HS Nuoret | Jokin kouluissa muuttui: Pilkataan homoja, tyttöjä, työttömiä
Tiivistelmä:
Helsingin Sanomat selvitti yli sadan yläkoulu- ja lukio-opettajan kokemuksia oppilaiden poliittisten mielipiteiden muutoksista. Useat opettajat kertovat, että jyrkän oikeistolaiset, rasistiset ja syrjivät asenteet ovat yleistyneet kouluissa. N-sanaa käytetään jälleen, sateenkaaritunnuksia piilotetaan, ja ihmisoikeuksia kyseenalaistetaan.
Vaikka ilmiö koskee pientä, äänekästä joukkoa, he usein hiljentävät muun luokan ja jopa opettajan. Tämä vaikeuttaa opetusta ja heikentää luokkahuoneen ilmapiiriä. Opettajat kertovat varovaisuudesta omissa sanavalinnoissaan ja keskustelun vähenemisestä yhteiskunnallisista aiheista. Esimerkiksi seksuaalisuudesta ilmastosta tai maahanmuutosta puhumista saatetaan vältellä.
Nuorten kielenkäyttö on raaistunut, natsitervehdyksiä ja holokaustin kieltämistä esiintyy. Arvot ovat koventuneet: köyhyyttä pidetään ihmisen omana syynä ja menestystä mitataan rahalla. Taustalla nähdään somevaikuttajien, kuten Andrew Taten, vaikutus sekä kriisien sävyttämä kasvuympäristö. Opettajat kokevat tarvitsevansa aiempaa enemmän kanttia, mutta moni myös väsyy tilanteeseen.
Opetussuunnitelma tarjoaa joillekin selkänojan puolustaa yhdenvertaisuutta, mutta osa opettajista kokee ristiriitaa omien arvojensa ja opetussuunnitelman välillä. Koulun yhteinen arvopohja ei ole enää itsestäänselvyys.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan häiriintyneet nuoret miehet: Teillä ei ole minkäänlaista oikeutta käyttää väkivaltaa toisia ihmisiä kohtaan. Minua ei edes kiinnosta kokemuksenne tai ajatuksenne. Haluan vaan, että jätätte kaikki naiset rauhaan. Tämä koskee erityisesti minulle tärkeitä ja rakkaita naisia elämässäni. T. Yksi normaali mies, joka on myös isä, poika, veli ja eno naispuoleisille ihmisille.
Haha mikset pyytäny niitä jättämään myös muita miehiä rauhaan, äijäfeministi
Kaikki alkoi siittä kun vihervasemmiston feministiset naiset oli yhden vaalikauden vallassa jolloin moni asia muuttui todella huonoksi. Normaalit ihmiset jos miettii sukupuolta niin kurkkaa vain housuun että mitä jalkojen välistä löytyy mutta vihervasemmiston vallan jälkeen ihmiset miettivät että olenkohan minä tyttö vai poika vai kissa vai koira vai puu vai hyttysen vai auto vai polkupyörä vai alien kun biologialla ei ole mitään merkitystä kun ainoa merkittävä asia on se miltä tuntuu. Tästä näyttää konkreettisesti miltä näyttää kun järki korvataan tunteilla
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia mikä on muuttunut on se että pojat ja miehet ei suostu enää ottamaan kaikkea sitä paskaa vastaan mitä tarjoillaan eikä suostu kantamaan kaikkea vastuuta ihan kaikesta enää sen jälkeen kun naiset alkoivat vaatimaan tasa-arvoa me too ideologian jälkeen ja miehet alkoivat myös vaatimaan tasa-arvoa myös vastuunkannosta
Annapa jokin konkreettinen esimerkki paskasta, jota pojat tai miehet ovat joutuneet ottamaan vastaan? Kerro toki myös esimerkki jostain vastuusta, jota pojat tai miehet ovat kantaneet? Mitä vanhemmuuteen ja kasvatukseen tulee, niin nimenomaan miehet luikkivat karkuun kun pleikkarin pelaaminen ja muu vastuun välttely on heidän mielestä ihmisoikeus.
Kiitos Riikkuli, sinä ja puolueesi olette olleet oiva esimerkki nuorille! Nyt hekin ovat pilalla.👌💩
Vierailija kirjoitti:
Naiskoomikkojen huumori:
"Hahaa menkat...pallit on rumat!"
"Hehe lyhyt mies 180cm käppänä!"
"My vagina haha!"
"Kaljut miehet yäk! Haha...juustoinen ja haiseva ympärileikkaamaton pippeli hihihi!"
Noille aikuiset nauraa. Ehkä teineillä ei vielä ole sen parempi huumori.
Niinpä. Kuolin myötähöpeään ku katoin yhen jakson siskonpetiä
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alkoi siittä kun vihervasemmiston feministiset naiset oli yhden vaalikauden vallassa jolloin moni asia muuttui todella huonoksi. Normaalit ihmiset jos miettii sukupuolta niin kurkkaa vain housuun että mitä jalkojen välistä löytyy mutta vihervasemmiston vallan jälkeen ihmiset miettivät että olenkohan minä tyttö vai poika vai kissa vai koira vai puu vai hyttysen vai auto vai polkupyörä vai alien kun biologialla ei ole mitään merkitystä kun ainoa merkittävä asia on se miltä tuntuu. Tästä näyttää konkreettisesti miltä näyttää kun järki korvataan tunteilla
Persujen kannatuksen lasku satuttaa noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia mikä on muuttunut on se että pojat ja miehet ei suostu enää ottamaan kaikkea sitä paskaa vastaan mitä tarjoillaan eikä suostu kantamaan kaikkea vastuuta ihan kaikesta enää sen jälkeen kun naiset alkoivat vaatimaan tasa-arvoa me too ideologian jälkeen ja miehet alkoivat myös vaatimaan tasa-arvoa myös vastuunkannosta
Minkä ikäinen mahdat olla, jos mielikuvasi pyrkimyksestä tasa-arvoon alkaa me too -liikkeestä? Kannattaisi kerätä pikkaisen enemmän elämänkokemusta ja pikkuisen nöyremmällä asenteella. Sillä tavalla ihmiset elivät niinä teidän ihannoimina vanhoina hyvinä aikoina, niin miehet kuin naisetkin.
Ei persujen lapsia samaan kouluun ihmisten kanssa. Suoraan tarkkikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan häiriintyneet nuoret miehet: Teillä ei ole minkäänlaista oikeutta käyttää väkivaltaa toisia ihmisiä kohtaan. Minua ei edes kiinnosta kokemuksenne tai ajatuksenne. Haluan vaan, että jätätte kaikki naiset rauhaan. Tämä koskee erityisesti minulle tärkeitä ja rakkaita naisia elämässäni. T. Yksi normaali mies, joka on myös isä, poika, veli ja eno naispuoleisille ihmisille.
Minua ei kiinnosta jos te idiootit vaikka listitte toisenne koulupuukotuksissa. Mutta voit olla varma, että omien tyttäreni turvallisuus koulussa kiinnostaa.
Lapset tarvii rajoja ja seurauksia rajojen rikkomisesta. Kun ei tule mitään käytännön seurauksia, rajoja koetellaan kunnes tulee. Tämä on suuren osan poikalapsista ongelmien taustalla. Ei ole sitä laumanjohtajaa, joka näyttäisi heille asemansa hierarkiassa. Tytöt toimii toisin, kaipaavat hyväksyntää enemmän kuin hierarkiaa.
Niin kait se on nyt tullut aika riisua naamiot. Woke on kuollut. Trump lopetti sen jenkeissä ja Eurooppa seuraa kovaa perässä. Onhan nämä viime vuodet olleet ihan helevetin friikkisirkusta. Toki tiedän, että kun tuonkin sanon ääneen, niin täällä pari aivopestyä palstamammaa repii pelipaitansa. Mutta onhan se. Jos ihan faktuaalisesti katsotaan. Tällä menneelle ajanjaksolle kyllä aivan taatusti naureskellaan tulevaisuudessa ja nauretaan osin jo nyt. Kukaan ei tiedä onko pojat tyttöjä vai tytöt poikia. Naisten painonnostossa palkintosijoille nousee mies ja naisten pukukopissa häärii partasuinen mies. Ihmisiä on valittu töihin heidän ihonvärinsä, ei heidän osaamisensa perusteella. Joka nurkalla pitää olla jonkinsortin 'turvallinen tila' ja sitä rataa. Aivan päätöntä sekoilua på finska. Nyt on aika kaivaa päät sieltä syvältä persauksista ja alkaa elää normaalia elämää. Se nyt sitten tässä alkuvaiheessa kauhistuttaa joitakin.
Minulla olisi hyvä ehdotus sekä kouluun ettå työpaikoille: eka tunti kovaa hikiliikuntaa, suihku ja sitten teoriaopetus. Turha paha energia poistuisi liikunnan euforiaan ja loppupäivänä ei olisi stressiä liikunnan puutteestakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta jos te idiootit vaikka listitte toisenne koulupuukotuksissa. Mutta voit olla varma, että omien tyttäreni turvallisuus koulussa kiinnostaa.
Ai me muut idiootit miehet? Just tuommonen naisten edessä konttailu niitä koulupuukottajia on just ärsyttäny.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi hyvä ehdotus sekä kouluun ettå työpaikoille: eka tunti kovaa hikiliikuntaa, suihku ja sitten teoriaopetus. Turha paha energia poistuisi liikunnan euforiaan ja loppupäivänä ei olisi stressiä liikunnan puutteestakaan.
Hei vammanen, entä ne jotka tekee jo nyt ruumiillista työtä
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys? Ei taida olla nyt ihan kunnossa sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai me muut idiootit miehet? Just tuommonen naisten edessä konttailu niitä koulupuukottajia on just ärsy
Ja sinun mielestäsi jos joku ärsyttäää, saa puukottaa? Saanko minä tulla puukottamaan sinua ja se on ok, koska ärsytät minua ihan perkeleesti?
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvituksella. Kuten että kaikki ovat naisvihaavia fa sisteja jotka eivät nyökytä tahdissa heidän viikoittain jankutetuille mantroilleen ja hokemilleen.
Pelottavaa mitä isosta osasta kansaa on saatu pelkällä toistolla tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai me muut idiootit miehet? Just tuommonen naisten ede
Sä voit tulla yrittämään sitä, mut sulle käy todella huonosti siinä ja sua alkaa kaduttaa todella paljon et yritit sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai
Et vastannut kysymykseen, tampio. Ai niin, luetunymmärtämisesi on pakkasen puolella.
Kouluissa ei pilkata tyttöjä tai työttömiä, ainoastaan homoja. Tytöt ja työttömät on lisätty juttuun vain jotteivät homot tulisi ryhmänä niin korostetuksi.