Tajuaakohan nykyaikuiset kuinka kallista opiskelu on
Opintorahan määrää on laskettu, nyt lasketaan vielä asumistuen määrää, vaikka muuten asumislisä on kätevämpi ratkaisu. Lainan määrää on nostettu. Kaikki kulut ovat nousseet valtavasti, vuokrat nousseet jopa opiskelija-asuntoloissa, mutta sinnekään eivät kaikki pääse. Halpaa ruokaa yhä vaikeampi valmistaa, jos pelkkää hiilaria ei ole halua syödä ja on ruokarajoituksia. Opiskelija-alennukset ovat aika huonoja, kohonneissa bussilipuissa esim. ale ei tunnu hirveästi miltään. Töitä on vaikea löytää, ja ne mitä ehkä löytää, ovat minimipalkkaisia joiden minimipalkka ei ole noussut 10 vuodessa kuin parikymmentä senttiä. Jos töihin jää edes paljon aikaa, koululla ei enää opeteta ja luentojakin on vain vähän, korkeintaan jotain jatkuvia ryhmätöitä sekä pelkkää esseetyötä, ja kaikki pitää selvittää itse googlettamalla, jos haluaa joskus työllistyä osaamisellaan. Kesätöistä tulevat rahat menevät peruselämiseen, ei niistä jää mitään säästöön. Päälle 500e saa tukia, sitten lainaa.
Esimerkkilaskelma Nordeasta 45 tukikuukaudelta:
Laina 38 250e, miinus opintolainahyvitys 6200e plus tämän päälle korot ja kulut tämän hetken prosenttien mukaan 15 vuoden maksuajalla = 47 000e
Eli semmoinen melkein 50k potti valmistuessa, vaikka valmistuessa vaikea saada töitä ja lopulta saa 2500e bruttotyön, josta saa noin 1900e käteen. Työnantaja ei suostu edes pieniin palkankorotuksiin, vaikka ne 50v saa täysin samasta työstä 4000e/kk tai enemmän.
Ja sitten tässä pitäisi jotenkin ottaa asuntolaina ja hankkia lapset? Sorry, ei pysty. Opiskelu on nykyisin vain rikkaiden oikeus ja köyhien velkavankeus.
Kommentit (141)
80-luvulla opinto- ja asumistuet olivat pienempiä kuin nykyään. Jossain vaiheessa asumistuet muutettiin sellaisiksi, että opiskelijat muuttivat yksiöihin. Nyt sitä muutettiin sitten kohti soluasuntoja.
Itsellä on ollut täydet opintolainat kuten myös puolisolla. Ne saatiin maksettua ja otettiin ASP laina, joka sekin on saatu jo maksettua pois. Valmistuninen osui 90- luvun lamavuosiin. Lukuisten pätkien ja eri paikkakunnilla asumisten jälkeen saatiin töitä puolison kanssa samalta paikkakunnalta.
Ei vastavalmistunut asiantuntijatehtävissä oleva ole koskaan saanut saamaa palkkaa kuin 50 v. jolla on työkokemusta jo kymmeniä vuosia.
Ei varmaankaan, mutta nykyiset ei tajua kuinka helppoa se on nykyään.
Kyllä tiedän olen itse rahoittanut itselle kaksi ammattitutkintoa ilta ja viikonlopputöillä ilman yhteiskunnan tukia. Otin vastaan kirjaimellisesti paskaduuneja vedenpuhdistamolta mutta sillä sai rahoitettua elämän opiskelun ajalta. Oletko itse edes harkinnut ilta tai viikonlopputöitä millä rahoittaisi opiskelun pummimattatta meiltä veronmaksajilta? Ymmärrätkö sinä meitä työläisiä ollenkaan kuinka kallista elämän on jo nyt kun te opiskelijat jatkuvasti vaaditte lisää veroja meidän työläisten maksettavaksi että te saisitte enemmän vastikkeetonta tukea ettei teidän vahingossakaan tarvi nähdä vaivaa minkään eteen
Hyvin näkyy kirjoituksessa nykynuorten ahneus. Sama palkka pitäisi saada, kun kokeneemmalla kolleegalla.
Kyllä ymmärrän itse sain yhteiskunnalta tukia opiskelun aikana 63€/kk eikä ollut mahdollista saada enempää mistään
Tanutaan. Siksi elätän nuoriani etteivät joudu ottamaan velkaa. Käyvät lisäksi kesätöissä. Minä maksan asumisen, puhelinlaskun ja kalliit hankinnat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän olen itse rahoittanut itselle kaksi ammattitutkintoa ilta ja viikonlopputöillä ilman yhteiskunnan tukia. Otin vastaan kirjaimellisesti paskaduuneja vedenpuhdistamolta mutta sillä sai rahoitettua elämän opiskelun ajalta. Oletko itse edes harkinnut ilta tai viikonlopputöitä millä rahoittaisi opiskelun pummimattatta meiltä veronmaksajilta? Ymmärrätkö sinä meitä työläisiä ollenkaan kuinka kallista elämän on jo nyt kun te opiskelijat jatkuvasti vaaditte lisää veroja meidän työläisten maksettavaksi että te saisitte enemmän vastikkeetonta tukea ettei teidän vahingossakaan tarvi nähdä vaivaa minkään eteen
Olen hakenut yli 400 ilta/viikonlopputyöhön mutta niihin on minun lisäksi 2000-5000 muuta hakijaa per työpaikka
On se kumma kun vastavalmistunut ei saa samaa palkkaa kuin 30 vuotta alalla ollut!
Mistäköhän tuokin johtuu, että osa-aikatöitä on niin vaikea saada? Omista opiskeluajoista on alle 10 vuotta ja kaikki kävivät töissä siihen aikaan. Minä ja moni muu välttelimme opintolainan ottamista. Lopulta otin lainaa noin 5000 e, jonka maksoin jo pois. Tuo määrä kuulostaa ihan käsittämättömältä. Jos lainaa ei ole ihan pakko nostaa kokonaan, kannattaa nipistää menoista.
Äänestitkö ja äänestikö sun kaverit? Vai oletteko niin nuoria, ettette vielä saaneet äänetää?
Sinä saat ilmaisen koulutuksen ja kehtaat vielä valittaa,ap?
Opiskeluaika kannattaa käyttää nimenomaan siihen opiskeluun, ei bileissä hillumisiin, tai kalliisiin ravintolakäynteihin. Neljä vuotta pihistelyä ei ole pitkä aika. Syö kunnolla aina kela-tuettuja opiskelijalounaita, niin ravitsemus säilyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelijan tuet ennenkään olleet suuria. Kun opiskelin, niin opintoraha oli alle 100 euroa kuussa. Asumislisä ei ollut paljoa. Opiskelija-asunnoissa asui kaksi opiskelijaa parinkymmenen neliön yksiössä.
Ja 1000 vuotta sitten ei opiskeltu ollenkaan. Sen toteaminen ei silti poista tai paranna hetken tilannetta. 10 vuotta sitten oli huomattavasti paremmat tuet taas, ja paljon pienemmät kulut. Lisäksi ennen tätä nykyistä opintolainahyvitystä oli huomattavasti parempi järjestelmä opintolainan verohyvitykseen. Lisäksi työllistyminen oli helpompaa, eikä ollut tätä määrää pätkää ja osa-aikaista. Palkalla sai suhteessa paljon enemmän, ja asuntolaina oli mahdollista. Itse en tule saamaan edes pieneen yksiöön edes huonolle alueelle riittävää asuntolainaa tällä palkalla pankista, ellen löydä käytännössä kumppania jakamaan lainaa. Ennen jopa kouluttamattomat hankkivat asuntoja ja kesämökkejä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tein kuule mäkkärissä duunia 8e tuntipalkalla, siitä lähti vielä verot. Mitä sillä rahalla nykyaikana rehellisesti saa, kerropa mulle? Ymmärrätkö itse, että opiskeluiden jälkeen meillä ei ole rahaa kuluttaa, ostaa tuotteita, hankkia lapsia ja päälle maksaa teidän pullamössösukupolven eläkkeitä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvin näkyy kirjoituksessa nykynuorten ahneus. Sama palkka pitäisi saada, kun kokeneemmalla kolleegalla.
Meni nyt pointti täysin ohi. Teen TÄYSIN samaa työtä kuin kollega, vieläpä nopeammin ja tehokkaammin. Miksi vain ikä olisi oikeutus korkeampaan palkkaan? Itsellä olisi halu myös maksaa valtava opintolaina, hankkia lapsia sekä päästä täynnä alkoholistinaapureita (jotka muuten keski-ikäisiä nekin) sisältävästä vuokramurjusta omistuskämppään. Tätä mahdollisuutta ei tässä yhteiskunnassa enää ole kuin harvoilla.
ap
Kukaan ei pakota opiskelemaan, se on aina oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat ilmaisen koulutuksen ja kehtaat vielä valittaa,ap?
Mikä ihmeen ilmainen koulutus? Kuten vaikkapa ylioppilaskunnan maksui? Mites pakollinen terveydenhuoltomaksu, vaikka sieltä ei edes saa aikoja vaan käsketään menemään omaan terveyskeskukseen? Mites ne kalliit kirjat, joista on tentti tulossa ja kirjassa kuukausien lainausjonot? Entäs eläminen ja vuokra, kun työtön saa ne ilmaiseksi? Yhdysvalloissa esim monesti lukuvuosimaksuun sisältyy ruoat sekä asuminen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaika kannattaa käyttää nimenomaan siihen opiskeluun, ei bileissä hillumisiin, tai kalliisiin ravintolakäynteihin. Neljä vuotta pihistelyä ei ole pitkä aika. Syö kunnolla aina kela-tuettuja opiskelijalounaita, niin ravitsemus säilyy hyvänä.
Ne kelatuetut opiskelijalounaat ovat nykyisin aika kalliita, eikä allergioita huomioida, harvoin on mitään mitä pystyy syömään, ja lisäksi pitää ostaa päälle vielä bussilippu. Olen kyllä samaa mieltä, jos ei syö kunnolla eikä ravitsevasti, ei jaksa opiskella. Niissä bileissä, tapahtumissa ja matkoilla käyvät ovat pääosin niitä rikkaiden perheiden lapsia (joita yliopisto on muuten täynnä), joiden vanhemmat tukevat opiskelua.
ap
Ei opiskelijan tuet ennenkään olleet suuria. Kun opiskelin, niin opintoraha oli alle 100 euroa kuussa. Asumislisä ei ollut paljoa. Opiskelija-asunnoissa asui kaksi opiskelijaa parinkymmenen neliön yksiössä.