Pitääkö omalta paikkakunnalta muuttaa pois jossa kaikki läheiset, jos ei saa töitä`?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muutin Ruotsiin, kun ei täällä ollut töitä ja tulin hyvine säästöineni myöh takaisin😅
Tuskinpa sinäkään sinne muutit ihan huviksesi ja vasta muuton jälkeen aloit etsiä työpaikkaa. Kenenkään ei todellakaan kannata muuttaa summamutikassa toiselle paikkakunnalle tai toiseen maahan!
Olet totaalisen väärässä. Minä matkustin lauantaina päivälaivalla ihan huviksen ja yksi kaveri oli vastassa. Maanantaina menin Tukholmassa työkkäriin ja sain heti yhden osoitteen ja kartan mukaan hakeuduin ko lafkaan.
Ihan kouluruotsillaa kyselin työtä, mutta rekryihminen sanoi, että olet liian heikon näköinen tähän hommaan, mutta koska osaat noin hyvin ruotsia🤣, niin hän antaa yhden osoitteen, josta saat varmaan töitä.
Jag sade, tack så mycket ja lähdin seuraavaan paikkaan. Siellä olikin 10 eukkoa odottamassa töitä isossa huoneessa. Ovi aukesi ja oven raosta mies huuteli, vem talar svenska? Meitä oli kaksi, jotka myönsivät osaavansa ja me kaksi saimme töitä, muut lähtivät etsimään muualta.😅
Asumaan pääsin kaverini kimppakämpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan siinä tapauksessa, että saat työpaikan jostain. Kela ei mielellään kustanna ns. turhia muuttoja toiselle paikkakunnalle.
Miten tähänkin saadaan Kela mukaan?
Kela maksaa etkö tajua.
Ei se Kela maksanut esim. Ruotsiinkaan töitten perässä lähteville mitään.
Höpsis. Valtio maksoi matkaliput. Fakta.
Fakta on housissasi. Valtiolla ei ollut hajuakaan, että menen Ruotsissa töihin, koska meni huvikseni kaverin luona käymään ja päätin jäädä silke reissulle. Samoihin aikoihin lähti moni muukin samalla tavalla. Meille ei tullut edes mieleen, että joku maksaisi matkamme🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan siinä tapauksessa, että saat työpaikan jostain. Kela ei mielellään kustanna ns. turhia muuttoja toiselle paikkakunnalle.
Kela maksaa etkö tajua.
Fakta on housissasi. Valtiolla ei ollut hajuakaan, että menen Ruotsissa töihin, koska meni huvikseni kaverin luona käymään ja päätin jäädä silke reissulle. Samoihin aikoihin lähti moni muukin samalla tavalla. Meille ei tullut edes mieleen, että joku maksaisi matkamme🤯<
Sorry näppäilyvirheet😨
Jos tällaista pitää kysyä, niin en ihmettele, että ns. peräkamarin poikia riittää. Täälläkin keskustelemassa,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun jo Helsingissä eikä töitä löydy. Maalla ei ole edes olan alani yrityksiä.
Jos ei töitä löydy Helsingistä, mistä niitä sitten löytyy?
Olen kuullut että kehäkolmosen ulkopuolellakin on jotakin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa etkö tajua.
Niinkö? Ihan itse maksoin aikoinaan muuttoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa etkö tajua.
Ei se valtion maksama matkalippu mitään pyllistänyt. Kyllä siihen elämisen alkuun vieraalla paikkakunnalla tai peräti jossain Ruotsissa tarvitsi rahaa, ellei mennyt sinne vaan liittymään Slussenin sisseihin.
Piti ottaa pankista lainaa kun muutin 450 km eka työpaikan perään. Työnantaja hommasi edullisen asunnon aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu läheisestä. Työkkäri ehdotti, että jätän 4- ja 2-vuotiaat lapseni isälle ja muutan 200km päähän töihin. Virkailijan mukaan minun olisi pitänyt hankkia sieltä myös yksiö itselleni. En muuttanut.
Sena sijaan omista vanhemmista ja sisaruksista muutin 500km päähän opiskelemaan, eihän lapsuudenperhe ole enää aikuiselle ihmiselle the perhe vaan oma puoliso jne.
Itse jätin 10 ja 12 vuotiaat isälleen. 3,5 v lähdin ma aamuisin ja tulin pe ip kotiin. Olin ollut 2 v työtön ja hakenut 100+ työpaikkaa.
Ensimmäisen vuoden jälkeen en enää hakenut muualta, tykkäsin tosi paljon olla siellä. Mutta sitten vuokra-asunto meni alta, paikkakunnalla oli nuoria työttöminä, mulle piti palkata työkaveri. Hain kodin läheltä töitä, sain aika nopeasti ja olin jo toisen kouluttanut, kerkesin toisenkin koulutuksen aloittaa pitkälle.
Hyvät muistot jäi.
Ei pidä, jollei itse halua.
Kukaan ei siihen voi velvoittaa, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, jollei itse halua.
Kukaan ei siihen voi velvoittaa, oikeasti.
Niin. Kyllä yhteiskunta elättää kun on alkuun päässyt. Antaa mennä samaa rataa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muutin Ruotsiin, kun ei täällä ollut töitä ja tulin hyvine säästöineni myöh takaisin😅
Tuskinpa sinäkään sinne muutit ihan huviksesi ja vasta muuton jälkeen aloit etsiä työpaikkaa. Kenenkään ei todellakaan kannata muuttaa summamutikassa toiselle paikkakunnalle tai toiseen maahan!
Olet totaalisen väärässä. Minä matkustin lauantaina päivälaivalla ihan huviksen ja yksi kaveri oli vastassa. Maanantaina menin Tukholmassa työkkäriin ja sain heti yhden osoitteen ja kartan mukaan hakeuduin ko lafkaan.
Ihan kouluruotsillaa kyselin työtä, mutta rekryihminen sanoi, että olet liian heikon näköinen tähän hommaan, mutta koska osaat noin hyvin ruotsia🤣, niin hän antaa yhden osoitteen, josta saat varmaan töitä.
Jag sade, tack så mycket ja lähdin seuraavaan paikkaan. Siellä ol
Tiesitkö että maailma on muuttunut noista ajoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei saa edes asuntoa, kun itsellä luottotidot menny ja on erittäin haasteellista saada asuntoa, kodittomanako pitäis olla ja yrittää käydä töissä.
Niin makaa kuin petaa. Jos itse ryssii asiansa niin se on ihan oma valinta.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Itseltäni meni luottotiedot, kun yritykseni meni nurin. Perustin nuorena ja sinisilmäisenä osakeyhtiön, johon sijoitin omat vähäiset säästöni ja sain yrityksen perustamiseen lainan Finnveralta sekä pienemmän pankista. Jouduin takaamaan lainat henkilökohtaisesti. Elin todella niukasti kuukausia ja odotin, että myynti lähtee vetämään ja homma rullaamaan. Näin ei koskaan tapahtunut, ja parin vuoden kohdalla ensimmäinen laina irtisanottiin. Firma nurin ja velat niskaan. Elin luottotiedottomana velkahelvetissä vuosia. Sain lopulta kaiken maksettua pois, pelastukseni oli urakoida paljon töitä kevytyrittäjänä. Nykyään talouteni on kunnossa, olen yksityisyrittäjä, ei velkoja.
Ei luottotietojen menettämisen syy aina ole pikavipit, peliongelma, osamaksut tai holtiton rahankäyttö. On toki totta, että jos aina elää mahdollisimman varman päälle, luottotietojen menettäminen on hyvin epätodennäköistä. Mutta jos kaikki eläisivät niin, ei Suomeen syntyisi lainkaan uusia yrityksiä ja sitä myötä uusia työpaikkoja.
Kyllä pitää muuttaa. Olen itsekin muuttanut , samoin sisarukseni eikä ole kaduttanut kenelläkään. Elämään on tullut paljon sisältöä ja uusia ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ei saa edes asuntoa, kun itsellä luottotidot menny ja on erittäin haasteellista saada asuntoa, kodittomanako pitäis olla ja yrittää käydä töissä.
Niin makaa kuin petaa. Jos itse ryssii asiansa niin se on ihan oma valinta.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Itseltäni meni luottotiedot, kun yritykseni meni nurin. Perustin nuorena ja sinisilmäisenä osakeyhtiön, johon sijoitin omat vähäiset säästöni ja sain yrityksen perustamiseen lainan Finnveralta sekä pienemmän pankista. Jouduin takaamaan lainat henkilökohtaisesti. Elin todella niukasti kuukausia ja odotin, että myynti lähtee vetämään ja homma rullaamaan. Näin ei koskaan tapahtunut, ja parin vuoden kohdalla ensimmäinen laina irtisanottiin. Firma nurin ja velat niskaan. Elin luottotiedottomana velkahelvetissä vuosia. Sain lopulta kaiken makse
Ihan itse otit tietoisesti riskin ja sijoitit velkarahaa yhtiöön. Firma meni konkurssiin ja sinun uhkapeli epäonnistui.
Kenen vika se on? Yhteiskunnan? Muiden veronmaksajien? Yritystoimintaan kuuluu riski ja se on yrityksen omistajien riski. Ei sijoittajien riskiä kuulu yhteiskunnan maksettavaksi laittaa.
Kyllä nuorena työpaikan takia pitää ja kannattaa lähteä
Kyllä, miksi jäisi työttömäksi jos saa muualta työpaikan..Me muutettiin 600 km päähän pienen taaperon kanssa aivan uudelle pienelle paikkakunnalle jossa en ollut käynyt koskaan ja mies,vain työhaastattelussa kun mies sai töitä.Itsekin sain melkein heti sijaisuuden ja sitä kautta vakipaikan.paikkakunnalla eikä lähelläkään asunut yhtään sukulaista eikä yhtään tuttuakaan..
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työpaikan toiselta paikkakunnalta, totta helvetissä muutat sinne.
Kyllä tässä on kaikki muutkin muuttaneet satojen kilometrien päähän lapsuudenkodista.
Asun 20km päässä lapsuudenkodista. Puoliso 10 metrin päässä. Isomman kaupungin kupeessa on helppo saada töitä
Voihan sitä löytää etätöitä toisesta kaupungista.
Siis tarkoitatko ap että muuttaisi työttömänä toiselle paikkakunnalle etsimään töitä, vai tarkoitatko tilannetta, jossa toisella paikkakunnalla olisi työpaikka tarjolla? Ensin mainitussa tuskin muuttaisin, kun se olisi aika hakuammuntaa, Jälkimmäisessä riippuisi siitä, keitä ne läheiset olisivat, mitä se työ olisi ja mistä paikkakunnista olisi kyse. Lapsia tai kumppania en jättäisi työn takia, tuskin myöskään esim. jatkuvaa huolenpitoa tarvitsevaa vanhempaa, jos olisi sellainen tilanne, että tämä ei muuten pärjäisi ja tarvitsi apua arkeensa. Ja ihan minkä tahansa työn takia en tekisi noin suurta elämänmuutosta, mutta jos työ olisi kiinnostavaa ja palkka kelvollinen, niin silloin voisin, jos tuo läheiskohta ei nousisi esteeksi. Ja tosiaan riippuisi vähän niistä paikkakunnista myös.
Ei se valtion maksama matkalippu mitään pyllistänyt. Kyllä siihen elämisen alkuun vieraalla paikkakunnalla tai peräti jossain Ruotsissa tarvitsi rahaa, ellei mennyt sinne vaan liittymään Slussenin sisseihin.