Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html

Kommentit (1333)

Vierailija
721/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoija kertoi vastoinkäymisten kasvattavan resilienssiä. Meille jatkuvat sairastumiset, kuolemat ja stressi ei tuonut yhtään mitään hyvää. Ollaan traumatisoituneita koko perhe. Just eilen puhuttiin tyttären kanssa, ettö joku korona ja etäkoulu oli pienin meidän ongelmista, vaikka siitä hankaluutensa olikin. 

Ottaen huomioon että kaikki ihmiset kuolee, ei ihmisellä oikein ole varaa traumatisoitua siitä että näin käy lähipiirissä. Surra toki. Mutta traumatisoitua? Silloin ei ole kovin kummoisia selviytymiskeinoja henkisellä puolella. 

Minä olen kohdannut kuolemaa, vastoinkäymisiä ja sairastelua (omaani ja läheisten) huomattavasti enemmän kuin ihmiset keskimäärin tähän ikään mennessä. Ne ns. parhaat vuoteni, jotka kaverit tekivät väitöskirjoja ja pyöräyttelivät siinä sivussa mukuloita, minä sairastin. Ja arvaa mitä: se kaikki on parasta, mitä minulle on koskaan tapahtunut. Eihän se tietenkään tapahtumahetkellä siltä tuntunut, mutta nyt jälkeenpäin ymmärrän. En olisi tavallisessa arkielämässä koskaan oppinut niitä asioita mitä opin. 

Kukaan ei ole luvannut meille, että elämä olisi helppoa tai menisi jonkun tietyn kaavan mukaan, jos itse tekee kaiken oikein. Vaikka minäkin niin kuvittelin ja olin alkuun katkera, kun tunkio osui tuulimyllyyn kerta toisensa jälkeen. Mutta sitten opin, että jokaiselle meistä on annettu vapaa tahto valita, miten asioihin suhtaudumme ja minä itsemme näemme: traumatisoituneena uhrina, vai sinä tyyppinä joka nousee aina jaloilleen. Oletko sadekuurosta lakoon painuva ruispelto vai jääräpäisesti satoja vuosia jurottava saaristomänty? 

Se henkinen vapaus, minkä olen saavuttanut kärsimysten seurauksena, on aivan ehdottomasti ollut sen arvoista. 

Vierailija
722/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?  Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten.  Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla,  mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään. 

Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.

Just tää. Itse kasvoin varakkaassa perheessä 80-luvulla ja me käytiin kerran vuodessa Kanarialla tai Espanjassa. Yks kesä kierrettiin henkilöautolla Ranska, Saksa, Italia. Muistan lapsuudesta yhden Lintsikäynnin ja yhden Korkeasaarivisiitin. On niitä voinut olla muitakin, mutta ei ne mitään joka kesän tapahtumia ollut, kun en muista kuin nuo yhdet reissut. 

Meillä syötiin esim. maksakastiketta ja leivän päällä oli joskus paprikaa ja jotain juustoa tai lehmän kieltä. Aamuisin kaurapuuroa. Varakkaan perheen elämä kasarilla on nykyperheiden silmiin köyhää ja on tullut olettamus, että kaikilla PITÄÄ olla varaa esim. ulkomaan matkoihin. Nykypäivän ihminen ei ymmärrä, eikä hyväksy sitä, että pitää elää sellaista elämää, mihin on varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla sain palkkaa 1800 netto kuukaudessa, mutta sain vain 6 kuukautta sijaisuuden. 

Oli se parempi raha, kun toi työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, vaikka 8n on lapsia. 

Vierailija
724/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--- "mutta lähtökohtaisesti lapset eivät itse osaa mihinkään Teneriffalle kaivata"

Kyllä todellakin osaa. Missä umpiossa te kuvittelette koululaisten kasvavan? Kun monet kaverit matkustelee, kyllä omatkin toivovat, että voitaisiin matkustaa milloin minnekin. Ei valitettavasti vain ole varaa. En surkuttele tätä sen kummemmin lapsille, mutta pakkohan se on realistisesti todeta, että ei rahat riitä siihen.

Mitä olet möhlinyt niin pahasti, ettei ole varaa viedä lapsia reissuun? Mulla jopa työttömät kaverit vie, vähintään laivalle ja lentäen johonkln suht lähelle. 

Ja vielä ihmetellään että Suomesta on rahat loppu. Joku kehuu aaveellä että työttömät lennättävät mukulat lomalle, voi tsiisus!

Vierailija
725/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä Suomessa kyllä kusipäistä porukkaa. En ihmettele että suomalaiset ovat tutkimusten mukaan vähiten enpaattista kansaa koko maailman mittakaavassa.

Menkää opettelemaan miten yhteiskunta toimii vaikka Tanskassa tai Norjassa,juntit.

Suomalaiset ansaitsevat kadota kansana.

Niillä on molemmilla oma valuutta ja Norjalla sen lisäksi öljyrahaa kiitettävästi. Eikä kuulu EU:hun. Norjassa on mm. päätetty, että Norjan kokoiseen valtioon sovelias susimäärä on 70 kpl ja siinä ei hippien ininät paljon paina. 

Tanskassa työttömyyskorvaus laskee jyrkästi ja loppuu äkkiä. 

Mutta tiedätkös, että Tanskassa on käytännössä täystyöllisyys. Joten mikä  on ongelma tuossa.

Vierailija
726/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla sain palkkaa 1800 netto kuukaudessa, mutta sain vain 6 kuukautta sijaisuuden. 

Oli se parempi raha, kun toi työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. 

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, vaikka 8n on lapsia. 

Siis vaikka on lapsia. 

Vierailija
727/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--- "mutta lähtökohtaisesti lapset eivät itse osaa mihinkään Teneriffalle kaivata"

Kyllä todellakin osaa. Missä umpiossa te kuvittelette koululaisten kasvavan? Kun monet kaverit matkustelee, kyllä omatkin toivovat, että voitaisiin matkustaa milloin minnekin. Ei valitettavasti vain ole varaa. En surkuttele tätä sen kummemmin lapsille, mutta pakkohan se on realistisesti todeta, että ei rahat riitä siihen.

Mitä olet möhlinyt niin pahasti, ettei ole varaa viedä lapsia reissuun? Mulla jopa työttömät kaverit vie, vähintään laivalle ja lentäen johonkln suht lähelle. 

Ja vielä ihmetellään että Suomesta on rahat loppu. Joku kehuu aaveellä että työttömät lennättävät mukulat lomalle, voi tsiisus!

Juu, yh-äiti jolla miesystävä.

Soitamme Kelaan, että et ole yh. 

Vierailija
728/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Tähän tulee sallainen helpotus, että 2030-luvulla kukaan ei voi enää tehdä etelänmatkoja, koska kuumuus, hiekkamyrskyt, vesipula ja paikallisten turismi_viha."

Vierailija
729/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko vika somessa vai missä, mutta nykyään yltäkylläisyys tuntuu olevan trendi. Köyhyyttä on ollut AINA. Itse elin lapsuuteni 90-luvulla vieläpä suht keskiluokkaisessa perheessä ja silti esim. karkkipäivänä keittiöön saattoi ilmestyä vain iso pullo jaffaa kaikkien jaettavaksi karkkipussien sijaan. Se oli luksusta. Nykyään pitäisi saada herkkuja nugetteja ja muuta hyväskää ihan arkena ja kesälomallakin pitäisi päästä ulkomaille. En tiedä onko tämä vain näiden vanhempien näkemys vai myös lasten, mutta itse henkkoht odotin lapsena kesälomaa sen takia, että silloin oli lomaa ja sai olla kavereiden kanssa. Toki jos vanhemmat raha-asioitaan lapsilleen ruikuttavat niin se paha mieli tarttuu lapseen, mutta lähtökohtaisesti lapset eivät itse osaa mihinkään Teneriffalle kaivata. 

Missähän sinä olet ollut ja elänyt nämä kaikki vuodet, kun si

"ainakin omasta mielestäni yksi pieni lomamatka tai huvipuistoreissu esim. kerran vuodessa on kaukana yltäkylläisyydestä. Se on niin pientä, arkista ja tavallista, että on tosi surullista, jos joku lapsi ei koskaan saa niitä kokea."

Helsinkiläisten ongelmia. Meilläpäin (valtaosa suomesta maantieteellisesti) ei huvipuistoreissu tai lomamatka ole koskaan pieni. Enemmän rahaa on mennyt ennen kuin ollaan edes satamaan päästy, mitä koko risteily maksaa. Meillä ei lapsille ole niin suuren suuri juttu että pitäisi päästä ulkomaille tai lintsille.

Vierailija
730/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saisikin 1600 netto kuukaudessa palkkaa vaikka 5 vuotta. 

Mutta ei. 

Aina joku lyhyt sijaisuus. 

Vierailija
731/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei. 

6 kuukautta saa, 1600 netto palkkaa ja sitten 6 kuukautta 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella. 

Eli aina pitää palkasta säästää työttömyysajan ruokaan. 

Vierailija
732/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei. 

6 kuukautta saa, 1600 netto palkkaa ja sitten 6 kuukautta 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella. 

Eli aina pitää palkasta säästää työttömyysajan ruokaan. 

Ihan sama onko koko vuoden Kelan 986 netto kuukaudessa takuueläkkeellä. 

Olen hakemassa nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ja voin kuulemma päästä. 

Vierailija
733/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei. 

Koeta nyt tarkastella asiaa muutakin kuin oman sijaisuutesi jankuttamisen näkökulmasta. Tai ehkä ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.

Vierailija
734/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä köyhyys tekee ihmiselle?

https://www.hs.fi/feature/art-2000005632161.html

"Jotta keskiluokkainen ihminen ymmärtäisi köyhyyttä, pitää siis ensin ajatella, millaista on, kun on hirveä kiire, deadline painaa päälle, ei millään riitä aikaa kaikkeen...Silloin käy tutkitusti näin: Kaikki muut hommat jäävät huonolle hoidolle. Laskut jäävät maksamatta, siivous tekemättä, lapsille syötetään pikaruokaa. Virheitä tulee tehtyä enemmän, juuri kun siihen ei olisi aikaa.

Rahapula, köyhyys, taloudellinen niukkuus vaikuttaa ihan samalla tavalla. Pula rahasta on kuitenkin äärimmäisin niukkuuden muoto. Aikapulaan voi vaikuttaa, voi lykätä hommia, rukata aikataulua. Mutta köyhyydestä ei voi ottaa lomaa."

"Tutkija Kanerva listaa niukkuuden ja pulan vaikutuksia, jotka ovat siis yhteisiä rahapulassa ja kiireessä. Tuntuvatko nämä tutuilta:

Mieli tunneloituu. Ajatukset ja toiminta fokusoituvat vain siihen yhteen huolenaiheeseen, ja elämä kapenee. Kaikki muu jää sivuun.

Mentaalinen kapasiteetti vähenee. Niukkuus on niin suuri rasite, että ajattelun laajakaistalta loppuu tila. Tuntuu kuin itse olisi hidastunut ja tyhmistynyt. Tavarat ovat aina kateissa, asioita unohtuu.

Älykkyystestien pistemäärä putoaa. Intialaiset viljelijät saivat testeissä korkeimmat pistemäärät silloin, kun sato oli juuri myyty ja oli rahaa. Kun heitä testattiin ennen sadon myyntiä, heidän ollessaan köyhiä, testistä tuli huonommat pisteet.

Lainaaminen lisääntyy. Rahahuolissa tulee otettua pikavippejä. Mutta myös kiire tuottaa lainaamista: tingitään yöunesta, jumpasta, perheen yhteisestä ajasta ja vapaapäivistä. Ajatuksena voi olla, että otettu aika maksetaan myöhemmin laatuaikana. Sitä hetkeä ei vain ehkä koskaan tule.

Samalla tavalla ihminen hätiköi rahapulassa."Kuka tahansa tekisi huonoja päätöksiä köyhänä. Sille on löydetty tutkimuksissa paljon todisteita. Se on inhimillistä, Kanerva sanoo.

Vanhemmuuden laatu huononee. Tämä kuulostaa kamalalta. Mutta tutkijat todella sanovat, että köyhyys tuottaa kehnoja vanhempia: lapsille annetut ohjeet ovat epäjohdonmukaisia, ei jakseta kuunnella heitä, syötetään heille pikaruokaa. Ihan samalla tavalla kuitenkin toimivat kiireiset vanhemmat.

Lennonjohtajilla tehty tutkimus osoitti, että heidän vanhemmuutensa laatu oli täysin kiinni työpäivän stressaavuudesta.Kun koneita oli paljon ilmassa ja työvuoro oli kiireinen, kotiin päästyä heittäydyttiin sohvalle eikä jaksettu huomioida lapsia.Köyhällä on rahahuolien takia aina tuollainen stressi."

Vierailija
735/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin elin lapsuuttani 80-luvulla. Olimme myös perhe, jossa kahdella aikuisella hyvät tulot ja vain kaksi lasta. 2 kertaa kävimme Ruotsissa ja kerran Norjassa. Kesämökkiäkään ei ollut. Toivoin kuitenkin tosi paljon matkoja. Päätin, kun katselin lapsuuden kesinä ohi lentäviä lentokoneita, että isona matkustan. Ja että pitää päästä yliopistoon opiskelemaan, niin on rahaakin. Silloin koulutus vielä takasi työpaikan  hyvin. Molemmat on tapahtunut. Olen  oman perheen kanssa matkustanut kymmenissä maissa ja monessa maanosassa. Yliopistotutkintokin on. Mutta työttömyydestäkin on kokemuksia. 

Vierailija
736/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun täällä eläkeläiset kertovat tarinoita lapsuudestaan. Ihmetyttää, miksi käyttävät näitä nykyajan mukavuuksia nyt, kuten nettiä ja matkapuhelinta, eiväthän heidänkään vanhempansa moista tarvinneet? 

Hiihtäkää, kävelkää kuten vanhempanne aikoinaan,,tai miksi ette muuta suoraan luolaan asumaan, kyllähän niin asuttiin ennenkin? 

