Siis mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Terveydenhuollossa aletaan profiloimaan potilaita ja ottamaan yhteyttä sen perusteella??
Lausuntopalvelussa oli uusi laki, jonka mukaan kyse olisi:
"määritetyille riskiryhmille kohdennetuista terveystarkastuksista, joilla voidaan entistä vaikuttavammin ja varhaisemmassa vaiheessa puuttua mahdollisesti puhkeavaan sairauteen tai sen riskeihin"
"Ammattihenkilöille tehtävä on etukäteen määritelty esi-
merkiksi määrittämällä etukäteen ne perusteet, joilla kohderyhmään kuuluvat henkilöt tunniste-
taan. Käytännössä kyse voisi olla esimerkiksi diabetesriskissä oleville henkilöille kohdennetusta
terveystarkastuksesta, jolloin potilastietojen käsittely tulisi olla rajattu diabeteksen puhkeami-
seen liittyviin riski- ja raja-arvoihin. Potilaan yhteydenottoa varten tarvittavia tietoja käsitellään
siinä laajuudessa, kuin mitä yhteydenotto terveystarkastuksen kohdentamiseksi edellyttää."
"terveydenhuollon palvelujen toteuttamisen
yhteydessä hyvinvointialueella olisi oikeus ottaa myös yksittäisiin potilaisiin yhteyttä tervey-
denhuollon potilastietojen analysoinnin perusteella."
"henkilön tulee voida halutessaan kirjauttaa
tietoihinsa, ettei hän halua vastaanottaa yhteydenottoja esimerkiksi terveystarkastuksista tai
muista hänen terveystietojensa perusteella kohdennetuista palveluista tai hoidon seurantaan liit-
tyvistä asioista. "
Siis mihin tällaista voi tarvita kun nykyisin on vaikeaa saada aikoja jopa ihan oireiden kanssa? Katsotaanko tiedoista kuka on esim. ylipainoinen ja soitellaan perään? Tai armeijan kutsuntojen terveystarkastukset korvataan datan louhinnalla Kanta-tiedoista? Selittäkää joku, pliis.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo ollut mukana kokeilussa. 😓
Sen seurauksena terveys romahti.
Sama täällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö ihmiset, että nykymenolla ei voida jatkaa? Päivystykset kuormittuu, leikkausjonot kasvaa. Ihmiset ei halua tehdä mitään muutoksia, mutta lääkärille pitäisi päästä, kun itse on sitä mieltä. Olisi hyvä, että ne verikokeet olisi katsottu ensin, verenpaineet, painot, verensokerit olisi tiedossa ja voisi omahoitajan kanssa miettiä mitä itse voisi asialle tehdä, ettei sairastuisi ja kuormittaisi päivystyksiä.
Leikkaussaleja, päivystyksiä ja terveyskeskuksia kansoittaa eläkeläiset. Jätetään hoitamatta, säästöä sekin.
Niidenkin perussairauksia olisi kannattanut hoitaa aikanaan. 10 vuoden sisällä eläkeläisten määrä räjähtää eli niitä keski-ikäisiä pitäs hoitaa ennaltaehkäisevästi nyt.
Työterveys hoitaa kuten ennenkin. Ei tarvita erillistä kyttäysjärjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
VMP. Kukaan ei voi ennakoida puhkeaako joku sairaus vai ei. Kyttäysyhteiskunta.
Ei todellakaan voi. Naapurin rouva, joka on aina elänyt siististi, sairastui Alzheimerin tautiin vain vähän yli 60-vuotiaana. Ministeri Juuso, soitetaanko 112-numeroon?
Toivottavasti minulle käy ajoissa Carole Lombardit?
Tämä hallitus ei ole tehnyt mitään kansanterveyttä parantavia toimia ja tätäkin lakia kannattaa tarkastella siltä kannalta. Ainoa mielenkiinnon kohde on ollut yksityisen pääoman kartuttaminen niille joilla sitä jo on.
Itsekin uskon, että tällä halutaan päästä käsiksi nimenomaan palvelujärjestelmästä ulos jättäytyneisiin psykiatrisen diagnoosin saaneisiin ihmisiin. Sääli vaan, että näistä palveluista usein poistutaan, kun on todettu etteivät ne ole olleet hyödyksi eikä haluta syödä enää enempää vain haittoja aiheuttavia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi. Naapurin rouva, joka on aina elänyt siististi, sairastui Alzheimerin tautiin vain vähän yli 60-vuotiaana. Ministeri Juuso, soitetaanko 112-numeroon?
Geenitiedot paljastaa alttiudet. Jos vakuutuksen otat, on sitten kalliimmat maksut, jos geneettistä alttiutta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö ihmiset, että nykymenolla ei voida jatkaa? Päivystykset kuormittuu, leikkausjonot kasvaa. Ihmiset ei halua tehdä mitään muutoksia, mutta lääkärille pitäisi päästä, kun itse on sitä mieltä. Olisi hyvä, että ne verikokeet olisi katsottu ensin, verenpaineet, painot, verensokerit olisi tiedossa ja voisi omahoitajan kanssa miettiä mitä itse voisi asialle tehdä, ettei sairastuisi ja kuormittaisi päivystyksiä.
Leikkaussaleja, päivystyksiä ja terveyskeskuksia kansoittaa eläkeläiset. Jätetään hoitamatta, säästöä sekin.
Niidenkin perussairauksia olisi kannattanut hoitaa aikanaan. 10 vuoden sisällä eläkeläisten määrä räjähtää eli niitä keski-ikäisiä pitäs hoitaa ennaltaehkäisevästi nyt.
Työterveys hoita
Monissa paikoissa työterveys on supistettu minimiin ja Suomessa on valtava määrä työikäisiä, jotka eivät ole työssä. Tiedossa on, että heillä terveysriskit on suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miten voi käydä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun varoja on käytettävissä hyvin rajallisesti on ihan järkevää panostaa ennaltaehkäisyyn. Esim. 2-tyypin diabeteksen ehkäisyssä yksi mini-interventio voi olla tehokaskin ja säästää kymmeniä tuhansia euroja.
Mitä muuta tämä mini-interventio voisi tarkoittaa kuin potilaan höykyttämistä elintavoista?
No diabetes ehkäistään ja hoidetaan just niillä elintavoilla.... Mihinkään muuhun tuo höykytys ei oikeen sovikaan. Kaverille lääkäri paasasi painosta kun sormi oli murtunut, ei sellsista kukaan halua kuulla vaan saada sormen hoidetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuosta kieltäytyä välttämättä voi, samaan aikaan ollaan muuttamassa sitä työntekijää koskevaa tietosuojalakia.
Voi kieltäytyä, mutta sitten on itse tehnyt itsestään kelpaamattoman työelämään, jolloin voidaan evätä myös työmarkkinatuki/työttömyystuki tai lopulta kaikki tuet, jos ne yhdistyvät yleistueksi.
Pakkohoitoa valmistellaan seuraavaa buusterisarjaa varten tai jotain. Terveysfasismiin liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voidaan ennakoida.
Potilaan nykyisen tilan, esim, paino, oireiden, oireiden vahvuus / vakavuus, sairaushistoria, ikä, perintötekijät, nykyiset sairaudet, ja niin edelleen:
- syötetään riskianalyysiiin
Kone tekee riskianalyysin: Siis ilmoittaa miten suuri mahdollisuus potilaalla on saada jokin elämää lyhentävä ja vaikeuttava sairaus. Ja miten pitkän ajan kuluessa. Esimerkiksi aivoinfrakti, sydäninfrakti, diabetes, muistisairaus ja niin edelleen.
Ei lääkäri sitä itse arvio vastaanotto tilanteessa, vaan tehdään tuo arvio koneella.
Arvio perustuu pitkäaikaiseen tietojen keruuseen samankaltaisista potilaista, joilla nuo sairaudet ovat puhjenneet.
Toisin sanoen ennakointi, arvio PERUSTUU TIETEELLISEEN TUTKIMUKSEEN.
Vai miksi luulette, että joku THL ja muut tutkimuslaitokset yleensä ovat olemassa.
Tuon arvion perusteella annetaan potilaalle myös Käypä hoito HOITOSUOSITUKSET.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voidaan ennakoida.
Potilaan nykyisen tilan, esim, paino, oireiden, oireiden vahvuus / vakavuus, sairaushistoria, ikä, perintötekijät, nykyiset sairaudet, ja niin edelleen:
- syötetään riskianalyysiiin
Kone tekee riskianalyysin: Siis ilmoittaa miten suuri mahdollisuus potilaalla on saada jokin elämää lyhentävä ja vaikeuttava sairaus. Ja miten pitkän ajan kuluessa. Esimerkiksi aivoinfrakti, sydäninfrakti, diabetes, muistisairaus ja niin edelleen.
Ei lääkäri sitä itse arvio vastaanotto tilanteessa, vaan tehdään tuo arvio koneella.
Arvio perustuu pitkäaikaiseen tietojen keruuseen samankaltaisista potilaista, joilla nuo sairaudet ovat
Ihminen on aina enemmän kuin osiensa summa. Tuhoontuomittu yritys.
Tietoa voidaan käyttää, kun/jos ihminen itse kokee hoidon tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hauska kun lääkäreille on nytkin vaikeaa saada aikaa :D
Missä tämmöistä on? Itse olen päässyt aina kun on ollut tarvetta. Eilen soitin kunnalliseen hammaslääkäriin ja sain tarkastusajan samalle päivälle.
Missä tämmöistä on?
Olen minäkin saanut akuutyiajan samalle päivälle särkytapauksissa. Satasote
"Minuun otettiin psykiatrialta yhteyttä, että olisi hyvä tulla käymään. Olin katkaissut hoitokontaktin muutama vuosi aiemmin. Aiemman hoitokontaktin syy oli ollut masennus. Tästä jo monta vuotta aikaa.."
Missäpäin Suomea? Itse olin 7 vuotta ilman hoitokontaktia, eikä kukaan ottanut yhteyttä. Yhteys muodostui uudelleen, vasta kun jouduin akuutissa psykoosissa päivystykseen. Itsellä skitsofrenia.
"Itsekin uskon, että tällä halutaan päästä käsiksi nimenomaan palvelujärjestelmästä ulos jättäytyneisiin psykiatrisen diagnoosin saaneisiin ihmisiin. Sääli vaan, että näistä palveluista usein poistutaan, kun on todettu etteivät ne ole olleet hyödyksi eikä haluta syödä enää enempää vain haittoja aiheuttavia lääkkeitä."
Ei kukaan meistä psykoosipotilaista ole kiinnostunut, meni lääkkeitä tai ei. Itse sain olla 2 vuotta avohoidossa, kunnes heitettiin pihalle, kun olin ollut siellä niin kauan. Lääkkeet olen lopettanut, eikä ketään kiinnosta. Onneksi yleensä pärjään vuosia ilman ennen psykoosin uusiutumista. Sitten taas hetkeksi sairaalaan, vähäksi aikaa avohoitoon, josta joutuu pihalle, kun resurssit ei riitä.
Tämä kyttäys on kyllä tarkoitettu jollekin muulle porukalle kuin oikeasti sairaille. Ehkä näille jotka eivät noudata virallisia suosituksia?
Minä olen hoikka, kuntoileva, terveellisesti syövä absolutisti, enkä ole koskaan polttanut tupakkaa. Silti sairastuin syöpään, joka on nyt hoidettu. Ehkä tulevaisuudessa minun kaltaiset ihmiset ei pääse lääkärille, eikä sairauksia löydetä? Kukaan ei pysty ennustamaan kuka sairastuu ja kuka ei, joten en käsitä tätä ideaa lainkaan. Eihän diabetes ole ainoa sairaus tai edes vakavin.
Vierailija kirjoitti:
Minuun otettiin psykiatrialta yhteyttä, että olisi hyvä tulla käymään. Olin katkaissut hoitokontaktin muutama vuosi aiemmin. Aiemman hoitokontaktin syy oli ollut masennus.
Tästä jo monta vuotta aikaa..
Anna mä nauran. Ja mikäköhön oli syy ottaa yhteyttä ex tempore?
Läskit röökaajapersut tutkittavaksi fyysisistä syistä.