Saako rivitaloon omalle pihalle kylvää niityn?
Haluaisin muuttaa oman pihani nurmikon niityksi kylvämällä kauniita niittykukkia. Saako niin tehdä? Pörriäiset kiittäisivät ja ei tarvisi taistella ruohonleikkuun kanssa. Vaan onko sallittua tai oikein naapureita kohtaan?
Kommentit (50)
Yleensä ne on taloyhtiön hallinnassa, mutta jos teillä ne on yhtiöjärjestyksessä määrätty osakkaille niin saa
Rivitalo-osakkeen pihaplänttisi ei ole omasi, vaan taloyhtiön. Kuten se asuntokin.
Kysy taloyhtiön vastuuhenkilöltä, saatko perustaa pläntillesi "niityn".
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voit tehdä mitä vaan kunhan et kerro isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle. Sen virheen jos teet niin sitten voi mennä vähän vaikeammaksi.
Kannattaisi tsekta säännöt.. ikävämmäksi menee kitkeä niitä rikkaruohoja koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne on taloyhtiön hallinnassa, mutta jos teillä ne on yhtiöjärjestyksessä määrätty osakkaille niin saa
Ei saa silloinkaan voi olla julkisivuista löhtien pihaa myöten talon säännöt ja kaupungin omat määräykset tuskin siellä saa romuautojakaan säilyttää vaikka kuinka oma piha olisi
Niityn perustamiseksi ei riitä kylvö. Ei lähellekään.
Asun rivitalossa ja meidän taloyhtiössä pihan hallinta kuuluu asukkaalle. En keksi miksei piha voisi olla niitty. Kannattaa kylvää siihen vaikka ketokukkia.
Kysy teidän taloseriffiltä tai pihapoliisilta.
Säännöissä lukee, että omistaja huoltaa pihaansa ja vastaa itse sen istutuksista ja nurmesta. Ei lue muuta. Ap
Pieni vinkki. Jos huoltoyhtiö leikkaa teillä nurmikot LAITA SELKEÄ KYLTTI MISSÄ LUKEE ÄLÄ LEIKKAA. Ei riitä että sanot kerran jos näet jonkun tulevan leikkurin kanssa koska aina ei ole sama tyyppi töissä. Ja piha ei tod näk ole omasi joten jos muutat joutuu yleensä palauttamaan pihan alkuperäiseen kuosiin/ nurmikkoon
Vierailija kirjoitti:
Niityn perustamiseksi ei riitä kylvö. Ei lähellekään.
Mitä vaatii? Ap
Vierailija kirjoitti:
Pieni vinkki. Jos huoltoyhtiö leikkaa teillä nurmikot LAITA SELKEÄ KYLTTI MISSÄ LUKEE ÄLÄ LEIKKAA. Ei riitä että sanot kerran jos näet jonkun tulevan leikkurin kanssa koska aina ei ole sama tyyppi töissä. Ja piha ei tod näk ole omasi joten jos muutat joutuu yleensä palauttamaan pihan alkuperäiseen kuosiin/ nurmikkoon
Taloyhtiössä piha ei ole ikinä asukkaan oma, ei myöskään asunto.
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin, piha oli täynnä voikukkia, horsmia ja nokkosta. Kuvia on todisteena. Jouduin itse kitkemään ne ja istuttamaan uuden nurmikon. Taloyhtiö sanoi, että sellaisena olen sen ostanut. Ap
Jos rivitalon takapiha on aidattu, sinne voi istuttaa ja kylvää mitä haluaa. Kukkaniitty olisi ihana myös talojen etupihalla tylsän nurmikon sijaan.
Mielestäni ei saa. Tämän olisin tehnyt myös itse. Seuraava joutuu perustamaan nurmikon jos sellaisen haluaa.
Tuo niittykukkapelto tehdään ihan eri tavalla.
Määrittele niitty? Niitty ei ole noin 10-15 neliötä, niitty on kooltaan yli hehtaarin enkä ole vielä nähnyt rivaria jossa on niin paljon pihaa...ja minä olen entisenä kiinteistövälitys yrittäjänä nähnyt niitä paljon!
Vierailija kirjoitti:
Määrittele niitty? Niitty ei ole noin 10-15 neliötä, niitty on kooltaan yli hehtaarin enkä ole vielä nähnyt rivaria jossa on niin paljon pihaa...ja minä olen entisenä kiinteistövälitys yrittäjänä nähnyt niitä paljon!
Tuuppa kattoo mun mänsiön plösö ni näät niityn
Vierailija kirjoitti:
Jatkan itse edellistä; sitä paitsi piha on taloyhtiön omaisuutta, ei sinun. Eli soitto isännöitsijälle ja tod.näk. lupaa ei heltiä koska pääsääntöisesti odotetaan että "pihat" pidetään siisteinä ja nurtsi lyhyenä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä piha ei ole ikinä asukkaan oma, ei myöskään asunto.
>>Teen omassa asunnosani mitä haluan<<
- Kuulostaako tutulle sanonnalle kerrostaloasujalta? Hämmästyttävän moni uskoo omistavansa asuntonsa fyysisesti asunto-osakeyhtiössä.
Minä perustin kukkaniityn talon viereen kadun varteen, teknisesti se on kaupungin aluetta. Ei kukaan ole tullut valittamaan. Valitsin vain matalakasvuisia kukkia.
Tietenkin voit tehdä mitä vaan kunhan et kerro isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle. Sen virheen jos teet niin sitten voi mennä vähän vaikeammaksi.