Voiko nuori käydä nuorisopsykiatrian polilla ilman että vanhemmat tietää?
Vai kerrotaanko aina huoltajille jos erikoissairaanhoitoon päätyy? Alaikäisistä puhun tietysti, etenkin 15-17v
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo nyt vaan liity taas itseeni?
Olen saanut hirveästi vihiä, että omissa terveystiedoissani olisi hirveästi häikkää ja jotain valheellista. Olen toki tilannut nyt jälkikäteen ne ja niissä e mitään outoa, mutta kyse onkin tilanteesta, misdä on tehty jotain, mitä ei ole kirjattu.
Olen ollut sairaalassa vain kerran lapsena ja aikuisena sektioiden takia.
Valitettavasti ne huhut mitä olen kuullut (en ole voinut kysyä lisää huhujen levittelijöiltä suoraan) saattavat hyvinkin pitä paikkaansa, eli jotain on todelkaki tehty, mitä ei ole kirjattu.Ei niustä sen enempää. Tosi outoja, ällöjä ja ihme juttuja. Niin rikoksiahan muo on. Ja Hehheh vähön oitoa muutakin on ollut perheeni ympärillä.
Mutta mikä merkillisimtö, kun sarjassa toinen lapsista tuli 12-vuotiaaksi, muuttui Kanta tiedot niin, että vanhempi ei saanut mennä yli 10 vai oliko yli 12-vuotiaan tietoihin.&nbs
Muista syödä psykoosilääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei. Nuorisopsykiatriaan otetaan vaikeasti sairaita nuoria, joten todellakin olisi hyvä vanhempien olla siitä tietoisia. Lisäksi kodin olosuhteet ovat oleellisia paranemisen kannalta, joten kyllähän niihin voi vaikuttaa vain vanhemmat.
Sillä myös saataisiin parempia tuloksia, jos vanhemmat olisi perillä näistäkin asioista.
Joku vaan joskus keksi, lapsella on oikeus yksityisyyteen liian varhain ja kaikista häneen liittyvistä asioistaan. Joten vanhemmat eivät välttämättä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Sinne tarvitaan lähete ja siitä menee aina tieto vanhemmille.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
eikös se ole 12v se ikäraja!
Se on 10 tai 12v kun lapsen Kanta-tiedot ei enää näy vanhemmille. Mutta se ei tarkoita etteikö vanhempiin voisi muuten olla yhteydessä lapsen terveydenhoitoon liittyvissä asioissa, esim puhelimitse/kirjeitse. Kai siinä tapauskohtaisesti arvioidaan tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös se ole 12v se ikäraja!
ei se ihan noin yksinkertaista ole
Juuri näin. Lisäksi jos psykiatrian asiakas niin usein myös lastensuojelu on jollain tavalla mukana lapsen elämässä.
No ei kyllä pääsääntöisesti ole. Suurin osa on ihan tavallisista perheistä eikä lastensuojelu puutu mitenkään tavanomaiseen masennuksen, ahdistuksen tms hoitoon.
Kaikki vanhemmat ei valitettavasti suhtaudu hyvin siihen että lapsi on psykiatrisessa hoidossa. Kotona voi olla ongelmia, huonot välit vanhempiin tai vanhemmat voi syyllistää nuorta hoitoon hakeutumisesta.
Ei kai Suomessa voi olla mahdollista? Ihmisten terveyden sorkinta ilman hänen tietoaan, ilman kirjausta?
Ei pakkohoidossa, ei edunvalvonnassa ollut koskaan!