jätätkö matkustamatta listan paikkoihin
Matkaoppaita tuottanut fodors on listannut paikat, joihin turistin ei turismin aiheuttamien haittojen vuoksi pitäisi matkustaa.
Noudatatko mitään ohjeita vai matkustatko itsekkäästi minne itseäsi vain ikinä huvittaa
Kommentit (34)
No en olisi menossakaan noihin, vaan ihan muihin paikkoihin.
En tietenkään. Suurin osa löytyy mun to do -listalta.
Kanarialla ollu joku vesien saastumiskriisi, pääsi likavesiä luontoon. Mallorca yllättää tuossa listassa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo muut ei kyllä kiinnosta yhtään, mutta Lissabon ja muutenkin Portugalia olisi kiva nähdä.
Portugaliin voi matkustaa jonnekin muualle, ja tehdä päiväretken Lissaboniin. Ongelma Lissabonissa tosiaan majoituskapasiteetti ja Airbnb:n aiheuttama vuokrien nousu.
Venetsiassa käyny kahdesti viime vuosituhannella, Kanarialla ja Mallorcalla kerran taannoin, en ihastunut. Muihin en oo menossa. Eli matkustan edelleen mun vakipaikkoihin.
Kaikissa noissa listan paikoissa, paitsi Mount Everestillä, on tullut käytyä, mutta paljon ennen kuin niistä tuli turistien pilaamia. Nykyään jätän matkustamatta. Barcelona, Venetsia ja Lissabon ovat omaleimaisia ja kulttuuriltaan hienoja paikkoja, jotka toivottavasti toipuvat. Mallorcan, Koh Samuin ja Balin turismi perustuu enemmän hiekkarannoille ja hotelleille, ja ovat helpommin korvattavissa muilla kohteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo käynyt Barcelonassa, Mallorcalla, Kanarialla, Venetsiassa ja Lissabonissa, joten en enää aio matkustaa niihin. Balille, Ko Samuihin ja Mount Everestille en ole koskaan ajatellutkaan mennä.
Saanko nyt jonkun vihreän ympäristömitalin?
Ympäristömitalin saa kun jeesustelee loputtomiin sillä kuinka itse on vastuullinen matkustelija, ja kuinka aina tukee paikallisia yrittäjiä, ja kuinka on muutenkin niin kovin jalo ja hyvä ihminen. Ei ollenkaan kuin muut turistit.
Ja jos jossain turistirysässä on käynytkin niin täytyy korostaa suureen ääneen että kävi siellä ennen kuin siitä tuli tunnettu.
Olen ollut Barcelonassa, muut listan paikat eivät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo käynyt Barcelonassa, Mallorcalla, Kanarialla, Venetsiassa ja Lissabonissa, joten en enää aio matkustaa niihin. Balille, Ko Samuihin ja Mount Everestille en ole koskaan ajatellutkaan mennä.
Saanko nyt jonkun vihreän ympäristömitalin?
Olen asunut & työskennellyt Barcelonassa
Olen asunut & työskennellyt Mallorcalla
Kanarialla olen käynyt useamman kerran
Venetsiassa olen käynyt kahdesti (eka kerta olimme häämatkallamme)
Balilla olen käynyt kerran
Barcelonassa minulla/ meillä on sukulaisia ja ystäviä, heinäkuussa vietämme parisen viikkoa n.70 km päässä Barcelonan keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Kanarialla ollu joku vesien saastumiskriisi, pääsi likavesiä luontoon. Mallorca yllättää tuossa listassa.
Mallorcalla etenkin Palman ongelmana (samoin kuin Venetsian) on ollut risteilyturistit, jolloin satamaan saapuu kerralla tuhansia matkailijoita, jotka täyttävät kaupungit, käyvät rannalla, ehkä kahvilla ja sitten jatkavat matkaa. Eli eivät tuo tuloja, mutta käyttävät resursseja.
Kanarialla loppuu makea vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mallorcalla etenkin Palman ongelmana (samoin kuin Venetsian) on ollut risteilyturistit, jolloin satamaan saapuu kerralla tuhansia matkailijoita, jotka täyttävät kaupungit, käyvät rannalla, ehkä kahvilla ja sitten jatkavat matkaa. Eli eivät tuo tuloja, mutta käyttävät resursseja.
Kanarialla loppuu makea vesi.
Kanarialla paistaa aurinko, joten aurinkoenergialla voisi tehdä sähköä, jolla merivedestä voi poistaa suolan. Ongelma on siis ratkaistavissa, mutta se vain maksaa jonkun verran. Sen voisi vallan mainiosti kerätä turistiverolla, jos vain tahtoa olisi.
Kaikki listan kohteet on käymättä ja niistä kiinnostaisi vain Lissabon. Sinnekään tuskin menen koskaan, inhoan lentomatkoja.
Muutenkin matkailemme sesonkien ulkopuolella. Rantalomat mies saa viettää kaveriensa kanssa, minua ei sellaiselle saa.
"Sen voisi vallan mainiosti kerätä turistiverolla, jos vain tahtoa olisi."
Toi tosiaan on käsittämätöntä, lätkäisisivät samanlaisen veron kuin Kreikassa niin tuntuisikin jossain. Nythän Kanarialle tuli joku 15 senttii/turre vero, yhtä tyhjän kanssa.
Niinpä, täysin samat ajatukset. Venetsia olisi ollut kiva nähdä, mutta eipä sinne enää tee mieli matkustaa. Maailmassa riittää kyllä nähtävää muuallakin.