Vaihdevuodet ja lihominen
Olen 46 vuotias nainen. Koko ikäni olen ollut hoikka ja paino on pysynyt luonnostaan sopivalla tasolla, ilman että minun on tarvinnut esim. miettiä syömisiäni tarkemmin.
Nyt parissa kuukaudessa paino on yht'äkkiä pompannut noin 4 kg. En ole huomannut painon nousua, koska vaatteet eivät kiristä ja peilikuvassakaan ei ole tapahtunut mitään huomattavaa muutosta. Lenkkeilen koiran kanssa 1-2 kertaa päivässa, käyn salilla 1-2 kertaa viikossa. Työ on istumatyötä. Mikään ei ole muuttunut elintavoissa, mutta paino nousee selittämättömästi. Onko tämä nyt se esivaihdevuosioire, joka saa keski-ikäiset naiset pyöristymään? Oma äiti ainakin kasvatti huomattavan keskivartalolihavuuden vanhetessaan - ajattelin että hän vaan syö huonosti eikä liiku riittävästi.
Pitääkö tässä alkaa vahtia syömisiään ja olla aiempaa aktiivisempi liikunnan suhteen? Vai onko peli menetetty jos hormonit aiheuttavat lihomisen?
Kommentit (34)
Esimerkiksi NAD ravintolisästä voisi ehkä kenties mahdollisesti olla apua.
Oheisella videolla oli lyhyesti maininta NAD:n* mahdollisesta liittymisestä lihomiseen. Enpä pannut muistiin missä kohtaa se oli, walitettawasti... : (
*Nikotiini-Amidi-adeniini-Di_nukleotidi
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi NAD ravintolisästä voisi ehkä kenties mahdollisesti olla apua.
Oheisella videolla oli lyhyesti maininta NAD:n* mahdollisesta liittymisestä lihomiseen. Enpä pannut muistiin missä kohtaa se oli, walitettawasti... : (
*Nikotiini-Amidi-adeniini-Di_nukleotidi
OT Tuo tuuberi oli nuoruudessaan erittäin huonossa kunnossa kun oli elänyt lapsuutensa hometalossa. Hän oli mm. 15 vuotta antibiooteilla. Siihen nähden hän on mielestäni erittäin nuorekkaan ja hyväkuntoisen näköinen 52-vuotiaaksi (s. 1973); on siis omien tuotteidensa ja kirjoitusten ym:n mitä mainioin mannekiini? :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä pääsee eroon kun syö vähemmän. Olen laihtunut yli 50 vuotiiana useamman kilon ja ne lähti ihan kalorimäärään rankasti karsimalla.
Mutta en liikkunut ollenkaan? Et käy esim. lenkillä, kuntosalilla tai et jumppaa kotona? Et tee mitään hyötyliikuntaa?
Yerba Maté on monta kertaa tehokkaampi rasvan polttaja kuin vihreä tee:
Terv. M75 v, 180/67, ei tosin matén "ansiosta"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kuitata asiaa vaihdevuosilla, taustalla voi olla muutakin kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa tai varastoraudan puute. Nämä selviävät labratutkimuksilla.
No neljän kilon painonnousu kuitenkaan tuskin on syy epäillä tuollaisia, ellei muita oireita ole.
Äitini lihoi 9 kiloa etenkin vatsansa seudulta ja kävi monta kertaa lääkärissä, joka neuvoi häntä syömään vähemmän. Lihomisen syy oli kohtusyöpä. Häntä ei ehditty hoitaa. Hän suri sitä ja vannotti minua käymään säännöllisesti gynellä senkin jälkeen kun ei ole aktiivista sp-elämää. Kuoli sydäninfarktiin.
Vatsarasva lisääntyy naisilla vaihdevuosien aikaan: https://www.is.fi/terveys/art-2000011299953.html .
Itse en ole koskaan ollut se nainen joka on pysynyt hoikkana ja hyväkuntoisena itsestään. En ole koskaan voinut syödä ihan mitä haluan ja milloin haluan ilman että se olisi näkynyt minussa. Olen aina joutunut tarkkailemaan painoani, ihan aina. Ehkäpä siksi lähestyvät vaihdevuodet eivät ole vaikuttaneet mitenkään.
Kysytäänpä tässä. Mielestäni tuon vaimon käytös lähteny tunteiden ääripäihin painottumaan viimeaikoina ja sillä tapaa että yhtäkkiä kimpaantuu ihan full-melt-down statukselle jostain olemattoman pienistä asioista. Sais ajoittain sijoitella sanansa tosi... tarkkaan. Ei tää tämmöstä ole ollut viimeiseen +20 vuoteen.
Hän ei ole kertonut mitenkään että olis vaihdevuodet käynnissä. Mutta nojatuolikenraalina mietin tässä että kyllä alkais osumaan ikä+oireet vahvasti yksiin tämän kanssa.
Kysymys tähän liittyen oli : onko mahdollista kysyä tästä ilman että toinen vetäisee herneet koneeseen? Paras aika kysyä olisi ehkä... kuukautiskierron jälkeen. Näin kohdalla räpsyy sen verran ettei kannata..
Syömistä voi myös vähentää ja syödä hedelmän siinä missä ennen soi pullan tai vienerin
Vierailija kirjoitti:
Syömistä voi myös vähentää ja syödä hedelmän siinä missä ennen soi pullan tai vienerin
Nenäkäs kysymys, mutta kun en ikinä syö pullaa enkä vienereitä, enkä myöskään Suomessa myytäviä raakoja ja mauttomia hedelmiä, niin mitä neuvot tehtäväksi?
Et taida olla vaihdevuosi-ikäinen nainen, jolla on paino-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys tähän liittyen oli : onko mahdollista kysyä tästä ilman että toinen vetäisee herneet koneeseen? Paras aika kysyä olisi ehkä... kuukautiskierron jälkeen. Näin kohdalla räpsyy sen verran ettei kannata..
"Töissä Markku sanoi, että hänen vaimollaan on esivaihdevuodet. Mitä se tarkoittaa ja pitääkö käydä silloin lääkärissä?"
Hormonitoiminnan väheneminen sen lihomisen aiheuttaa, eikä syy ole yksinomaan fysiologinen.
Tässä iässä monet velvoitteet ja väsymys painavat, mikä kasaa kroppaan lisäkiloja. Ratkaisun avaimet piilevät unessa, liikkeessä ja mielialan tukemisessa.
On tavallista, että ylipainon kanssa kamppaileva ihminen ei tunnusta syövänsä herkkuja rentoutuakseen tai yksinäisyyden tai muun tunteen takia. Kaloripitoista syötävää on nykyään saatavilla aivan kaikkialla, ja herkkuja on vaikea ohittaa.
Ja koiran ulkoiluttaminen ei ole varsinaisesti liikuntaa.