Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaas mulle, minkä nimen saan antaa lapselleni?

Vierailija
20.03.2007 |

Mieheni on ulkomaalainen, olkoon vaikka kreikkalainen. Meillä on tyttövauva.

Täällä, ja muuallakin, aina jankataan sitä, miten tyhmää on antaa suomalaiselle lapselle ulkomaalainen nimi, joka ei edes sovi sukunimeen. No, meidän lapsi ei ole täysin suomalainen, ja sukunimikin on eksoottinen, mutta kun ollaan kerrottu nimiajatuksiamme, kommentit on " miksei suomalainen nimi kelpaa?" , " täytyykö sillä olla ulkomaalainen nimi koska isä on ulkomailta" ?

Nimet joita olemme suunnitelleet, eivät ole liian kummallisia, vaan lähinnä kansainvälisiä tytön nimiä kuten Isabella, Melissa ja Clarissa.

Jos suomalaiseen sukunimeen ei sovi ulkomaalainen nimi, niin ei kai ulkomaalaiseen sukunimeenkään sovi suomalainen nimi? Vai onko se niin, että suomalainen nimi sopii aina ja kaikkialla, ulkomaalaiset nimet eivät ole hyväksyttyjä?

Turha kai sanoakaan, että jos Gabrielle Stephanie Möttönen on huvittava yhdistelmä, niin huvittavaa on myös Aino Johanna Konstantinos, tms.

Todellisuudessahan me toki päätämme lapsemme nimen aivan itse, eikä asia ole meille ongelma, mutta mielenkiinnosta haluaisin kysyä, mikä nimi sitten olisi sellainen, joka on av-logiikankin mukaan täysin hyväksytty? Vai onko sellaista?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut joku kansainvälinen nimi suomalaisittain kirjoitettuna on hyvä.

Esim. Anna, Maria, Melissa...

Vierailija
2/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosisin itse kansainvälistä nimeä joka on helposti lausuttavissa myös suomeksi, esim. just noi isabella tms.

Teidän lapsi teidän päätös, ei kuulu isovanhemmille tai muille sukulaisille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisivatpa ihmiset yskähdellä ja kysellä kummallakin puolella! Pojalla vastaava nimi olisi Kustu. Ei muuten ole kummatkaan nimet enää kalenterissa.. Miksiköhän?

Vierailija
4/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana olis myös Ines tai Elena...

Ines Elena Isabel -ihaaana!

Vierailija
5/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jokatapauksessa jos suomessa asutte niin kutsumanimeksi joku sellainen joka lausutaan niin kuin kirjoitetaan.

Vierailija
6/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki jos niihin ei ole tottunut, ne voivat särähtää korvaan. Sellaista nimeä ei olekaan, joka kaikkien mielestä olisi kiva.

Senpä vuoksi kannattaakin valita ihan omalle korvalle miellyttävä nimi!

Itse tunnen " sekanimisiä" todella monia - joilla on esim. nimenä Thomas Ilkka (+ ulkomaalainen sukunimi), Katri Francoise + ulkomaalainen sukunimi...

Ihan yhtä hyvin mielestäni voitte antaa vaikka yhden suomalaisen ja yhden kreikkalaisen nimen - JOS haluatte. Tai vaikka kaikki etunimet " kansainvälisiä" .

Olkoot nyt vaikka esimerkkinä Jekaterina Aino, ei mielestäni mikään kamala nimi. (OK, ei teidän tapaukseen sopiva, mutta tulipa nyt mieleen)

Vierailija
7/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mut jokatapauksessa jos suomessa asutte niin kutsumanimeksi joku sellainen joka lausutaan niin kuin kirjoitetaan.

Vierailija
8/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, Eines...

Vierailija
9/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi, jota olemme eniten tosissamme ajatelleet, on Selda Melissa Karoliina. Mieheni ei oikeasti ole kreikkalainen, vaan Kreikan naapurimaasta ;o)

Muita vahvoilla olevia vaihtoehtoja ensimmäiseksi(kutsuma?)nimeksi on Esra, Alara, Kamile ja Merve. Yksikään ei minusta ole niin hirvittävän vaikea, kaikki kirjoitetaan ja lausutaan samalla tavalla, ja koska toinen nimi on kansainvälinen ja kolmas suomalainen niin haluamme lapselle myös yhden turkkilaisen nimen. Sukunimi on turkkilainen, 4-kirjaiminen ja helppo.

T: Ap

Vierailija
10/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: ap

Vierailija
11/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse haluatte, aina löytyy joku joka jostain ei tykkää. Melissa on sikäli helppo kutsumanimi, että suomalaisetkin siitä selviävät jos täällä asutte. Mutta hyvähän se on että lapsen kulttuuritausta nimessäkin näkyy. Eihän se häpeä ole.

Omassa tuttavapiirissäni on perhe, jossa on etunimet annettu niin, että toinen etunimi on äidin maasta ja toinen isän. Nimet valittu ilmeiseti niin etteivät kummankaan kielellä ole kamalan vaikeita.

Vierailija
12/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no joo, toisille Selda voi olla vaikea siksi, ettei se ole almanakassa =D

Kivan kuuloinen nimi, eikä lainkaan vaikea. Alara on myös ihastuttava!

Vierailija
13/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta paras olisi ehdottomasti Kamile Melissa Karoliina! Tosi nätti!

Mulla on vissiin tosi tönkkö kieli, kun Selda nimen ld-yhdistelmä on jotenkin kankea sanoa...

Vierailija
14/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen antamaan lapsellenne juuri sen nimen kuin itse haluatte, kyllä ne sukulaistädit siihen aikanaan tottuu. Turha miettiä mitä muut sanoo kun se nimi ei kuitenkaan lopulta voi kaikkia miellyttää.

Meillä oli sama tilanne ja tein heti selväksi sukulaisilleni, että lapsi tulee saamaan kaksi nimeä; toisen äidin ja toisen isän maasta. Piste.

Vierailija:

Minusta paras olisi ehdottomasti Kamile Melissa Karoliina! Tosi nätti!

Vierailija
15/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös ihmetellyt, miksi etu- ja sukunimi pitäisi välttämättä trimmata niin hyvin yhteen. Ihmisillä on paljon muitakin perusteita nimenannolle. Itseäni huvittaa asia erityisesti sen vuoksi, että meillä on ei-suomenkielinen nimi, mutta olemme täysin suomenkielisiä, joten ilmeisesti tämän palstan logiikan mukaan olisi täysin ok antaa nimeksi joku Cecilia, vaikka se ei toiselle yhtä suomalaiselle olisi yhtään mahdollinen.

Vierailija
16/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mä olen myös ihmetellyt, miksi etu- ja sukunimi pitäisi välttämättä trimmata niin hyvin yhteen. Ihmisillä on paljon muitakin perusteita nimenannolle. Itseäni huvittaa asia erityisesti sen vuoksi, että meillä on ei-suomenkielinen nimi, mutta olemme täysin suomenkielisiä, joten ilmeisesti tämän palstan logiikan mukaan olisi täysin ok antaa nimeksi joku Cecilia, vaikka se ei toiselle yhtä suomalaiselle olisi yhtään mahdollinen.

Meilläkin on ruotsinkielinen sukunimi, vaikka olemme täysin suomalaisia. Lapsen nimi kirjoitetaan " suomalaisittain" (tyyliin Joonas-Jonas). Kaikissa virastoissa, apteekissa, lääkärissä yms. nimi kirjoitetaan yhdellä vokaalilla, jos eivät satu kysymään kirjoitusasua. Että miten se nyt sitten meneekään, pitääkö Suomessa antaa suomalainen nimi vai ei? :)

Vierailija
17/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina ihmetyttää nämä nimien paheksujat. Mitä ihmeellisempia perusteluja löytyy esimerkkinä mainitsemasi ja oma suosikkini ' ei voi antaa ku siitä tulee mieleen ***' . Muuten minusta Selda on ihana!!!

Vierailija
18/18 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Rudolf Koivu tai Patricia Seppälä, aivan hyviä nimiä!!

Ap, asiahan on niin, että vaikka antaisitte lapsellenne minkä tahansa nimen siitä eivät kaikki tykkää. Ja aina joku puhuu pahaa nimestä joko naamatusten tai ainakin selän takana.

Suunnittelemanne nimet kuulostavat minusta hyviltä!! Minä voisin antaa tuon Selda Melissa Karoliina ihan täysin suomalaistaustaisellekin lapselle. Niin - vaikka sukunimi olisikin se Möttönen!