Kuka päättää lapsen pienluokalle siirrosta?
Onko vanhemmilla tässä valtaa päättää siirretäänkö vai ei? Meidän lapsella vain matematiikassa oppimisvaikeuksia ja ope sanoi että siirretään 15km päähän pienluokalle jos ei ensi syksynä ala sujumaan. Tämä lähikoulu on meiltä 4km päässä.
Kommentit (15)
Kyllä sinulla vanhempana on oikeus vaikuttaa asiaan ja voit kieltäytyä ottamasta pienluokka paikkaa vastaan. Ensisijaisesti lapselle pitäisi tarjota omassa koulussa niitä tukitoimia eli vaikka tukiopetusta sen matematiikan osalta.
Itse ottaisin rehtoriin yhteyttä jo tässä vaiheessa tuosta opettajan asenteesta. Pienluokalle yleensä siirretään vasta siinä vaiheessa kun useassa aineessa on oppimisvaikeuksia tai lapsen käytös on liian haastava, eikä osaa toimia isossa ryhmässä.
Pienluokille päästään, ei jouduta. Ap:n asenne on huolestuttava ja haitallinen.
Vierailija kirjoitti:
Pienluokille päästään, ei jouduta. Ap:n asenne on huolestuttava ja haitallinen.
Juuri näin. Ap:n perheessä ei tajuta lapsen omaa etua.
Nykyään pienryhmäpaikat ovat niin kiven alla, että jos opettaja sellaista ehdottaa, kannattaa ottaa vastaan. Useimmille ei tarjolla ole muuta kuin luokan kertaaminen, vaikka se ei mitenkään varsinaisiin ongelmiin auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulla vanhempana on oikeus vaikuttaa asiaan ja voit kieltäytyä ottamasta pienluokka paikkaa vastaan. Ensisijaisesti lapselle pitäisi tarjota omassa koulussa niitä tukitoimia eli vaikka tukiopetusta sen matematiikan osalta.
Itse ottaisin rehtoriin yhteyttä jo tässä vaiheessa tuosta opettajan asenteesta. Pienluokalle yleensä siirretään vasta siinä vaiheessa kun useassa aineessa on oppimisvaikeuksia tai lapsen käytös on liian haastava, eikä osaa toimia isossa ryhmässä.
Miksi yhteys rehtoriin? Eikö ensisijaisesti pitäisi jutella opettajan kanssa, että selviäisi, mitkä asiat ovat siirtotarpeen taustalla? Tai vähintäänkin rehtori ja ope samaan palaveriin vanhempien kanssa. Siellä selviäisi kaikille osapuolille toistensa asenteet.
Missä päin Suomea on noin hyvä tilanne? Me muutetaan heti jos lapsi siellä pääsee noin hyvin pienluokalle. Paljon haasteita ja diagnooseja silti normiluokka
Yleensä koulu suosittelee, mutta jos vanhemmat ei suostu, niin ei sitten toteudu. Opettaja osaa kyllä arvioida haasteiden pohjalta mikä olisi sopivin koulumuoto. Yleisopetuksen luokassakin lapsella on oikeus saada tukea, mutta harvassa koulussa on riittävät resurssit, jos tarve on lähes jatkuva ohjaus. Pienluokka voi olla tosi hyvä juttu, mutta jos ei tosiaan mitään muita haasteita ole, kuin matematiikan vaikeudet, niin ei kyllä ainakaan täällä meillä päin olisi toivoakaan sinne päästä. Ehkä jossain päin on sitten paremmin tarjontaa, ja pienemmilläkin haasteilla sinne pääsee. Pienluokkiakin on tosi erilaisia. Jos luokka on rauhallinen, edistyy lapsi varmasti paljon paremmin kuin isossa luokassa saadessaan jatkuvaa tukea ja apua aikuiselta. Keskittyminenkin on helpompaa, ja opetus yksilöllisempää. Jos siinä pienluokassa on käytöshäiriöisiä, ja lapsia joilla adhd ei ole hyvässä hoitotasapainossa, niin ei ole hyvä paikka rauhalliselle oppilaalle, joka tarvitsee puenryhmää vain oppimisvaikeuksien vuoksi.
Voitte vastustaa, ainakin siirto silloin hankaloituu. Mutta jos lapset haasteet koulussa kasvaakin isoiksi, tulee kuvioon yleensä sitten lasu ym.
Eli kannattaa punnita tarkoin, onko se järkevää kieltäytyä. Olen ollut tuossa samassa tilanteessa oman lapsen kanssa ja tiedän, että pelkkä ajatus siirrosta tuntuu kauhealta. Me kuunneltiin kuitenkin opettajaa tässä asiassa. Oppimisen kannalta pienluokka oli tosi hyvä juttu; lapsi kiri sekä äidinkielessä että matikassa oppimisvajeet tosi nopeasti ja pärjää koulussa nyt hyvin. Opiskelee yleisen opetussuunnitelman mukaan. Alku oli toki vaikea, kun vanhat kaverit jäi ja uusi koulu jännitti. Mutta kuukaudessa sopeutui jo hyvin ja heti sai uusia kavereita.
Nyt sit jännätäänkin yritetäänkö hänet siirtää ensi vuonna takaisin lähikouluun normiluokalle, kun tulee nämä uudet opetuksen tuen tasot vai mitkä lie. Meille on sanottu aiemmin, että ketään ei potkita pois, mutta en luota siihen. Nyt ollaankin sitten tilanteessa, missä en aio missään nimessä suostua siihen, että lapsi siirretään takas normiluokalle 😅 Diagnoosia hänellä ei ole, mutta nepsyhän hän on selvästi. Tarvitsee rauhallisen oppimisympäristön ja selkeät rutiinit ja päivästruktuurin, sekä tuen luokassa opiskeluun.
Olkaa vanhemmat kartalla mitä kouluissa tapahtuu, vaihtuuko hk tiuhaan, onko tarpeeksi hk, onko ope pätevä, onko sijaisia jne.
Lasten etu!
Vanhempien suostumus taidetaan vieläkin vaatia. Ainakin meidän piti allekirjoittaa paperit siitä, että lapsi aloittaa alkuopetuksen erityisopetuksessa pienluokalla.
Vuosia sitten yhden lapsemme luokalla oli ongelmatapaus, joka kertasi ensimmäistä luokkaa ja toisella luokalla sitten suositeltiin joko sen kertaamista tai siirtymistä erityisopetukseen pienluokalle ja samalla koulun vaihtamiseen, kun omassa koulussa ei tuollaista pienluokkaa ollut tarjolla. Tuossa vanhemmat oli koko ajan sitä erityisopetusta vastaan, mutta suostuivat sitten lopulta siirtoon, kun lastensuojelukin puuttui asiaan. Hänellä oli oppimisvaikeuksien lisäksi myös muita kirjain diagnooseja.
Kannattaa ottaa paikka vastaan jos saa. Oma lapsi aloitti koulutaipaleensa pienluokalla (10 oppilasta). Syynä oli kielen kehityksen häiriö. Koulu sujui hyvin, ja siirrettiin tavalliselle luokalle tokalla. Nyt käy lukiota, ja äikän kursseista saa seiskaa ja kasia. Ei siitä ainakaan haittaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulla vanhempana on oikeus vaikuttaa asiaan ja voit kieltäytyä ottamasta pienluokka paikkaa vastaan. Ensisijaisesti lapselle pitäisi tarjota omassa koulussa niitä tukitoimia eli vaikka tukiopetusta sen matematiikan osalta.
Itse ottaisin rehtoriin yhteyttä jo tässä vaiheessa tuosta opettajan asenteesta. Pienluokalle yleensä siirretään vasta siinä vaiheessa kun useassa aineessa on oppimisvaikeuksia tai lapsen käytös on liian haastava, eikä osaa toimia isossa ryhmässä.
Miksi yhteys rehtoriin? Eikö ensisijaisesti pitäisi jutella opettajan kanssa, että selviäisi, mitkä asiat ovat siirtotarpeen taustalla? Tai vähintäänkin rehtori ja ope samaan palaveriin vanhempien kanssa. Siellä selviäisi kaikille osapuolille toistensa asenteet.
Oman opettajan lisäksi myös koulun erityisopettaja mukaan keskusteluihin. Tuossa vaiheessa hän on tehnyt testejä ja mahdollisesti antanut opetusta siitä ongelma-aineesta.
Oppilashuolto, mutta nykyään ei oikein voida toteuttaa oppilaan parasta, jos vanhempi hangoittelee vastaan.
Lapsella muitakin vaikeuksia kuin matikka? Autismia tai keskittymisvaikeuksia? Jotain sellaistahan taustalla varmasti on, jonka takia opettaja (asiantuntia) arvelee pienen luokkakoon auttavan? Tiedätkö edes, miten haluttuja nämä pienet luokat ovat? Kyllä kai te vanhemmat ymmärrätte, että lapsen etua tässä haetaan? Nyt ottamaan asiasta selvää!