Mitä hienoa on vanhoissa taloissa?
Jos siis asuisit vanhassa talossa niin millaisia asioita/kohtia säästäisit ja mitä muuttaisit ja miten?
Mietin itse, että kaikki tulisijat pitäisi saada toimiviksi, vaikka mikään muu ei toimisi. No, vessat toki mielellään...
Kommentit (5)
vanhat ikkunat on useimmiten paremmat kuin uudet, se on nähty lukemattomat kerrat. ikkunat kunnostetaan ja säästetään pitkä penni. vain jos pokissa on lahoa, pehmeää puuta, se kohta uusitaan tai juuri se ikkuna uusitaan, mutta vanhan mallin mukaan ja puusepän tekemänä, ei ikkunafirman.
lattioita ei mennä hiomaan turhan takia. jos lattia on ollut maalattu, se maalataan vaan päälle. maalia ei vaihdeta lakaksi.
Tulisijat ilman muuta käyttökuntoisiksi ja käyttöön! Ei osteta tilalle uutta kallista kaakeliuunia vaan kunnostetaan alkuperäiset.
uuttakin saa tehdä toki, jos se on välttämätöntä, mutta ei pelkän uusimisen takia jos vanhakin vielä menisi.
Remontoisin täysin alkuperäistä henkeä kunnioittaen, hankkisin tietoa Rakennusapteekista yms. Tietenkin ennen ostoa selvitettäisiin hirsien kunto yms.
Hyvällä maulla voi säästää vaikka mitä vanhaa. Ja remontointi tietenkin talon hengen mukaan. Avotakassa oli muuten jokin aika sitten tosi kivannäköinen 50-luvun keittiö, joka oli siis ihan uusi mutta tehty vanhaan henkeen.
Mun mielestä talo henkii jotain tiettyä aikakautta, ja siitä riippuu mistä tykkää. Toioset rakastaa 70-luvun taloja jotka on mun näkökulmasta järkyttäviä.
Vierailija:
Tai keittiö, jos nyt olisi sellaisat 50-luvun mallia ja miljoona kertaa mallattu - viimeksi myrkynvihreällä niin haittaisiko? Pitäisikö ikkunat uusia tms?ap
säästäisin ehdottamasti ne 50-luvun kaapit. Rungot on puuta ja vanhan maalin voi kuumapuhaltaa ja hioa pois ja maalata uudestaan. Lasi- ja avohyllyillä, uusilla työtasoilla ja niukan moderneilla keittiökalusteilla vanhan saa sulautettua kauniisti uuteen. Kahvatkin voi vaihtaa, jos haluaa. Ikkunoitakaan en välttämättä uusisi, jos puu on ehjää, koska tyyli siitä kärsisi. Vanhat ovet säästäisin myös, ja uunit ja lautalattiat. Ja jos on ollut pinkopahvia, käyttäisin sitä ehkä remontissakin. Maalatusta puolipanelista ja pinkopahvista saa kaunistakin jälkeä. Olen nähnyt aika monta rajusti remontoitua vanhaa taloa, joista on vanhan talon viehätys eli sen henki mennyt lopullisesti pilalle. Ja onko kukaan huomannut suojella vanhan ajan sähkökatkaisijoita?
Sen sijaan huopakatto, enso-paneli ja muovimatot seinissä ja lattioissa saisi kyytiä....ja vessat tehtäisiin ehdottomasti. Mutta sisäsaunan tilalle tulisi ulkosauna, koska sisäkoppi ei milloinkaan vastaa ulkosaunan tunnelmaa ja ilmankiertoa. Toisekseen kosteusvaurioriski vähän pienenee.
Tai keittiö, jos nyt olisi sellaisat 50-luvun mallia ja miljoona kertaa mallattu - viimeksi myrkynvihreällä niin haittaisiko? Pitäisikö ikkunat uusia tms?
ap