Auttakaa mua, olen kuin mikäkin kassi-alma ja haluaisin olla asiallisen näköinen!
Mä en tiedä mitä on tapahtunut, kun minusta on tullut tällainen. Noh, painoa on tullut ainakin liikaa ja se on varmasti yksi syy, että koen näyttäväni kauhealta puliveivarilta. Minulla on aina kyllä puhtaat vaatteet päällä, en missään pskaisissa rönttösissä kulje, mutta en vaan osaa pukeutua. Näytän ihan hirveältä! Ihan oikeasti, niinku olisin jostain pusikosta ryöminyt.
En osaa oikein laittaa hiuksiani, ne ovat ohuehkot ja liukkaat, joten niille on vaikea edes löytää mitään "helppoa mallia". Olen siis 45 vuotias ja mielestäni olen aiemmin näyttänyt ihan asialliselta. Nyt vaan en saa laitettua hiuksia, ne hapsottaa miten sattuu ja vaatteet näyttävät hirveältä päälläni. Hiuksilleni on tapahtunut jotain tässä vuoden/parin sisällä, varmaan jotain hormonimuutosta.
Mistä minä saan apua ja mitä mun pitäisi tehdä? Haluaisin näyttää asialliselta ja ehkä tyylikkäältäkin, en tällaiselta ryysyläiseltä.
Olen nyt alkanut tarkistamaan ruokavaliotani ja jättänyt herkut ym. pois. Toivottavasti painokin hieman putoaa sen myötä.
Kommentit (37)
Käy kampaajalta kysymässä vinkkejä hiuksiin. Mallin muutos tai miten ne helposti laittaisi itse kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahatilanteesi ei ole katastrofaalisen huono, varaisin sinuna ensimmäiseksi ajan jollekin hyväksi tunnetulle kampaajalle ja antaisin hänelle vapaat kädet. Sen jälkeen pukeutumisneuvojan pakeille. Toinen vaihtoehto on yrittää päästä jonkin lehden muuttumisleikkiin.
Muuttumisleikit ovat ihan kauheita. Jälkeen-kuva aina kuin mikäkin kuvatus.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahatilanteesi ei ole katastrofaalisen huono, varaisin sinuna ensimmäiseksi ajan jollekin hyväksi tunnetulle kampaajalle ja antaisin hänelle vapaat kädet. Sen jälkeen pukeutumisneuvojan pakeille. Toinen vaihtoehto on yrittää päästä jonkin lehden muuttumisleikkiin.
Lehden muuttumisleikkiin ovat viihdettä. Olen monesti ajatellut, että kuinka muuttuneella on varaa ylläpitää muutostaan omassa elämässään. Tavaratalon pukeutumisneuvojaa suosittelen. Ei ole pakko ostaa mitään, mutta jos ostaa, saa yleensä pukeutumisneuvojan hinnan takaisin. Voit kuvata itseäsi ja vaatteita rauhassa ja sen perusteella sitten rakentaa puvustuasi.
Yksi keino on ostaa kuuden euron Stylebook-app ja laittaa digitaaliseen vaatekaappiin jokaikinen vaate ja asuste. Sen avulla on helppoa suunnitella asukokonaisuuksia ja merkitä muistiin käyttämiään asukokonaisuuksia. Se tekee myös käyttäjälle asuehdotuksia. Ilmeisesti tekoäly on siinä apuna tekemässä yhdistelmiä.
Yksi edullinen tyylivinkit on käyttää silitysrautaa, vauvan harsovaippaa prässiliinana ja ostaa vaateharja, jolla siistiä villakangastakit sekä neuleharja (ei se viiden euron nypynpoistaja!) ja harjata neulevaatteiden nypyt neuleharjalla pois. Nypynpoistilaitteella saa hinkutettua pois ne pahimmat nypyt kankaista. Kannattaa muistaa, että se ohentaa vaatetta eli ei kannata painaa liikaa kun käyttää sitä.
Kenkien hoitaminen on suomalaisilla kehnoa. Säästövinkki on hankkia eläin- tai maatalouskaupasta satula- tai valjasrasvaa ja käyttää sitä kenkien hoidossa ja rikkinäisiä nailoneita kenkien kiillottamisessa. Rikkinäisen nailonsukan sisään voi laittaa rikkinäisen sukan täytteeksi. Siten saa paremman otteen kiillotussutturasta, jota voi säilyttää muovirasiassa (vaikkapa pakasterasia).
Tyyli ei ole kiinni kiloista. Kannattaa pyrkiä olemaan tyylikäs ja löytää nimenomaan se oma tyyli. Listaa vaikka asioita, miltä et ikinä halua näyttää. Lataa ChatGPT ja kysy siltä neuvoa. Tutustu värianalyysiin ja löydä parhaiten sopivat värisi.
Osta jätski, katsele ympärillesi. Ketään ei vois vähempää kiinnostaa ulkonäkösi.
Vierailija kirjoitti:
Rahatilanne on katastrofaalisen huono. Siinä se vastaus.
Hormoonaalisiin ongelmiin saattaa löytyä apua gyneltä.
Jos hiusten pituus on riittävä, laita hainhampaalla nutturalle. Helppo ja tyylikäs.
Kyllä sä jollekin löysä-Pertsalle kelpaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä kuka kävi tuon vastauksen tuohon laittamassa, mutta minä, aloittaja se en ainakaan ollut. Kampaajaan ja pukeutumisneuvojaan on kyllä varaa ja uusiin vaatteisiinkin. Ehkä tässä on osittain kysymys huonosta itsetunnostakin; en kehtaa mennä pukeutumisneuvojalle, ei mulle löydy sopivia vaatteita jne. Tämä on vähän tällainen kehä. Onko noita pukeutumisneuvojia Stockmannilla, Sokoksella, vai onko niitä sellaisia, jotka lähtee kaupoille mun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Osta jätski, katsele ympärillesi. Ketään ei vois vähempää kiinnostaa ulkonäkösi.
Ei varmasti kiinnostakaan, mutta itseäni oma rönttäilmeeni häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Jos hiusten pituus on riittävä, laita hainhampaalla nutturalle. Helppo ja tyylikäs.
Hainhammas pelasti mut kun väsähdin tukanlaittoon. Aiemmin aina pesun jälkeen laitoin muotovaahtoa, rullasin, sitten hiuslakkaa.
Nyt ei mitään muuta kuin vapaa kuivuminen pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hormoonaalisiin ongelmiin saattaa löytyä apua gyneltä.
Laittaako ne hiuksiakin nykyään?
Naisten tyylinvaihdosjutuissa telkkarissa usein naiset jopa liikuttuvat kyyneliin kun näkevät miten kauniita ovat stailauksen jälkeen. Aah, voisin halutessani olla niin kaunis.. - jokainen nainen voi ajatella näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä kuka kävi tuon vastauksen tuohon laittamassa, mutta minä, aloittaja se en ainakaan ollut. Kampaajaan ja pukeutumisneuvojaan on kyllä varaa ja uusiin vaatteisiinkin. Ehkä tässä on osittain kysymys huonosta itsetunnostakin; en kehtaa mennä pukeutumisneuvojalle, ei mulle löydy sopivia vaatteita jne. Tämä on vähän tällainen kehä. Onko noita pukeutumisneuvojia Stockmannilla, Sokoksella, vai onko niitä sellaisia, jotka lähtee kaupoille mun kanss
Jossain oli äskettäin juttua näistä shoppareista, jotka jopa shoppailee asiakkaan puolesta. Varmasti lähtee myös mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä jollekin löysä-Pertsalle kelpaat.
Pyysinkö mä apua miehen hankintaan? Mulla on jo "löysä-Pertsa", kiitos vaan.
Käy pesulla ja kampaa hiukset. Silitä vaatteet ja unohda kassit. Kirpputori vaatteet haisee. Pahalle. Säästä ja osta uudet. Jos sulla on varastettua se näkyy sun asennossa ja sä pälyilet.
Hyvälle kampaajalle nyt alkuun, ja mietitte yhdessä sopivan mallin ja ehkä värinkin.
Jos sun kroppa on muuttunut esim. painon nousemisen takia, tai koska hormonisyistä painon jakautuminen on muuttunut keskivartalopainotteisemmaksi (normaalia esivaihdevuosi-ikäiselle), niin pukeutumista voisi olla syytä säätää myös. Näyttääkseen hyvältä ei tarvi olla hoikka, mutta vaatii vähän erilaisia vaatteita kuin nuorena ja hoikkana, ei mitkään KappAhlin vetelästä kankaaasta tehdyt rytkyt oikein enää toimi. Tavaratalon pukeutumisneuvojaa, tai tyylikonsulttia neuvoisin hyödyntämään, ellei itsellä ole aikaa tai halua alkaa penkoa näistä asioista tietoa netistä. Myös värianalyysi voi olla hyvä juttu, jos tuntuu ettei tiedä yhtään mitkä värit sopii. Niitä voi teettää myös kuvien perusteella netissä, eli onnistuu vaikka asuisi pienellä paikkakunnalla, jossa ei livenä pääse.
Missään nimessä ei kannata antaa kampaajan leikata hiuksia mielensä mukaan. Kampaaja ehkä saa nätin lopputuloksen, mutta tuulessa sen hiuslakallakin kiinitetty kampaajan tekemä kampaus on hirvitys (kokemusta).
Itse en käy enää kampaajalla, koska niiden jälkeen näytin kuukausien ajan röllipeikolta. Kampaajat eivät osaa huomioida ohutta hiuslaatua.