Mistä johtuu, että jotkut suuttuvat mokattuaan itse pahasti?
Eli ihminen jää kiinni ristiin puhumisesta/ puhuu itsensä pussiin. Sen jälkeen suuttuu ihmiselle, jolle jää tästä kiinni.
Mistä ilmiöstä kyse?
Kommentit (40)
Tässä mielestäni merkillepantavaa on se, että ihmisellä, jolle loukkaannutaan, olisi oikeasti syytä loukkaantua ristiin puhujalle. Mutta ristiin puhuja kääntääkin tilanteen päälaelleen ja tekee itsestään uhrin.
ap
Se johtuu siittä että ei halua kantaa vastuuta omista teoista. Tämä korostuu naisilla mutta kyllä miehetkin siihen syyllistyy
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siittä että ei halua kantaa vastuuta omista teoista. Tämä korostuu naisilla mutta kyllä miehetkin siihen syyllistyy
Tässä esimerkkitapauksessa loukkaantuja on mies. Kostaa mykkäkoululla ja eristämisellä jäätyään kiinni asiasta x. Luonnollisempi taktiikka olisi mielestäni pyytää anteeksi ja sen jälkeen mennä omille teilleen. Näin minä tekisin. Ja olen nainen.
ap
Tyypillistä narsistin lapsen käytöstä. Itsetunto jotakuinkin nolla, mutta opittu on, että totta ei voi puhua ja vika on aina muissa.
Defenssi tietenkin. Järjkeä puhumalla sitä et saa avattua.
Osa ottaa jotenkin niin että heitä syytetään jostain kauheasti ja eivät muista edes mitä sanoi. Tai on epätarkka asioissa. Ja suuttuu jos toinen sanoo että miksi nämä on ristiriidassa tai miksi sanoit silloin noin, ja nyt näin.
Ei tällä ole sukupuolen kanssa mitään tekemistä! Narsistista käytöstä, ei vain kykene näkemään omaa virhettään. Siis ihan sydämestään uskoo, että joku on ymmärtänyt väärin eikä hänen sanoissaan ole mitään vikaa ollutkaan. Narsisti on kuin uhmaikäinen lapsi, hän on aina uhri eikä tajua omaa osuuttaan ja vastuutaan asioista. HÄNTÄ on kohdeltu väärin. HÄN ei tee virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä käytetystä toimintatavasta jää kohteelle yhtäaikaa varsin huvittunut, mutta samalla pelokas olo: mitä jos törmään tähän ihmiseen jossakin, miten hän toimii? Miten itse reagoin, jos törmään tähän ihmiseen jossakin? Pitääkö pelätä ja tuleeko kostotoimenpiteitä lisää?
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä ole sukupuolen kanssa mitään tekemistä! Narsistista käytöstä, ei vain kykene näkemään omaa virhettään. Siis ihan sydämestään uskoo, että joku on ymmärtänyt väärin eikä hänen sanoissaan ole mitään vikaa ollutkaan. Narsisti on kuin uhmaikäinen lapsi, hän on aina uhri eikä tajua omaa osuuttaan ja vastuutaan asioista. HÄNTÄ on kohdeltu väärin. HÄN ei tee virheitä.
Tässä tapauksessa ^todistusaineistona^ on allekirjoittaneen tämän henkilön kanssa käymä viestikeskustelu. Ei tavallaan ole mitään epäselvyyttä siinä, mitä on tapahtunut. Henkilö on jäänyt kiinni valheesta (ja samalla nolosta virheestä), viestikeskustelu osoittaa tämän. Ja tämän paljastuttua tulee kosto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä käytetystä toimintatavasta jää kohteelle yhtäaikaa varsin huvittunut, mutta samalla pelokas olo: mitä jos törmään tähän ihmiseen jossakin, miten hän toimii? Miten itse reagoin, jos törmään tähän ihmiseen jossakin? Pitääkö pelätä ja tuleeko kostotoimenpiteitä lisää?
ap
Tää on narsistien toimintatapa! He varmistavat pelolla, ettei kukaan hyppisi silmille. Pitävät muut ihmiset kurissa ja kaikkein myötäilevimpiä pitävät omana hovinaan. Jos katselet hieman tätä tyyppiä, näet varmaan että häntä ympäröi lampaat, "joojoo"-ihmiset. Hovin avulla pitävät itsensä valokeilassa ja johtavana hahmona, jota ei kritisoida. Ja jos joku uskaltaa sen tehdä, hovi on aina nassen puolella!
Koska hävettää ja harmittaa oma tyhmyys niin sietämättömän paljon. Turha yrittää tähänkin sotkea jotain narsismia.
T. Perfektionisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tää on narsistien toimintatapa! He varmistavat pelolla, ettei kukaan hyppisi silmille. Pitävät muut ihmiset kurissa ja kaikkein myötäilevimpiä pitävät omana hovinaan. Jos katselet hieman tätä tyyppiä, näet varmaan että häntä ympäröi lampaat, "joojoo"-ihmiset. Hovin avulla pitävät itsensä valokeilassa ja johtavana hahmona, jota ei kritisoida. Ja jos joku uskaltaa sen tehdä, hovi on aina nassen puolella!
Tällä ihmisellä näyttäisi olevan hyvin vähän läheisiä ystäviä. Ensivaikutelma on ujo, hyväkäytöksinen, ystävällinen. Jossakin harrastusporukassa on aktiivinen, mutta nekään ihmiset eivät ole läheisiä ystäviä. Tuntuu kuin pitäisi etäisyyttä joka suuntaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa ^todistusaineistona^ on allekirjoittaneen tämän henkilön kanssa käymä viestikeskustelu. Ei tavallaan ole mitään epäselvyyttä siinä, mitä on tapahtunut. Henkilö on jäänyt kiinni valheesta (ja samalla nolosta virheestä), viestikeskustelu osoittaa tämän. Ja tämän paljastuttua tulee kosto.
ap
Ei ne todistusaineistot tarkoita mitään, kuten varmaan huomasitkin. Ei vaan kykene myöntämään mitään omia virheitä vaikka olisi mustaa valkoisella! Tätä on tavallisen ihmisen vaikea käsittää, itsenikin. Mutta niin se vaan menee. Välttelisin tällaista ihmistä viimeiseen asti, ja pitäisin oman pääni enkä myöntelisi yhtään. Hän tulee sinua vihaamaan, mutta ei ainakaan pyri hajottamaan omaa ajattelukykyäsi, minkä tekee myötämielisille uhreilleen. Narsistin päätavoite on hajottaa uhrinsa mieli ja sielu, omanarvontunto. Koska ne hajotettuaan hänellä on valta ohjata tätä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska hävettää ja harmittaa oma tyhmyys niin sietämättömän paljon. Turha yrittää tähänkin sotkea jotain narsismia.
T. Perfektionisti
Kyllä se on narsismia. Normaalia ihminen häpeää ja haluaa haihtua taivaan tuuliin mokatessaan. Narsistit toimivat kostaen, jos joku heitä kyseenalaistaa. Narsistinen viha tulee päälle, jos joku läheinen on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkkitapauksessa loukkaantuja on mies. Kostaa mykkäkoululla ja eristämisellä jäätyään kiinni asiasta x. Luonnollisempi taktiikka olisi mielestäni pyytää anteeksi ja sen jälkeen mennä omille teilleen. Näin minä tekisin. Ja olen nainen.
ap
Joa oot mun exän kanssa parisuhteessa niin täähän oli sulla tiedossa ennen liittoanne. Mutta siinä vaiheessa halusit uskoa ristiinpuhujaa, joka vakuutti exän (=minun) olevan narsisti ja hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Perfektionisti
Kyllä se on narsismia. Normaalia ihminen häpeää ja haluaa haihtua taivaan tuuliin mokatessaan. Narsistit toimivat kostaen, jos joku heitä kyseenalaistaa. Narsistinen viha tulee päälle, jos joku läheinen on eri mieltä.
Joissain tapauksissa varmaan onkin, mutta ei todellakaan kaikissa. Enemmänkin kyse on heikosta itsetunnosta, kypsymättömyydestä ja ylpeydestä eikä mistään luonnehäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
T. Perfektionisti
Ai jaa, harha omasta täydellisyydestäkö ei ole juurikin narsismin kovaa ydintä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joa oot mun exän kanssa parisuhteessa niin täähän oli sulla tiedossa ennen liittoanne. Mutta siinä vaiheessa halusit uskoa ristiinpuhujaa, joka vakuutti exän (=minun) olevan narsisti ja hankala.
Tämä henkilö ei ole syyttänyt ketään narsistiksi. Hänestä sai alunperin hyvinkin harmittoman, kiltin ja nöyrän kuvan. Tämä tilanne muutti sen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Perfektionisti
Ai jaa, harha omasta täydellisyydestäkö ei ole juurikin narsismin kovaa ydintä?
Ei perfektionisti ajattele olevansa täydellinen vaan pyrkii tekemään asiat täydellisesti juuri siksi, että kuvittelee olevansa huono ellei suoritus ole täydellinen.
displaced aggression, narcissistic rage, or a defensive reaction
En jaksa etsiä/keksiä suomennoksia.