antaa jo kovasti suojaa. Uimahalleissa voi välillä peseytyä, kesällä luonnon vesissä. Itsepalvelupesuloitakin on.
Minä asun keskikokoisessa kaupungissa. Täällä ei ole yhtään itsepalvelupesulaa. Uimahalli menee kesäksi kiinni.
Onko ap:lla pakettiautoa?
No, esim. Porissa on. Ei ihan Helsinkiä. Kai muissakin kaupungeissa. Ei kai sillä pakettiautolla ole tarkoitus paikallaan nyhjöttää.
Mustavalkoisen lapsellista ajattelua. Yrittäisit ennemmin löytää halvemman asunnon, löydät sellaisen kyllä kun olet kerran vapaa muuttamaan mihin haluat. Ei ne ongelmat ratkea impulsiivisella pakenemisella vaan niitä pitää ratkoa kuin aikuinen. Älä anna siis tunteiden viedä itseäsi kuin litran mittaa vaan ota myös looginen järkipuoli käyttöön niin hyvä tulee.