Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suvussasi Hyacinth Bucket (bouquet) tyylistä hahmoa, joka kokee tarvetta olla "ylempää luokkaa" ja hienompi kuin kaikki muut?

Vierailija
19.05.2025 |

Omassa suvussani on. Pariskunta, jossa molemmat niin työväenluokkaa lähtöjään kuin olla voi, mutta koska tällä sukulaiseni vaimolla (Hyacinth) on yliopistokoulutus, niin on sen myötä kohonnut omasta mielestään ylempään luokkaan vieden sukulaiseni (Richard) mukanaan, joka on ammatiltaan putkimies. Mainittakoon kyllä, että heillä on miljoonien eurojen omaisuus (perintöjen myötä). Mutta itse olen vähän sitä mieltä, että yläluokkaan pitää syntyä, ei sinne voi liittyä uutena jäsenenä. Enkä tajua alunperinkään mitä hävettävää työväenluokkaisuudessa on. Itse olen suunnattoman ylpeä siitä. Olen myös suunnattoman ylpeä sukuni saavutuksista erään TUL seuran parissa.

Mutta palatakseni Hyacinthiin & Richardiin, niin aivan kaikki samat ilmiöt ovat havaittavissa mitä pokka pitää sarjassakin heidän taholtaan. Hyvä esimerkkinä se, että oli joskus teettänyt sukututkimuksen minun suvustani (ei omastaan), jossa on etsitty kaikki linkit kuuluisuuksiin, joita nyt sitten mainostetaan, että olemme heidän sukuaan ym.

-Onslow

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni. Jatkuvaa namedroppailua ja matkoilla kehumista. Jos muita ärsytti tämä, heidät leimattiin kateellisiksi. Arkkipiista sitä ja tätä siellä ja täällä jne. Hän on perustyön yläpuolella ja niitä töitä varten on ihan omat tyyppinsa, eli duunarit. Kuitenkaan mistään ei halunnut maksaa, joten kaikki duunaritöitä vaativat hommat jäivät tekemättä. Köyhä siirtokarjalainen tausta vaikuttaa läpi elämän.

Vierailija
82/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On! :D Minun kaksi vanhinta tätiä, muistan vaikka olin vasta ala-asteikäinen ja he olivat noin nelikymppisiä ja kovia Dynastia tv-sarjan faneja 80-luvulta saakka, nauhottivat vhs:lle kaikki jaksot, ja laitattivat itsensä "Krystlen" (Linda Evans) ja "Alexiksen" (Joan Collins) näköisiksi. Nämä

https://i.pinimg.com/564x/dd/15/fc/dd15fc26bfa523feb5e66fff8e1efbe6.jpg

Toinen raidoitti hiuksensa vaaleiksi ja kähersi otsatukkaa sivuille, ja toinen värjäytti tummanruskeiksi ja otti permanentin. Ilmestyivät sukujuhliin kultalamee-vaatteissa, hattuja joissa verkko silmien edessä, valtavia olkatoppauksia, muhkeita turkistakkeja. Opettelivat ulkoa noiden naisten repliikkejä suomeksi, ja halusivat kuulostaa rikkailta ja opettelivat noiden naisten eleet jopa, ja ruokatottumuksia. Meidän tavisten keskellä. Kaikki oli heillä suurempaa ja hienompaa. Minusta he näytti hienoilta tuolloin, kuin suoraan telkkarista. Nyt huvittaa kun ajattelee.

Kävivät kosmetologilla, viettivät aikaa kampaajalla, miehensä maksoivat kaiken. Toinen yritti saada miestään laittamaan Blake Carringtonin eli sarjan vanhemman miehen puvun päälle sama mihin menivät. Kerran serkkuni joka oli noin neli-viisivuotias poika, katsoi noita kun ilmestyivät niin viimeisen päälle diivoina tilaisuuteen meikeissä, hiukset laitettuna, toisella turkki päällä, joten lapsen suusta tuli totuus: "sä näytät ihan sirkuspelleltä, ja sä näytät isolta karhulta". xD :D :D

Tuon jälkeen tuo Dynastia-leikki hiipui ja myöhemmin ne keksi toisen tv-sarjan kopioitavaksi, eli Kauniit ja Rohkeat! :D

Kuulostaa hauskalta parivaljakolta! Vai olivatko lähinnä rasittavia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti. Hän on syntynyt sotien jälkeen, 1947. Lapsuus ääriköyhä, 9 lasta perheessä, isä kuoli syöpään keski-iässä, eikä siihen aikaan ollut sosiaaliturvaa. Pärjäilivät nipinnapin hengissä pysyen pienviljelyllä ja usein 1-2 elikon pitämisellä, esim. sika lihotettavaksi ja sitten teuraaksi ja säilöön. Perhe oli paitsi köyhä, myös sivistyksestä kiinnostumaton. Kukaan ei esim. lukenut tai harrastanut kulttuuria. Koulu jäi siihen 4 vuoden pakolliseen, tosin jo ihan taloudellisesta pakostakin, mutta ei äitini äiti koulua muutenkaan tärkeänä pitänyt. Siellä kuulemma vaan perse leviää ja tulee laiskaksi, kun istuksii lukemassa päivät pitkät.

