Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin laittaa tähän itse tehdyn jogurtin teko-ohjeen jos yli kymmenen henkilöä sitä toivoo?

Vierailija
15.05.2025 |

Toivokaa yläpeukuilla. Alapeukut vähentää toivojien määrää. 

Tämä sen takia, koska ihmiset eivät nykyään tee mitään itse, joten miksi jakelisin mitään reseptejä ihan turhaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskystä en peukuta.  Pidä tunkkis.

Vierailija
2/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse reseptiä. Tulin vaan moikkaamaan.

Puuhellan kantilla on jogurttipytty tekeytymässä.

Passeli lämpö siinä.

Ilahduin kun joku muukin viitsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli monta vuotta kefiiri. Ehkä pian taas?

Vierailija
4/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin googleen hauksi itse tehty jogurtti. Ajattelin että ohhoh on osaamisen taso hiukan noussut. Mutta sitten kun katselin tarkemmin ja pidemmälle niin on niin paljon huonoja ohjeita että oikein.

Minulla on tämä "oikea" resepti sen takia koska otin selvää asioista. Syystä että niin huonosti onnistuin jogurtin teossa. Sitten lopetin pitkäksi aikaa tuon tekemisen. Nykyään onnistun aina.

ap

Vierailija
5/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi

Vierailija
6/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta

Vierailija
7/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Passeli lämpö siinä.

Ei mitään maitojauheita ja tuotoksen valutuksia, eihän? Tulee lohkeavaa jogurttia aina?

ap

Vierailija
8/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Passeli lämpö siinä.

Minulla induktioliesi jossa sous-vide toiminto. Viilin tulo loppui kun tuon hommasin.

Vierailija
9/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kiinnostaa. Tässä on pakko kysyä että jos samalla saisi popcornin ohjeen? Osasin nuorena tehdä silmät kiinni ja selin aina täydellisiä popcorneja,  mutta en muista enää mitä siinä piti tehdä. Laittaa jossain vaiheessa levy kiinni ehkä?

Vierailija
10/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein opiskeluaikana viiliä ihan vaan silleen että söin kaupan viilipurkin, jätin kaapimatta pohjat ja kaadoin purkin täyteen maitoa ja jätin pöydälle yöksi. Aamulla oli viiliä, nostin jääkaappin, taas söin seuraavana iltana ja uudet maidot. Yhdestä purkista sai viikon viilit, sitten maku alkoi kadota ja viili laimeta niin ostin uuden kaupasta.

Vierailija
11/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 toivoo jo, 5 trollia yrittää pilata muiden iloa. Kerro vaan resepti :)

t: tuo opiskeluaikana viiliä tehnyt

Vierailija
12/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein opiskeluaikana viiliä ihan vaan silleen että söin kaupan viilipurkin, jätin kaapimatta pohjat ja kaadoin purkin täyteen maitoa ja jätin pöydälle yöksi. Aamulla oli viiliä, nostin jääkaappin, taas söin seuraavana iltana ja uudet maidot. Yhdestä purkista sai viikon viilit, sitten maku alkoi kadota ja viili laimeta niin ostin uuden kaupasta.

Tää on kyllä paras, hyvä!

Vierailija
13/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://blogs.helsinki.fi/ruokateknologiassa/2013/02/20/jogurttikone-vs…

Tässä on aika hyvä ohje. Ainakin on lohkeavaa jogurttia, vaan ei koneen tekemänä, joka on juoksevaa.

Vierailija
14/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on aika hyvä ohje. Ainakin on lohkeavaa jogurttia, vaan ei koneen tekemänä, joka on juoksevaa.

Katsoin ohjeen ja tuli kyllä käsi-pää olo. Jugurttikone.

Siihen jäätelökoneen ja leipäkoneen väliin, munankeittimen ja riisinkeittimen vierelle.

Vierailija
15/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin ohjeen ja tuli kyllä käsi-pää olo. Jugurttikone.

Siihen jäätelökoneen ja leipäkoneen väliin, munankeittimen ja riisinkeittimen vierelle.

Air:n ja vedenkeittimen alle mielellään.

Vierailija
16/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, kiinnostaa. Tässä on pakko kysyä että jos samalla saisi popcornin ohjeen? Osasin nuorena tehdä silmät kiinni ja selin aina täydellisiä popcorneja,  mutta en muista enää mitä siinä piti tehdä. Laittaa jossain vaiheessa levy kiinni ehkä?

Just eilen tein. Ota esille iso kulho ja paksupohjainen teräskattila ja kansi. Lasikantinen kattila on tässä oikein hyvä. Laitan noin 3 ruokalusikallista öljyä kattilan pohjalle, kaadan päälle pohjanpeiton popcorninjyviä ja kannen päälle. Minulla on levyssä asteikko 0-9, laitan alkuun 8 ja kun alkaa poksua, lasken lämpöä 6:een. Sitten ravistelen vähän kattilaa, ja nostan muutamaksi sekunniksi irti levystä. Poksuminen jatkuu koko ajan. Lasken levyn lämpöä 4:ään. Poksuminen hidastuu ja lasken lämpöä 2:een. Ravistelen taas vähän kattilaa. Kun poksuminen loppuu, kaadan popparit heti kulhoon, etteivät ala ruskistua. Ropsautan päälle vähän suolaa. Käytin eilen auringonkukkaöljyä. 

Ei ole niin vaarallista, jos jää pari avautumatonta jyvää, koska ne voi vain jättää kulhon pohjalle syömättä. Paljon huonompi juttu on, jos popparit kärähtävät, koska silloin koko kattilallinen maistuu palaneilta ja tulee epäterveellistä transrasvaa. 

Vierailija
17/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 toivoo jo, 5 trollia yrittää pilata muiden iloa. Kerro vaan resepti :)

t: tuo opiskeluaikana viiliä tehnyt

Otetaan maito ja lämmitetään alle 90 asteeseen. (Käytetään lämpömittaria) Jos menee yli, niin jogurtista tulee rakeista. Itse lämmitän n. 85 asteeseen ja pidän siinä paikkeilla 10 minuuttia. Tämä tekee jogurtista lohkeavaa.

Annetaan maidon jäähtyä alle 50 asteeseen ja lisätään siemenjogurtti (ehkä puoli desiä litraa kohden). Itse käytän turkkilaista tai kreikkalaista siemenjogurttia. Oma seokseni on yli 45 astetta sen jälkeen kun siemenjogurtti on lisätty. Sen jälkeen peittelen tuon jogurttiastian hyvin ja laitan lämpimään paikkaan. Oma pysyy yli 30 asteisena seuraavaan päivään jolloin jogurtti on valmista ja jääkaappiin.

Jos tuo maito sattuu jäähtymään paljon alle 50 asteen ennen siemenjogurtin laittoa, niin voi lämmittää uudestaan.

ap

Vierailija
18/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitona olen käyttänyt kaikkea muuta, mutta en rasvatonta. Onnistuu ihan samoin maidosta kuin maidosta. 

ap

Vierailija
19/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kikkailuja. Vuohenmaitoon ja lehmänmaitoon teen.

Vuohenmaidosta tulee kreikkalaistyyppisempää eli rasvaa enemmän.

Vierailija
20/20 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään kikkailuja. Vuohenmaitoon ja lehmänmaitoon teen.

Vuohenmaidosta tulee kreikkalaistyyppisempää eli rasvaa enemmän.

Minä olen tehnyt äidinmaitoon. Tosin nykyään tulee aika vähän tehtyä kun äiti on yli 90.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan