Mikseivät rikkaat enää pukeudu hienosti kuten 1800-luvulla tai 1900-luvun alussa
Kun katson kuka nousee jostain 200 tonnin ökymaasturista niin sillä on jotkut collegehousut ja t-paita.
Kun katson kuka tulee usean miljoonan arvoisen asunnon portista niin se on joku verkkatakissa ja lenkkareissa kulkeva tyyppi.
Miksi kaikesta on tullut niin anonyymiä ja mautonta? Missä downton abbey meininki?
Kommentit (50)
Miksi sitten kuitenkin pitää olla design talo merellisellä alueella ja Porsche ja Range Rover? Jos kerran haluaa olla niin vaatimaton ja kulkea julkisilla paikoilla kuluneissa päiväkotivaatteissa? Minä sanon, että on pikemminkin eliitin röyhkeyttä ja itseriittoisuutta pukeutua epäsiististi. Taustalla on ajatus "minähän pukeudun miten lystään, koska minulla on rahaa ja valtaa, eikä kukaan voi minulle siitä huomauttaa".
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat eivät liiku siellä missä sinä.
Naiset eivät saaneet käyttää 1800-luvulla housuja eivätkä urheilla. Heidät pakotettiin ratsastamaankin naistensatulassa pitkä mekko päällä.
Kyllä liikkuvat. Itse asun ihan Kaskisaaren vieressä ja asuntojen keskihinta oikotiellä on yli 2 miljoonaa.
Ne asukkaat kulkevat ihan perus farkuissa, t-paidoissa ja lenkkareissa eikä missään smokeissa ja aatelisröyhelövaatteossa.
Hieno pukeutuminen oli aikoinaan melkoinen statussymboli. Köyhällä ei ollut siihen varaa.
Tuosta varmaan johtuu, että monissa todella köyhissä maissa esim Afrikassa nykyäänkin heti näkee pukeutumisesta, kuka on paikallista eliittiä.
Harmaat collegehousut, ryppyinen valkoinen t-paita ja släbärit. Alla munanjatke. 🤢
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kuitenkin pitää olla design talo merellisellä alueella ja Porsche ja Range Rover? Jos kerran haluaa olla niin vaatimaton ja kulkea julkisilla paikoilla kuluneissa päiväkotivaatteissa? Minä sanon, että on pikemminkin eliitin röyhkeyttä ja itseriittoisuutta pukeutua epäsiististi. Taustalla on ajatus "minähän pukeudun miten lystään, koska minulla on rahaa ja valtaa, eikä kukaan voi minulle siitä huomauttaa".
Tai sitten heidän ei vaan tarvitse enää välittää pukeutumisesta tai siitä mitä heistä ajatellaan. Kun pääomatulot lasketaan miljoonissa tai miljardeissa, ei ole enää riippuvainen kenestäkään tai mistään.
Ei työnantajista, Kelasta, ei toisista ihmisistä. Ei ole mitään syytä enää toimia "sosiaalisten normien" mukaan.
Kyllä rikkaat pukeutuu edelleen rikkaasti. Se ei vaan enää näy niin helposti ulospäin. Materiaalit on priimaa ja istuvuus just eikä melkein.
Vierailija kirjoitti:
Hieno pukeutuminen oli aikoinaan melkoinen statussymboli. Köyhällä ei ollut siihen varaa.
Tuosta varmaan johtuu, että monissa todella köyhissä maissa esim Afrikassa nykyäänkin heti näkee pukeutumisesta, kuka on paikallista eliittiä.
Tuo on varmaan se oikea juurisyy, koska ei ihminen hirveästi sadassa vuodessa muutu.
Vaatetus on niin halpaa että köyhäkin voidaan maskeerata päivän ajan rikkaaksi jollain vaatteilla. Muutaman tonnin kalliit asusteet saa vuokraan satasilla. Ei vaatteista enää voi päätellä mitään.
Tunnen tosi rikkaita suomalaisia ja mikö heitä yhdistää on että he eivät tuo millään lailla esiin rahojansa, he eivät halua koska suomessa on sellainen mentaliteetti että rikas on pahis
Sosiaalisten normien rikkominen on tyypillistä narsismissa.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisten normien rikkominen on tyypillistä narsismissa.
Eihän se ole normi edes fiktiossa enää.
Suositussa Succession-sarjassa niillä upporikkailla on ihan jotain mokkanahkatakkeja ja tenniskenkiä. Kalliimpia kuin taviksella, Tom Fordia ja Loro Pianaa, mutta pukuja näkee vain heidän palvelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Myös päivettyneen ihon arvostus on vaihdellut. Ennen hienot naiset kantoivat ulkona aina päivänvarjoa, jotta eivät vain rusketu ja käyttivät ihoa vaalentavia konsteja, koska ruumiillisen työn tekijät viettivät aikaansa ulkosalla ja siten ruskettuivat. Rusketus oli siis merkki köyhyydestä.
Sittemmin raskas työ siirtyi tehdassaleihin eivätkä työläiset juuri aurinkoa nähneet. Ainoastaan rikkailla oli mahdollisuus viettää joutilasta aikaa auringossa ja rusketuksesta tuli tavoiteltu ihonväri. Se kertoi menestyksestä ja rikkaudesta ja se meni ihan hullutukseen saakka. 80- ja 90-luvuilla joka paikassa oli solariumeja, joissa rusketusta sai vähän halvemmalla kuin etelänmatkan hinnaksi olisi tullut. Tavoiteltu ihonväri oli ruskea kuin kahvipapu.
Taidetaan vieläkin elää tuota viimemainittua aikaa, vaikka melanoomat ja muut ihosyövät ovatkin moninkertaistuneet hälyttävästi. Mutta mitä nyt ei ihminen tekisi, jotta näyttäisi rikkaamalta kuin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät saaneet käyttää 1800-luvulla housuja eivätkä urheilla. Heidät pakotettiin ratsastamaankin naistensatulassa pitkä mekko päällä.
Kyllä liikkuvat. Itse asun ihan Kaskisaaren vieressä ja asuntojen keskihinta oikotiellä on yli 2 miljoonaa.
Ne asukkaat kulkevat ihan perus farkuissa, t-paidoissa ja lenkkareissa eikä missään smokeissa ja aatelisröyhelövaatteossa.
Todennäköisesti näet heitä lenkki/kotivaatteissa, tuskin he työpaikoillaan kulkevat t-paidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Esim Italiassa, Ranskassa ja Venäjällä rikkaat pukeutuvat kalliisti. Meilläpäin se katsotaan pröystäylyksi ja rikkaatkin pitävät matalaa profiilia. Tavoitehan on Suomessa, että ei ole tuloeroja, vaan kaikki ovat yhtä tasa-arvoisia ja varakkaita:)
Kalliisti pukeutuminen ei läheskään aina tarkoita hyvää makua, usein juurikin päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti näet heitä lenkki/kotivaatteissa, tuskin he työpaikoillaan kulkevat t-paidoissa.
eri vastaaja, mutta noin rikkaiden ei usein edes tarvitse käydä töissä, eivätkä he käykään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan muijilla kuitenkin korkokengät holtitonta juoksentelua estämässä.
Minä olen korkokenkänainen ja voin vakuuttaa juoksevani korkokengillä kovempaa kuin moni muu lenkkareissa.
Tyylikkäintä pukeutumistahan on sellainen, joka ei korosta merkkejä ja brändejä, vaikka vaatteet ovat laadukkaita sinänsä. Tietty on nämä räppipellet, joille mainoksena toimiminen on koko homman tarkoitus. Eräs sukunsa rahoilla brassaileva keski-ikäinen nuorempia kumitissi ja huulinaisia jahtaava ukko on esimerkki huonosta tyylitajusta ja muutenkin täydellisestä tilannekyvyttömyydestä; pukeutuu välillä kuin teinipoika, vaikka olemus on muuten kuin vakavamielisellä eläköityneellä pukumiehellä.
Vierailija kirjoitti:
Elämä ei ole samanlaista kuin ennen. Asuja ei vaihdeta monta kertaa päivässä eikä ole palvelustyttöä pukemassa ja kampaamassa illalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Harmaat collegehousut, ryppyinen valkoinen t-paita ja släbärit. Alla munanjatke. 🤢
Tuohan on minun asuni maitokauppaan. Jalkaan laitan lähes pohjista puhkikuluneet feikkicroksit. Asun kalsikerroksisessa kivitalossa mukavalla alueella.
Esim Italiassa, Ranskassa ja Venäjällä rikkaat pukeutuvat kalliisti. Meilläpäin se katsotaan pröystäylyksi ja rikkaatkin pitävät matalaa profiilia. Tavoitehan on Suomessa, että ei ole tuloeroja, vaan kaikki ovat yhtä tasa-arvoisia ja varakkaita:)