Tämä on varmaan kulunut aihe, mutta nyt vaan osui omalle kohdalle (mökkiviemisistä)
Eli kävin tänään tätini mökillä, jonne tuli muutamia muitakin sukulaisia piipahtamaan. Vein viemisiksi 10 kpl omenahillolla täytettyjä lähes vielä höyryäviä suolaisia piirakoita, jotka maksoivat 20 euroa. En omaan pöytääni edes malttaisi sellaisia ostaa. Täti ei niitä juuri edes vilkaissutkaan vaan laski pussin kuistin penkille. Valmisteli kuitenkin jo ulos kahvipöytää, että hiukan siinä ihmettelin. Meni varmaan 15 minuuttia kun juotiin jo kahvia. Pöydässä oli kaupan perus kääretorttu pullahyllystä ja muutamia erilaisia valmiskeksejä. Minua kaiverti koko ajan mielessä ne tuomiseni sielä penkillä. Kuitenkin ihan tuoretta ja pussikin oli vielä lämmin kun sen ojennin. Olin paikalla n. 2,5 tuntia ja kun lähdin niin se tuomani pussi oli aina vaan kuistin penkillä. Olisi tenhnyt mieli ottaa se mukaani. Todella halpamaista jättää jonkun tuomiset huomiotta. Tuli tunne, että heittää roskiin kun olen lähtenyt. Selkeää halveksuntaa ainakin osoitti. Vai onko joku niin pihi, että tarjoaa vieraille 2e torttua ja syö itse ne paremmat leivonnaiset.... Yritti esittää vain välinpitämätöntä. En kyllä vie enää ikinä mitään syömistä mukanani, vaikka luulin olevani ajattelevainen.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö muut vieraat tuoneet yhtään mitään? Itse olisin hakenut ne piirakat sieltä esille ja sanonut isommalla äänellä, että toin nämä kaikille pankaapa suu makiaksi. Miksi nykyisin kukaan ei uskalla sanoa enää yhtään mitään?
Tarkoitit varmaan suolaiseksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytät sanoja ihan väärin. Opettele kirjoittamaan.
Olen ruotsinkielinen.
Ap.
Varför skriver du då på finska i ett tvåspråkigt land? Övar du din finska?
Svar på frågan: Du kunde ha gjort något själv i frågan, medan den ännu var aktuell.
Då man har med sig en flaska vin eller två, antar man inte att de genast serveras. Värden har säkert tänkt ut en måltid med tillhörande dryck. Samma fungerar i motsatt riktning.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaisia piirakoita, joissa onenahilloa sisällä, hyi helv...
Varmaankin kyseessä Lidlin omenataskut. Ihan hyviä ovat varsinkin lämpimänä.
Joten ei millään tavalla tuoretta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on kans sellanen ettei koskaan tarjoa tuliaisia vaan vie ne heti kaappiin. Sellasia kalliita joita en olisi itselleni raaskinut koskaan ostaa. Sitte vedetään niitä halpiskeksejä yms. Kyrsii!
Vie sille vieläkin halvempia keksejä.
En kehtaa, se on kuitenkin mun äiti.
Se on sun pihi äiti. Ihan oikein tuollaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaisia piirakoita, joissa onenahilloa sisällä, hyi helv...
Lienee kysymys lörtsystä.
Lörtsyn har socker på.
Kun minulle tulee vieraita, olen varannut tarjottavaa. Miksi jonkun pitäisi tuoda siihen vielä jotakin ylimääräistä.
Miksi sinä et itse hakenut sitä kahvipöytään? Vaikka täti ei olisi edes vanha eikä hajamielinen, hän ehkä unohti sen oman suunnitelmansa mukaista kahvitarjoilua järjestäessä.
On naisia, jotka pitävät suurena loukkauksena sitä, että tuodaan jotain muuta syötäväksi kuin sitä, jonka hän itse on päättänyt tarjota. Eikö muka hänen tarjottavat ole vieraille tarpeeksi hyviä. Olisiko tätisi sellainen?
