Ero ja ahdistava tilanne vuokraemännän kanssa
Miehen kanssa edessä ero ja valitettavasti ollaan vuokrattu tutulta asunto. Onko ihan pakko ilmoittaa vuokranantajalle että mies lähtee? Meneekö siitä joku ilmoitus jokatapauksessa? Jos vain mahdollista niin pitäisin tiedon omanani. En jaksa voivotteluja naapureilta, koska juoruaa varmasti kaikille. Saan asumistukea. Ilmoittaako Kela hänelle?
Ap
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
kusetuksesi kolahtaa todella kovaa jos joku vahinko vesi,palo ym. sattuu siloin kun aletaan asumisia selvittämään kusessa olet. palon sattuessa palokunta etsii ex miestäsi palavasta asunnosta. sinulle tulee melkoiset vastuut ehkä oikeuteenkin joudut.
Logiikkasi ontuu.
1. Palokunta ei ennen sammutuskeikkaa ehdi perehtymään kohteen asukasluetteloon varmistaakseen kuinka montaa henkilö on tarkoitus etsiä.
2. Vaikka mies olisi kirjoilla, niin voihan hän tulipalon sattuessa olla muusta syystä pois kotoa.
3. Jos asunnossa on palohetkellä vieraita, niin palokunta ei heitä etsi?
Kyllä pelastajat käyvät kohteet läpi ihan muulla perusteella kuin sillä, että kuinka monta siellä on kirjoilla. Siitä ei ole mitenkään mahdollista sanktioida asukkaita jos nyt palavassa asunnossa sattuu olemaan enemmän tai vähemmän väkeä kuin mitä on kirjoilla.
Jos kerron va:lle ja isännöitsijälle että muutetaan erilleen ja sanon syyksi vaikka työmatkat tms, niin jos Kelalle ilmoittaa virallisesti että ero tullut niin voiko tuosta tulla jotain ongelmia jos tulee selvityspyyntöä myöhemmin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole mitään juridista velvollisuutta ilmoittaa vuokranantajalle asiasta.
Kelalle pitää ilmoittaa. Isännöitsijällekään ei periaatteessa ole mikään pakko, mutta kyllä se suotavaa on ihan sen puolesta, että asukasluettelo pysyy ajan tasalla. Toki isännöitsijä voi saada asukastiedot haettua myös DVV:n tietokannasta, jolloin ilmoituksella ei ole niin merkitystä.
Isännöitsijän ja Kelan toimintaa sitoo asiakkaan tietosuoja, joten heillä ei ole oikeutta kertoa tällaisia asioita vuokranantajalle tai kailottaa missään yhtiökokouksissa.
Ymmärrän, että sulle ero voi olla järkytys ja iso mullistus elämässä, mutta voin vakuuttaa, että kaikilla ihmisillä on jotakin omaa meneillään ja erot kuuluvat elämään, joten saatat tulla huomaamaan, että vaikka taloyhtiön asukkaat saisivatkin asiasta tietää niin se
No mies ei kovin pitkään halua olla maksuvelvollinen vaikka vielä muuta puhuisikin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kun mies on sanonut että maksaa osittaisesti oman osuutensa jokatapauksessa. Mutta rahat vaan siirtyvät minun tililtä jatkossa? On varmaan laitonta mutta voiko siitä jäädä kiinni? Eli alkuperäinen kysymys. Ilmoittaako Kela va:lle jotain muutoksesta jos mies siirtää kirjat muualle ja saan asumistukea?
Ap
Kela ei ilmoita, mutta miehen virallinen osoite muuttuu sitten kun muualla ja se voi näkyä myös Kelalle jos sitä sattumoisin alkavat tutkia, ja voi tulla esille lasten elatusmaksujen vuoksi tai pelkästään toimeentulotuen hakemisessa, jos sellaista sattuisi tarvitsemaan, eihän tuollainen tilanne ole taloudellisesti vakaa. Ja se miehen kirjoillapito asumistuen vuoksi on selvä petos. Ja tosiaan vuokranantajan ei ole pakko hyväksyä sitä vuokrasopimuksen jatkamista jos sitä ei ole erikseen siinä alunperin tehdyssä sopimuksessa mainittu, että on siirrettävissä, sell
Aina jos vuokrasopimuksen on allekirjoittanut molemmat puolisot eli sopimus on molempien nimellä molempien pitää allekirjoittaa myös irtisanomisilmoitus. Jos vain puoliso 1 allekirjoittaa irtosanomisilmoituksen, jää puoliso 2. vuokrasopimus voimaan. Muuten voisi joutua muuttamaan tietämättään. Toki tämä tilanne voi tulla, jos vuokrasopimus on vain toisen nimissä ja hän allekirjoittaa irtisomisilmoituksen. Näin voi toimia erityisesti yksityiset vuokranantajat, varsinkin tilanteessa, jossa toinen puoliso on pa. Näin ollen kun varakkaampi puoliso haluaa muuttaa pois, ei va:lla ole tilanne, jossa pa olevaa henkilöä ei saa asunnosta pihalle kuin häädön kautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerron va:lle ja isännöitsijälle että muutetaan erilleen ja sanon syyksi vaikka työmatkat tms, niin jos Kelalle ilmoittaa virallisesti että ero tullut niin voiko tuosta tulla jotain ongelmia jos tulee selvityspyyntöä myöhemmin?
Ap
Aiemmin kirjoitit, että VA on tuttu eli jos valehtelet poismuuton syyksi työmatkat, niin onko mahdollista, että hänelle tavalla tai toisella selviää, että kyseessä on vale? Koska jos miehen työpaikka on pysynyt samana eikä ole erityisen kaukana kodistanne, niin valheella on melko lyhyet jäljet.
Mielestäni sinun ei ensinnäkään tarvitse sanoa mitään syytä miehen muutolle. Jos päätät valehdella, niin et jää valheesta kiinni sen takia, että Kela laittaisi jotakin selvityspyyntöä vuokranantajalle.
Sinuna harkitsisin vielä tuota valehtelua. Kun olet valheen kerran sanonut, niin sitä ei enää pysty ottamaan takaisin. Jos totuus tulee ilmi muuta kautta, niin luultavasti suuremman kohun aiheuttaa sinun valehtelusi kuin se itse ero.
Ota nyt henkeä tämä viikonloppua ja anna itsellesi aikaa harkita asiaa eri kanteilta. Onko valehtelu sen arvoista? Kuinka todennäköisesti niinkin arkisesta asiasta kuin erosta tulee joku koko taloyhtiön kuumin puheenaihe? Jos joku VA:n tuttava ilmestyy kotiovellesi flirttailemaan kuultuaan erostasi, niin voit kohteliaasti ilmoittaa, että et ole kiinnostunut.
Siis va on tullut tutuksi taloyhtiön kautta. Ei muuten. Voin myös sanoa että muuttaa lähemmäs huolehtimaan ikääntyneestä vanhemmastaan. Se olisi puoliksi totuus jokatapauksessa.
Ap
En ollut tullut edes ajatelleeksi että vuokranantaja voi evätä minun yksinasumisen tässä. Minä en oo palkkatuloinen tällä hetkellä. Kuitenkin riittävät tulot että pärjätään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kun mies on sanonut että maksaa osittaisesti oman osuutensa jokatapauksessa. Mutta rahat vaan siirtyvät minun tililtä jatkossa? On varmaan laitonta mutta voiko siitä jäädä kiinni? Eli alkuperäinen kysymys. Ilmoittaako Kela va:lle jotain muutoksesta jos mies siirtää kirjat muualle ja saan asumistukea?
Ap
Eikö Kela vaadi talonkirjanotteen tms., josta ilmenee kuka asunnossa asuu. Eli isännöitsijälle pitää ilmoittaa miehen poismuutto.
Kela tarkistaa DVV:n rekistereistä, ketkä on virallisesti ilmoitettu asumaan tuohon osoitteeseen. Virallinen muuttoilmoitus pitää tehdä aina muuttaessa. Välillä asumistuen saajat joutuvat ihmettelemään ylimääräisiä asukkaita, jotka eivät ole siirtäneet kirjojaan pois tai ovat ilmoittaneet ne väärään osoitteeseen. DVV:n sivuilta voi käydä katsomassa omista tiedoistaan, ketä asuu samassa osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
En ollut tullut edes ajatelleeksi että vuokranantaja voi evätä minun yksinasumisen tässä. Minä en oo palkkatuloinen tällä hetkellä. Kuitenkin riittävät tulot että pärjätään.
Ap
Ei voi evätä, jos vuokrasopimus on sinun ja miehen tai pelkästään sinun nimissä. Juuri tällaisen tilanteen, jossa nyt olet, vuoksi on tärkeää, että on asunnossa vuokralaisena, ei vain mukana muuttavana asukkaana. Toki va voi irtisanoa sinun vuokrasopimuksen, mutta silloin irtisanomisaika on pidempi.
Asumistukea maksavaa Kelaa kiinnostaa keitä asunnossa asuu. Myös isännöitsijää kiinnostaa, koska yleisavaimen käyttö ja mahdolliset pääkohtaiset vesimaksut. Vuokranantajan kohdalla lähinnä nice to know, paitsi luultavasti vesimaksu menee hänen kautta. Naapureista ei tarvitse piitata. Kuka niille nyt muka laulaa, että Möttöset ovat asumuserossa?
Jos eroat, saat jatkossa lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen ja, jos tulosi ovat pienet, asumistukea.
Näitä et saa, jos et tee uutta vuokrasopimusta omissa nimissäsi.
Lisäksi, jos miehesi on edelleen kirjoilla asunnossa, ettekä maksa vedestä kulutuksen mukaan, joudut maksamaan hänestä vesimaksua.
Okei eli tästä nyt selvitään kun ilmoitan va:lle ja isännöitsijälle ja painotan että yksityisasia. Voiko rikkoa jotain lakia jos menee jompikumpi juoruamaan eteenpäin?
Kuinka paljon jatkossa on ok että exmies viettää täällä aikaa ettei tule ongelmia? Valvotaanko tuota jotenkin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis Kelan asumistuki tulee minun tilille josta se siirtyy va:lle. Eli itse maksan.
Ja ennenkuin valitat että työtön loinen, niin olen ollut vuosia töissä ja nyt opiskelija.
Ap
Voi pikkuinen. Ethän sä itse maksa, jos yhteiskunta tukee. Itse maksava maksaa ihan kokonaan itse.
Joo, Ap ei kannata kertoa ja annan tässä bonusvinkkejä, miten voit lavastaa, että mies yhä asuu siellä:
-Hommaat jonkun vaatepuljun konkurssimyynnistä miesmannekiinin. Hankit sille miehen hiuksia vastaavan peruukin, voit tuunata sitä itsekin ja puet miehen tyyliä vastaaviin vaatteisiin. Aina välillä roudaat nuken ikkunaan, niin uteliaat naapurit yhä näkee miehen siluetin siellä.
-Hankit kirpparilta eteiseen käytettyjä miesten kenkiä miehen koossa. Et voi ostaa uusia, koska niissä ei ole käytön jälkiä.
-Sisustukseen mieselementtejä esim jotain vanhoja olutlaseja, jääkiekko krääsää yms.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla ihan helppo homma saada lähestymiskieltoa henkilölle ilman vahvaa näyttöä.
Varsinkin, jos henkilö liikkuu oman taloyhtiönsä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi evätä, jos vuokrasopimus on molempien nimellä.Tilannehan on silloin muuttunut, jos olet yksin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi evätä, jos vuokrasopimus on molempien nimellä.Tilannehan on silloin muuttunut, jos olet yksin vuokralla.
Jos on molemmat allekirjoittanut vuokrasopimuksen ja vain toinen allekirjoittaa irtisanomisen, toisen vuokrasopimus jatkuu, kunnes irtisanoo sen tai va irtisanoo. Jos va irtisanoo, niin on se pidempi irtisanomisaika. Tuo ero ei ole vuokrasopimuksen purkamisedellytys.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä😂
Ap
Mikä?
kusetuksesi kolahtaa todella kovaa jos joku vahinko vesi,palo ym. sattuu siloin kun aletaan asumisia selvittämään kusessa olet. palon sattuessa palokunta etsii ex miestäsi palavasta asunnosta. sinulle tulee melkoiset vastuut ehkä oikeuteenkin joudut.