Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keski-ikäiset naiset stressaavat niin paljon "täydellisistä" juhlista ja kinkereistä?

Vierailija
17.05.2025 |

Huomaan tämän joka vuosi, oli kyse sitten valmistujaisista, rippijuhlista, syntymäpäivistä tai vaikka vain kevään grillikauden avajaisista ystäville. Erityisesti tuntuu, että monet keski-ikäiset naiset ottavat näistä aivan valtavat paineet. Kaiken pitää olla "täydellistä": tarjoilut viimeisen päälle mietittyjä ja itse tehtyjä, koristeet kuin sisustuslehdestä, ja emännän itse pitäisi vielä liihotella paikalla hyväntuulisena ja huoliteltuna, vaikka olisi valvonut edellisyön leipoen ja stressannut viikkotolkulla.

Olen itsekin ollut näissä juhlissa, joissa emäntä on silminnähden rättiväsynyt ja hermona, vaikka yrittää hymyillä. Jokaista yksityiskohtaa on hiottu, mutta rento yhdessäolo tuntuu unohtuvan siinä suorittamisen keskellä. Sitten kuulee sivulauseessa, miten "taas meni yöunet" tai "en ehtinyt itse nauttia mitään".

Siis miksi tämä pakonomainen tarve luoda täydellisyyden illuusio? Kenelle sitä esitetään? Eikö olisi paljon mukavampaa kaikille, jos mentäisiin vähän rennommalla otteella? Tilattaisiin osa tarjottavista valmiina, pyydettäisiin vieraita tuomaan jotain mukanaan tai yksinkertaisesti laskettaisiin rimaa? Pelätäänkö, että naapurit tai ystävät arvostelevat, jos kaikki ei ole kuin suoraan Pinterestistä? Vai onko tämä joku sisäistetty malli siitä, millainen "hyvän emännän" pitää olla? Tuntuu, että tässä unohdetaan se pääasia yhdessäolo ja ilo ja keskitytään suorittamiseen ja kulissien ylläpitoon.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä totuuden siemen on, ainakin omassa kaveripiirissä. Osa tekee täydellistä kattausta ihan somea varten, ei oikeastaan edes vieraille. Osaa ei some kiinnosta, mutta toisten juhlat tuo painetta myös omille. Ja siinä se kierre on valmis ja lopputulema on se, ettei kukaan jaksa järjestää edes niitä grillibileitä. Ja ollaan noin 45v naisia.

Vierailija
22/26 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseaiheitettu ongelma. Kärsikööt itse sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika hassu ilmiö, ja toivottavasti jäämässä kokonaan historiaan.

Vierailija
24/26 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen

Kinkerit=lukupiiri

"olivat rippikoulua edeltäneitä opetus- ja kuulustelutilaisuuksia Suomen maaseutualueilla.

Kinkereillä opeteltiin muun muassa lukemaan ja luettiin katekismusta sekä Raamattua. Opettajana toimi usein pappikanttori tai lukkari" 

Vierailija
25/26 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko osittain sitä porukkaa, joka ihan tavallisessa arjessakin pyrkii johonkin sellaiseen, että "näyttää hyvältä muille". Siis asunto, auto, työ, harrastukset, matkakohteet, vaatteet, muut hankinnat, mielipiteet jne...?

Vierailija
26/26 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko osittain sitä porukkaa, joka ihan tavallisessa arjessakin pyrkii johonkin sellaiseen, että "näyttää hyvältä muille". Siis asunto, auto, työ, harrastukset, matkakohteet, vaatteet, muut hankinnat, mielipiteet jne...?

Kyllä, kommentti 10 selitti asian täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi