Onko suvussasi Hyacinth Bucket (bouquet) tyylistä hahmoa, joka kokee tarvetta olla "ylempää luokkaa" ja hienompi kuin kaikki muut?
Omassa suvussani on. Pariskunta, jossa molemmat niin työväenluokkaa lähtöjään kuin olla voi, mutta koska tällä sukulaiseni vaimolla (Hyacinth) on yliopistokoulutus, niin on sen myötä kohonnut omasta mielestään ylempään luokkaan vieden sukulaiseni (Richard) mukanaan, joka on ammatiltaan putkimies. Mainittakoon kyllä, että heillä on miljoonien eurojen omaisuus (perintöjen myötä). Mutta itse olen vähän sitä mieltä, että yläluokkaan pitää syntyä, ei sinne voi liittyä uutena jäsenenä. Enkä tajua alunperinkään mitä hävettävää työväenluokkaisuudessa on. Itse olen suunnattoman ylpeä siitä. Olen myös suunnattoman ylpeä sukuni saavutuksista erään TUL seuran parissa.
Mutta palatakseni Hyacinthiin & Richardiin, niin aivan kaikki samat ilmiöt ovat havaittavissa mitä pokka pitää sarjassakin heidän taholtaan. Hyvä esimerkkinä se, että oli joskus teettänyt sukututkimuksen minun suvustani (ei omastaan), jossa on etsitty kaikki linkit kuuluisuuksiin, joita nyt sitten mainostetaan, että olemme heidän sukuaan ym.
-Onslow
Kommentit (58)
Naapuri mies on ulkonäöltään kuin Richard, rouva luonteltaan kuin Hyacinth.
On kaupan kassa, mutta ulkopuolisille kertoo olevansa rahoitusalalla.
Muuten hyvin ahne, mitä vain saa ilmaiseksi, niin tarraa siihen.
Rooli Hyacinth ei ole kuitenkaan ahne, vaikkakin on hieman erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutuksena vielä ne Pokka Pitää-sarjan hahmot, kukkasiskoksest:
Hyacinth oli se kiekuva ja teeskentelevä päähenkilö.
Daisy oli se kaljottelevan Onslowin hissukka vaimo.
Rose oli se kevytkenkäinen minihameinen sisko, pubiruusu.
Violet oli se sisko jota näytettiin vähiten mutta joka oli päässyt varakkaisiin naimisiin, ja niillä oli Mersu, ponitalli ja muuta hienompaa.
Room for a pony, ei ponitallia :)
Mikä tuo sitten on, ponille pilttuu? Vuokratallipaikka ponille? Oma makuuhuone ponille? :D
Tilaa ponille. Ei siis omaa huonetta, tallia vaan muuta vaan yksinkertaisesti niin iso kartano, että siellä on tilaa ponille. Vaikka se oma huone.
Ei suvussa mutta aikoinaan yläasteella koulukaverini piti todella hienona, että sukupuuni syövereissä jossain kaukana menneisyydessä on joku ruotsalainen aatelinen. Sukuni yleisesti ottaen on melkoisen kaukana aatelistosta. Hän siis halusi itse puhua sukututkimuksesta ym. En tuo tätä huikean siniveristä (sarkasmia jos joku ei tajua) taustaani yleensä esille. Mutta siis tämän koulukaverin silmissä olin "parempaa kategoriaa" tämän johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri mies on ulkonäöltään kuin Richard, rouva luonteltaan kuin Hyacinth.
On kaupan kassa, mutta ulkopuolisille kertoo olevansa rahoitusalalla.Muuten hyvin ahne, mitä vain saa ilmaiseksi, niin tarraa siihen.
Rooli Hyacinth ei ole kuitenkaan ahne, vaikkakin on hieman erikoinen.
Tätäkin olen aina ihmetellyt, että joidenkin ihmisten pitää jopa keksiä itselleen hienompi ammatti, koska eivät kehtaa sanoa rehellisesti mitä ovat. Yksi tyyppi vanhasta naapurustosta kertoi kaikille olevansa, jonkun osaston johtaja, jolla on 30 alaista. Liikkui aina työvaatteet päällä. Kaikki alkoivat ihmettelemään kun tämä tulee aina työaikoina jokapuolella vastaan. Sitten myöhemmin selvisi, että tämä tyyppi on ollut vuosia työtön, mutta kukaan ei kehdannut sanoa hänelle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kelloliikkeestä muinoin kuultua, kun tämä sarja oli suosiossa.
Hyasinttimainen vähän hienompi täti-ihminen kiekaisee innoissaan tiskillä kellonremmejä katsoessaan: Ai tämä on aitoa genuiinin nahkaa!
Koska remmissä luki "genuine leather".
:D :D :D
Vanha kaupunkitarina, milloin missäkin muka tapahtunut. Olkoon tällä kertaa vaikka kelloliikkeessä sitten 😉
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Minä itse. Minusta on tulossa hyvää vauhtia oman elämäni Hyacinth Bucket, ei kun anteeksi Bouquet. :D Inhoan huonoa käytöstä, pukeudun hienosti ja puhun hyvästä suvustani jokaiselle joka jaksaa kuunnella. Pyydän anteeksi. Minulla ja Hyacinthilla on vain yksi ero, hän on työnväenluokkaisesta suvusta mutta minä olen ihan oikeasti ylemmän keskiluokan sivistyssuvusta.
Eli sinullakin on hmo Sheridan, joka pummii rahat isältä?
Vierailija kirjoitti:
On. Minä.
Minusta Hyacinth on ihana hahmo. Tavoittelee täydellisyyttä, harmoniaa ja kauneutta mutta aina tulee vastaan kaikkea epämiellyttävää ja kyseenalaista ihan kuin oikeassakin elämässä yleensä käy.
Sarjan Hyacinth on myös itseironinen hahmo,hänelle käy välillä niin sanotusti hassusti.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta yksi syntyperältään aatelissukuinen on koko ikänsä yrittänyt larpata tavista. Menee välillä niin överiksi, ettei voi kuin nauraa.
Ei se kovin hauskaa ole. Suomessa ei tarvitse olla kovin koulutettua tai vaurasta sukua että saisi osakseen halveksuntaa, vihaa ja väkivaltaa. Itsekin olen ylemmän keskiluokan lapsi tehdaspaikkakunnalta, ja taidan sen seurauksena edelleen "larpata tavista". Crocksit ja verkkarit, ikivanha kottero autona jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutuksena vielä ne Pokka Pitää-sarjan hahmot, kukkasiskoksest:
Hyacinth oli se kiekuva ja teeskentelevä päähenkilö.
Daisy oli se kaljottelevan Onslowin hissukka vaimo.
Rose oli se kevytkenkäinen minihameinen sisko, pubiruusu.
Violet oli se sisko jota näytettiin vähiten mutta joka oli päässyt varakkaisiin naimisiin, ja niillä oli Mersu, ponitalli ja muuta hienompaa.
Room for a pony, ei ponitallia :)
Mikä tuo sitten on, ponille pilttuu? Vuokratallipaikka ponille? Oma makuuhuone ponille? :D
Tarkoitti, että talossa on niin iso huone, että sinne mahtuu poni. Joskus englannin kielen suomennokset eivät aukea katsojille.
Hyacinth on ihan huippu. Turpaan tulee ja noloja tilanteita, mutta se ei Hyasinttia lannista, vaan heti ollaan suunnittelemassa uusia kynttiläillallisia toivorikkaina sosiaalisesta noususta eliittiin asti.
Olen tullut vanhaksi. Ajattelen, että ei se niin pahaa ole, jos haluaa vähän hienompaa, pitää kotinsa ja ukkonsa ja puutarhansa siinä sivussa tiptop, pukeutuu nätisti ja muita arvostavasti, pitää huolta asuinympäristönsä kunnosta ja rauhasta, ja ehkä arvostaa titteleitä ja muuta ulkokultaisuutta. Pahempaakin on tässä maailmassa. Paljon, paljon pahempaa.
Tällaiset Hyasintit voivat vähän karsastaa ja aliarvioida itseään alempina pitämiään tyyppejä, kohdella ikävähköstikin, mutta harvemmin todella huonosti, koska se ei sovi siihen 'olen vähän hienompi kuin muut' -ideologiaan. Öykkärit tekevät niin. Hyasintit - huonolla sosiaalisella silmällä - aiheuttavat korkeintaan kiusallisia tilanteita ja puolen vaihtamisia kaduilla.
Hyasintti ei ole pohjimmiltaan paha ihminen ollenkaan, hän on vain pinnallinen ja tykkää pinnallisista asioista. Eniten Hyasinttien käytöksestä loukkaantuu toiset hyasintit. Varsinkin jos hyasintti on katsonut sitä toista hyasinttia 'sillä silmällä' eli luokitellut itseään alemmaksi, vaikka esmes ihan roskaväeksi asti...Se on silloin hirrrveä majesteettirikos. Heh.
On. Perusti perhekodin, jotta saa helppoa rahaa ja hienon talon. Valittaa jatkuvasti, kun pitää jotain saamarin kakaroitakin katsella. Haaveilee olevansa kartanonrouva, jota piiat ja rengit palvelevat. Välillä hänellä on ollut töissä ohjaajia, joita on pitänyt lähinnä omina palvelijoinaan. Yrittää epätoivoisesti mielistellä julkkiksia, mikä kääntyy vihaksi kun eivät lämpene. Järkyttävä ihminen, ja mikä pahinta, totaalisen väärällä alalla.
Mieheni on. Hänellä on yliopistokavereille eri astiastot kuin yläkouluaikaisille "vähemmän akateemisille" kavereille. Piti kahdet valmistujaisjuhlat, koska ei kehdannut tuoda työväenluokkaista perhettä samoihin juhliin kuin yliopistokavereita.
Anoppi. Hän on hyvin tittelien perään ja kusee varmaan yhä hunajaa, kun isäni kautta hän pääsi yli 20 vuotta sitten erääseen "fiiniin paikkaan".
Kerran oli varsinainen Hyacinth-hetki, kun ruokapöydässä haukkasin Lidlin kaurasydäntä ja anoppi syöksyi kurkkaamaan selkäni takaa kasvojeni viereen ja mainitsi leivän olevan luomua! 😂 Tämän tason asioita hänellä on tapana hehkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on lähinnä Daisyn ja Hyacinthin yhdistelmä.
Rose oli paras!
Ei ehkä omana äitinä kuitenkaan.
luulen, että monen mielestä minä olen sukuni (ja mieheni suvun ) Hyacinth, ehkä sillä erolla, että minä en jatkuvasti epäonnistu yrityksissäni. Eikä minua harmita se millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin noista hienosta "Dynastia-sarjan staratädeistäni" 1-sivulla, niin äiti muistutti sellaisesta kun nämä olivat nähneet telkkarista Dynastian naisten syövän juhlissa kaviaaria mikä tietenkin rikkaiden mustaa sammen mätiä eli aitoa kaviaaria, joten nämä tädit jotka eivät muusta tienneet eikä tajunneet, olivat tärkeinä selittäneet miten he syö vain kaviaaria, ja kävi ilmi että Kallen mätitahnatuubista pruutasivat pienten voileipäkeksien päälle ja vastenmielisen oloisina kiskoivat sitä naamaansa :D Koska hienompaa ;D ;D
Nämä olisi ollut mahtavaa tavata. Tuliko heistä taviksia? T pastorskan sukulainen, jota paheksutaan nyt siitä kun en laittanut kiitoskirjettä (tai edes soittoa) asiasta, jota en ollut pyytänyt saati halunnut.... Vaihtaisin dynastiatäteihin anytime. Pastorskasta on aika jättämässä vuoden sisällä, joten Richardia pitää ulkoiluttaa, taas huomenna. huokaus.
Toinen täti muutti myöhemmin maalle Dynastian sekä Kauniiden ja Rohkeiden jälkeen, tuli melko tavis joka tykkäsi touhuta puutarhassa, ja hän on yhä elossa, mutta toinen täti jäi kaupunkiin leikkimään Dynastian jälkeen Kauniita ja Rohkeita :)
Isä sanoi joskus ysärillä leikillään että harmi kun meiltä jäi suvusta puuttumaan Falcon Crestin ja Dallasin tädit. Kun oli vain Dynastiaa, ja Kauniita ja Rohkeita ;D
Miespuolinen Hyacinth löytyy tuttavapiiristä. Nelikymppinen joka menee eri tilaisuuksiin, katsoo muita pitkin nenänvarttaan ja tokaisee "hyi, miten tänne on eksynyt kansakunnan alempi kirjo" tai vastaavaa. Ihan junan tuoma maalta, mutta leikkii olevansa niin porvaria. Innostuu kaikesta pikkasen paremmasta ja kokee olevansa etuoikeutettu. Sellaisesta joka on monille pelkkää arjen luksusta.
Lapsillani on erikoinen ja ristriitainen isoäiti. Toisaalta on ylpeä duunaritaustastaan ja on mukana puoluetyössä. Moni asia on " revitty pienen ihmisen selkänahasta". Eli ei ole Hyasintti.
Sit taas toisaalta kaikki pienetkin yhteydet naapurin kaiman johtajakummisetään, professoreihin, tuomareihin ja vauraisiin ihmisiin tuodaan esille ja toivotaan lastenlapsista menestyneitä lakimiehiä tms eli on Hyasintti.
Ihanaa, että joku muukin on samaa mieltä. En ole koskaan ymmärtänyt, että katsojan pitäisi ilmeisesti inhota Hyacinthia? Mutta minäpä en tee niin, itse asiassa rakastan hänen hahmoansa.