Kummasteletko äitiä, joka on ilman pakottavaa syytä (sairaalaan meno tms.)
puolivuotiaasta lapsestaan yli viikon erossa?
Lapsi isällään tuon ajan.
Kommentit (18)
vaikutuksista lapsen kiintymyssuhteeseen ja millainen äiti on valmis sitä vapaaehtoisesti vaaarantamaan.
"Lapsi oli ISÄNSÄ kanssa X aikaa, tuomitsetteko?"
a) ei ole muiden asia tuomita toisten lapsenhoitoa koskevia ratkaisuja, ellei lasta selkeästi ja kiistattomasti jotenkin laiminlyödä
b) kukaan ei ikinä tee aloitusta "tuomitsisitteko isän, joka ilman pakottavaa syytä on viikon erossa lapsestaan"
Pahimmat tasa-arvon ja yksilönvapauden romuttajat ovat selkeästi naiset itse.
kakkonen
En sitä että isä hoitaa vauvaa.
Itselleni olisi jo imetyksenkin takia ollut mahdotonta, mutta kyllä myös siksi etten olisi halunnut olla niin pitkää aikaa erossa vauvasta.
No eiköhän se ole jokaisen oma asia.. ja sitä paitsi se vauva ei todellakaan tee eroa sen välille oletko viikon sairaalassa tai vaikka lomailemassa. kyllä nainen on naiselle susi!
muodostaakin useita kiintymyssuhteita, yksi, ensisijaiseen hoitajaan solmittu on se johon lapsi kiinnittyy symbioottisesti ensimmäisten kuukausien aikana.
Siten tämä ensisijainen hoitaja on nimenomaan ensisijainen ja lapselle se tärkein. Pitkä ero ensisijaisesta hoitajasta merkitsee lapselle, jonka ajantaju ei ole kovin kehittynyt eikä hän pysty kannattelemaan mielessään mielikuvaa tästä ihmisestä, hylkäämistä. Se on vauvalle voimakas kokemus ja vaikuttaa turvallisuudentunteeseen.
Siten nainen ja mies eivät ole tasa-arvoisia lapsen mielessä hänen ensimmäisen elinvuotensa aikana, vaikka äiti sitä kuinka toivoisi.
Kärjistäen voisi sanoa että on eri asia pudottaa vauva lattialle tai heittää se tahallaan.
No eiköhän se ole jokaisen oma asia.. ja sitä paitsi se vauva ei todellakaan tee eroa sen välille oletko viikon sairaalassa tai vaikka lomailemassa. kyllä nainen on naiselle susi!
nimenomaan sitä että äiti PYSTYY olemaan noin kauan erossa noin pienestä. Tuntuu että jotain häikkää on kiintymyssuhteessa, ja nimenomaan sillä äidillä.
Kummastelen siis nimenomaan sitä äitiä, en kauhistele lapsen kohtaloa, jossa ei välttämättä mitään vikaa ole. Esim jos isä hoitamassa tms.
Isän ja lapsen suhden on mielestäni ihan yhtä tärkeä kuin äidin ja lapsen. Olen aina ollut tätä mieltä ja meidän perheessä on ollut itsestään selvä valinta, että myös isä jättäytyy töistä pois hoitamaan lasta.
Eihän sitä kysytty, kysyttiin että kummasteletteko äitiä, joka toimii noin?
Kysymys ei kuulunut säälittekö vauvaa tai kärsiikö vauva tms. Vaikka vauvaa hoitaisikin isä eikä vauva tästä kärsisi, minä kyllä kummastelen äitiä, joka vapaaehtoisesti on noin pitkään erossa noin pienestä vauvasta. Ei tunnu normaalilta.
mutta eihän nyt työssäkäynti ole sitä että katoaa vauvan elämästä kokonaan, öiksi ja päiviksi!
Ja imetyshän tässä kuviossa nyt siis tosiaan lopetettaisiin, mikä sekin vapaaehtoisena valintana on musta vähintäänkin kyseenalainen.
Kun sellaistakin tapahtuu..
Eihän sitä kysytty, kysyttiin että kummasteletteko äitiä, joka toimii noin?
Kysymys ei kuulunut säälittekö vauvaa tai kärsiikö vauva tms. Vaikka vauvaa hoitaisikin isä eikä vauva tästä kärsisi, minä kyllä kummastelen äitiä, joka vapaaehtoisesti on noin pitkään erossa noin pienestä vauvasta. Ei tunnu normaalilta.
Mä kummastelisin äitiä joka katoaisi pienen vauvan elämästä noin pitkäksi aikaa kokonaan, sillä aikaa kun lapsi olisi isällään. En kuitenkaan tuomitsisi.
Sen sijaan sen mä kyllä jo ihan tuomitsisin, jos vauvan isä ja äiti lähtisivät keskenään Kanarialle ja jättäisivät puolivuotiaan vieraalle babysitterille yli viikoksi.
Jokaisen oma asiahan tuo on. Pääasia, että joku vauvan hoitaa. Ajattelisin vaan, että ilmeisesti äiti ei imetä. Silloinhan on ihan sama jos vaikka isä hoitaa.
Ja kummastelen jokaista vanhempaa, joka on erossa lapsistaan ilman pakottavaa syytä edes sen viikon.
ja ap halusi, että kauhistellaan sitä täällä kaikki porukalla.
Että sen tekisi mieli lähteä tyttöporukalla reissaamaan ja se haluaa kuulla av-mammoilta että pieni vauva ei mitenkään kärsi pitkästä erosta äidistään.
erossa noin pitkään. Eikö todellakaan tule yhtään ikävä sitä pikkuista, itse olisin ollut niin rikki, että en todellakaan olisi yhtään nauuttinut esim. lomasta tms.
ellei yhtä lailla lapsen vanhempi myös?