Siis mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Terveydenhuollossa aletaan profiloimaan potilaita ja ottamaan yhteyttä sen perusteella??
Lausuntopalvelussa oli uusi laki, jonka mukaan kyse olisi:
"määritetyille riskiryhmille kohdennetuista terveystarkastuksista, joilla voidaan entistä vaikuttavammin ja varhaisemmassa vaiheessa puuttua mahdollisesti puhkeavaan sairauteen tai sen riskeihin"
"Ammattihenkilöille tehtävä on etukäteen määritelty esi-
merkiksi määrittämällä etukäteen ne perusteet, joilla kohderyhmään kuuluvat henkilöt tunniste-
taan. Käytännössä kyse voisi olla esimerkiksi diabetesriskissä oleville henkilöille kohdennetusta
terveystarkastuksesta, jolloin potilastietojen käsittely tulisi olla rajattu diabeteksen puhkeami-
seen liittyviin riski- ja raja-arvoihin. Potilaan yhteydenottoa varten tarvittavia tietoja käsitellään
siinä laajuudessa, kuin mitä yhteydenotto terveystarkastuksen kohdentamiseksi edellyttää."
"terveydenhuollon palvelujen toteuttamisen
yhteydessä hyvinvointialueella olisi oikeus ottaa myös yksittäisiin potilaisiin yhteyttä tervey-
denhuollon potilastietojen analysoinnin perusteella."
"henkilön tulee voida halutessaan kirjauttaa
tietoihinsa, ettei hän halua vastaanottaa yhteydenottoja esimerkiksi terveystarkastuksista tai
muista hänen terveystietojensa perusteella kohdennetuista palveluista tai hoidon seurantaan liit-
tyvistä asioista. "
Siis mihin tällaista voi tarvita kun nykyisin on vaikeaa saada aikoja jopa ihan oireiden kanssa? Katsotaanko tiedoista kuka on esim. ylipainoinen ja soitellaan perään? Tai armeijan kutsuntojen terveystarkastukset korvataan datan louhinnalla Kanta-tiedoista? Selittäkää joku, pliis.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Täyttä paskas tämä niinkuin suurin osa terveydenhuollon parissa toimivista ihmisistä. Alhaisinta sontaa mitä löytyy Suomesta.
Kouluttauduin itse alalle ja en pitänyt mistään mitä näin ja kuulin. Toivon että ette joudu käyttämään palveluita.
Miten muistelen, että hyvinvointialueiden rahoituksesta keskusteltaessa luvattiin ettei tietoja käytetä profilointiin tms?!
Kuulostaa epäilyttävältä. Mihin tuota oikeasti käytettäisiin? Resursseja mihinkään tarkastuksiin ei ole ollut, joten miten muka nyt olisi? Ihmisiä kuolee hoitojonoihin. Se on tilanne nyt.
Vierailija kirjoitti:
Monissa paikoissa on mahdollista tehdä digitaalinen terveystarkastus eli täyttää netissä tiedot omasta terveydestä.
tulisiko sellaiseen sitten reaktiona tuo?
Ja myydään eteenpäin nekin tiedot? Eli halutaan lisää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
En usko että kovin paljoa on rahaa ja kiinnostusta haalia uusia potilaita terveydenhuoltoon.
Ei varmasti. Terveydenhuolto on kriisissä. Jotain muuta ne on vailla.
Vaikuttaa äkkisiltään, jonkun sotetantan viinipäissään tekemältä yksittäiseltä sekoilulta, joka siivotaan pöydältä mappi ööhön. Unohda koko juttu.
Hyvähän tuo olisi, mutta toisaalta nähdään kuinka kaukana päättäjät ovat todellisuudesta, toki tuo profilointi tulisi tehdä oto, rahaa kun ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Vautsi, noin kätevän datankeruu-keppihevosen keksivät!
Juu.
Ehkei ole aina tarvetta hysterisoida ja yhteydenottoja. Usein ihmiset ottavat yhteyttä itse jos tulee pieniä ongelmia terveyteen ja kokeissa jo näkee. Jos siis pääsee kokeisiin tai saa muun tutkimuksen, ilman moittimista. Moni omatoimisesti alkaa hoitaa terveyttä ennen yhdeydenottoja.
Tuossa on ongelma. Koska osa haluaa tietoja kokeiden jälkeen jne. Muttei kutsuja outoihin tarkastuksiin. Papakoe haluttaisi kai gynellä tehdä ja jotkut muut asiat myös yksityisellä.
Toivottavasti. Mulla on aikuinen lapsi joka on täysin työkyvytön. Hänellä on jo edunvalvoja, sossu ja jonkun sortin tukiasunto, mutta se tarvitsi ihan ihmisen hakemaan sen lääkäriin ja tutkimuksiin kun ei sen keskittymiskyvyllä kyetä edes siihen. Sitten jää tuet saamatta kun ei saa hoidettua itseään lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Mulla on aikuinen lapsi joka on täysin työkyvytön. Hänellä on jo edunvalvoja, sossu ja jonkun sortin tukiasunto, mutta se tarvitsi ihan ihmisen hakemaan sen lääkäriin ja tutkimuksiin kun ei sen keskittymiskyvyllä kyetä edes siihen. Sitten jää tuet saamatta kun ei saa hoidettua itseään lääkäriin.
Tällaisten takia hyvä siis tonkia kaikkien tiedot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hauska kun lääkäreille on nytkin vaikeaa saada aikaa :D
Missä tämmöistä on? Itse olen päässyt aina kun on ollut tarvetta. Eilen soitin kunnalliseen hammaslääkäriin ja sain tarkastusajan samalle päivälle.
Kerro kotipaikkakuntasi, muutan sinne huomenna. Hammaslääkäriin min 3 kk päästä. Terkasta ei soiteta takasin ollenkaan. Terv. Keskiseltä uudeltamaalta.
Täyttä paskas tämä niinkuin suurin osa terveydenhuollon parissa toimivista ihmisistä. Alhaisinta sontaa mitä löytyy Suomesta.