Ennen  kaikkea, hoitakaa itsenne älkääkä odottako apua muilta. Kyllä sitä ennenkin pärjättiin.

En ole nähnyt kommentteja joissa sanotaan, että pitäisi osata olla ilman matkapuhelimia ja nettiä -jotka ovat nykyajan välttämättömyyksiä. Sen sijaan on sanottu, että pitäisi tarvittaessa osata tyytyä halppis Androidiin iPhonen sijaan ja elää tarvittaessa ilman suoratoistopalveluita. Aika eri asia.

Olen itse yksi näistä, joka on maininnut lapsuuteni olleen tavallaan köyhä, mutta silti mie

Toinen kasarin lapsi täällä. Tosiaan tuloerot oli silloinkin ja lapset sen ymmärsi, mutta ei ollut tätä ajatusmallia, että kaikilla pitäisi olla samanlaista. Materialistiset vanhemmat ovat epäilemättä somessa roikkumalla keksineet itselleen tuon ajatuksen ja sitten istuttavat lapsiinsa. 

Muistan miten jonain jouluna koulukaverini kehui saaneensa 20 lahjaa ja kyseli, että montako muut saivat. Vastasin että 4(tai mitä nyt sainkaan) ja ihmettelin, mitä sillä lahjojen lukumäärällä on merkitystä, jos olen saanut ihan riittävästi? Että mitä kukaan tekee 20 lahjalla? 

En muuten ikinä saanut lahjaksi sitä, mitä olin toivonut. Esim. leikkikeittiötä, kun en kuulemma olisi leikkinyt sillä kumminkaan. Ei jäänyt traumoja. Lasten mieliteot nyt on yleensä sellaisia hetken impulsseja ja nopeasti unohtuvia. 

Vierailija
737/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on varaa kun elää varojensa mukaisesti. Esimerkiksi jos tulot on 500€ niin sitten muuttaa vanhemmilleen tai nukkuu autossa/teltassa ja syö kaurapuuroa. Ihan varmasti jokainen saa säästöön että voi vuosittain mennä matkalle. Joskus se matka voi olla 10€ päiväristeily Tallinnassa ja voi käydä ostamassa kaupasta patongin, tuorejuuston ja banaanin. Pitäisi sitä kotonakin syödä eli ei matkustelu ole aina kallista. Toki riippuu kuinka kaukana satamasta asuu eli pitääkö maksaa vielä bussilippu tms.

Itae olen asunut Viking Linella Ruotsin risteilyllä kuukauden putkeen kun etsin asuntoa. Kävin ihan kaupasta vaan ostamassa eväät hyttiin ja vaihtelin aina hyttejä niin oli aina puhtaat lakanat, siisti hytti eikä tarvinnut sähkö- tai vesilaskussa huolehtia. Tai ostaa vessapaperia tai siivousaineita.

Vierailija
738/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 centtiä kilo kurkku k-kaupassa.

Vierailija
739/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan erittäin hyvin enkä osta ikinä kurkkua. Sehän on pelkkää vettä. Hop Lop -lipun saa kasaan vaikka pulloja keräämällä.

Niinpä. Yksi aikuinen ja kaksi lasta, se on vain 430 pientä pulloa.

Vierailija
740/1333 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta valittavan lapsen vanhempi voi myös monessa asiassa katsoa peiliin. Jos vanhempi valittaa, uhriutuu ja tuo kateuttaan ääneen esille, kyllä se vaikuttaa lapsenkin maailmankatsomukseen. Köyhä voi myös näyttää hyvää esimerkkiä ja katsoa asioita positiivisemmin.

Kaikkia ihmisiä harmittaa joku joskus, mutta siitä harmista ei tarvitse katkeroitua eikä sillä saisi pilata lapsen elämää.

Tämä on aika todellisuudesta vieraantunut kommentti siinä vaiheessa, kun sähköt on poikki ja rästejä ei ole varaa maksaa. Varmasti kaikkia aikuisia ihmisiä stressaa, jos tietää ettei vaan ole rahaa ja silti ruokaa pitäisi saada lapsille pöytään. Lapset ei ole sokeita, se vanhemman huoli ja ahdistus kyllä paistaa läpi vaikka kuinka tekohymyä vääntäisi naamalle ja yrittäisi

Vastuullinen aikuinen ryhtyy toimiin kauan ennen kuin sähköt ovat poikki. Mutta sille lapselle voi sanoa: "Hupsis, meillä on sähköt poikki kun äiti oli huolimaton ja unohti maksaa laskun. Siitä näet miten tärkeää on olla huolellinen. Mutta ei se mitään, leikitään että ollaan retkellä. Voidaan syödä päivällistä kynttilänvalossa." 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä