Onko teillä ollut kaveria, joka ei kutsu teitä?
Miten te koette ne tilanteet, joissa kaveri ei jostain syystä kutsu sinua luokseen tai halua vierailla sinun luonasi, mutta kuulet jostakin, että hän tekee sitä kuitenkin toisen kanssa jonka on tuntenut vähemmän aikaa? Ja kyseessä olisi kaveri, jonka olet tuntenut useamman vuoden?
Tässä ei ole mitään syytä esim. epäluottamukseen ja tämä kaveri haluaa pitää todella aktiivisesti yhteyttä puhelimitse, mutta toisinaan mietin, että miksi tämä kaverisuhde ei etene tästä oikein mihinkään. Kelpaan vain ulos ja tasan yhteen tiettyyn aktiviteettiin. Olen alkanut miettiä, että olenko vain joku varavaihtoehto siihenkin, jos joku toinen peruuttaa eikä pääse tulemaan. Oikeastaan en tiedä miksi tämä alkoi häiritsemään minua. Minulle taisi tulla vähän outo tunne siitä, että olemme tunteneet jo yli 5 vuotta ja tämä on silti melkein nettikaveritasolla vaikka asumme samalla paikkakunnalla. Lisäksi hän valittaa melko usein yksinäisyyttä tai sitä, että hän haluaisi löytää tietynlaisia ihmisiä - ja kuvailee kirjaimellisesti minun kaltaistani ihmistä. Hän siis tietää, että pidän tietynlaisista aktiviteeteista ja silti ei pyydä minua tekemään niitä?
Olisitteko loukkaantuneita, jos olisitte minun tilanteessani?
Kommentit (9)
Hanki parempia kavereita. Luultavasti tuo ihminen ajattelee että olet se kiva lenkkikaveri tai tennispari etkä sen enempää.
Meillä ei ole ollut ikinä mitään kutsumiskulttuuria. Laitetaan vain viestiä, että tulisin käymään, milloin sopii. Emme laske käyntejä tai pidä kirjaa, kenen vuoro on mennä tai tulla kylään.
Miksi sinä et itse ehdota hänelle niitä aktiviteetteja joita hän kuvailee? Kuinka vaikeaa on saada suunsa auki ja sanoa että mennäänkö joskus yhdessä?
No tavallaan, meillä on miehen kautta tuttuja kaveripariskuntia jotka myös tuntevat toisensa ja yleensä ollaan jokaisen luona vuorotellen, paitsi yksi pariskunta ei koskaan kutsu heille. Siitä on jopa heille mainittukin, mutta eivät koskaan kutsu. Ei ole edes ollut tupareita. Mielellään kyllä tulevat aina muiden luo. Ei edes odoteta mitään tarjoiluja, olisi vaan kiva että homma olisi edes jotenkin vastavuoroista.
Kukaan ei kutsunut minua, mutta minun luo tungettiin väkisin.
Minulla on montakin naista ystävänä joka ajattelu mallissa naisen ei tarvi vierailla miehen luona mutta miehen kuuluu vierailla naisen luona ja siis puhun oikeasti ystävyydestä enkä mistään muusta
Vastavuoroisuus on osa yleissivistystä. Jostain syystä suomalaisissa kodeissa opetetaan usein vain sanomaan kiitos ja anteeksi, mutta ei perusetikettiä. Auttaa todella paljon ja antaa itseluottamusta, kun osaa esim. jo nuoresta keskustelun ja tapailun vastavuoroisuuden.
Toisilta ihmisiltä tällaiset tavat sujuvat ihan automaattisesti, mutta osalle nämä pitää opettaa.
Joo. Nämä on näitä jotka pitää varavaihtoehtona tai joiden mielestä ei ole tarpeeksi "hieno" istumaan sinne kalliille sohvalle.