En usko, että tekoäly veisi työt tilitoimistoista
Ei se niin mene. Kukas ne luvut tekoälylle napsuttaa? IHMINEN.
Kommentit (14)
Houkaus. Eihän tämä ole joko tai kysymys. Automaatio vähentää ihmistyön määrä, ei kadota sitä.
Eiköhän taloushallinto ole jo yksi niistä aloita, joilta digitaloisaatio on vienyt paljon työpaikkoja ja mitä älykkäämpi järjestelmä, sitä vähemmän ihmistä tarvitaan. Mutta toki lopulta aina tarvitaan joku.
Tilitomistot on muuten juur ala, jossa Accountorin ja Talenomin kaltaiset kahmii pieniä yrityksiä, koska digijärjestelmien hyödyt tulevat parhaiten esiin suurilla volyymeilla.
Ohjelmistot lukee ne luvut ihan itse tälläkin hetkellä jo.
Niin kuin vanha kansa sanoisi tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä. Se auttaa monessa, mutta ei ota vastuuta mitä tekee.
Miksi luulet että ihmisen pitäisi "napsuttaa" lukuja jonnekin? Tekoäly voi lukea ne itse.
Hah! Mun siskonpojalla on firma missä ne on kehittänyt tuotteen missä laskusta otetaan kuva kännykällä tms., ohjelma maksaa laskun jos se on oikea ja laittaa sen automaattisesti kirjanpitoon.
Eikö juuri tilitoimisto ole niitä harvoja, joiden työn digitalisaatio voi tehdä kokonaisuudessaan.
Kaikki haluaa uskoa että just mun työpaikka ei ole vaarassa kadota. Työnantajat ovat juuri niin ahneita että kenkää tulee heti kun työn voi teettää koneella, tekoälyllä tai botilla. Tai jos sen työn voi teettää halvemmilla ihmisillä kuten on tehty raksoilla ja ravintola-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haluaa uskoa että just mun työpaikka ei ole vaarassa kadota. Työnantajat ovat juuri niin ahneita että kenkää tulee heti kun työn voi teettää koneella, tekoälyllä tai botilla. Tai jos sen työn voi teettää halvemmilla ihmisillä kuten on tehty raksoilla ja ravintola-alalla.
Miksi et heitä kivellä sitä tekoälyä?
Vierailija kirjoitti:
Hah! Mun siskonpojalla on firma missä ne on kehittänyt tuotteen missä laskusta otetaan kuva kännykällä tms., ohjelma maksaa laskun jos se on oikea ja laittaa sen automaattisesti kirjanpitoon.
Tuleeko kaikki laskut edelleen paperilla vai napsitaanko kuvia sähköpostista? Jos jälkimmäistä, on outoa että pitää olla tuollainen kuvaamisvälivaihe?
Vierailija kirjoitti:
Eikö juuri tilitoimisto ole niitä harvoja, joiden työn digitalisaatio voi tehdä kokonaisuudessaan.
Ei varmaan vähän aikaa kokonaisuudessaan, mutta huomattavan osan kylläkin. Vielä ihmisiä tarvitaan mm. korjaamaan vihrheitä, käsittelemään reklamaatioita ja mm. tilinpäätöksissä on kuitenkin aina harkintaa vaatvia asioita ja tulkintakysymyksiä, joita tuskin voidaan täysin automatisoida.
Juuri eilen katselin esitystä, missä tekoäly luki pdf-dokumentteja ja poimi sieltä tietoa. Pitkään jo laskut on voitu skannata ja kone on käsitellyt laskut maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et heitä kivellä sitä tekoälyä?
Kehitystä ei voi pysäyttää. Ei edes silloin kun tehdään joukkotuhoaseita kuten suuret ydinaseet. Ohjus joka tuhoaa kerralla miljoonakaupungin on järjetön ase.
No nyt on harvinaisen perusteellinen ohilyönti avauksessa :D
Nimenomaan laskujen pyörittämisestä henkilöstöä karsivien tekoälysovellusten buumi on juuri NYT.
Kaivinkonettakin liikuttaa IHMINEN mutta silti ne lapiomiehet on työttömiä.