Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko nuori käydä nuorisopsykiatrian polilla ilman että vanhemmat tietää?

Vierailija
19.05.2025 |

Vai kerrotaanko aina huoltajille jos erikoissairaanhoitoon päätyy? Alaikäisistä puhun tietysti, etenkin 15-17v

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
2/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se ole 12v se ikäraja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti soitetaan kotiin, että täällä tämä hullu taas on!

Vierailija
4/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei. Nuorisopsykiatriaan otetaan vaikeasti sairaita nuoria, joten todellakin olisi hyvä vanhempien olla siitä tietoisia. Lisäksi kodin olosuhteet ovat oleellisia paranemisen kannalta, joten kyllähän niihin voi vaikuttaa vain vanhemmat. 

Vierailija
5/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mun kohdalla vanhemmille oli kerrottava, vaikka olin jo 17! Anoreksia oli kyseessä. 

Vierailija
6/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se ihan noin yksinkertaista ole

Vierailija
7/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä niin kauan kunnes on syytä tehdä lastensuojeluilmoitus. Esim jos lapsi kertoo vanhempien tekemistä vääryyksistä tai jos lapselle määrätään lääkitys, jota hän ei käytä siksi kun ei halua tai ei ole varaa lääkkeitä ostaa. 

Vierailija
8/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ois ollut aikanaan enemmän hyötyä jos vanhemmat ois tietäneet mun asioista. Pystyi silloin pyytämään että vanhemmille ei kerrota niin eivät kertoneet, en tiedä miten nykyään.

Suosittelen ettet salaisi asioita vanhemmilta, he haluavat sinun parasta ja on todennäköistä että pääset paremmin hoitoon ja kuntoutumaan jos annat vanhempiesi auttaa

Vierailija
9/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne tarvitaan lähete ja siitä menee aina tieto vanhemmille. 

Vierailija
10/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne tarvitaan lähete ja siitä menee aina tieto vanhemmille. 

Eikä mene. 

Vierailija
11/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei se ihan noin yksinkertaista ole

Juuri näin. Lisäksi jos psykiatrian asiakas niin usein myös lastensuojelu on jollain tavalla mukana lapsen elämässä. 

Vierailija
12/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä, terveystiedot ei ole automaattisesti vanhemmille vaan nuorelle itselleen. 

Vierailija
13/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisopoliklinikan toiminta keskittyy nuoren tilanteen arviointiin ja hoidon suunnitteluun. Hoitosopimukset tehdään yhdessä nuoren ja vanhempien kanssa.

Vierailija
14/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisopsykiatrian avohoito toimii lähetteettömästi. Erikoissairaanhoidon arviointi tapahtuu yhteistyössä kouluterveydenhuollon, oppilashuollon ja muiden perustason yhteistyökumppaneiden kanssa. Nuori ja vanhemmat ovat siis ensin yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan tai kuraattoriin.

Vierailija
15/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ois ollut aikanaan enemmän hyötyä jos vanhemmat ois tietäneet mun asioista. Pystyi silloin pyytämään että vanhemmille ei kerrota niin eivät kertoneet, en tiedä miten nykyään.

Suosittelen ettet salaisi asioita vanhemmilta, he haluavat sinun parasta ja on todennäköistä että pääset paremmin hoitoon ja kuntoutumaan jos annat vanhempiesi auttaa

Mistä päättelet että vanhemmat aina haluaa lapsensa parasta? Just luin viikonloppuna Kalevasta hirviö äidistä, joka ei halunnut tyttärensä parasta. Entä jos nuori käy tuolla juurikin vanhempien takia esim pahoinpitelyä, haukkumista, alkoholismia jne. Auttaako siinä sitten että vanhemmat tietää ? Eikö ne muuten tiedä olevansa juoppoja lapsen hakkaajia

Vierailija
16/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet että vanhemmat aina haluaa lapsensa parasta? Just luin viikonloppuna Kalevasta hirviö äidistä, joka ei halunnut tyttärensä parasta. Entä jos nuori käy tuolla juurikin vanhempien takia esim pahoinpitelyä, haukkumista, alkoholismia jne. Auttaako siinä sitten että vanhemmat tietää ? Eikö ne muuten tiedä olevansa juoppoja lapsen hakkaajia

Silloin sijoitus kodin ulkopuolelle on paras vaihtoehto. 

Vierailija
17/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, en osannut ajatella tuollaista tilannetta

Vierailija
18/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo nyt  vaan liity taas itseeni?

Olen saanut hirveästi vihiä, että omissa terveystiedoissani olisi hirveästi häikkää ja jotain valheellista. Olen toki tilannut nyt jälkikäteen ne ja niissä e mitään outoa,  mutta kyse onkin tilanteesta, misdä on tehty jotain, mitä ei ole kirjattu. 

Olen ollut sairaalassa vain kerran lapsena ja aikuisena sektioiden takia. 

Valitettavasti ne huhut mitä olen kuullut (en ole voinut kysyä lisää huhujen levittelijöiltä suoraan) saattavat hyvinkin pitä paikkaansa, eli jotain on todelkaki tehty, mitä ei ole kirjattu. 

Ei niustä sen enempää. Tosi outoja, ällöjä ja ihme juttuja. Niin rikoksiahan muo on. Ja Hehheh vähön oitoa muutakin on ollut perheeni ympärillä. 

Mutta mikä merkillisimtö, kun sarjassa toinen lapsista tuli 12-vuotiaaksi, muuttui Kanta tiedot niin, että vanhempi ei saanut mennä yli 10 vai oliko yli 12-vuotiaan tietoihin. 

Lapsellani ei ollut mitään terveyshistoriaa ollenkaan, mutta tuo pisti tietenkin miettimään, oliki hänenkin tiedossaan jotain salattavaa. 

Niin, voihan siellä nyt  hän käydä itsekin tarkistamassa, mutta kysymys kuuluukin mitä paskaa siellä on ollut  sillon kun ei vanhempi päässyt niihin tietoihin?

Tuota  ihmettelin kyllä eräiden viranomaistenkin kanssa, miten voi olla, että vanhemp, joka on huoltaja, ei pääse 12-vuotiaan lapsen Kanta tietoihin? Nythän tuo on kai muutettu taas. 

Vierailija
19/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen kohdalla huoltajan kanssa tehdään yhteistyötä, kun nuori on erikoissairaanhoidossa. Käyntikirjauksia huoltaja ei automaattisesti näe Kannasta eikä nuoren ajanvarauksia.

Vierailija
20/27 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on lastensuojelun asioita, perustelut ottaa lapsi huostaan ovat riittävät ja vanhempien rooli huostaanoton jälkeen ei ole pääasiallinen huoltaja, jolloin lapsen terveystietoja ei välttämättä saa lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi