Onko muita jotka ovat tajunneet vasta päälle 30v, että ai pitääkö sitä rahaa siis säästää jatkuvasti?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sama juttu. Kukaan ei opettanut minulle lapsena/nuorena mitään raha-asioita. Nyttemmin olen säästänyt muutaman kymppitonnin. Toisilla on sen verran jo teininä.
Onneksi myös itse voi oppia, lukemalla, koulussa...
Ihan perus terve järkikin auttaa jo sen verran että osaa säästää .
Kyllä mulle olisi pitänyt vanhempien opettaa, en koulussa pystynyt mt ongelmien takia keskittymään mihinkään oppimiseen, lähinnä opettelin kirjat ulkoa ja unohdin asiat saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Jos säästää 50e kuukaudesssa se on jo 600e vuodessa
Mutta kahdessa vuodessa vain 1200e, mikä on tosi vähän ottaen huomioon miten pitkä aika kaksi vuotta kuitenkin on.
Toki tuo on parempi kuin ei mitään, ja 50e pitäisi mennä "siinä sivussa" säästöön vaikka ois tosi pienetkin tulot. Jos ei, niin menoissa vika.
Ja niinhän sitä sanotaan, että aivan pienistäkin tuloista kannattaa heti nuorena laittaa vaikka 20e sivuun kuukaudessa, ellei muuta voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säästää 50e kuukaudesssa se on jo 600e vuodessa
Mutta kahdessa vuodessa vain 1200e, mikä on tosi vähän ottaen huomioon miten pitkä aika kaksi vuotta kuitenkin on.
Toki tuo on parempi kuin ei mitään, ja 50e pitäisi mennä "siinä sivussa" säästöön vaikka ois tosi pienetkin tulot. Jos ei, niin menoissa vika.
Ja niinhän sitä sanotaan, että aivan pienistäkin tuloista kannattaa heti nuorena laittaa vaikka 20e sivuun kuukaudessa, ellei muuta voi.
olet oikeassa, 100-150e parempi!
Mutta 10v ainakin sillai keskimäärin hieman päälle tuplaa rahat. Aiankin jos hieman miettii mitä osakkeita kannattaa ostaa ja sitten vielä ostaa taas jotain uutta osingoilla. Tavoitteena ainakin 20 eri osakelajia.
Mutta suomi on köyhä kehitysmaa, 35v lamaa, pienoinen nokia episodi siinä välissä ja jotkut hyötyi ainakin hetkellisesti. Mutta noin muuten tulevaisuutta ei ole suomessa. Eikä pahemmin euroopassakaan.
Mä olen 50 v enkä ole vielä tajunnut. Miksi säästäisin. Ei käärinliinoissa ole taskuja. Eikä mulla ole edes lapsia, joten valtiolle menisi perinnötkin. Ei kiitos, mä vaan nautiskelen kaikesta mitä tienaamallani saan, vailla huolta huomisesta.
Aika surkeaa että Suomessa töissä ollessa ei voi nauttia elämästä + että saisi jotain säästöön
Mä oon säästänyt aina, poislukien äitiyslomat ja hoitovapaat, jolloin niitä säästöjä tarvittiin. Säästöjä on nyt noin 80 000 ja välillä mietin, että pitäskö jo vähän himmailla, mutta semmonen perussäästäväisyys tulee multa ihan luonnostaan, ei sitä ole mitenkään erikseen opetettu. Oon luonnostani aika vähään tyytyväinen, enkä saa mitään kiksejä shoppailusta. Raha tuo itselleni turvaa, on mukavaa jos on tiedossa vaikka kodinremontti, auton vaihto tai kohta vaikka ajokortin hommaaminen teinille, niin ei tarvitse ikinä miettiä rahoitusta. Sen kun ostaa vaan.
Aloin juuri 30 vuotiaana asian tajuamaan, sitä ennen kaikki rahat meni milloin mihinkin. Tajusin, että säästöt tuovat elämiseen myöhemmin enemmän valinnanvaraa. Nyt elän sitä myöhemmin-hetkeä, jolloin säästöistä on ollut hyötyä.