4 päiväinen työviikko. Useammalle töitä ja vähemmän uupuneita!
Kannatetaan! T. Työttömäksi joutunut, jonka veli sai burn outin
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Miten se toimisi käytännössä asiantuntijatyössä. Otettäisiinko neljän hengen tiimiin yksi resurssi lisää, ja työt jaettaisiin viidelle. Yhden henkilön palkkaus maksaa työnantajalle työntekijän palkan plus 70-80% päälle kuluineen. Työantaja saisi jokaiselta työntekijältä 80% panoksen ja muut työantajan kulut pysyisivät samoina. Näillä spekseillä ei tule toteutumaan koskaan.
Mutta usein työantajalle sopii 4-päiväinen työviikko pienemmällä palkalla. Sitten pitää itse huolehtia työpanos vastaa tätä.
On paljon tapauksia, joissa lyhennettyyn siirtyminen on jopa parantanut tuottavuutta per työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se toimisi käytännössä asiantuntijatyössä. Otettäisiinko neljän hengen tiimiin yksi resurssi lisää, ja työt jaettaisiin viidelle. Yhden henkilön palkkaus maksaa työnantajalle työntekijän palkan plus 70-80% päälle kuluineen. Työantaja saisi jokaiselta työntekijältä 80% panoksen ja muut työantajan kulut pysyisivät samoina. Näillä spekseillä ei tule toteutumaan koskaan.
Mutta usein työantajalle sopii 4-päiväinen työviikko pienemmällä palkalla. Sitten pitää itse huolehtia työpanos vastaa tätä.
On paljon tapauksia, joissa lyhennettyyn siirtyminen on jopa parantanut tuottavuutta per työntekijä.
Virkeämpi ja tyytyväisempi työntekijä -> järkevämpiä ratkaisuja, vähemmän virheitä
Tätä minäkin olen työttömänä miettinyt, Nykysysteemi on ihan järjetön. Minä työttömänä masennun, syrjäydyn, passivoidun ja köyhdyn, olen yksinäinen ja toimenton ja haluaisin edes jotain tehdä. Työelämässä olevat ystävät taas ovat aivan ylikuormittuneita ja burnoutin partaalla, töitä on LIIKAA ja elämään ollaan tyytymättömiä ja uupuneita, tavallaan kadehditaan työttömiä mutta ei sitten kuitenkaan kun tiedostetaan että sitten olisi vielä kurjempaa. Elämässä ihmisen ongelma on joko se että ei ole töitä tai se että on töitä. Miettikää jos sen sijaan kaikki pystyisivät tekemään esim 3pvää viikossa töitä. Kaikilla olisi osallisuuden kokemuksia mutta kukaan ei ylikuormittuisi. Työt jakautusivat reilusti ja tasan ja ihmisen elämä olisi sopiva kultainen keskitie, kaikki tekisivät jotain mutta työ ei veisi koko elämää. Käytännössä tällainen olisi aika haastava toteuttaa, mutta onhan se ihan hullua että nyt on sellainen joko tai järjestelmä, kun oikeasti varmaan kaikki hyötyisivät ja voisivat paremmin keskitien mallissa.
Jospa Suomen talous saataisiinkin nousuun sillä keinolla, että ryhdyttäisiin tekemään 6 päiväistä työviikkoa ainakin niin pitkään kunnes maan talous on tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Jospa Suomen talous saataisiinkin nousuun sillä keinolla, että ryhdyttäisiin tekemään 6 päiväistä työviikkoa ainakin niin pitkään kunnes maan talous on tasapainossa.
Joo ja saadaan enemmän väsyneitä ja burn outiin sairastuvia ihmisiä... Onko vielä hyvin ideoita?? :D
Vierailija kirjoitti:
Järkevä idea joten ei tule tapahtumaan. Suuntaus on ihan toinen. Jos et tee kolmen ihmisen töitä olet alisuorittaja joka saa potkut.
Inhokkisana, alisuoriutuja
Tämähän olisi oikeasti hyvä ehdotus
Hyvin sopii mutta onko porukka valmis 20prosentin palkan pienentämiseen?
No, itse tein sopimuksen lyhyemmästä työviikosta, veroprosentin lasku kuittaa erotuksen, laskekaa. Palkasta pitää jäädä 10-20% säästöön, joten eiköhän jokainen pysty tekemään 4-päiväistä noin talousmielessä ? Tiedän, tästä kommentista ei pidetä, koska niin suuri osa suomalaisista elää niin kädestä suuhun, että 1000€ lasku on jotain ihmeellistä, ainakin työssäkäyvälle, jos nyt ilmapiiriä tällä palstalla tulkitsee yhtään ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
No, itse tein sopimuksen lyhyemmästä työviikosta, veroprosentin lasku kuittaa erotuksen, laskekaa. Palkasta pitää jäädä 10-20% säästöön, joten eiköhän jokainen pysty tekemään 4-päiväistä noin talousmielessä ? Tiedän, tästä kommentista ei pidetä, koska niin suuri osa suomalaisista elää niin kädestä suuhun, että 1000€ lasku on jotain ihmeellistä, ainakin työssäkäyvälle, jos nyt ilmapiiriä tällä palstalla tulkitsee yhtään ajatuksella.
Oikeasti olisi hyödyllistä, koska osa työntekijöistä työskentelee kipurajalla, että iskeekö burn-out vai eikö. Burn-out tulee kaikille todella kalliiksi. Työntekijälle itselleen, työnantajalle ja yhteiskunnalle.
Mutta lyhyellä 3 kk aikaikkunalla ennen burnouttia työntekijä tekee usein maksimitulosta pienen hetken. On kuitenkin kallista kouluttaa seuraaja, kun siihen voi mennä joskus useita vuosia. Asiakas sitten ihmettelee 3 vuotta, kun kukaan ei osaa mitään kunnolla.
Nykyinen suuntaus: Burnout-saikkua-työttömyys-pitkäaikaistyöttömyys ja viimeistään tässä kohtaan huomaa että elämä vaikka pitkäaikaistyöttömänä on parempaa kuin burnoutin keskellä.
Olen tehnyt jo vuosia alle 30- tuntista työviikkoa. Onneksi työnantajalle käy. Rahat riittävät ihan hyvin. Muille töitä. Niin ja itselle vapaa-aikaa ja lyhyitä päiviä. Olinkin ennen aina burn-outissa liian työn ja stressin takia.
Nosto