Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa eläkeikä on niin alhainen? Esimerkiksi Tanskassa eläkeikä nousee 70 ikävuoteen.

Vierailija
24.05.2025 |

Suomessa eläkeikää pitäisi nostaa koska ihmiset elävät entistä pidempään ja suomessakin väestö ikääntyy. Tanskassa demarit nostaa eläkeikää joten suomessakin demarit yllättäen haluaa nostaa eläkeikää. Suomessa eläkkeelle päästään aivan liian aikaisin koska ihmiset elää nykyään noin 80 vuotiaaksi asti ja työelämään jotkut siirtyy vasta reilu 20 vuotiaana.

Olen demari ja työskentelen johtajana julkisella sektorilla.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hölötät? Olen kasarin alkupuolella syntynyt ja eläkeikäni on jo tasan 70. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle.

Vierailija
42/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin asiasta työperäisen maahanmuuttajan kanssa ja hän piti tätä suomalaisten ulinaa eläkeiästä hemmoteltujen hommana, koska hänen kotimaassaan töitä tehdään niin kauan kuin pystytään eikä siitä pidetä meteliä. Se on kunnia-asia.

No sepä se, niin kauan kuin pystytään. Olen alla 50 vuotias ja työpäivän jälkeen on nivelet kovilla. Välillä saikkua ja muuten kipulääkkeen voimilla mennää, siltikin yöllä kivut herättää ja päivällä hidastaa. Enpä tiedä montako vuotta enää pystyn työskentelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eläke ikää pitäisi laskea että nuoret pääsee töihin. Rahan ahneimmat eläkeläiset käyvät töissä vaikka saavat eläkettä joka on reilusti suurempi kuin työttömyyskorvaus. Niillä kun ei työnteko vähennä etuutta.

Tämä. Itse olen sitä mieltä että eläkeiän lasku vähentäisi työttömyyttä. Jos ongelmana on rahan riittävyys voisi isoimmat eläkkeet reippaasti leikata. Niille ei ole mitään järkevää syytä. Väärästä päästä on aloitettu nämäkin säästötalkoot.

Vierailija
44/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin laitoshuoltaja julkisella sektorilla. Moni laitoshuoltaja lähti eläkkeelle fyysisesti sairaana. Osa joutui ennen työeläkettä työkyvyttömyyseläkkelle.

Vierailija
45/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton yhtälö jopa Tanskassa. Ihminen alkaa olla romuna 60-vuotiaana.

Siistiä sisätyötä tehneet kovapalkkaiset ihmiset voivat hyvin eläkkeellä ja nauttivat sitä korkeaa eläkettä vuosikymmenten ajan. Tämä on se oikea ongelma. 

Heillä on myös varaa terveyspalveluihin ja tutkimuksiin. Köyhät kuolevat pois vaikka heidän pienet eläkkeet ovat vain pisara meressä.

Vierailija
46/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka elää kuka ei. Minun elinajanennuste on kuulemma vähän päälle 70 vuotta eli töihin pitäisi suurinpiirtein kuolla?

Kiitä tästäkin kokkareita ja persuja.

Vierailija
47/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi ap, kyllä Suomessakin vielä  eläkeikää nostetaan. Nuoret joutuvat paiskomaan töitä 80--vuotiaiksi. 

Vierailija
48/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kevyissä tokmistotöissä, papereja pyöritellen  jaksaa vaikka kuinka kauan. Entäpä rakennuksilla, hoitoalalla, siivouksessa, raskaissa teollisuustöissä? Itse olen vanhushoitaja, 61v ja täysin romuna.

Vierailija
49/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tulin työelämään, porukat eläköityi 55-58- vuotiaana. Ja olivat eläkkeellä 30-40 vuotta.

Vierailija
50/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra

Vierailija
51/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka elää kuka ei. Minun elinajanennuste on kuulemma vähän päälle 70 vuotta eli töihin pitäisi suurinpiirtein kuolla?