Omituista porukkaa 🙄 Mielestäni on itsestään selvää, että vieraan tuomat herkut laitetaan tarjolle, eikä jemmata mihinkään kaappiin. En ole tällaisiin kaappijemmareihin ikinä törmännyt, mutta jos törmäisin, niin komentaisin topakasti tuomaan tuliaiset pöytään, että päästään niitä syömään.
Ostitko Porvoon torilta nuo omenahillolla täytetyt suolaiset piirakat?
Vierailija kirjoitti:
Ostitko Porvoon torilta nuo omenahillolla täytetyt suolaiset piirakat?
Ja visst! Borgå torg, som vi säger.
Omituisinta on se, että ap:lla on aloitusviestissänsä nyt jo 24 negaa. Kuka tuhlaa elämäänsä siihen että pääsee lyttäämään ihan normaalia aloitusta?
Taannoin mentiin kaverin mökille ja vietiin grillattavaksi filettä ja juomaksi laatuviiniä. Ne vietiin kaappiin ja syötiin ihan jotain muuta, niin kauheaa, ettei voi kirjoittaa, sillä minut tunnistettaisi.
Kotiin lähtiessämme muistivat, että voi, voi, kun ei ehditty grillata sitä lihaa😏
Onhan se niinkin, että jos pöytä on jo katettu, siinä on se mitä on ajateltu tarjota. Jos siihen tuodaan pussillinen piirakoita, jää paljon ylimääräistä, joka täytyy heittää pois vierailijoiden lähdettyä. Pussissa olevat piirakat voi laittaa vaikka pakastimeen, kun niihin ei ole iso vierasjoukko hönkäillyt ja syljeskellyt. Sitä paitsi eivät kaikki halua syödä mahaansa kahvipöydässä täyteen vaan riittää, kun on vähän hyvää purtavaa ja hyvää seuraa. Turha on ap:n nokkiintua.
Vierailija kirjoitti:
No hänellähän sinä ne kai veit et itsellesi syötäväksi? Tietysti olisi ollut kohteliasta laittaa esille. Toiset vaan ajattelee, että se on lahja heille. Mikä muuten on suolainen omenatäytteinen piirakka?
Kuulosti lörtsyltä.
Hyviä ovat, mutta ehkä max puolikkaan voi syödä per henkilö, niin makeita ja rasvaisia.
Ap taitaa olla sama joka yhdessä aloituksessa vei tapailumiehelle pullaa ja jonka tapailumies heitti sohvan alle 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on kans sellanen ettei koskaan tarjoa tuliaisia vaan vie ne heti kaappiin. Sellasia kalliita joita en olisi itselleni raaskinut koskaan ostaa. Sitte vedetään niitä halpiskeksejä yms. Kyrsii!
Vie sille vieläkin halvempia keksejä.
En kehtaa, se on kuitenkin mun äiti.
Omalle äidille et kehtaa sanoa, että laitetaan nämä heti pöytään?!?
Yllättävän moni on sitä kieltä, että kun tuot jotain tuliaispullaa, sun pitää erikseen mainita että missä tilaisuudessa ja kenen kanssa kyseinen pulla tulee syödä.
Olen varmaan elänyt tynnyrissä, kun en ole koskaan ajatellut että näin tulisi toimia.
M42
Vierailija kirjoitti:
Taannoin mentiin kaverin mökille ja vietiin grillattavaksi filettä ja juomaksi laatuviiniä. Ne vietiin kaappiin ja syötiin ihan jotain muuta, niin kauheaa, ettei voi kirjoittaa, sillä minut tunnistettaisi.
Kotiin lähtiessämme muistivat, että voi, voi, kun ei ehditty grillata sitä lihaa😏
Atrian grillitassu ei ole filee, eikä salesta ostettu 5.5% viini ei ole laatuviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Olisit sanonut ojentaessasi, että toit lämpimäiset tarjottavaksi yhteiseen pöytään. Tuliaiset taas on lahja talonväelle, ja se on heidän asiansa tarjotaanko ne heti vai säästetäänkö myöhempään. Ei ollut emännältä kohteliasta jättää tuliaisia lojumaan ilman huomiota, mutta joskus niin voi epähuomiossa tapahtua, kun on paljon muuta häärättävää samalla.
Kai ne on isännänkin vastuulla.
Lienee kysymys lörtsystä.