Miten 2-v kasvissyöjälapselle selitetään, että pöydässä on makkaraa mutta sinä et saa sitä ottaa?
Meillä on kasvissyöjäperhe ja lapsemme on ollut koko ikänsä ovo-lakto-vege, mutta lähempänä kahta vuotta ruokavalioon otettiin myös kala. Tämä on jo todella laaja valikoima ja luulisi, että pahimmat karikot jää väliin verrattuna esim. veganismiin.
Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että lapsi haluaa kaikkea mitä pöydässä on ja varsinkin sitä mitä muut syövät. Hoitopaikassa oli tullut ensimmäistä kertaa kamala itku, kun lapsi näki että muiden lasten keitossa oli nakkeja mutta hänellä ei. 2-v ei tietenkään ymmärrä, että kotona on saanut soijanakkeja, mutta hoidossa oli lihanakkeja eikä niitä siksi saanut. Vein tietty nyt hoitoonkin soijanakkeja, ettei tule samaa tilannetta uudestaan.
Olen vaan alkanut miettiä, että mitä tästä vielä tulee. Muutenkin on tuntunut vaikealta perustella lapsen kasvissyöntiä monille ihmisille. Kysymys ' eikö lapsennekaan SAA syödä lihaa?' tekee aika pahaa, kun tuntuu, että kysyjä pitää meitä maailman tiukkapipoisimpina ja turhina. Nyt mietin, että miten ne tilanteet hoidetaan, jossa lapsi huutaa kalkkunaa ja äiti vaan sanoo, että et saa ottaa, ota perunaa.
Muilla on varmasti ollut samoja ongelmia. Kaipaan tosiaan vertaistukea tässä ja myös hyviä vinkkejä! En ole todellakaan epävarma arvoistani, mutta jotenkin tässä asiassa koen olevani heikoilla. On eri asia päättää omasta ruoasta kuin toisen, vaikka kyseessä onkin oma lapsi.
Kommentit (25)
Hei!
Tästä linkistä löytyy Vegaaniliiton ohjeet vauvan ja taaperon kasviruokailuun. Näitä ohjeita voi vähän soveltaa sen mukaan, että kuinka paljon käyttää eläinkunnan tuotteita. Jos haluaa antaa lapselle kasvisruokaa, niin hiukan täytyy kyllä perehtyä eri ravintoaineiden saantisuosituksiin, mutta ei ole mikään mahdoton juttu. Periaattessa homma menee sillä tavalla, että jos ja kun vielä imetät tai annat korviketta, saa lapsi ainakin B-ryhmän vitamiinit ja D-vitamiinihan annetaan erikseen kuitenkin. Jos maitotuotteet kuuluvat ruokavalioosi voi vauvalle alkaa antaa hapanmaitotuotteita ja esimerkiksir raejuustoa 10kk eteenpäin. Lihojen kanssa ei muutenkaan ole mikään hirveä kiire, sillä jos viljoilla aloittaa, niin tällä hetkellä suositus liharuokien aloittamiseen on 8kk -->. Tuossa Vegaaniliiton linkissä on vinkkejä siihen, millä sitä lihaa voi sen ikäisellä korvata. Tuo soijatuotteiden vaikutus hormonitasapainoon on kyllä ihan propagandajuttu, mitään sellaista yhteyttä ei ole koskaan tutkimuksissa löytynyt! Hyvä keittokirja vauvaiän ruokiin on Hyvää kotiruokaa lapselle, jossa on erikseen osuus 6kk eteenpäin sopivista kasvisruuista. Kirjan tekijät ovat ravitsemusterapeutteja, joten varmasti on pätevä opus ja noissa vauvaiän ruuissa nimenomaan käytetään joko soijarouhetta tai sitten linssejä. Pavut allergisoivia? Tuoreita papuja voi varmasti antaa alle vuodenikäisellekin ja samoin noita linssejä, muita kuivattuja papuja sitten vuoden ikäisestä eteenpäin. Ja samoin kuin tuossa linkissä olikin, niin meillä syötiin myös soijajugurtti ja tofua. Meillä syödään myös pari kertaa viikossa kalaa. Kananmunalle taapero on jonkin verran allerginen, mutta sekin tulee kuvioihin sitten myöhemmin. Proteiinin saanti on oikeastaan tosi pientä vielä alle vuoden ikäisellä ja meillä esimerkiksi 7kk --> eteenpäin lähinnä lisäiltiin öljyä ja soijajauhoa kasvisoseisiin (Mannerheimin lastensuojeluliiton opaslehtisen mukaan). Mutta ei se oikeasti ole niin monimutkaista. Neuvolassa jos asiasta puhut, niin melko varmasti alkavat vääntämään vastaan, mutta kasvu on toisaalta hyvä mittari ja meillä on mennyt kasvu hyvin käyrän mukaan, eikä neuvolassa asiasta ole enää edes mainittu.
T: Dove ja taapero 14kk
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/raskausjalapset.html#Lasten
Älähän hättäile ;). Omat lapsenikin ovat olleet täysimetyksellä puoli vuotta, jonka jälkeen kiinteät aloitettu tooodella rauhalliseen tahtiin imetyksen ohella. Jos neuvolassa siis sanotaan, että puolivuotiaana tulisi lihat aloittaa, niin sellaiselle kommentille voi antaa piut paut!
Sinulle suosittelisin pyytämään neuvolasta lähetettä ravitsemusterapeutille, jonka kanssa voisit keskustella aiheesta. Neuvolan terveydenhoitajatkaan eivät tosiaan ole mitään ravitsemuksen asiantuntijoita, vaan lukevat ohjeensa lappusista, joista useat ovat peräisin esim. johtavilta lastenruokavalmistajilta, joiden etuna tietysti on se, että jo puolivuotiaat syövät " viisi kunnollista ateriaa päivässä" (= heidän tuotteitaan ostetaan mahdollisesti enemmän).
Ravitsemusterapeutitkin ovat vain ihmisiä, joten heidänkin joukossa on näitä joilla oma henk. koht. näkemys joskus puskee tutkitun tiedon läpi tai ainakin kylkeen, mutta uskoisin, että nykypäivänä suurin osa heistäkin alkaa olemaan aika hyvin tilanteen tasalla ;).
Itse olen ollut yli puolet elämästäni " lakto-ovo" ja tietoa olen keräillyt sieltä täältä ja esikoisen ollessa noin vuoden mentiin neuvolan lähetteellä ravitsemusterapeutille, lähinnä skeptisten lähisukulaisten hiljentämiseksi ;). Rt oikeastaan vain totesi meidän olevan hyvin tilanteen tasalla ja antoi juttutuokion päätteeksi npun reseptejä mukaan ;D.
Nykyisin tietoa on tosi hyvin saatavilla ja erilaisia kasvisruokakirjoja joukoittain ja kaupunkilaisjärjelläkin pärjää eika pitkälle, jos perusasiat on hanskassa :).
Napanoora:
(itseni kohdalla olen ruokavaliostani täysin varma, ja onhan kasvissyönti aikuisen kohdalla täysin eri asia, kuin kasvavan lapsen.)
Tietysti erityistä huomiota täytyy kiinnittää, mutta ei se lapsenkaan ruokkiminen ilman lihaa ole mitään salatiedettä ;).
Otapa oikeasti rohkeasti neuvolassa puheeksi ja pyydä sinne ravitsemusterapeutille lähete, niin saat rauhan :). Ei se rt ole mikään erityinen " juttu" , vaan noin tunnin mittainen keskustelukäynti.
sen filosofiasta. Varmaan ihan hyvä asia. Olen kuitenkin jo hieman vanhempi äiti ja jonkin verran myös elämää nähnyt ja sen tiedän lapsista ja ihmisluonnosta että väkisin pakottamalla et voi kenellekään opettaa arvojasi. Päinvastoin, aiheutat lapsessa torjuntaa jos teet syömisistä suuren numeron, estät hänen kokeilujaan ja vapaata valintaa. Kapina saattaa iskeä jossain vaiheessa ja turhalla tiukkapipoisuudella teet vain omasta ja muiden elämästä tarpeettoman hankalaa. Elämä ei kaadu pariin nakin syöntiin, tai lihansyöntiin kodin ulkopuolella.
Kunnioita lapsesi oikeutta omiin ruokakokeiluhin, näytä hyvää esimerkkiä ja jonain päivänä huomaat varmasti että lapsi seuraa viitoittamaasi tietä tavalla taikka toisella. Ellei, sekin oikeus hänellä on, valita toisin.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi. 2-vuotiaalle et voi mitenkään selittää asiaa niin että hän ymmärtäisi mainitsimiesi nakkien eron :)
Hei, mielenkiintoinen kysymys ja ketju. Lukiessani huomasin, etta monet vastanneet ovet itse kasvisyojia ja halusin lisata oman mielipiteeni asiasta. Itse siis syon lihaa eika tulisi mieleenikaan olla eettisista syista kasvisyoja. (olen siis sellainen valtavaestoon kuuluva) Jokainen aikuinenhan tekee omalta osaltaan paatoksensa myos ruokavalion suhteen. Pienet lapset eivat pysty itse paatoksia tekemaan (suurin osa lapsista soisi varmasti lahes tulkoon makeaa ja roskaruokaa jos he saisivat valita). Vanhempien rooli on tehda tallaiset paatokset lastensa puolesta. Kun siis vanhemmat eivat hyvaksy lihan syontia voivat he sen lapseltakin kieltaa. Ei lapset muutenkaan kaikkea saa syoda vaikka kaveri sais, jokaisella perheella omat tapansa. Teilla vaikuttaa olevan mukava tilanne kuin voit itse vieda vastaavia tuotteita hoitopaikkaan. Tottakai tilanne tulee uudelleen punnittavaksi sitten kuin lapsesi kasvaa vanhemmaksi ja kykenee jo osittain tekemaan omia paatoksiaan.
PS.Muutenkin olen huomannut kasvisyojien olevan tietoisempia ruoan oikeasta ravintosisallosta kuin lihansyojat ja punnitsevan hyvinkin tarkasti mita kaikkea lapsi tarvitsee.