Mitä tehdä, jos varannut matkan kesällä jonnekin ja just siihen ajankohtaan tulisi tapaaminen TE-toimiston virkailijan kanssa?
Eli, jos tulisi kirjeellä aika niin pitäisikö sanoa, että on silloin matkalla vai riittäisikö, että sanoo, ettei pääse silloin? Vai katsotaanko huonolla, jos matkan takia ei pääse? Tietääkseni nykyään vapaa liikkuvuus?
Olettaen, että matka viikon tai parin viikon mittainen.
Kommentit (61)
Sanot olevasi sairas. Uusi aika tulee joskus viikkojen päästä, ehkä kuukausien. Mitään todistusta ei kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttämällä työnhakijalla on oikeus lomaan. Ilmoita ajoissa.
No millä rahalla en köyhät matkustelee, kun jatkuvasti huudetaan, että ei ole rahaa edes ruokaan ja kaikki on niin kallista?
Ei kaikki työttömät ole työmarkkinatuella olevia ja yksin asuvia. Voi, että saa työttömyyskassasta rahaa joka on paljon enemmän kuin työmarkkinatuki. Voi olla, että on puoliso jolla ihan hyvät tulot.
Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa ajatella tuon vertaa? Kuvitellaan asioiden olevan vain yhdellä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoja ei enää ole, nykyisin asioit kunnan kanssa.
Työtön saa olla matkoilla, mutta jos matkan takia peruuttaa tapaamisen, se katsotaan kieltäytymiseksi. Lääkäriaika on OK, mutta siitä saatat tarvita todistuksen. Voit pyytää ajan siirtämistä kertomatta syytä, mutta valitettavasti siihen ei ole pakko suostua. Työnantajankaan ei tarvitse antaa vapaata silloin, kun se sinulle sopii.
Entä jos hakee matkan aikana töitä jos esim ulkomailla? Luulisi sen olevan parempi.
Työttömän tulee joka tapauksessa hakea töitä ja jos olet ulkomailla työnhaussa, sinun tulee kertoa siitä kunnan työvoimaviranomaiselle ja noudattaa pain määrittämää protokollaa. Esimerkiksi ilmoittautua siellä ulkomailla ty
Ulkomailta voi hakea mutta ei ole työmarkkinatukeen oikeutettu jos hakee töitä ulkomailla ollessaan.
Mulla on kerran käynyt niin että pitkään suunniteltu matka ja kun osti lentolipun yleensä harvoin työkkäristä mitään kuulunueesta, tuli juuri siihen lomalle paikalletulo pyyntö. Heti sen jälkeen kun osti lentolipun. Kun menin paikalle (kesällä) ei se työkkärin runkkari ollut paikalla vartijat sanoi että on lomalla.
Tuskin on sattumaa ne saa tullista tiedon sinne työkkäriin.
Jotkut ei nyt tajunneet sitä, että ei ap:lla ole mitään aikaa vielä vaan miettii, että mitä jos sattuu tulemaan aika juuri loman ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanot olevasi sairas. Uusi aika tulee joskus viikkojen päästä, ehkä kuukausien. Mitään todistusta ei kysytä.
Todellakin haluaa sairaustodistuksen ja sopia heti seuraavalle päivälle kun terve. Lääkäri ei suostu kirjoittamaan lääkärintodistusta työttömille. Nähty.
Vierailija kirjoitti:
Laita yhteydenottopyyntö työmarkkinatorin kautta ja pyydä suunnitelman päivitystä.
Tämä on paras neuvo. Suunnitelma kannattaa päivittää ennen matkaa, eivät soittele kun se on voimassa.
Jos jätät yhteydenottopyynnön, työkkärin tätien tulee olla sinuun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä. Tuskin kysyvät todistusta. Kerran olin oikeasti kipeä enkä voinut osallistua työhönvalmennukseen eikä pyydetty todistusta.
Jos saat 590 euroa työttömyyskorvausta olet valtion omaisuutta.
Pirauta puhelu ja kerro, että ei nyt sovi millään aikatauluun.
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä Ikinä ilmoittanut TE-toimistolle tai mikä se nykyään onkaan, että olen lomalla. Ei kukaan tarjoa töitä, jotka alkaisivat heti huomenna, niin mitä se kenellekään kuuluu jos hiihtelen keväällä kuukauden Lapissa. Pääsen sieltä kyllä töihin tarvittaessa.
Soita työkkäriin ja ala tivaamaan työtä. Et enää ikinä kuule niistä.
Kannattaa hakea saikkua. Sitä saa nykyään terveyskeskuksistakin puhelimitse terveydenhoitajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä Ikinä ilmoittanut TE-toimistolle tai mikä se nykyään onkaan, että olen lomalla. Ei kukaan tarjoa töitä, jotka alkaisivat heti huomenna, niin mitä se kenellekään kuuluu jos hiihtelen keväällä kuukauden Lapissa. Pääsen sieltä kyllä töihin tarvittaessa.
Et selvästikään ole työttömyystoimiston kanssa tekemisissä ;DD KAIKKI kuuluu niille, ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita yhteydenottopyyntö työmarkkinatorin kautta ja pyydä suunnitelman päivitystä.
Tämä on paras neuvo. Suunnitelma kannattaa päivittää ennen matkaa, eivät soittele kun se on voimassa.
Eli tavallaan jos olen itse aktiivinen, siitä palkitaan eli asian saa nopeammin kuntoon ilman huolta, että itse soittavat tai laittavat kirjeen?
Ihan sovittavissa ja neuvoteltavissa olevia asioita nuo on aina olleet minun ja työkkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nopealla aikataululla?
Vierailija kirjoitti:
Onhan lomailu varmasti itse kullekin mukavaa. Mutta tällaista ihmisoikeutta ei ole olemassa.
Olen shokissa, että jotkut kehtasivatkin ylöpeukuttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sovittavissa ja neuvoteltavissa olevia asioita nuo on aina olleet minun ja työkkärin kanssa.
Haha mitään et sovi työkkärin paskojen kanssa. Ne sanelee tsaarinaikaisten sääntöjen mukaan ja tottelet tai kuolet nälkään ilman 590 euron korvausta.
Katkeaa tuki. Yhtään ei saa olla pois, sairaalassa todistus on syy mikä voi olla et selvii ilman selvitystä