Mikä on yh-äiti?
Tällä palstalla on yh-äideistä niin kirjavia kommentteja, että olisi mahtava tietää, mitä tuo termi sulle merkkaa? Millainen ihminen on yh-äiti? Ja vastaavasti yh-isä?
Kommentit (41)
Itse koen olleeni yksinhuoltaja, vaikka paperilla oli yhteishuoltajuus. Lasten isä ei kuitenkaan huoltanut lapsia muuten kuin pakollisella elatusavulla, joka sitten muuttui kelan maksamaksi elatustueksi, kun ex lopetti maksamisen.
Joskus voi olla myös tilanne, että esim äidillä on virallinen yksinhuoltajuus, mutta silti isä huoltaa ja tapaa lapsiaan aktiivisesti. Tämä on vähän kinkkisempi juttu.
Yksinhuoltaja voi olla siis oli yksinhuoltajuus tai ei.
Tällä palstalla yh-äiti on pilkkanimi, jota kiukkuiset miehet käyttävät kakista eronneista äideistä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla yh-äiti on pilkkanimi, jota kiukkuiset miehet käyttävät kakista eronneista äideistä.
Pieni freudilainen lipsahti. Kaikista eronneista äideistä siis.
Vierailija kirjoitti:
Pillullaan päätökset tekevä tuuliviiri joka kantaa valintojensa seuraukset.
Mikä se isä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Näin ikään. Tässä kiukkuinen mies päästelee höyryjään. En tiedä miksi äidit, joilla on lapsia, on hänelle punainen vaate. Kiitos sinulle kuitenkin kun tulit todentamaan väitteeni. T. 5
Vierailija kirjoitti:
vieraannuttaja, ihmisoikeusrikollinen, nat si huo ra
Tällaisten kommentoijien takia on yksinhuoltajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se isä sitten on?
Naisen valitsema jännämies joka ei ole isämateriaalia.
Äiti, joka opettaa työkseen yhteiskuntaoppia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa yhteishuoltajuuden tai parisuhteen tämän kommentoijan kanssa, käsi ylös.
Sanon yhksi jos hoitaa yli puolet lapsesta. Käytännössä ei ole mitään väliä onko lapsi eksällä pari kertaa kuukaudessa vai ei.
Olen kanssa miettinyt tämän nimityksen kirjavuutta. Itse olen itsellinen äiti eli samalla totaaliyh. Lapseni ovat suunniteltuja ja minulla oli useampi korkeakoulututkinto ja työuraa, omaisuutta ym. kun heidät sain. Tällä palstalla kuitenkin ajatellaan että yh on ennemmin sellainen joka on raskautunut vaikkapa baari-illan jälkeisestä yhden illan jutusta ja elää tuilla lapsilauman kanssa, lopettamatta myös sitä rakasta baariharrastustaan. Välillä olisi helpompi keskustella jos käsitteet olisivat tarkempia sillä osa tietyistä asioista on erilaisia yhden vanhemman perheissä ja joskus kaipaisin niihin pohdinta-apua. Mietityttää myös millaisesta naiskuvasta (ja mieskuvasta) palstan yh-viha oikein kumpuaa. Se on pelottavan vahvaa.
Se joka kaiken jaksaa ja kaiken maksaa. Parisuhteessa elävien naisten ylenkatsoma.
Tämä oma kokemukseni. En koe olevani yh äiti nyt kun lapset aikuisia ja omillaan. Olen äiti.
Yhteiskunnalla Haitallinen monesti 3polven tuilla eläjä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen jonka kanssa sinä menit naimisiin rakkaudesta ja joka synnytti sinun siittämäsi lapset. Miten sinulla on noin helvetin huono ihmistuntemus?
Vierailija kirjoitti:
yh äiti on naispuolinen yksinhuoltaja, ylipainoinen, alikoulutettu
Väritukka, tatuoinnit, hilseilevä & punoittava iho, marketista ostetut vaatteet, huuhteluaine haisee kymmenien metrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se isä sitten on?
Naisen valitsema jännämies joka ei ole isämateriaalia.
Siis sinä. Ja sinun isäsi.
Joka syystä tai toisesta joutuu huolehtimaan lapsestaan yksin. Se on minulle yh-äiti. Heitä on kaikenlaisia ihmisiä, kaikista yhteiskuntaluokista ja kaikilla koulutuksilla. Syitä miksi isä ei ole kuvioissa on paljon, yhtä ei kiinnosta, yksi on pelottava kontrolloija, josta on paras pysyä kaukana, yksi alkoholisoitunut tai muulla tavoin riippuvainen jostain, joku itsekäs narsisti uuden viehätyksen perässä, kuka mitäkin. Jokainen yh-äiti haluaisi isän olevan lapsensa elämässä mukana, aina se ei vain ole mahdollista.
Äiti jonka luo lapset jäävät asumaan sen jälkeen kun mies on hylännyt perheensä.
Yksinhuoltaja. Toinen vanhempi ei osallistu lapsen kasvatukseen millään tavalla.
-yh:n lapsi.
Näin sen itse ajattelen.
Toki joskus myös toinen vanhempi on jonkin verran mukaan kuvioissa.