Kannattaako ostaa käytetty Apple läppäri?
Kummanko ostaisit lähinnä nettikäyttöön. Kummassako on mielestäsi "more bang for the buck", kuten ameriikassa sanottaisiin?
MacBook Air M4, tämän vuoden malli, 15" näyttö, 16Gt muisti, 256 Gb SSD, hinta 1429€
Vai:
MacBook Pro, vuodelta 2019, 16" näyttö, 16 Gt muisti, 256Gb SSD, hinta 679€, ulkoisesti lähes uutta vastaavassa kunnossa, täysin läpikäyty ja kaupan päälle uusi akku.
Onko vuoden 2019 laite jo auttamattoman vanhentunut ja mitä kaikkea muuta tulisi ottaa huomioon valintaa tehdessä? Applen tuotteet eivät ole entuudestaan tuttuja, mutta vatuttaa tuo Windows 11 pakottaminen, niin en haluaisi niihinkään enää sotkeentua.
Kommentit (20)
Mulla on mid-2015 macbook pro, 16gb, edelleen käytössä.
Photoshop hieman hidastelee, mutta ohjelmointiin ja laskentaan edelleen soiva peli.
Ostaisin itse tuon M4:n ehdottomasti, koska Apple saattaa yllättävän pian lopettaa päivitykset näihin intel-laitteisiin.
Jos oikeasti käytät läppäriä vain nettisurffailuun, osta Chromebook.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, ei edes uutta.
Täysin bs-kommentti.
Jos Win11 harmittaa, voin kertoa, ettet käyttöjärjestelmäuudistuksilta todellakaan säästy maceissakaan. Siispä mitä uudempi sen parempi ja valitettavasti niissäkin tulee se parasta ennen vastaan jonain päivänä. Onnistuin asentamaan yhdelle vanhimmista maceistani vielä uudemman järjestelmän tiettyyn rajaan saakka ja pitämään sen kutakuinkin toimintakelpoisena, mutta sitä aiempia en voinut pelastaa. Miten edes on laillista pakottaa ihmiset ostamaan vain uutta ja tuottamaan käytännössä romua, kun samaan aikaan yritetään olla ympäristötietoisia ja säästää luonnonvaroja. Ihan varmasti on olemassa teknologiset ratkaisut pidempi-ikäisiin laitteisiin, niitä vaan ei haluta käyttää.
Muutenhan käyttömukavuudeltaan macit ovat aivan omaa luokkaansa ja jos Jobs vielä eläisi, kehitystä olisi todennäköisesti viety ihan toiseen suuntaan kuin järjestelmäuudistusten johdosta tuotettaviin lyhytikäisiin lähes kertakäyttölaitteisiin.
Aloittaja vielä kyselee, että olisikos tuommoisella MacBook Pro 16 M1 Pro koneella vuodelta 2021 vielä kuinka paljon käyttövuosia jäljellä tuohon aloituksessa mainittuun tämän vuoden MacBook Air M4 verrattuna?
Prosessorina tuossa vanhemmassa Pro mallissa on Apple M1 Pro 10-Core, eli mitenkähän tuossa mahtaa olla niiden jonkun mainitsemien MacOS-versioiden laita? Tuossa houkuttelisi se hieman isompi näyttö ja hintakin olisi hieman halvempi siihen Air M4 verrattuna.
Vai kannattaako vain siltikin suosiolla ostaa ennemmin se tämän vuoden Air M4?
Ei kannata. Vaan uusi. Vanhassa voi tulla eteen akkujen vaihto ja huolto maksaa. Jos sitä saa edes auki koko konetta että voi vaihtaa akkuja.
Ai niin, unohdin vielä mainita, että tuossa vuoden 2021 Pro mallissa olisi myös isompi, eli 512 Gt SSD.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vielä kyselee, että olisikos tuommoisella MacBook Pro 16 M1 Pro koneella vuodelta 2021 vielä kuinka paljon käyttövuosia jäljellä tuohon aloituksessa mainittuun tämän vuoden MacBook Air M4 verrattuna?
Prosessorina tuossa vanhemmassa Pro mallissa on Apple M1 Pro 10-Core, eli mitenkähän tuossa mahtaa olla niiden jonkun mainitsemien MacOS-versioiden laita? Tuossa houkuttelisi se hieman isompi näyttö ja hintakin olisi hieman halvempi siihen Air M4 verrattuna.
Prosessoriarkkitehtuuri on M1:ssä sama kuin uudemmissa, eli jotain tukea todennäköisesti tulee jonkin aikaa. Oman kokemukseni mukaan macceihin saa päivityksiä n. 8 vuotta, sen jälkeen menee kikkailuksi. Vanhoja macceja on ainakin ennen pystynyt huijaamaan ottamaan vastaan uudempia käyttiksiä.
Vastaan otsikossa olevaan kysymykseen:
Kannattaa.
Itse ostin käytettynä ja maksoin 500e Applen läppäristä ja on toiminut moitteettomasti.
Applen tuotteet on kestäviä ja pitkäikäisiä!
Kone on käsittääkseni täysin läpikäyty ja akkukin vaihdettu. Tuotetiedoissa ilmoitetaan akkukapasiteetin olevan 100% ja lataussyklit 0.
Minulla toimii jopa v 2009 MacBook pro vaikken sitä enää käytä.
Käytettyä läppäriä ei kannata ostaa. Osta uusi Macbook Air, se kaikista halvin malli.
Älä osta minkään välikäden kautta. Mene tänne ja katso sieltä suora kauppa jonkun kanssa:
https://hopeinenomena.fi/viewforum.php?f=39&sid=5cc8c5cca0d63675caa0db3…
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Vaan uusi. Vanhassa voi tulla eteen akkujen vaihto ja huolto maksaa. Jos sitä saa edes auki koko konetta että voi vaihtaa akkuja.
Tarvikeakut eivät maksa ihan tuhottomasti ja ainakin ennen ne on pystynyt vaihtamaan suht helposti.
Aloittajaa alkoi epäilyttämään Applen laitteiden vähäiset liitännät.
Katselin samasta hintaluokasta Lenovo ThinkPad P15 Gen 2 konetta. ilmeisesti vuodelta 2021.
Minulla on jo ennestään Thinkpad W540, joka on ilmeisesti tullut markkinoille vuonna 2014 ja itse ostin sen käytettynä vuoden 2018 lopulla. Nettikäytössä ihan täysin pätevä laite vieläkin, mutta sitä Windows 11 ei saa siihen päivitettyä. Muuten olen siihen kyllä ollut tyytyväinen, niin sillä ajattelin, että pitäisiköhän kuitenkin ostaa käytetty ThinkPad.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajaa alkoi epäilyttämään Applen laitteiden vähäiset liitännät.
Katselin samasta hintaluokasta Lenovo ThinkPad P15 Gen 2 konetta. ilmeisesti vuodelta 2021.
Minulla on jo ennestään Thinkpad W540, joka on ilmeisesti tullut markkinoille vuonna 2014 ja itse ostin sen käytettynä vuoden 2018 lopulla. Nettikäytössä ihan täysin pätevä laite vieläkin, mutta sitä Windows 11 ei saa siihen päivitettyä. Muuten olen siihen kyllä ollut tyytyväinen, niin sillä ajattelin, että pitäisiköhän kuitenkin ostaa käytetty ThinkPad.
No tänään olen sitten jo uusia koneita katsellut, tarkemmin sanottuna ThinkPad E16 Gen 2 mallia.
Eikä siinä kaikki, päädyin jopa konfiguroimaan mieleisillä spekseillä ThinkPad E16 Gen 3 konetta, jota ei ilmeisesti ole vielä edes myyntiin asti julkaistukaan. Prosessorina tässä olisi Intel Core Ultra 7 255H.
Yritän nyt saada perusteltua itselleni, että hinta kirpaisee vain kerran ja kannattaa ostaa uusin mahdollinen malli ja vieläpä omaan käyttöön ainakin tällä hetkellä luultavasti täysin ylimitoitetulla prosessoriteholla. Ideana tässä siis se, että hankinta olisi mahdollisimman pitkäikäinen, jos vain kone muuten kestää, eikä ainakaan jossain Windows-päivityksissä tulisi ihan heti seinä vastaan tehojen puolesta. Olisi siis tavallaan kasvunvaraa.
Sitäkin myös mietin, että tehokkaampi siru luultavasti suoriutuu jostain perus nettikäytöstä melkeinpä "tyhjäkäynnillä", jolloin kone ei myöskään kuumenisi, joka myös toivottavasti vaikuttaisi laitteen pitkäikäisyyteen.
Hankalaa on läppärin valinta. En oikeastaan edes tiedä, mitä eroa noilla Thinkpadin eri mallisarjoilla käytännössä edes on. Esim. nuo mainitut P- ja E-sarjan koneetkin ovat omaan silmään lähes saman näköisiä ainakin päällisin puolin katsottuna ja onhan noita eri mallisarjoja vaikka kuinka paljon lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
minä ostaisin tämän 2021 macbook pron. pro on parempi kone kuin air. ja isompi näyttö.
Vuoden 2019 laite on Intelin sirulla. Se on aika merkittävä ero. Et mm. saa siihen uusimpia MacOS:n versioita.