Mikä on hirvein työpaikka jonne olet eksynyt?
Kommentit (234)
Pahinta on jäädä jumiin huonoon työpaikkaan. Sitä helposti ajattelee, että ne asiat kyllä muuttuvat paremmaksi ajan kanssa, mutta tämä ei tule tapahtumaan koskaan. Yleensä toimintatavat ja mallit ovat niin rakenteisiin juurtuneita, että ainoa keino on lähteä pois. Joskus nuorempana olin pakon edestä huonoissa työpaikoissa, nykypäivänä en siihen enää suostu.
Seurakunnan hautausmaalla olin joskus 19-vuotiaana yhden kesän. Karmea kesä oli, pomot kyttäsi kahvitaukoja sekuntikellolla ja kulki perässä valittamassa jos yksinkin ruohonkorsi tai rikkaruoho oli jäänyt jonnekin. Eivät ensin suostuneet kiusallaan antamaan palkatonta vapaapäivää pikkusiskon rippijuhlia varten ennen kuin menin pyytämään isommilta pomoilta. Yrittävät myös teetättää palkattomia ylitöitä eli toisin sanoen työvälineitä olisi mukamas pitänyt jäädä pesemään ja järjestelemään varastoon työpäivän jälkeen. Myrkyllinen pelon ilmapiiri koko paikassa. Palkkaa tuosta kaikesta maksettiin muistaakseni 8€ tunnissa
Pieni insinööriyritys. Onneksi pääsin pois siitä helvetistä. Palkkakin nousi ihan toisiin sfääreihin.
Tilitoimisto. Ykstotista hommaa
Työnteko voisi olla ihan jees, mutta aika paljon se menettää arvoa jo ilmapiirinkin vuoksi. Suomalaiset nuoret on varsin kilttiä ja kohteliasta porukkaa, sekä sietävät yllättävän paljon kuraa päällen työelämässä.
Työsuhteen jälkeen voi olla vaikeaa mennä uudestaan töihin, jos toistuvasti kohtaa lähes kiusaamista ja ahdistavaa ilmapiiriä tai suorastaan hyväksikäyttöä työpaikan puolelta.
Aina löytyy niitä jotka nöyrtyy, mutta hitaasti heidän itsentuntonsa romuttuu ja minuus katoaa. Se saattaa näkyä sitten muille työntekijöille tiuskimisena ja huonona perehdytyksenä yms.
Eivät uskalla työnantajilleen tiuskia tai sanoa suoraan. Lampaina vain ovat huonontamassa koko Suomen yleistä huonoa työelämää.
Eräs keskisuuri yritys Varsinais-Suomessa. Se vaikutti kivalta paikalta mutta olikin vain kaunis kakku päältä :-( Henkilöt olivat olleet siellä aina töissä (80% henkilöillä ei ollut muuta työkokemusta) ja siellä toimittiin kuten aina on toimittu. Jos teit jotain toisin, kysyttiin 'miksi?'.
Siellä oltiin 'yhtä suurta perhettä' mutta kuitenkin vallitsi selvät rajat, joita ei pitänyt ylittää. Uutena henkilönä oli vaikeata tottua 'sääntöihin' koska sellaisia en ollut aiemmin kohdannut.
Tietyn tyyppisiä henkilöitä suosittiin ja tietenkin ruskeakielisyydellä pärjäsit paremmin. Itse en ollut tietyn tyyppinen enkä ruskeakielinen, siksi kaiketi junnasin paikallaan. Minua ei ole missään muussa työpaikassa arvostettu yhtä vähän.
Siellä oli myös työpaikkakiusaaja, joka otti aina jonkun henkilön kohteeksi - viimeisimpänä minut. Esihenkilö ja työnantaja tiesivät tämän tavan mutta siihen ei puututtu mitenkään. Toki tämä henkilö kuului suosittujen listalle ja omisti tarvittaessa ruskean kielen. Kaikki hänen kiusaamansa henkilöt lähtivät talosta, jotkut eläkkeelle ja toiset parempiin hommiin. Sanoinkin lähtiessäni, että pelottaa henkilön puolesta, joka on hänen seuraava uhrinsa. Minulla kesti yli vuoden toipua kiusaamisesta niin etten enää ajattele sitä aktiivisesti - alussa ajattelin sitä päivittäin, sitten viikottain ja nyt yli kahden vuoden jälkeen satunnaisesti.
Onneksi pääsin sieltä pois ja peräti tavalla, jota en olisi uskonut - minua pyydettiin muualle. Nyt tunnen olevani arvostettu ja osa porukkaa. Olemme kaikki samalla viivalla (työntekijät, toimihenkilöt, ylemmät toimihenkilöt) ja se on sitä mihin olen tottunut. Vaikka olen vielä uusi, minua kuunnellaan ja jopa kysytään neuvoa.
WWFn puhelinmyynti. Ei sopinut omaan moraaliin yrittää kiristää ihmisiltä isompia lahjoituksia.
Eräs pörssilistattu sukuyritys, 3 suvun jäsentä hallituksessa. Työntekijät ja johtajat ovat poispotkittava kustannuserä vuoden välein. Kukaan viihdy. Työpaikan vaihdon jälkeen havaittu vielä vaikutusyrityksiä/ häirintää, eläkkeellä tästä lusäö.
Perhekoti, jossa ei ollut mitään käsitystä sen enempää lastensuojelun lakipykälistä kuin johtamisestakaan. Päivänselvästi oli haluttu vain elintason nousua ja ettei tarvitse olla kenenkään muun palveluksessa. Todella hankala ihminen, joka kyllä tarpeen tullen osasi hetkellisesti näytellä. Lapsia kävi sääliksi.
Bauhaus. Saksalainen perheyritys, jonka yrityskulttuuri edelliseltä vuosisadalta.
Vuonna 2021, lääkäriksi valmistumisen jälkeen minut "revittiin" töihin eräälle yksityiselle toimijalle.
Työnkuvaan kuului ennen kaikkea työterveyslääkärin hommat. Mieleen jäi erityisesti yhteistyö erään lastensuojelufirman kanssa. Työntekijät oireilivat vahvasti, eikä firman pomoa saanut kirveelläkään työhönpaluu - neuvotteluihin. Oma esimies oli saanut kyseiseltä firmalta palautetta liian pitkistä sairaslomista, joten minäkin sain ukaasin "käyttää harkintaa" sairaslomien kirjoittamisessa.
Työaika - autonomiaa ei myöskään harjoitettu kesälekurien suhteen. Mitään päivystyslisää ei maksettu, vaikka työaika oli ajoittain hyvin päivystysluontoista.
Perehdytys oli eräänlaisen perehdytyspolun varassa : omatoimisesti piti sähköisesti tutustua ison talon käytänteisiin. Käytännön tasolla sairaanhoitaja perehdytti esimerkiksi ajanvarausjärjestelmään ja vähintäänkin omaperäiseen kirjausjärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki perheyritykset kannattaa kiertää kaukaa.
Olet oikeassa 5/5
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan eri kokemus perheyrityksistä. Tein töitä suomalaisessa pörssiyhtiössä, jossa lukuisten YT-kierrosten aikana pois potkittujen työt jaettiin jäljelle jääville työntekijöille ja työmäärä kasvoi lopulta lähes mahdottomaksi. Lopulta firman toiminta lopetettiin. Siirryin ruotsalaiseen perheyritykseen ja oli upeaa nähdä hidas, mutta voimakas kasvutarina eri alalla, erilaisessa työyhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, meillä maksettiin ihan kilpailukykyistä palkkaa ja KAIKKI saivat bonusta € 3000 - 8000 (tasajako) sen mukaan miten vuosi meni ja kilpailuissa pärjättiin.
Voi se silti olla kaamea työpaikka.
Attendo🤮 yritän viimeiseen hetkeen välttää sanomasta kuka on työnantaja.
Eräs perheyritys Pk-seudulla. Perehdytys oli surkeaa. Kaverit ja suku töissä, eri oikeuksilla kun muut. Taukoa pelkkä ruokis. Muuten sorvin äärellä kokoajan. Tuotannon pomo todella vittumainen ja ilkeä ihminen. Jarrutti tuotantoa kun ei vaivautunut neuvomaan. Omistaja ei varmaan edes tiennyt kuinka ikävä tyyppi tämä on. Ja syyt kaikesta duunarille, jota ei neuvota ,eikä perehdytetä. Palkka huono ja huonot edut.