Kirpparilla koettua, ilmatteeksi pitäs vissiin myydä
Pidin lastenvaatekirpparia vastikään täällä Oulussa. Mulla oli myytävänä vähän käytettyjä ja osa lähes uudenveroisia vaatteita. Hinnoittelin vaatteet alle puoleen summasta minkä olin niistä maksanut. Osalle laitoin hintaa ihan mitättömän summan.
Kun kävin purkamassa kirpparia, kirpparinpitäjän palaute oli se, että hintani oli liian suuret. Tämmöstä palautetta oli tullut asiakkailta. Hämmästykseni oli suuri. Odottaako ihmiset, että kirpparilta sais hyväkuntoiset vaatteet lähes ilmatteeksi.
Ennen kirpparin aloitusta silmäilin muiden pöytiä. Vois sanoo että melkein lumpuista vaatteista pyydettiin samaa hintaa, mitä minä hyväkuntoisilla vaatteilla pyysin. olen toki aikaisemmin pitäny kirppareita, joten hinnoittelu pitäs olla hanskassa.
Mielelläni möisin vaatteet sukulaislapsille mutta niitä ei valitettavasti ole. Jäi todella paha maku suuhun. Taidan kiertää kirpparin kaukaa. Että tämmöstä.
Kommentit (50)
Olisin kiinnostunut hyväkuntoisista tytön vaatteista 100 cm ja isommista sekä neutraaleista " unisex" vauvan vaatteista. Laita mailia, jos sellaisia löytyisi, voisin tulla katsomaan ja kaupoille.
terveisin
Airi-Inkeri
piisi73@hotmail.com
Sama kokemus myös kirpparista. Mulla oli vuosi sitten pöytä parin ystävän kanssa ja onneksi oli enemmän porukkaa, sillä siellähän piti käydä aamuin illoin siivoamassa ja siistimässä.
Vaatteet laitoin omasta mielestäni normaalikirpparihinnoin , kaikki olivat tosi hyväkuntoisia. Itse en edes kehtaa myydä edes kirpparilla selvästi vanhaa ja kulahtanutta vaatetta tai rikkinäisiä ja tahraisia vaatekappaleita. Sain kuulla, että hintani ovat korkeat... Siis hinnat olivat minusta tosi alhaiset, bodeja oli 2 euron hintaan, paidat 3-4 euroa, housuja 2-5e, riippuen merkistä, käyttötarkoituksesta, kunnosta. Tein omista vaatteistani tarkan listauksen ja mikä oli hinta ja sitten vertasin sitä myynnin jälkeen saatuihin lappuihin. JÄRJESTÄÄN kaikki vaatteet, jotka maksoivat yli 4 euroa, olivat jääneet myymättä. Joukossa oli mm. Travalle vauvojen ulkoilupuku, jota oli käytetty muutaman kuukauden vaunuissa, siis lähes uusi. Pari Benettonin paitaa, muutama hienompi juhlamekko.
Eli tein sen päätelmän, että olipa vaate mikä hyvänsä niin sen pitää kirpparilta lähteä pilkkahintaan. Tuo 4 euroa tuntui täällä olevan se kipuraja...
Enkä itsekään maksaisi. Siis jokun H&M ja Lindex paita uutena 12¿ ja kirppiksellä 6¿. Huippukuntoisista ulkovaatteista esim. remu tai reimatec voisin tarvittaessa maksaa sen puolet, mutta en muusta. Kirppikset on niin täynnä vauvojen ja lastenvaatteita, että ei ostajia riitä kaikelle. Ja tietysti ihmiset ostaa niitä halvimpia, niinkuin itsekin.
Esim. bodyt olen myynyt eurolla, äitiyspakkauksesta tulleet bodyt 20 sentillä. Paitoja 1-2 ¿, jne.
Käyn myös kirpputoreilla aika usein joko ostoksilla tai kuluttamassa aikaani, ja hinnoittelu kyllä hämmästyttää usein. Esim. polvista rikkinäisestä ja pepusta pahasti kuluneesta Reimatec-haalarista saatetaan pyytää 15-20¿, ja kaiken lisäksi haalarista puuttuu huppu. Tavalliset H&M Snoopy- tai Minni-paidat joista kuva on jo hieman haalistunut 6¿, vaikka kaupasta saa uuden pari euroa kalliimmalla, jne.
Myyn juuri netin kautta pojan 80-senttisiä vaatteita pois, bodyt olen hinnoitellut 50 sentin arvoisiksi, yöpuvut euron, farkut ja neulepuserot 1-2¿, jne. Kaikki siistejä, yhdellä lapsella olleita. Hyvin menevät kaupaksi, ja minä saan kaappeihin tilaa.
Niinhän se vain on, että tavaran arvo putoaa puoleen sillä hetkellä kun se kannetaan kaupasta ulos. 10% ostohinnasta, maksimissaan 30% on se, jota kehtaan käytetystä tuotteesta pyytää. Usein esim. Huuto.netissä saa huomattavasti enemmän, mutta sehän ei ole minusta kiinni millaisia hintoja ihmiset vanhoista (lasten)vaatteista tarjoaa, minä määrittelen vain lähtöhinnan.
Olettekos kaikki pääkaupunkiseudulta, jossa tarjontaa on yllin kyllin? Meillä oli kuukauden päivät kirppispöytä ja tavara liikkui tosi hyvin. Aikuisten tamineet ei oikein täällä kelpaa, vaikka olisi uuttakin joukossa. Lasten vaatteet ja tarvikkeet sekä sisustusjutut menee tosi hyvin. Viikonloppuna tosin myynti on aina parempi kuin viikolla. Meiltä jäänyt vaate on tosi siistiä, joten menekki on varmasti siksikin hyvä. Useassa pöydässä kun on juuri monella lapsella ollut vaatetta ja meidän vaatteet olleet vain yhdellä. On hassua joskus kierrellä katselemassa tarjontaa, kun näen äitiyspakkausvaaatteita vuodelta 1996, kun meidän vanhin poika on syntynyt. Toki vanhempaakin, mutta nämä tunnistan =)
Ja hinnat on niillä vaatteilla yhtä suuria kuin uudemmillakin.
Kun ostan vaatteet lapselle yleensäkin alesta, eli siis kaupasta saa uutta useinkin sillä puolella hintaa. Ja halpis merkkejä saa ihan normaalihinnallakin sen verran edullisesti, että en tosiaan niitä käytettynä viitsisi muutaman euron hintaan ostaa (uusi on kuitenkin aina uusi). Siksi en varmaan olekaan käytettyjen vaatteiden kohderyhmää, koska en voi ymmärtää niitä hintoja mitä niistä pyydetään. Mutta minä olenkin kasvanut siihen ajattelutapaan, että vaatteet laitetaan kiertoon ilmaiseksi. Tosin meille ei ole niitä juuri päätynyt, koska tuttavapiirissä ei nyt sen ikäisiä lapsia, mutta meiltä lähtee vaatteet kiertoon ilmaiseksi, jos ei tutuille niin sitten UFF:lle tai muuhun vastaavaan.
Joskus 90-luvulla kirppisten kulta-aikaan olen omia vaatteitani myynyt, eikä hinnat silloinkaan olleet montaa MARKKAA/kpl, joten siihen peilaten monta euroa maksavat vaatekappaleet saattavat hyvinkin jäädä käteen.
Itse en kirppiksiä kierrä, mutta paristi olen ystävän mukana ollut ja miltei järestäin pöydät on täynnä tuotteita/vaatteita, mistä en maksaisi mitään! Jos taas olisi joku jolta jää lapsilta pieneksi miltei käyttämättömiä vaatteita, jotka ovat loistavassa kunnossa, niin olisin todellakin valmis maksamaan niistä hyviä hintoja! Huonolla ei ole ainakaan minulle mitään arvoa. En edes ilmaiseksi niitä kotiini kantaisi, mutta hyväkuntoisesta voin maksaa helposti sen puoletkin hinnasta, jos miellyttää!
Ap:lle: Saanko udella, millaisia hintoja vaatteillasi oli? Minkäkokoista vaatetta olit myymässä?
Tulipa mieleen sekin, että se on vähän miten/mihin vertaa näitä hintoja. Ehkä eteläsuomessa/pk-seudulla on niin paljon kirppiksiä ja tarjontaa käytetyistä lastenvaatteista, että hinnatkin on alhaisempia kuin täällä pohjois-suomen kirppiksillä, jossa kirppiksiä on paljon vähemmän. Ja aika harvoin näkee täällä kirppiksillä myynnissä muun merkkisiä vaatteita kuin HM, Lindex, Tutta, markettien merkit jne.
Siskoni asuu pk-seudulla ja olen jopa kateellinen hänelle, kun hän on tehnyt toisinaan niin upeita löytöjä kirppiksiltä ja halvalla! Samasta vaatteesta täällä joutuisi varmasti pulittamaan paljon enemmän, jos sellaisen edes jostain sattuisi löytämään.
Luulen että moni kirppiksiä kiertävä hakee nimenomaan tosi edullisia vaatteita ja jos tarjontaa on niin selvähän se on että ostaa vaatteen siitä pöydästä josta sen saa halvimmalla.
Itse nykyisin kovin vähän kirppiksillä käyn, lähinnä jo sen vuoksi, että meilläpäin kirppisten taso on tosi kehno ja esim. vuosien takaisesta nukkaisesta, harmaantunesta äp-potkareista saattaa hintapyyntö olla 4e, joka on minusta aivan liikaa (noh, en ostaisi tai ottaisi sen kuntoisia käyttöön ilmaiseksikaan).
Joskus olen etelä-suomessa vierailessani kirppiksellä käynyt ja siellä jotain löytöjä tehnyt pöydistä joihin selkeästi jääneet ne " kalliimmat" merkkivaatteet ja ostanut jotain ellen mekkoa esim 5eurolla, joak ei musta ole tosiaa paha hinta ellen hyväkuntoisesta mekosta.
Mutta kirppiksen perimmäinen idea on päästä turhasta eroon ja laittaa kiertoon joten perinteisillä kirppareilla ei kovin suuria summia voi pyytää. Jos haluaa paremman hinnan vaatteistaan tai myy merkkivaatteita joiden hintapyynnöt mielestäni on tottakai enemmän kuin hm, lindex, tutta...-linjan vaatteiden niin joku nettikirppis tai huutonet silloin parempi paikka myydä.
Itsekin maksaisin mielellään hyvän hinnan hyväkuntoisista käytetyistä ja mieluisista vaatteista, mutta kirppikseltä en niitä osaa edes etsiä. Kierrätys idea etenkin lasten vaatteissa on mielestäni hieno juttu ja mielellään omillekkin ostaisin enemmän käytettynä, jos vain hyväkuntoisia löytäisin...
Loppuyhteenvetona vielä, että minustakaan ei hyväkuntoisia vaatteita ihan " ilmaiseksi" tarvitse myydä, koska onhan niihin uponnut ostohetkelläkin rahaa ja mukava jotain saada takaisinkin, joilla ostaa sitten uutta. Mutta perinteinen kirppis ei liene se paikka jossa niistä kovin huikeita summia kannattaa odottaa saavansa.
ellei myy tosi halvalla, tavoitteena päästä tavarasta eroon. (Ja helpommalla pääsee jos vie UFF-laatikkoon).
Itse pyydän HUUTO.NETISSÄ yleensä n. 25 % siitä mitä itse olen maksanut tuotteesta uutena (eli jos saan alesta halvalla, siirrän edun eteenpäin).
Jos tuote ollut useammalla lapsella, pyydän ehkä n. 10-15 % uuden hinnasta tai vähemmän.
(Jos en muista hintaa, arvioin mitä vastaava voisi maksaa).
Ja tämä siis huuto.netissä, jossa yleensä vaatteista saa mielestäni parhaan mahdollisen hinnan.
Kirpparilla olen huomannut että tosiaan myydään vaatteet usein TOSI halvalla = puoli-ilmaiseksi. Itse sitä ihmettelin täällä kun kävin Myyrmäen kirppiksellä syksyllä, että miten VOI kannattaa myyjille, mutta perustuukin suureen määrään.
Itse en jaksa noilla hinnoilla sitä vaivaa nähdä. Joku kirjoitti että kirppiksellä voi pyytää 10 % vaatteen alkuper. hinnasta, ja tuo lienee aika toimiva nyrkkisääntö, joka näyttää pitävän paikkansa melko pitkälle.