Onko täällä jollain mökillä sellainen tilanne, ettei ole omaa roskista vaan vie roskat lähimpään yhteisjätepisteeseen?
Kommentit (41)
Haja-asutusalueella kierrätyspiste tuskin on samassa paikassa kuin sekajätepiste. Meillä on keskustassa kierrätyspisteet ja täällä kauempana ainoastaan sekajätepiste normaalille kotitalousjätteelle, joskin osan mökkiläisten mielestä hellat, jääkaapit, remonttien purkujäte kuuluu tuohon. Kuitenkin lähin isompi jätepiste on vain 35 kilsan päässä ja se on auki lauantaisinkin.
Vielä viime vuonna vietiin lähimpään yhteisroskikseen, joka oli 5km päässä. Nyt yhteinen pönttö 5 muun mökkiläisen kanssa. Mökki on saaressa.
Ei ole mökillä roskista eikä yhteispistettä, tuomme roskat kotimme (ok-talo) omaan roskikseen. Paitsi ne kierrätettävät roskat, joille on kylällä astiat ja joista maksamme vuotuisen maksun.
Kunnat saavat itse päättää mökkiläisten jätteenkeräyksestä. Meidän mökkikunnallamme mökkiläisten vastuulla on itse hoitaa jäteliikenteensä. Minusta ihan ok ja kaikki hoitaa asialllisesti tuon puolen, se mitä muita mökkiläisiä olen tavannut. On selvää, että jos joku alkaa pitää mökkiään kaatopaikkana, niin varmast kunta vaihtaa kantaansa. Arvostan tätä systeemiä, koska se antaa mökkiläiselle itselleen pelivaraa ja mahdollisuuksia löytää itselleen paras jätteiden poisvienti (yhteen malliin pakottamisen sijaan).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mökillä roskista eikä yhteispistettä, tuomme roskat kotimme (ok-talo) omaan roskikseen. Paitsi ne kierrätettävät roskat, joille on kylällä astiat ja joista maksamme vuotuisen maksun.
Jätelain mukaan jokaisen vakituisessa ja vapaa-ajan asuinkäytössä olevan kiinteistön on liityttävä järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Jätelaki velvoittaa vapaa-ajan asunnot liittymään jätehuoltoon, vaikka kiinteistöllä syntyvä jätemäärä olisi vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat saavat itse päättää mökkiläisten jätteenkeräyksestä. Meidän mökkikunnallamme mökkiläisten vastuulla on itse hoitaa jäteliikenteensä. Minusta ihan ok ja kaikki hoitaa asialllisesti tuon puolen, se mitä muita mökkiläisiä olen tavannut. On selvää, että jos joku alkaa pitää mökkiään kaatopaikkana, niin varmast kunta vaihtaa kantaansa. Arvostan tätä systeemiä, koska se antaa mökkiläiselle itselleen pelivaraa ja mahdollisuuksia löytää itselleen paras jätteiden poisvienti (yhteen malliin pakottamisen sijaan).
Jätelain mukaan jokaisen vakituisessa ja vapaa-ajan asuinkäytössä olevan kiinteistön on liityttävä järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Jätelaki velvoittaa vapaa-ajan asunnot liittymään jätehuoltoon, vaikka kiinteistöllä syntyvä jätemäärä olisi vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkkaapa se laki missä niin sanotaan. Jätehuolto pitää olla mutta ei jätteenkuljetusta. Ne on kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskopa nyt jo vihdoin että niin ei ole. Jätelain pykälä 35:
"Kunta voi päättää, että sekalaisen yhdyskuntajätteen kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta ei järjestetä alueella, jossa on hankalat kulkuyhteydet, vähän jätteen haltijoita tai vähän kuljetettavaa jätettä, jollei kuljetusta ole ympäristö- tai terveyssyistä pidettävä tarpeellisena."
Meidän mökkikunta ei ole vaatinut, joten jatkamme hyvää käytäntöä ja kuljetamme jätteet itse niille sopiviin paikkoihin. Hyötyjätteet kierrätyspisteisiin, romut kaatikselle ja sekajäte oman kotimme roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
On, meidän kylällä on jätteenkeräyspiste, jonne roskat mökkikiinteistöistä viedään. Maksetaan jäte-kukolle noin 50€ vuodessa.
Sama meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Linkkaapa se laki missä niin sanotaan. Jätehuolto pitää olla mutta ei jätteenkuljetusta. Ne on kaksi eri asiaa."
Kiertokapulan, ja muidenkin jätehuoltojen, ekalta sivuilta löytyy infoa tietämättömille.
Ne jätteet kyllä kuljetetaan sieltä aluejätepisteeltä. Vai luulitko, että ne haudataan juuri siihen paikkaan? Asiakkaan päätettävissä on sitten, että haluaako jätteet haettavan mökkipihasta vai aluejätepisteeltä.
Kylläpäs te pääsette halvalla! Sain just oman jätelaskun, melkein 170€ vuodessa.
Hommasin mökille jäteastian ja se käydään tyhjentämässä kerran kuukaudessa. Marras-huhtikuussa tyhjennys on tauolla. Eipähän tarvitse enää raahata jätepusseja kotiroskikseen.
Roskat palaa ihan pihan nuotiossa. Ei ole muuta kuin vähän muovijätettä. Ei se mitään tuhoa ympäristöstä.
Muovienkeräysastiaan käyn viemässä sekajätteet, joihin siis laitan kaiken.
En osta mitään muovista. Kaikki palaa saunan uunissa. Pökäleet putoaa järveen.
M55
Vierailija kirjoitti:
Vien naapurimökin roskikseen yleensä. Ei ne mitää uskalla sanoa. Tulee muute nenä kipiäksi.
Rupusakkia kun olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskopa nyt jo vihdoin että niin ei ole. Jätelain pykälä 35:
"Kunta voi päättää, että sekalaisen yhdyskuntajätteen kiinteistöittäistä jätteenkuljetusta ei järjestetä alueella, jossa on hankalat kulkuyhteydet, vähän jätteen haltijoita tai vähän kuljetettavaa jätettä, jollei kuljetusta ole ympäristö- tai terveyss
Niin, "kiinteistöittäistä" jätteenkuljetusta. Eikö laki velvoita silti maksamaan aluejätepisteen vuosimaksun? Outoa jos kaikki eivät joutuisi maksamaan kun muut joutuvat maksamaan sen vuosimaksun vaikkei veisi mitään roskia aluejätepisteelle.
Paskat! Poltan jätteeni ja lasipullot järveen ja se mikä ei pala hautaan maahan.t vihreät
Nimenomaan, eli aluekeräyspisteessä ainakin täällä on vain sekajätteen keräys, kierrätyspisteet lasille, muoville, metallille ym on sitten erikseen.
Aluekeräyspisteeseen saa viedä sekajätettä sellaiset taloudet, joilla ei ole omaa sekajäteastiaa ja sopimusta sen tyhjentämisestä. Näin voi tehdä vakituinen asukaskin, ei vain mökkiläiset. Nämä taloudet maksavat korkeamman vuosimaksun, kuin ne joilla on jätteenkuljetussopimus.