No, äitini sitten kaupassa töissä ollessaan kohtasi isäni, joka oli oikein maisteri, silloin olevinaan iso herra maaseutukylässä, ihastuivat, ja menivät naimisiin. Ja äidistäni tuli kunnon Hyacinth Bucket sen myötä, kun tunsi alemmuutta omasta taustastaan ja siitä, ettei osannut monia varakkaampien ihmisten elämään liittyviä käytöstapoja, kuten esim. miten toimitaan ravintolassa. Hän otti sitten sen "köyhän maalaisjuntin hävityksen" oikein elämäntehtäväkseen, ja muuttui hirveäksi snobiksi 😅 Kyllä piti olla kaikki oikeat designesineet kotona, oikeanlainen pukeutuminen ja tyyli jne, että näyttäisi selvästi vähän parempaan luokkaan kuuluvalta.

Vierailija
84/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa alkuteksissä vähän haiskahti tuo työläistausta ja miljoonperintö.

Vierailija
85/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Olen syntynyt keskiluokkaan, mutta noussut ylempään keskiluokkaan. Sisarukset lapsineen taas tippuneet duunariluokkaan. Kuilu on jotenkin todella iso. Häpeän heidän ylipainoa, pukeutumista ja monia tapoja, vaikka eivät varsinaisia weeteitä olekaan.

Vierailija
86/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puolelta täysi Bucketin pariskunta. Exällä oli Hyacinth. 

Vierailija
87/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuolla ketjun alussa 

tiheärivinen nyymikommentti 

vuoden takaa. 🧐🙃

Hauska ketju, muistan tämän. x

Vierailija
88/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä! Olen syntynyt keskiluokkaan, mutta noussut ylempään keskiluokkaan. Sisarukset lapsineen taas tippuneet duunariluokkaan. Kuilu on jotenkin todella iso. Häpeän heidän ylipainoa, pukeutumista ja monia tapoja, vaikka eivät varsinaisia weeteitä olekaan.

Mulla on sama. En voisi viedä lapsuudenperhettäni mihinkään tapahtumaan esimerkiksi. Kaksin käsin ryyppäämistä, ruokotonta kielenkäyttöä, alipukeutumista. Rakastan heitä kovasti enkä siis todellakaan halua muuttaa heitä, mutta en halua heidän myöskään nolaavan itseään, enkä enää aikuisena halua selitellä heidän puolestaan. Olen Hyacinth ihan vaan omissa piireissä.

Vierailija
89/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa merkit mistä huomaa että henkilö kokee olevansa ylempänä? 

Vierailija
90/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli sellainen, mutta jossain määrin se oli ihan perusteltua. Hänellä oli korkeakoulututkinto psykologiasta aikana, jolloin naisten kouluttautuminen ei ollut niin helppoa. 

Vierailija
91/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta #87. Sain kotona laajan yleissivistyksen, vaikka äitini oli yh +

Kelan statuksella oleva 100% invalidi;

työkyvyttömyyseläkkeellä jo alle

30-vuotiaana hirvittävän 

synnytystragedian seurauksena.

Tästä kiitollinen. Tapasi kuitenkin 

4+ vuotta nuoremman, 

särmän poliisimiehen; he rakastuivat.

Heidän suhteensa kesti 20 vuotta.

Minulla oli hieno mies isän ja

miehen mallina. x

Vierailija
92/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi sisko. Hyvin narsistinen henkilö lisäksi ja aivan erilainen kuin me muut. Ei huumorintajua, arvostelee kaikki muut ja yrittää näyttää sosialiluokkaansa ylempää ihmistä

Vierailija
93/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin Hyacintin komenteleva ja 'minä tiedän parhaitten' luonne löytyy sekä minulta että isosiskoltani.

Aikaseen saatiin ottaa vastuuta, ehkäpä tämä vaikutti asiaan.

Vierailija
94/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttavapiirissä pariskunta, josta ainakin vaimo saattaa ajatella olevansa muita ihmisiä parempi. (Asiat kunnossa, talo hieno ja siisti, auto näyttävä jne).

Joskus on tullut mieleeni, haluavatko pitää yhteyttä meihin siksi, että voisivat tuntea ylemmyydentuntoa.

Onko mahdollista, tarvitsevat epätäydellisiä ihmisiä ympärilleen, jotta oma täydellisyys tulisi paremmin esille.

Juurikin tämä . 

Vierailija
95/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sellainen täti, on kuollut jo, kuten kaikki vanhemmat sukulaiseni. Yrittäjämiehensä siivellä nousi köyhistä oloista oman kylänsä kaapin päälle, oli nousukas pahinta laatua. Mies taas oli vaatimattomista vaatimattomin, olisi jättänyt kamalan vaimonsa lasten ollessa pieniä, mutta tätini sairastuminen rintasyöpään "pelasti" sen avioliiton, mies oli vanhan ajan kunnian mies. Tätini kohteli miestään arvottomasti monta vuosikymmentä, mutta miehensä hautajaisissa täti oli aivan hukassa. Kun hyvästelin tätini lähtiessäni, mieleen nousi vastaansanomattomasti Niskavuoren Heta -elokuvan loppusanat: suren minkä suren, Akustia ei ole enää. Eli vasta kun toinen on kokonaan poissa ja on liian myöhäistä, tajuaa tämän arvon.

Niin, ehkä tätini ei sittenkään ollut luonteeltaan Hyacinth vaan enemmänkin Niskavuoren Heta. Nousukkuus kyllä oli Hyacinth-tasoa. 

Vierailija
96/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anoppini haiskahtaa Hyasintiltä, ei ulkoiselta olemukseltaan kun pukeutuu kirpputorimuotiin, vaan puheiltaan. Hän "tuntee" kaikki ohimennen tavanneensa tai edes nähneensä kaupungin silmäätekevät poliitikot ja kirkonmiehet ;) Vierailuilla hänen luonaan  hän laveasti kertoili "tuttujensa" (sanomalehdestä luettuja) kuulumisia ja tekemisiä antaen ymmärtää saaneensa nämä tiedot face to face. Kertoilee nykyään hoivakodin henkilökunnalle hienoista tuttavistaan.

Äitini, tavallinen vain keskikoulun käynyt konttorska, pukeutui arkenakin jos ei juhlavaatteisiin niin ainakin kuin olisi ollut menossa päivällisille kaupungin hienoinpaan ravintolaan. Antoi ymmärtää olevan hienompi kuin koulutetummat siskonsa, joita katsoi nenänvartta pitkin nokka pystyssä. Varsinkin isäni sisaret olivat vain välttämätön paha, hänen "armostaan" esim. joulunviettoon kutsuttuja. Olihan toinen eronnut, hyi, ja toinen vanhapiika, hyi, hyi! Aivan avoimesti nyrpisteli nenäänsä heidän "haisevalle" koiralleen.

Ja kulissit olivat tietysti pidettävä kunnossa, olimmehan se "ihanneperhe" hänen sisarusparvestaan: 2 lasta (poika ja tyttö, oikeassa järjestyksessä syntyneet), omakotitalo, uima-allas ja lipputanko ;) Vain koira puuttui, sattuneesta syystä...Yhdellä sisarella oli "liikaa" lapsia, toisella vain poikia ja kolmannella juoppo mies.

Vierailija
97/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs rouva on osoittanut minulle paikkaani joka kerran tavatessa.

Päivällisten jälkeen hän hyvästellessä totesi, että "On aina hauska nähdä miten tavallinen kansa elää!". Tai kun sitten rahvaan edustajana, ilmeisesti jotenkin vahingossa,  päädyin heillä salin puolelle niin rouva esitteli minulle opiksi ja ojennukseksi sekä mielen ylennyksesksi jotain niinkin omintakeista kuin Artekin kalusteita. Tai kun hain hänen miehensä mennessämme lentokentälle, rouva osoitti minulle odottelupaikan ulkokuistilta. 

Voi hyvä ihme kuitenkin. Se kuuluisa Hyacinth-hetki saattaa syntyä, kun rouvalle joskus selviää, että minä olen hänen miehensä pomo.

Vierailija
98/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Minä itse. Minusta on tulossa hyvää vauhtia oman elämäni Hyacinth Bucket, ei kun anteeksi Bouquet. :D Inhoan huonoa käytöstä, pukeudun hienosti ja puhun hyvästä suvustani jokaiselle joka jaksaa kuunnella. Pyydän anteeksi. Minulla ja Hyacinthilla on vain yksi ero, hän on työnväenluokkaisesta suvusta mutta minä olen ihan oikeasti ylemmän keskiluokan sivistyssuvusta.

Tämä. 

Vierailija
99/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täti joka brassailee hienoilla sukujuurilla, nappasi kaikki kuolleiden sukulaisten hienot antiikit, rakensi viinikellarin mökille (!) ja dissaa firmansa työntekijöitä jotka ovat muilta mailta ja saavat nälkäpalkkaa.

Vierailija
100/102 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listaa merkit mistä huomaa että henkilö kokee olevansa ylempänä? 

Jos joku kertoo että lapsensa on aloittanut cheerleading- tai frisbeegolf -harrastuksen, se parempi ihminen kehuu miten hänen lapsensa harrastavat sentään tennistä, balettia, ratsastusta ja oikeaa golfia :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän