Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö omalta paikkakunnalta muuttaa pois jossa kaikki läheiset, jos ei saa töitä`?

Vierailija
22.05.2025 |

Mitä tekisit?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuorena työpaikan takia pitää ja kannattaa lähteä

Tai keksiä itselleen ammatti lähellä. Perustaa vaikka oma pizzeria tai kampaamo. Kyllä työtä ja tekemistä kaikkialla riittää.

Vierailija
82/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos ei saa edes asuntoa, kun itsellä luottotidot menny ja on erittäin haasteellista saada asuntoa, kodittomanako pitäis olla ja yrittää käydä töissä. 

Niin makaa kuin petaa. Jos itse ryssii asiansa niin se on ihan oma valinta.

Ei se nyt ihan niinkään ole. Itseltäni meni luottotiedot, kun yritykseni meni nurin. Perustin nuorena ja sinisilmäisenä osakeyhtiön, johon sijoitin omat vähäiset säästöni ja sain yrityksen perustamiseen lainan Finnveralta sekä pienemmän pankista. Jouduin takaamaan lainat henkilökohtaisesti. Elin todella niukasti kuukausia ja odotin, että myynti lähtee vetämään ja homma rullaamaan. Näin ei koskaan tapahtunut, ja parin vuoden kohdalla ensimmäinen laina irtisanottiin. Firma nurin ja velat niskaan. Elin luottotiedottoman

"Ihan itse otit tietoisesti riskin ja sijoitit velkarahaa yhtiöön. Firma meni konkurssiin ja sinun uhkapeli epäonnistui.

Kenen vika se on? Yhteiskunnan? Muiden veronmaksajien? Yritystoimintaan kuuluu riski ja se on yrityksen omistajien riski. Ei sijoittajien riskiä kuulu yhteiskunnan maksettavaksi laittaa."

Kuten sanoin, jos kukaan ei ota yrittäjän riskiä, ei tähän maahan synny uusia yrityksiä, eikä sitä mukaa uusia työpaikkoja. Sellainen yhteiskunta ei kauaa pyöri. Joten en alkaisi haukkumaan yrittäjiksi ryhtyviä uhkapelureiksi ja ilkkuisi konkurssin hetkellä: "Oma vikasi, mitäs perustit yrityksen."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun jo Helsingissä eikä töitä löydy. Maalla ei ole edes olan alani yrityksiä. 

Jos ei töitä löydy Helsingistä, mistä niitä sitten löytyy?

Kelpaako vastaukseksi niitä ei Suomessa tällä hetkellä ole. Saksaa, ranskaa tai espanjaa en osaa. Brittien ovet pysyvät kiinni. 

Mikset ole vapaa-ajallasi opetellut. Ruutua töllöttänyt illasta toiseen.

Vierailija
84/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan iäkästä isääni, 91v.  Joudun muuttamaan, isäni joutuu hoitolaitokseen, koska olen työtön, 62v,  kunnan työllisyyspalvelut patistavat minua töihin. Joten minä menen hoitamaan vieraita vanhuksia, isääni hoitavat vieraat hoitajat.  Voi hyvä luoja.

Vierailija
85/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan iäkästä isääni, 91v.  Joudun muuttamaan, isäni joutuu hoitolaitokseen, koska olen työtön, 62v,  kunnan työllisyyspalvelut patistavat minua töihin. Joten minä menen hoitamaan vieraita vanhuksia, isääni hoitavat vieraat hoitajat.  Voi hyvä luoja.

Omaishoitajuus ei ilmeisesti ollut mahdollinen? Tiedän toki, ettei ole automaatio sekään, ja aivan älytönhän tuo tilanteesi (tai oikeastaan tilanteenne) on. 

Vierailija
86/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai keksiä itselleen ammatti lähellä. Perustaa vaikka oma pizzeria tai kampaamo. Kyllä työtä ja tekemistä kaikkialla riittää.

Kampaamoa varten täytyisi vähän osatakin niitä kampaajan töitä. Se ei riitä, että keittiösakset pysyvät käsissä, vaan täytyisi oikeasti osata leikata erilaisia hiusmalleja jne. Vai menisitkö itse kampaajalle, jolla ei ole alan koulutusta, osaamista eikä työkokemusta? Ja eipä noita pizzerioitakaan ihan kotikeittötaitojen pohjalta perusteta.

Vierailija
87/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ihan vapaaehtoisesti vuonna 1984 eikä ole ollut ikävä takaisin.

Vierailija
88/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tulevaisuutta sulla siellä on? Olla vaan työttömänä ikuisesti. Ei kai siinä, jos tuo on jonkun mielestä se, mitä elämältään haluaa.

Vierailija
89/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut nuorena lähtemään 400 km päähän. Kova oli ikävä mutta se haipui hiljalleen. Kotiseutu kyllä pysyy aina mielessä vaikka siellä ei enää lähisukua olekaan.

Minäkin lähdin töiden perässä pikkupaikkakunnalta Helsinkiin. Jouduin ottamaan pankista lainaa muuttoa varten. Sillä tiellä ollaan. Olen muuttanut jo useamman kerran ja rakentanut aina elämän alusta uudella paikkakunnalla.

Ei kaduta, vaikka välillä on vähän yksinäistä. Olen nykyään hyväpalkkaisessa asiantuntija-ammatissa. Takaisin sinne pönkeröperälle en muuttaisi ikinä, ikävä ei kyllä ole. Jos olisin sinne jäänyt, olisin todennäköisesti liukuhihnalla töissä. Pelkkä ajatus puistattaa.

Vierailija
90/111 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne? Kurjuutta ei pääse pakoon rajojen sisäpuolella.

Vierailija
91/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ne läheiset, joiden takia et voisi hankkia omaa elantoasi, sitten elättäisi sinut? Vai ajattelitko, että jotkut ihan vieraat, vaikka veronmaksajat, kustantaisi elämäsi?

Vierailija
92/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin mukavuus- ja harrastussyistä Lappiin pienelle paikkakunnalle josta en tuntenut ketään entuudestaan. Suurissa kaupungeissa olisi toki paremmin työmahdollisuuksia, mutta jos en siellä viihdy niin mitä sinne jäisin. Toki, kaikki tuttavat jäivät etelään, mutta ihmisiä sitä on muuallakin joihin tutustua. 

Vierailija
93/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin muutin Ruotsiin, kun ei täällä ollut töitä ja tulin hyvine säästöineni myöh takaisin😅

Tuskinpa sinäkään sinne muutit ihan huviksesi ja vasta muuton jälkeen aloit etsiä työpaikkaa. Kenenkään ei todellakaan kannata muuttaa summamutikassa toiselle paikkakunnalle tai toiseen maahan!

Olet totaalisen väärässä. Minä matkustin lauantaina päivälaivalla ihan huviksen ja yksi kaveri oli vastassa. Maanantaina menin Tukholmassa työkkäriin ja sain heti yhden osoitteen ja kartan mukaan hakeuduin ko lafkaan.

Ihan kouluruotsillaa kyselin työtä, mutta rekryihminen sanoi, että olet liian heikon näköinen tähän hommaan, mutta koska osaat noin hyvin ruotsia🤣, niin hän antaa yhden osoitteen, josta saat varmaan töitä.

Jag sade, tack så mycket ja lähdin seuraavaan paikkaan. Siellä ol

Niin sinä.  Edellytti kumminkin, että sulla oli se kaveri siellä valmiina ja vastassa.  Sait yösijankin häneltä.

Vierailija
94/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampaamoa varten täytyisi vähän osatakin niitä kampaajan töitä. Se ei riitä, että keittiösakset pysyvät käsissä, vaan täytyisi oikeasti osata leikata erilaisia hiusmalleja jne. Vai menisitkö itse kampaajalle, jolla ei ole alan koulutusta, osaamista eikä työkokemusta? Ja eipä noita pizzerioitakaan ihan kotikeittötaitojen pohjalta perusteta.

Kampaamoja ja pizzerioita on joka kadunkulmassa.

Vierailija
95/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Et kai enää ole iässä jossa imet äitisi tissi?

Vierailija
96/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu läheisestä. Työkkäri ehdotti, että jätän 4- ja 2-vuotiaat lapseni isälle ja muutan 200km päähän töihin. Virkailijan mukaan minun olisi pitänyt hankkia sieltä myös yksiö itselleni. En muuttanut.

Sena sijaan omista vanhemmista ja sisaruksista muutin 500km päähän opiskelemaan, eihän lapsuudenperhe ole enää aikuiselle ihmiselle the perhe vaan oma puoliso jne.

Itse jätin 10 ja 12 vuotiaat isälleen. 3,5 v lähdin ma aamuisin ja tulin pe ip kotiin. Olin ollut 2 v työtön ja hakenut 100+ työpaikkaa.

Ensimmäisen vuoden jälkeen en enää hakenut muualta, tykkäsin tosi paljon olla siellä. Mutta sitten vuokra-asunto meni alta, paikkakunnalla oli nuoria työttöminä, mulle piti palkata työkaveri. Hain kodin läheltä töitä, sain aika nopeasti ja olin jo toisen kouluttanut, kerkesin toisenkin koulutuksen aloittaa pitkälle. 

Hyvät muistot jäi.&nb

No se oli sun tarina.  Sulla oli mahdollisuudet tehdä noin.  Kovinkaan monilla ei ole.

Entä jos isä olisikin pitkän linjan rekkakuski tai kolmivuorotyöntekijä tai ihan mikä vaan sellainen, jolla on epäsäännölliset työajat ja joutuu olemaan iltoja ja öitä poissa kotoa.

En jättäisi tuon ikäisiä lapsia yksin missään nimessä illoiksi ja öiksi.  Kyllä ne vaan sitä perään katsojaa tarvitsee vielä kauankin.  Jos lapsilla on vaikka mummola ihan siinä vieressä, niin sitten ehkä onnistuisi, riippuu tietysti siitäkin, olisko isovanhemmat halukkaita siihen. Mutta kenellä näin on?

Eikä kaikilla suinkaan vaan ole varaa maksaa kahdesta asunnosta ja kahdella paikkakunnalla elämisestä.  Pitää olla hyvät ne tulot sitten.

Vierailija
97/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat työpaikan toiselta paikkakunnalta, totta helvetissä muutat sinne.

Kyllä tässä on kaikki muutkin muuttaneet satojen kilometrien päähän lapsuudenkodista.

En muuttanut kuin pari kilometriä.

Vierailija
98/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajuus ei ilmeisesti ollut mahdollinen? Tiedän toki, ettei ole automaatio sekään, ja aivan älytönhän tuo tilanteesi (tai oikeastaan tilanteenne) on. 

Omaishoitajuudesta saatava palkkio on niin hävyttömän pieni, ettei sillä kukaan itseään elätä.

Vierailija
99/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne? Kurjuutta ei pääse pakoon rajojen sisäpuolella.

Ruotsiin, Norjaan..

Vierailija
100/111 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ajaa mielellään 100 km suuntaansa töihin. Toisille 5 km on liian pitkä matka, kun ei ole polkupyörää. Työllistäpä näitä jälkimmäisiä sitten. T: Uravalmentaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme