Siis eikö Espoossa saa antaa opelle lahjaksi pientäkään lahjakorttia?
Tietääkö joku? Meidän päiväkodin opettaja on lähdössä matkalle niin en halua antaa hänelle kukkaa kun ei hän ole sitä katsomassa kotonaan. Haluaisin sen sijaan antaa kukkakaupan lahjakortin, ei millekään isolle summalle vaan sellainen että saa sieltä pienen kimpun tms. Jossain uutisissa kuitenkin luki että Espoossa oli kielletty tietynlaiset lahjat opettajille.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niille tarttee antaa lahjoja? Siksi että suosisivat pentuasi? Suomessa ei ole tippikulttuuria eikä lahjomisvastuuta. Ei muutkaan työläiset mitään lahjoja saa.
Suomessa on kyllä kulttuuria, jossa esim. opelle annetaan pieni muistaminen lukukauden lopussa. Itse vein opelle kukan jo 70-luvun lopulla ja perinne elää kyllä edelleenkin. Ymmärrän, että tämä jurppii sinua, sillä viestistäsi näyttää tarve vähätellä opea. Ja kyllä muuten moni muistaa duunariakin, esim. omaa kampaajaa, taloyhtiön huoltomiestä jne esim. jouluna. Ei ole tietenkään pakko, mutta huomaavaisuus on sivistystä, jota tietty
NImenomaan muistetaan duunaria, joka kovasti on pienellä palkalla jaksanut tehdä töitä. Harvemmin kotisiivooja joulukukkia asiakkailleen antaa.
Jo 70-luvulla opettajille vietiin lahjoja hyvin suuriel
En kyllä koskaan nähnyt, että kukaan olisi roskiin mitään lahjoja heittänyt, ainakaan töissä, saati että olisi tuollaisia roskiksia!
Jos/ kun lahjoja olen saanut olen ne kaikki iloisena ja kiitollisena vastaanottanut. Kaikki on aina olleet yksittäisiltä perheiltä. Tai kerran vuosia sitten oli kahdelta kaverukselta yhteinen samoin on olleet yhteiset kaksosilta.
t. Ope
Kiitokset livenä tai Wilman kautta ovat aivan riittävät!
Espoo kieltää kalliit lahjat opettajille lahjakortin vastaanottaminen katsotaan lainvastaiseksi: "Se saattaa vähän vääristää virkamiehen arvostelukykyä"
Jutussa lisää
Vierailija kirjoitti:
Espoo kieltää kalliit lahjat opettajille lahjakortin vastaanottaminen katsotaan lainvastaiseksi: "Se saattaa vähän vääristää virkamiehen arvostelukykyä"
Jutussa lisää
Mutta mikä on kallis lahja? Onko se 15€ kukkakaupan lahjakortti liian kallis? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niille tarttee antaa lahjoja? Siksi että suosisivat pentuasi? Suomessa ei ole tippikulttuuria eikä lahjomisvastuuta. Ei muutkaan työläiset mitään lahjoja saa.
Ei lahja ole lahjus. Vaan tarkoitus on ihan vain ilahduttaa ihmistä. Onko se sinulle vieras ajatus? Ja kyllä monetkin työläiset saa lahjoja. Olen fyssari, ja olen saanut useammankin kerran suklaarasian tai kukan asiakkaalta lahjaksi.
Kyllähän varmasti ymmärrät että viranhaltijalle annettava lahja on pienimuotoinen ja rahallisesti vähäarvoinen. Arvokas lahja tai lahjakortti, joka rinnastetaan rahaan, muuttuu lahjukseksi ja sellaisen antaminen on kiellettyä. Miksi edes pitäisi voida antaa opettajalle joku arvokas lahja? Juuri tuo suklaarasia tai kukka tai vaikka lapsen tekemä kortti on riittävä muistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä kulttuuria, jossa esim. opelle annetaan pieni muistaminen lukukauden lopussa. Itse vein opelle kukan jo 70-luvun lopulla ja perinne elää kyllä edelleenkin. Ymmärrän, että tämä jurppii sinua, sillä viestistäsi näyttää tarve vähätellä opea. Ja kyllä muuten moni muistaa duunariakin, esim. omaa kampaajaa, taloyhtiön huoltomiestä jne esim. jouluna. Ei ole tietenkään pakko, mutta huomaavaisuus on sivistystä, jota tietty
NImenomaan muistetaan duunaria, joka kovasti on pienellä palkalla jaksanut tehdä töitä. Harvemmin kotisiivooja joulukukkia asiakkailleen antaa.
70-luvulla ala-asteella itsekin jouduin viemään opettajalle kukkia ja hävetti niin helvetisti, kun juuri kukaan muu ei vienyt. En tiedä mistä äitini oli tuon oppinut. Ja en ollut luokan hikareita, keskiarvo hädin tuskin 8 ja hölösuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lahja ole lahjus. Vaan tarkoitus on ihan vain ilahduttaa ihmistä. Onko se sinulle vieras ajatus? Ja kyllä monetkin työläiset saa lahjoja. Olen fyssari, ja olen saanut useammankin kerran suklaarasian tai kukan asiakkaalta lahjaksi.
Kyllähän varmasti ymmärrät että viranhaltijalle annettava lahja on pienimuotoinen ja rahallisesti vähäarvoinen. Arvokas lahja tai lahjakortti, joka rinnastetaan rahaan, muuttuu lahjukseksi ja sellaisen antaminen on kiellettyä. Miksi edes pitäisi voida antaa opettajalle joku arvokas lahja? Juuri tuo suklaarasia tai kukka tai vaikka lapsen tekemä kortti on riittävä muistaminen.
Missä summassa menee lahjan ja lahjuksen ero? 50 eurossa?
No on tuo nyt tapana että jonkun pienen lahjan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjuksen ottamisesta voidaan tuomita sakkoihin. Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan.
Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä.
Mutta mitä tarkoittaa yksittäinen pieni lahja lapselta? Onko 15 euron lahjakortti viereiseen kukkakauppaan sellainen? Jos lapsi antaa sen itse, en minä. Ap
"Haluaisin sen sijaan antaa kukkakaupan lahjakortin"
Aloituksen mukaan sinä olet antamassa, eikä lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjuksen ottamisesta voidaan tuomita sakkoihin. Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan.
Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä.
Mutta mitä tarkoittaa yksittäinen pieni lahja lapselta? Onko 15 euron lahjakortti viereiseen kukkakauppaan sellainen? Jos lapsi antaa sen itse, en minä. Ap
Öh. Lapseni on päiväkoti-ikäinen. Hänellä ei vielä ole omia tuloja eikä hän osaa käydä itsenäisesti kaupassa, joten minä ostan sen lahjan. Lapsi ojentaa lahjan. Ap
Kyllä vanhemmat tai lukiossa opiskelijat itse antaa Espoossa edelleenkin ihan kunnon lahjoja joillekin opettajille. Varmaan opet on ne ansainneetkin mutta se on aina vähän ikävää, kun niitä lahjoja esitellään muille niin liikuttuneina. Toiset opettajat ei saa mitään vaikka parhaansa hekin on tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh. Lapseni on päiväkoti-ikäinen. Hänellä ei vielä ole omia tuloja eikä hän osaa käydä its
Antakaa kortti. Et edes tiedä haluaako opettaja ostaa kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Ne tekee työtään. Palkka. Loma-ajat. Määräämisoikeus. Tekevät työtä persoonallaan. Ihan kuin menis toiseen kotiin.
Kukat, kortti tai suklaa ilahduttaa aina, jos jotenkin haluaa muistaa. Pakko ei ole. Ja kiittää voi ihan kasvotustenkin. Joskus olisi kivakin, että vanhemmat tulisivat moikkaamaan. Joskus olen abeilta/ylioppilailta jopa skumppapullon saanut, ja kyllähän se mieluinen lahja oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää kiittämättömyyttä heittää pois muiden hankkimia lahjoja, joista joku muu olisi kiitollinen! Mieluummin muumimukit ja keittiöpyyhkeet vaikka Fidan kirpputorille!
Lahjukset ei kuulu opettajille, ne saavat työstään palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lahjukset ei kuulu opettajille, ne saavat työstään palkkaa.
Aina tämä sama kommentti näissä ketjuissa. Taidat olla kateellinen opettajille. Kyse on lahjoista, ei lahjuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhemmat tai lukiossa opiskelijat itse antaa Espoossa edelleenkin ihan kunnon lahjoja joillekin opettajille. Varmaan opet on ne ansainneetkin mutta se on aina vähän ikävää, kun niitä lahjoja esitellään muille niin liikuttuneina. Toiset opettajat ei saa mitään vaikka parhaansa hekin on tehneet.
Antaminen kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tekee työtään. Palkka. Loma-ajat. Määräämisoikeus. Tekevät työtä persoonallaan. Ihan kuin menis toiseen kotiin, sinne työpaikalle. Täysin itsennäinen foorumi kuin teatterilava.
En todellakaan ilahdu kukasta, joka kuolee ennen kuin ehdin viedä sen kotiin. En minä mikään hortonomi ole. En ilahdu myöskään viinistä, kun en itse juo ja siitä tulee vain harmia, kun joku muu ehtii sen juoda. En ilahdu mukeista enkä kipoista, joita on jo ilmankin liikaa. Tai no, ehkä Millenium-muumimukin voisin ottaa, jos joku aivan välttämättä haluaa sellaisen lahjoittaa. Eihän ne ostaessa maksaneet kuin muutaman kympin, markoissa.
t. Ope