Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä olisi halunnut 9-vuotiaana millekään matkalle, enkä syödä kurkkua.
Sinä oletkin sinä. Itse olin joka kesä heppaleireillä ympäri Suomea, koska rakastin reissuja. Tämä siis 7-12-vuotiaana. Toki matkustettiin myös perheenä yhdessä ja Disneyland Pariisissa oli aivan ihana pienenä! Toki Ruotsin eläintarha oli myös aika siisti ja yks superjännä kellokahvila Berliinissä. Oma lapseni toivoi 3-vuotiaana jo uimaan ulkomaille koska kaverinsakin oli ollut. Nykyisin reissataan paljonkin yhdessä ja 12v. lahjaksi toivoi reissua Japaniin. Sinne seuraavaksi! Itse olen siellä aiemmin toki käynytkin. Mutta ehkä et 9-vuotiaana halunnut minnekään matkalle tai syödä kurkkua, koska kukaan lähipiirissäsikään ei niin tehnyt? Surullista! Meillä lapset tykkäävät salaatista ja muutenkin kokeilla kaikkia eri ruokia, jopa tulisia. Sushiravintolat menee siinä missä nepalilaisetkin. Ulkomail
Mä olen ollut matkalla 35-vuotiaan ystäväni kanssa, joka ei suostunut Aasiassa syömään kuin turistiravintolasta pitsaa tai pastaa :D Ite söin joka kerta paikallisia ruokia, mutta kalliiksi tuli, kun en voinut mennä paikallisiin pieniin ja halpoihin perheravintoloihin syömään, vaan piti mennä ystäväni seuraksi aina länsimaalaisen ravintoloihin ja hotelleihin, että sieltä sai pitsaa. Halusi myös vain maata 2 viikkoa hotellin uima-altaalla eikä tehdä mitään retkiä tms. Sanomattakin selvää, etten enää suostunut lähtemään hänen kanssaan ulkomaan reissuille :D Seuraavana vuonna menin ihan itsekseni ja tein mitä halusin.
Vierailija kirjoitti:
"Jos muutat osoitteen Espanjaan saat sieltä tuet. Jos virallinen osoitteesi menee vaikka vanhemmillesi Suomeen saat Suomesta tuet. Ei tässä ole mitään sen kummempaa. Itse voit päättää milloin menet töihin, mitä töitä teet ja missä asustelet
Ja ei ole nykyisin niin, että itse päätät, mitä teet. Et voi saada työttömyystukea, jos kieltäydyt osallistumasta sinulle määrättyihin kurssituksiin tms. Toki näitä ei käsittääkseni heti tule.
Siis miksi ihmeessä ihminen ei saisi itse päättää mitä tekee? Joku Pirkko sieltä sossustako päättää mikä sinusta tulee isona ja mikä puolestaan naapurin Markusta tulee? Kyllä itse ihminen päättää mitä elämällään tekee, ei kukaan sossun täti.
Itse kävin ensimmäistä kertaa lomalla aikuisena, kun maksoin matkan omilla rahoillani. Lapsuudenkodin lomareissut rajoittuivat sukulaisten luona käymiseen ja heidän luona yöpymiseen, eikä reissuilla ollut mitään maksullista tapahtumaa. En ole traumatisoitunut, vaan koen että minulla oli hyvä lapsuus.
"Siis miksi ihmeessä ihminen ei saisi itse päättää mitä tekee? Joku Pirkko sieltä sossustako päättää mikä sinusta tulee isona ja mikä puolestaan naapurin Markusta tulee? Kyllä itse ihminen päättää mitä elämällään tekee, ei kukaan sossun täti."
Niin, nyt puhuttiinkin tilanteesta, jossa joku saa työttömyyskorvausta, silloin pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Samoin, jos saa toimeentulotukea, ei voi vapaasti olla ulkomailla yli 7 päivää. Näin lukee Kelan sivuilla. Muuten toki voit ihan vapaasti päättää, jos rahoitat elämäsi jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos muutat osoitteen Espanjaan saat sieltä tuet. Jos virallinen osoitteesi menee vaikka vanhemmillesi Suomeen saat Suomesta tuet. Ei tässä ole mitään sen kummempaa. Itse voit päättää milloin menet töihin, mitä töitä teet ja missä asustelet
Ja ei ole nykyisin niin, että itse päätät, mitä teet. Et voi saada työttömyystukea, jos kieltäydyt osallistumasta sinulle määrättyihin kurssituksiin tms. Toki näitä ei käsittääkseni heti tule.
Siis miksi ihmeessä ihminen ei saisi itse päättää mitä tekee? Joku Pirkko sieltä sossustako päättää mikä sinusta tulee isona ja mikä puolestaan naapurin Markusta tulee? Kyllä itse ihminen päättää mitä elämällään tekee, ei kukaan sossun täti.
Se pitää ajoissa päättää tai muuten joku muu päättää puolestasi. Esim. sossun täti
Matkustelu ei vaikuta työttömyyspäivärahaan eikä työmarkkinatukeen. Toki jos pääsee työhaastatteluun niin voi joutua tulemaan Suomeen takaisin ellei sitä hoideta Teamsin kautta, niin kuin nykyään lähes kaikki haastattelut tehdään.
Nopeammin Espanjasta lentää Suomeen kuin ajaa autolla kesämökiltään Lapista Helsinkiin. Vai eikö keäsmökilläkään aaa työtön viettää enää aikaa?
Työtön ei saa poistua koskaan kotioveltaan 30km kauemmaksi, koska pitää olla sossun käytettävänä heti jos tulee jotain asiaa niin niitä ei voi hoitaa netissä eikä puhelimitse.
Samanlaista oli omassa lapsuudessani laman aikaan. Matkoilla ei koskaan käyty eikä mitään ylimääräistä ostettu. Tietysti se välillä otti päähän, kun lomien jälkeen kuunteli luokassa muiden hienoja tarinoita, mutta en sanoisi että köyhyys olisi minua traumatisoinut. Lapsuuteni oli silti ihan hyvä. Nyky-yhteiskunta painostaa liikaa ylikulutukseen ja pinnallisuuteen.
Aloituslinkin naisella on taloushallintaongelmia. Ei ole normaalia asua omassa talossa ja auto pihassa ja töissäkin käy, mutta sähköt on poikki koska moneen kuukauteen ei ole mukamas varaa maksaa sähkölaskuja eikä ostaa kurkkua tai kanaa. Mihin siis ne rahat menee mitä sieltä töistä saa kun talokin oma eilä tartte maksaa vuokraa? Ei kertonut sen enempää. Kiva niillä lapsilla olla kotona pipo päässä kylmissään kun jääkaappi ei toimi eikä vessa vedä. Milläs se puhelinkin ladataan? Telkkari ei toimi. Vasta nyt äiti päätti laittaa talon myyntiin. Missä lie kartanossa asunut.
Lisäksi nillitti miksei sossu maksa hänen liian kalliita sähkölaskujaan, kun on aina töissä käynyt ja maksanut veroja. Toisessa lauseessa kertoi olevansa ulosotossa veromätkyjen takia, eli ei ollutkaan sitten maksanutkaan niitä veroja muiden tapaan.
Nillitti myös, että 17-18-vuotiaan lukiolaisen vanhojentanssimekon maksoi hänen isänsä ja tämän uusi puoliso. Miksi ihmeessä isä ei saisi ostaa lapselleen vaatetta? Tuon ikäisenä tosin ostin kyllä ihan itse omat vaatteeni kesätyörahoillani, mutta joka tapauksessa ostaisin sen käytettynä tai lainaisin jostain. Missä ihmeessä sitä vanhojentanssipukua käyttäisin toiste sen 2 tunnin jälkeen? Jossain kaupassako? Tuskinpa se minulle enää mahtuisi parin vuoden päästä eli turha ostos muutenkin.
Itse olisin myynyt sen kartanoni jo vuosia sitten, että saisin lapselleni ostettua passin ja vietyä edes Tallinnaan kylpyläretkelle ja sinne Hoploppiin edes kerran elämässä. Sossun tätinä olisin myös huostaanottanut lapset, joilla ei ole sähköä kotona eikä varaa edes kurkkuun tai mihinkään harrastukseen, vaikka niihinkin saisi helposti haettua avustusta. Todella omituinen tapaus tuo äiti. Todennäköisesti alkoholiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista oli omassa lapsuudessani laman aikaan. Matkoilla ei koskaan käyty eikä mitään ylimääräistä ostettu. Tietysti se välillä otti päähän, kun lomien jälkeen kuunteli luokassa muiden hienoja tarinoita, mutta en sanoisi että köyhyys olisi minua traumatisoinut. Lapsuuteni oli silti ihan hyvä. Nyky-yhteiskunta painostaa liikaa ylikulutukseen ja pinnallisuuteen.
Monet vanhemmat mieluummin nimenomaan ylikuluttaa ja ostaa lapsilleen heidän haluamat kalliit vaatteet ja pleikkapelit, ettei tarvitse viettää aikaa lapsen kanssa. Yhteiselle matkalle ei haluta lähteä, ja perusteluksi sanotaan, ettei ole rahaa vaikka syy on siinä, ettei haluta olla lapsen kanssa. Mitä sitä siellä laivallakin tekisi selvin päin lapsen kanssa joka haluaisi jossain pallomeressä vain olla ja pitäisi mennä aikaisin nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailla tarvitse syödä monta kertaa päivässä ravintolassa, jos ei Suomessakaan niin tee. Me ostetaan aamu/iltapalat ja välipalat aina kaupasta, joskus aamupala tosin kuuluu huoneen hintaan. Riittää että kerran maistaa paikallisia suosikkeja. Esimerkiksi siitä street food -ruokakorista voidaan tilata 3 eri annosta jotka jaetaan 4 hengelle ja kaikki pääsevät maistamaan kaikkia. Kaupasta saa myös paikallisia juttuja maistettua, esimerkiksi Australiassa ostettiin vegemiteä ja tim tomeja. Ei ole pakko mennä sitä paikallista kalaa joka päivä ravintolaan syömään, ihan itsetäytetyillä patongeillakin pärjää, ei ole pakko aina syödä lämmintä pastaa tai perunaa.
Juu,ja ei tartte nukkua hotellissakaan,vuokraa vaikka tyhjän varaston ja nukkuu siellä.
Tai sitte nauttii reissuista . Ei mitään järkeä lähtä pihtaileen ku kiertää maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailla tarvitse syödä monta kertaa päivässä ravintolassa, jos ei Suomessakaan niin tee. Me ostetaan aamu/iltapalat ja välipalat aina kaupasta, joskus aamupala tosin kuuluu huoneen hintaan. Riittää että kerran maistaa paikallisia suosikkeja. Esimerkiksi siitä street food -ruokakorista voidaan tilata 3 eri annosta jotka jaetaan 4 hengelle ja kaikki pääsevät maistamaan kaikkia. Kaupasta saa myös paikallisia juttuja maistettua, esimerkiksi Australiassa ostettiin vegemiteä ja tim tomeja. Ei ole pakko mennä sitä paikallista kalaa joka päivä ravintolaan syömään, ihan itsetäytetyillä patongeillakin pärjää, ei ole pakko aina syödä lämmintä pastaa tai perunaa.
Juu,ja ei tartte nukkua hotellissakaan,vuokraa vaikka tyhjän varaston ja nukkuu siellä.
Tai sitte nauttii reissuista . Ei mitään järkeä lä
Elämä on valintoja. Itse ainakin kiertelisin maapalloa mieluummin 3 kuukautta ja söisin kaupasta ostettua ruokaa, kuin että menisin 2 viikon all inclusive resort -hotelliin ja joisin samppanjaa joka päivä. Tietenkin valinta on myös olla tekemättä mitään ja katsoa vain televisiota kotona ja tilata perjantaisin pitsaa ja juoda olutta ja ostaa kukkia.
Outo näkökulma, ettei reissusta voi nauttia ellei syö joka päivä ravintolassa. Varmaan se oma elämä on kokonaisuudessaan äärimmäisen surkeaa, jos ei kotonakaan ole varaa syödä joka päivä ravintolassa niin vaikuttajan se ikävästi elämänlaatuun. Mistä sitä sitten nauttisi elämässä jos ei pelkästään ravintolaruoasta matkoilla? Itse en ruoasta paljoa nauti, pyrin vain syömään terveellisesti ja maukkaasti, että on energiaa liikkua ja urheilla. Siksi kivempi tehdä ruoka itse, ravintolaruoassa usein liikaa rasvaa ja suolaa. Ulkomailla sama juttu. Kokkailu on hauskempaa kuin itse syöminen tai ravintolan tuolissa ruoan odottaminen ja loppulaskuun ja tipin maksaminen.
Kaupan valmissalaatit on parhaita ulkomailla! Voi syödä puistossa, rannalla, hotellihuoneessa tai missä haluaa. Hinta yleensä 2-4€ eli tulee halvemmaksi kuin ravintolan salaatti eikä tarvitse kokata tai tiskata. Lisäksi täytetyt patongit, hedelmät ja pähkinät.
NIin,tai sitten tekee 6kk reissuja kierrellen parin vuoden välein ja syö rafloissa, kuten minä. Toki pikkureissut jokavuosi kans.
Rahaa saa töitä tekemällä,eikä kannata tehdä sellaista työtä josta ei makseta hyvin.
Ruoka on ulkomaalla usein halvempaa kuin Suomessa. Sunny beachilla söin joka päivä ravintolassa shopska-salaatin 2,5€ ja oluen 1,5€. Muuten niin ostin vaan kiskalta sipsiä uima-altaalle tai yöllä yökerhon jälkeen jonkun pitakebabin kadulta. Olis ollut varaa syödä ihan vaikka se pihvi ja ranskiksetkin 5€ ravintolassa, mutta en tykkää syödä lämmintä jos on hellepäivä. Ja Sunny beachillä oli joka päivä yli 30 astetta.
Vierailija kirjoitti:
NIin,tai sitten tekee 6kk reissuja kierrellen parin vuoden välein ja syö rafloissa, kuten minä. Toki pikkureissut jokavuosi kans.
Rahaa saa töitä tekemällä,eikä kannata tehdä sellaista työtä josta ei makseta hyvin.
Niin tai jos olet kaunis nainen niin kuin itse niin lataat vaan Tinderin ja käyt joka päivä treffeillä ravintolassa. Mies on aina maksanut ruoat ja juomat. Ei tule ulkona syöminen kalliiksi. Kaupasta voi sitten ostaa jotain viiniä ja pähkinää omaan huoneeseen.
Empä tuota minäkään käyny lapsena, ei silloin niitä ollukaan. Aamusta iltaan leikittiin ulkona ja porukat huuteli välillä syömään. Jo kouluun mennessä osattiin lukea sekä kirjoittaa Sääli nykylapsia kun tietokoneet/puhelimet vievät kaiken ajan..
No johan on taas kommentteja. Ongelmana oli se, ettei lapsen perustarpeista saatu huolehdittua ja kun muut luokalla ovat juosseet koko kesän ties missä lomakeskuksissa niin kyllä se varmasti lapsesta tuntuu surulliselta että miksi hän ei pääse ikinä mihinkään