Suomessa miesten eliiänodote on 79v hyvin ehtii nauttia eläkepäivistä 9 vuotta.

Neljännes ukoista kasvaa horsmaa n 10 vuotta aiemmin

Vierailija
52/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa eläkeikä naisillla 50-55 vuotta ja miehillä 60 vuotta mutta on ollut joskus miehillekin paljon alempi. Tulevaisuudessa joutuvat ehkä nostamaan lisää..  Mutta naisille edelleenkin tosi edullinen systeemi siellä.

Vierailija
53/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Mitä väliä. Nuoret eivät enää tee muutenkaan töitä eläkettä kasvattaakseen. Vaan elääkseen nyt.

B. Eläkeikä muutenkin nousee nuorilla. Ei tuo 68 kovin kaukana 70 vuodesta ole.

C. Mitä korkeammaksi eläkeikä nousee. Työssä kuormittavien sairauksien määrä nousee. Seurauksena on työkyvyttömyyseläkkeiden nouseva määrä 60 vuodesta alkaen.

Joten Mitä heeevatin väliä... kaikkien terveys ei kestä..........

Vierailija
54/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä paperinpyörittäjät, asiantuntijat, johtajat, konttorirotat voivat olla töissä vaikka 100 - vuotiaiksi. Kyllä raskaan fyysisen työn tekijät on päästettävä eläkkeelle ajoissa. Itse vanhustenhoitajana, 60v , olen aivan loppu. En jaksaisi yhtäkään päivää enää.

Vierailija
55/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti, Suomessa myös nousee, syntyvyys liian alhaista. 

Vierailija
56/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä uutisissa voisi aina myös kertoa sen, millaiset työpäivät siellä Tanskassa on ja kuinka paljon lomaa yms. Suomessa saat painaa yhtä rankasti kahdeksan tuntista päivää olit sitten nuori tai vanha. Yritä siinä kiivetä ylös alas autosta, kun oottelet tekonivelleikkausta.

Vierailija
57/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hölötät? Olen kasarin alkupuolella syntynyt ja eläkeikäni on jo tasan 70. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle.

Kuka tietää milloin sitä kuolee ellei oo kuolettava tauti. Olkaa onnellisia kellä on töitä. 

Vierailija
58/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tulevaisuudessa ei päästä eläkkeelle iän perusteella, vaan työkyvyttömyyden tai oman valinnan perusteella eli siinä tapauksessa, että rahaa on tarpeeksi.

Vierailija
59/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma 1800-luvulla kun teollisuuteen palkattiin lapsia Britanniassa, heillä teetettiin niin rankkoja töitä, että jäsenensä vääntyivät ja heistä tuli työkyvyttömiä muutaman työvuoden jälkeen. Sitten heidät siirrettiin vaivaistaloihin odottamaan kuolemaa. Ehkä päästään vielä tähän takaisin Euroopassakin. Muualla maailmassahan tästä ei ole koskaan poistuttukaan.

Vierailija
60/65 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanin ja Tanskan malli Suomeenkin. Onhan tässä monta vuotta kuulunut narinaa, kuinka vanhoja ihmisiä syrijitään työmarkkinoilla, nyt olisi tarvetta kuitenkin heidän työpanokselleen, ettei tarvitsi hyväksikäyttää vieraiden kulttuurien ja maiden köyhiä. 

Automaatio + korkea eläkeikä = maa voi selvitä ihan hyvin taloudellisesti, eikä tarvitse uhrata kansalaistensa turvallisuutta, omaa kulttuuria monikulttuurisuuden mustaan, tappavaan nieluun. Japani on erinomainen esimerkki maassa, jossa on vaikka minkälaista keksintöä arjen käytäntöihin, on kaikenlaista automaattia, joita on helppo käyttää. Ympäristö on siisti ja turvallinen. Ei kehitysmaalaisia ihailevien wanna-be-gansgtojen sotkuja kaupunkikuvassa, eipä juuri kerjäläisiäkään tai joka paikassa notkuvia arabeja ja afrikkalaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi