Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija ihmettelee: Tampereella joukkoliikenne maksaa 300 euroa vuodessa, pk-seudulla hinta on moninkertainen

Vierailija
15.05.2025 |

On harhakäsitys luulla, että pk-seudulla joukkoliikenne olisi maksajien eli matkustajien kannalta edukasta suurien volyymien ansioista. Päinvastoin!

Lähde:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011235307.html

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno

Vierailija
2/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Päätoimisesti opiskeleva nuori on tulossa kesätöihin pääkaupunkiseudulle. Sitähän tässä ihmettelee että ei jää pahemmin palkasta jäljelle jos kulkee julkisilla. Ei kannattaisi mennä töihin vaan heittää vaihde vapaalle ja pudottautua yhteiskunnan turvaverkon varaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi Suomen suurimpien matkustajamäärien vaikuttavan lipunhintoihin no. niitä maltillistaen. Vaan eipä niin näytä olevan.

Vierailija
4/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpa Tampereella halpaa. Porissa aikuisen bussikortti maksaa 59 euroa kuukaudessa.

Vierailija
5/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa on joku ajatusvirhe.

 

"90 vuorokauden lippu maksaa opiskelijalle 550,10 euroa eli 6,11 euroa vuorokaudessa."

 

Ei maksa. Ainakaan HSL:n hinnaston mukaan. Ihme sontaa nykyään julkaistaan. Toimittaja ei sit viitsinyt edes googlettaa..

 

Taidan huomenna väittää lehteen, että maito maksaa nykyään stadin stokkal kuus egee desi.

Vierailija
6/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä että tämä valittaja on tamperelainen ja saa opiskelijalipun Tampereelle, ei pääkaupunkiseudulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä että tämä valittaja on tamperelainen ja saa opiskelijalipun Tampereelle, ei pääkaupunkiseudulle.

Ja siinä, että se on laskettu väärin. Kula uuvatti ostaisi joka päivälle kertalipun eikä hyödyntäisi paljousalennusta vaikkapa kuulausikortin muodossa. Sen saa vaikka Turkulainen.

 

Vierailija
8/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista on kun vassaripässit kehottavat matkustamaan pummilla. Rehellinen kärsii vassareiden rikollisuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Päätoimisesti opiskeleva nuori on tulossa kesätöihin pääkaupunkiseudulle. Sitähän tässä ihmettelee että ei jää pahemmin palkasta jäljelle jos kulkee julkisilla. Ei kannattaisi mennä töihin vaan heittää vaihde vapaalle ja pudottautua yhteiskunnan turvaverkon varaan.

Pääkaupunkiseudun HSL tarjoaa umpipaskan palvelutason kalliilla hinnalla. 

Syy siihen on se, että kunnat maksattavat isot infrainvestoinnit, kuten metrot, kruunusillat, "pika"ratikat jne. HSL matkusstajien lipputuloilla. Ne nimittäin jyvitetään hintoihin. Malli on ainutlaatuinen maailmassa. Muualla kunnat maksavat infran investoinnit ja saavat rahat mm. tonttien myynnistä. Meillä kunnat rahastaa molemmista.

Vierailija
10/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jutun kirjoittaneella toimittajalla ei ole matikkapää sieltä terävimmästä päästä, on jutun pointti silti ihan oikea. HSL:n pomon vetäytyminen hinnoittelussa alueen kuntien selän taakse vaikuttaa jotenkin raukkamaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

Päätoimisesti opiskeleva nuori on tulossa kesätöihin pääkaupunkiseudulle. Sitähän tässä ihmettelee että ei jää pahemmin palkasta jäljelle jos kulkee julkisilla. Ei kannattaisi mennä töihin vaan heittää vaihde vapaalle ja pudottautua yhteiskunnan turvaverkon varaan.

Pääkaupunkiseudun HSL tarjoaa umpipaskan palvelutason kalliilla hinnalla. 

Syy siihen on se, että kunnat maksattavat isot infrainvestoinnit, kuten metrot, kruunusillat, "pika"ratikat jne. HSL matkusstajien lipputuloilla. Ne nimittäin jyvitetään hintoihin. Malli on ainutlaatuinen maailmassa. Muualla kunnat maksavat infran investoinnit ja saavat rahat mm. tonttien myynnistä. Meillä kunnat rahastaa molemmista.

Ja siinä, että HSL on palkintotyöpaikka, jossa istuu 100 hyvää veljeä. Budjetti 90 miltsiä vuodessa. Sillä tekisi paljon muutakin kun suunnittelisi vuoden 2067 leijuratikoita.

 

Vierailija
12/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi joukkoliikenne minulla on halpaa, koska sitä ei ole. Linja-autoja ei kulje ollenkaan, asun kahden kuntakeskuksen välissä seututien varrella (XXX).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siinäpähän ihmettelee. 

Vierailija
14/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken ostin vuoden Föli-kortin 554,50€ eli kuukautta kohden 46,20€. Ei opiskelija-alennusta vaan normaali aikuisen kausikortti.

Eli Turussa tämä hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki pitäisi saada vähintäänkin puoli-ilmaiseksi....

Vierailija
16/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suuri koko ja suuret volyymit eivät tosiaan näy muuta maata alhaisempana hinnoitteluna? Näin pitäisi olla!

Vierailija
17/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suuri koko ja suuret volyymit eivät tosiaan näy muuta maata alhaisempana hinnoitteluna? Näin pitäisi olla!

Vastaavasti palvelutaso on parempi. Ei muissa kaupungeissa mene pikaratikka 6 min välein.

Vierailija
18/18 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmaan opiskelijahintainen vuosilippu Tampereella. Juuri ostin täältä Tampereelta vuosilipun aikuiseen makuun, hinta 460 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän