Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä kotimaanmatkailua

Vierailija
17.05.2025 |

Siis että matkustetaan vaikka jonnekin Mikkeliin ja ollaan siellä muutama päivä Scandicin hotellissa lasten kanssa ja sen jälkeen takaisin kotiin. Selittäkää joku. 

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset vikisivät jokaisella kotimaan matkalla, mutta ei koskaan ulkomailla. Samat ketjuliikkeet joka kaupungissa ja hyttysiä kesällä enemmän kuin laki sallii. Kuka sellaisesta nauttii? 

Vierailija
42/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lähtee perustasta. Ymmärtääkseen muita pitää ensin ymmärtää itseään. Sama kuin kielen oppimisessa, oma äidinkieli pitää osata hyvin jotta sen päälle voi rakentaa vieraita kieliä. Tämän vuoksi pienten lasten kanssa tutustutaan maailmaan vähitellen. Siksi kotimaan matkailu on hyväksi nimenomaan lapsille, sitten voi laajentaa muihin pohjoismaihin.

Niin. Ymmärsin aika nopeasti, että minulla on paljon enemmän yhteistä vaikkapa kööpenhaminalaisen kuin kainuulaisen kanssa. Kainuussa käyminen tuntuu paljon vieraammalta ja oudommalta, kuin keskisuuressa euroopplaisessa maassa käyminen.

En koe jääneeni mistään paitsi, kun en ole nuohonnut Suomea ympäri, enkä edes Pohjoismaita ennen kun suunnattiin nokka kohti päiväntasaajaa. Riittävän suuri kulttuuriero auttaa ymmärtämään paremmin omaa kulttuuria.

En minkään koe jääneeni mistään paitsi, kun en ole nuohonnut ympäri jotain päiväntasaajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olisi se kiva matkailla kotimaassa mutta kun kaksi hallintoa antoi ostovoiman tuhoutua täysin 2020-2025 ja kun kaikkia hintoja ja katteita nostettiin tuotteissa ja palveluissa kymmeniä tai satoja prosentteja niin harvalla on varaa enää lomailla missään

Jo ennen tätä hallitusta kotimaanmatkailu oli järjettömän hintaista! 

V 21 teimme kotimaanreissun autolla 6 yötä. Rahaa meni  n 2400e kahdelta. Ihan sikahinta eikä tuossa ole edes bensoja mukana!?

Tuolla saamme reissattua viikon Pariisissa tai 2 vkoa jollain lämpimällä rannalla!

Joo, kyllä Pariisissa on halvempaa kuin Suomessa. 🤦🏼

Vierailija
44/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset vikisivät jokaisella kotimaan matkalla, mutta ei koskaan ulkomailla. Samat ketjuliikkeet joka kaupungissa ja hyttysiä kesällä enemmän kuin laki sallii. Kuka sellaisesta nauttii? 

Joo, jos ette osaa Suomessa matkailla kuin menemällä niihin ketjuliikkeisiin, niin en ihmettele jos lapset vikisee.

Vierailija
45/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lähtee perustasta. Ymmärtääkseen muita pitää ensin ymmärtää itseään. Sama kuin kielen oppimisessa, oma äidinkieli pitää osata hyvin jotta sen päälle voi rakentaa vieraita kieliä. Tämän vuoksi pienten lasten kanssa tutustutaan maailmaan vähitellen. Siksi kotimaan matkailu on hyväksi nimenomaan lapsille, sitten voi laajentaa muihin pohjoismaihin.

Niin. Ymmärsin aika nopeasti, että minulla on paljon enemmän yhteistä vaikkapa kööpenhaminalaisen kuin kainuulaisen kanssa. Kainuussa käyminen tuntuu paljon vieraammalta ja oudommalta, kuin keskisuuressa euroopplaisessa maassa käyminen.

En koe jääneeni mistään paitsi, kun en ole nuohonnut Suomea ympäri, enkä edes Pohjoismaita ennen kun suunnattiin nokka kohti päiväntasaajaa. Riittävän suuri kulttuuriero auttaa ymmärtämään paremmin omaa kulttuuria.

Luitko oman tekstisi ennen julkaisua? Ensin sanot, että sinulla on enemmän yhteyttä kööpenhaminalaisiin (ja muihin ulkomaalaisiin) kuin kainuulaisiin, sitten kuitenkin väität, että riittävän suuri kulttuuriero auttaa ymmykseen. Eikö sinun tuolla perusteella juuri pitäisi matkustella kotimaassa, kun koet olevasi täällä erilainen kuin muut?

Vierailija
46/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikkeli voi olla maisemaltaan eksoottinen esim. Utsjoella tai saaristossa asuvalle.

Jep, ja päinvastoin.

Vierailija
47/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En matkusta vapaaehtoisesti 40 - asteiseen kuumaan helvettiin. Matkailua pitäisi muutenkin vähentää ulkomaille monista, monista syistä.

Matkailua pitäisi verottaa. Miten olisi samansuuruinen verotus kuin esim. polttoaineilla?

Vierailija
48/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En matkusta vapaaehtoisesti 40 - asteiseen kuumaan helvettiin. Matkailua pitäisi muutenkin vähentää ulkomaille monista, monista syistä.

Matkailua pitäisi verottaa. Miten olisi samansuuruinen verotus kuin esim. polttoaineilla?

Ehdottomasti. Kunnon haittavero huvimatkailulle.

Vierailija
49/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa niistä hyttysistä ei sentään saa jotain malariaa tai denguekuumetta.

Vierailija
50/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusmatkalaisena omassa kaupungissa on halpaa ja hauskaa. Päivän ajan kuvittelen olevani turisti kotikaupungissani.

Vierailija
51/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli aina sitä mieltä että matkaillaan vaan ulkomaille koska reissut ovat saman hintaista (lennot tietysti maksoivat mutta eläminen, huvipuistot jne oli paikan päällä edullisempaa kuin Suomessa), samalla tutustui uusiin kulttuureihin ja kieliin. Tärkeintä oli kumminkin se aurinko, lämpö-takuu joka mahdollisti uimisen ja rannalla löhöämisen. Suomessa oli kesämökki joten kesät vietettiin siellä (meren äärellä) talvella matkailtiin ulkomailla kaukokohteita myöten. Suomessa ei siis matkailtu.

Nyt kun olen keski-ikäinen ja maailman ympäri matkaillut ja kaiken sen nähnyt ja kokenut maailmalla jonka olen halunnut kokea, olen todella innostunut kotimaan matkailusta. Minua innostaa nimenomaan luontokohteet, ne tuhannet järvet ja puhtaat metsät joita Suomessa on. Tuntuu vaan suunnattoman helpolta iskeä kanootti auton katolle ja hurauttaa melomaan lähijärvelle taikka kauemmaksi. Vaeltaminen kiinnostaa. Talvella voi retkiluistella. Kaupunkilomaa en Suomessa ole kiinnostunut viettämään, voin toki piipahtaa kaupungin museossa ja paikallisessa ravintolassa ja näin mielelläni aina teenkin samalla kun yhdistän ne luontoiluun. 

Vierailija
52/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä suomalaisena Suomen kauneuden hehkutusta. Olen matkustanut ympäri Suomen ja paljon ulkomailla ympäriinsä. Suomi näyttää joka paikassa tosi samanlaiselta ja niin tutulta. Lappi on vähän poikkeus, mutta sekin niin nähty. 

Vierailija
53/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu kun ulkomaanmatkailussa, mutta vain hieman pienemmällä budjetilla.

Jos johonkin Monacoon lähtee ulkomaille, niin selviää Suomessa pienemmällä budjetilla..

Vierailija
54/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut paljon ulkomailla, hyvin erilaisissa maissa, ja eri mantereilla.  Vasta korona-aikana tutustuin kotimaahan, ja löysin tosi kivoja ja kauniita paikkoja. En ole rannalla makailija enkä ostoskeskuksissa haahuilija. Suomessa riittää 2-3 päivää kohteessa, ja sitten taas seuraavaan paikkaan. 

Vierailija
55/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti liittyi siihen, että pitäisi jotenkin tuntea oma itsensä ensin, kun puhuttiin kotimaan matkailusta. En koe, että Kainuussa käyminen olisi avannut millään tasolla omaa kulttuuritaustaa vaan se oli hyvin vierasta. Tietysti se oli avaavaa, mutta mielikuva ei silti jäänyt mitenkään positiiviseksi, enkä halua penkoa kainuulaista tapakulttuuria yhtään enempää. Paljon positiivisempia kulttuurierojen kohtaamisia on ollut ulkomailla.

Vierailija
56/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, jos ette osaa Suomessa matkailla kuin menemällä niihin ketjuliikkeisiin, niin en ihmettele jos lapset vikisee.

Anna toki vaikkapa kolme hyvää kohdetta, joihin kannattaa lasten kanssa Suomessa mennä. Olen aika varma, että ollaan käyty mutta olen eri mieltä siitä, oliko se käymisen arvoista. Mieltymykset ovat erilaisia. En ala väkisin arvostamaan jotain paikkaa vain sillä meriitillä, että se on kotimaista.

Vierailija
57/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä suomalaisena Suomen kauneuden hehkutusta. Olen matkustanut ympäri Suomen ja paljon ulkomailla ympäriinsä. Suomi näyttää joka paikassa tosi samanlaiselta ja niin tutulta. Lappi on vähän poikkeus, mutta sekin niin nähty. 

Jopa pelkästään pk-seudun lähettyvillä sijaitsevilla luonnonsuojelualueilla on todella monipuolista ja erilaista luontoa.

Vierailija
58/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa paikassa on jotain nähtävää. Meillä oli lapsen kanssa vitsinä eräs pieni paikkakunta paikkana, jossa ei ole taatusti ole mitään.

Vuosia tästä vitsailtuamme päätimme lähteä käymään tässä kyseisessä parjauksen kohteessamme. Menimme ja löysimme vaikka mitä mielenkiintoista nähtävää tästä paikasta ja vietettiin kiva päivä.

Mun ei tarvi reissata kuin naapuriin, tuohon seinän taakse. Siellä on sen laatuista nähtävää, että voi palata kotiin hyvin mielin. Esim. vessa sillä on siinä siivossa, ettei sinne voi edes katsoa, saati että sinne menisi. Hengissä siitä saattaisi vielä selvitä, muttei terveenä. Ei tosiaan tarvi kotoa kauas lähteä, kun on nähtävää ihan tarpeeksi. Siinä rupeaa arvostamaan omaa elämäänsä ihan eri tavalla ja huomaa, ettei mulla tässä nyt niin paskasti pyyhikään. Tässä hyvinvointivaltiossa on monia, joilla menee paljon huonommin kuin itsellä, vaikka omassakin elämässä on asioita, jotka voisivat olla paremmin.

Sitten jotkut reissaavat jonnekin Intiaan asti, jossa on se ihan helvetin saastunut joki ja ilmassa leijuva löyhkä. Paikalliset eivät osaa muuta kuin paskoa ympäristöään. Toimintaa kuitataan jollain pyhällä ja heille se on ihan normaalia elämää. Mielensairasta.

Vierailija
59/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna toki vaikkapa kolme hyvää kohdetta, joihin kannattaa lasten kanssa Suomessa mennä. Olen aika varma, että ollaan käyty mutta olen eri mieltä siitä, oliko se käymisen arvoista. Mieltymykset ovat erilaisia. En ala väkisin arvostamaan jotain paikkaa vain sillä meriitillä, että se on kotimaista.

Rosso, ABC ja Prisma

Vierailija
60/109 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei!!! Pikku pytte lilla palstahullun herneaivot eivät tajua. Olen niiiiiiin surullinen.

Menen embaattisesti hyppimään tramboliinilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän