Mistä tulee harhakäsitys että sekasaunominen alasti vieraiden ihmisten kanssa on normaalia?
Ehkä Saksassa jossa saunominen in marginaali-ilmiö mutta ei Suomessa ole tuollainen ole normaalia vaan suurin osa kokis sen kiusalliseks
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. En ole ollut koskaan ehkä aio koskaan mennä sekasaunaan. Joko saunon puolisoni ja/tai lasteni kanssa tai sitten naisporukalla. Ja nainen olen siis.
Nykyinen puolisoni kertoi että heillä oli joskus ajatuksena sauna sekasaunassa hän silloisen vaimonsa kanssa sekä veljensä ja tämän vaimon kanssa. No veli oli tullut mustasukkaiseksi että puolisoni kuulemma tuijotti tätä veljen vaimoa ja sekasaunominen päättyi tähän yhteen kokeiluun.
En vaan ymmärrä koko konseptia. Ehkä maaseudulla yleisempää kuin kaupungeissa..?
On yleistä esim. opiskelijapiireissä. Helsingin uuden ylioppilastalon kellarisaunassa minäkin olen tainnut ekan kerran sekasaunoa. Nykyään joidenkin kaverien kanssa.
No palstahan on täynnä kouluttamattomia uskiksia jotka eivät myöskään historiasta tiedä m
Sun mielestäsi kaikki jotka eivät halua sekasaunoa ovat uskiksia? Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. En ole ollut koskaan ehkä aio koskaan mennä sekasaunaan. Joko saunon puolisoni ja/tai lasteni kanssa tai sitten naisporukalla. Ja nainen olen siis.
Nykyinen puolisoni kertoi että heillä oli joskus ajatuksena sauna sekasaunassa hän silloisen vaimonsa kanssa sekä veljensä ja tämän vaimon kanssa. No veli oli tullut mustasukkaiseksi että puolisoni kuulemma tuijotti tätä veljen vaimoa ja sekasaunominen päättyi tähän yhteen kokeiluun.
En vaan ymmärrä koko konseptia. Ehkä maaseudulla yleisempää kuin kaupungeissa..?
On yleistä esim. opiskelijapiireissä. Helsingin uuden ylioppilastalon kellarisaunassa minäkin olen tainnut ekan kerran sekasaunoa. Nykyään joidenkin kaverien kanssa.
No palstahan on täynnä kouluttamattomia uskiksia jotka eivät myöskään historiasta tiedä m
Tuskin monikaan koulutettu on edes kuullut ko paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No palstahan on täynnä kouluttamattomia uskiksia jotka eivät myöskään historiasta tiedä mitään.
Suomessa sekasaunominen alasti ei ole kyllä ollut mitenkään tavallista, paitsi perheen kesken. Jos siis sillä viittaat historiaan. Joskus googlailin asiaa, kun täällä oli sekasaunomisesta puhetta.
"Sukupuolten välinen yhteissaunominen oli 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa yleistä erityisesti työväestön suosimissa saunoissa." Varmasti saunoivat uimapuvuissa :D
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiseksi hyväksyisit että poikasi tuli kanssasi saunaa
Vierailija kirjoitti:
Juu juu. Onneksi kukaan ei halua nähdä sinua alasti.
Olet näköjään samaistanut amerikkalaisen siveyden sipuli -kaksinaismoralismin täydellisesti. Alastomuus on täysin luonnollista, einä siinä ole mitään eroottista, ellei itse niin halua.
On luonnollista joo, mutta miksi sitä pitää tehdä hämärässä kuumassa kopissa muiden ihmisten kanssa?
En itse ainakaan edes sitä eroottisuutta ole ajatellut, se vaan on epämukavaa.
Miten eroottisuus tulee edes joillekin mieleen jos se ei käy mielessä? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet näköjään samaistanut amerikkalaisen siveyden sipuli -kaksinaismoralismin täydellisesti. Alastomuus on täysin luonnollista, einä siinä ole mitään eroottista, ellei itse niin halua.
Sano se möhömahaukoille jotka kuola valuen tuijottavat naisia.-eri
Tai riippurinta-akoille jotka kuola valuen tuijottavat komeita nuoria miehiä.
Siis kuinka he eksyy samaan saunaan?
Joillekin on normaalia ja joillekin ei. Ei kaikki elä samanlaisessa kuplassa edes täällä Suomessakaan.
Sarjapettäjän sairaassa kuplassa asiaa pyritään normalisoimaan.
Todennäköisesti ihan sieltä samasta paikasta, josta tulee käsitys, että sekasaunominen olisi epänormaalia.
Mitä Ap tarkoitat sanalla normaali? Onhan se siinä mielessä normaalia, että sitä silti paljon tehdään eli ei ole mitenkään erikoista suurelle osalle ihmisistä. Eihän se, ettet sinä ymmärrä miksi jotkut pitävät sekasaunomista, vähennä sen tavallisuutta mitenkään. Ainoastaan kertoo että sinulle se ei ole tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano se möhömahaukoille jotka kuola valuen tuijottavat naisia.-eri
Mutta joku salijamppa saa tuijottaa vaikka silmät päästään, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Joillekin on normaalia ja joillekin ei. Ei kaikki elä samanlaisessa kuplassa edes täällä Suomessakaan.
Tämä. Itse olen sekasaunonut ainakin kolmen eri yliopiston opiskelijaporukoissa, kahden eri harrastuksen harrastusporukassa ja lisäksi useammassa eri kaveriporukassa.
Varmasti minun kokemuksia vastaavasti on sitten olemassa joku, joka ei tunne ketään joka olisi koskaan sekasaunonut.
Menisin vaikka heti tänään sekasaunaan, jos olisi sellainen vartalo, että kehtaisi sitä esitellä. Kauniskroppaiset voivat sekasaunoa, itse saunon yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskikset ovat ilmeisesti syystäkin uskiksia. Kukaan ei halua nähdä heidän rumaa ja luontaantyöntävää vartaloaan. Ei edes puoliso joka jyystää ainoastaan la-iltana pimeässä ja peiton alla - ja silloinkin vain lapsentekotarkoituksessa.
Sulla on hassu käsitys uskovaisista. Taidat olla vähän ahdasmielinen. Mulle ei ole koskaan kukaan kaveri puhunut niin paljon seksijuttuja kuin eräs uskovainen mies. Hän kyllä siis aina kysyy, saako puhua, ei ole mikään ikävä pervo.
Ja sä vastaat: kyllä?
""Sukupuolten välinen yhteissaunominen oli 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa yleistä erityisesti työväestön suosimissa saunoissa." Varmasti saunoivat uimapuvuissa :D"
No ei se silti tarkoita, että se mitenkään yleistä olisi, vaikka työväestön suosimissa saunoissa sellaista olisi silloin tapahtunutkin. Suurin osa käytti ihan muita saunoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luonnollista joo, mutta miksi sitä pitää tehdä hämärässä kuumassa kopissa muiden ihmisten kanssa?
En itse ainakaan edes sitä eroottisuutta ole ajatellut, se vaan on epämukavaa.
Miten eroottisuus tulee edes joillekin mieleen jos se ei käy mielessä? 🤔
No pukkarissa on valot, suihkutilassa samoin. Ei sinne hämärään lauteille taikaiskusta pääse, eikä lauteilta pukeisiin. Pukutilassa ollaan ihan samoin alasti, onko sekin luonnollista? Niin, vaikka ilman saunaakin? Kyllä pitää olla aika rohkea, että vetäisee vaatteet yltään toisten katseiden edessä pukutilassa ja siitä kävelee saunan puolelle. Ja sama toistepäin. Porukka kuivaa itseään pyyhkeisiin ilkosillaan ehkä ahtaassakin tilassa saunan jälkeen ja pukeutuu. Ei se ole vain se "hämärä sauna".
Vierailija kirjoitti:
""Sukupuolten välinen yhteissaunominen oli 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa yleistä erityisesti työväestön suosimissa saunoissa." Varmasti saunoivat uimapuvuissa :D"
No ei se silti tarkoita, että se mitenkään yleistä olisi, vaikka työväestön suosimissa saunoissa sellaista olisi silloin tapahtunutkin. Suurin osa käytti ihan muita saunoja.
Höpsistä, se on ollut normi aikoinaan ennen 'siveyden sipuleita'.
"Kylässä oli 4-5 taloa. Näillä kaikilla oli yksi yhteinen
sauna. Se oli musta ahdas savusauna. Kukin talo vuorollaan
lämmitti lauantaina saunan. Saunojia tuli sekaisin ukkoa,
akkaa, poikaa ja tyttöä, miten kukin ennätti. Siellä ah-
taudessa ja pimeydessä sitten hikoiltiin ja pestiin. Tämä-
hän ei oikein vastannut äitini käsitystä saunomisesta.
Yritettiin lämmittää sitä saunaa eri päivinä meidän per-
heelle, mutta silloinkin sinne työntyi ukkoa ja akkaa, kun
huomasivat, että sauna oli lämpimänä. Isä rakensi sitten
liiterimme päähän oman pienen saunan. Kun se oli
lämmitetty, sinnekin alkoi tulla saunavieraita. Ilmeistä
oli, että siinä yhteisössä oli saunominen jonkinlainen
demokraattinen kansalaisoikeus."
Vierailija kirjoitti:
Menisin vaikka heti tänään sekasaunaan, jos olisi sellainen vartalo, että kehtaisi sitä esitellä. Kauniskroppaiset voivat sekasaunoa, itse saunon yksin.
Ei saunomisen tarkoitus ole esitellä omaa vartaloaan. Sekaan vaan.
Se on Saksassa ihan yleistä.....ehkä Suomi viellä oppii tavoille
Ei sinne sekasaunaan ole pakko mennä. Itse olen kyllä moiseen ilmiöön törmännyt varsin harvoin. Lähinnä kaveripiirissä. Mulle ihan sama, en näe ilman silmälaseja saunassa kuin utuisia ihonvärisiä hahmoja....